Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Dobbeltparkering er en politisak. Parkering langs veikanten er en kommunal sak (parkeringsetat).

§ 17.Stans og parkering
3. 
På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen.

 

 

I tettbygd strøk (50-sone eller lavere) er det altså tillatt å parkere i kjørebanen, forutsatt det ikke er skiltet med stopp- eller parkeringsforbud. Men dobbeltparkering er ikke tillatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte i en rundkjøring som har to felt idag, og der kommer det en rundkjøring til rett ved siden av med to felt igjen, mot E18 ved Tønsberg. Veldig stor plass og er ikke trangt, kan til og med kjøre to lastebiler der sikkert. Uansett, jeg kjører rolig i høyre felt ved siden av en bil, og i det jeg kjører ut av rundkjøringa (to felt forsatt) ser jeg et panser komme nærmere og nærmere og i det bilen er kanskje en centimeter eller to unna så hiver jeg meg på hornet. Har aldri skvatt så mye i mitt liv, var så avslappet mens jeg drakk sjokolademelken og hadde på litt rolig lav musikk og plutselig holder hele bilen på å bli skrapa opp. Kikket inn i bilen og der ser jeg den svære kjerringa med briller som ser veldig flaut og tydeligvis skvetten som ser rett fram, hun turte ikke få øyekontakt en gang... hvordan er det mulig å ikke se en SUV som kjører foran deg til høyre? Jeg kjører ikke akkurat liten bil og jeg var foran henne, så var ikke noe dødvinkel heller... folk altså.

Lenke til kommentar

Er oppvokst i Nederland, der er det slik at så fort en regel eller fartsgrense brytes i et anleggsområde, så er det ikke mulig med forenklet forelegg/standard satser på bøter, og alltid blir sendt til politiadvokat/jurist som ofte gir 3-4 ganger så høy bot enn vanlig.

Jeg har bodd i florida i mange år, og der er det typisk med slike skilt som det her i anleggsområder. Vi burde virkelig hatt noe lignende i norge også.

 

PG092606aM.jpg

Lenke til kommentar

Problemet er at det går motsatt vei også. Veiarbeiderne er ikke alltid like flinke til å fjerne, dekke til, eller snu arbeidsskiltene etter arbeidstid.

Det varier fra 30 sone i 50 sone, til 50 flere hundre meter under fartsgrense opphevet.

Man skal ha respekt for at oppgravd vei ikke er god å kjøre på, men ikke all veiarbeid involver oppgraving eller asfaltering.

Lenke til kommentar

Problemet er at det går motsatt vei også. Veiarbeiderne er ikke alltid like flinke til å fjerne, dekke til, eller snu arbeidsskiltene etter arbeidstid.

Det varier fra 30 sone i 50 sone, til 50 flere hundre meter under fartsgrense opphevet.

Man skal ha respekt for at oppgravd vei ikke er god å kjøre på, men ikke all veiarbeid involver oppgraving eller asfaltering.

Nå blir vel sjelden farta satt ned for din kjørekomfort, men for sikkerheten til de som jobber langs veien.

Og hvem sin arbeidstid forresten? Din? Eller skiftarbeidernes? Du vet, de som kanskje er på jobb i grøfta der også til langt på natt. At du ikke ser dem, betyr ikke at de har gått for dagen.

 

Nei, det enkleste er å bare respektere skiltinga, og minne seg selv på at her arbeider det fedre, mødre, sønner, døtre, som også har rett til en trygg arbeidsplass.

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet er at det går motsatt vei også. Veiarbeiderne er ikke alltid like flinke til å fjerne, dekke til, eller snu arbeidsskiltene etter arbeidstid.

Det varier fra 30 sone i 50 sone, til 50 flere hundre meter under fartsgrense opphevet.

Man skal ha respekt for at oppgravd vei ikke er god å kjøre på, men ikke all veiarbeid involver oppgraving eller asfaltering.

Nå blir vel sjelden farta satt ned for din kjørekomfort, men for sikkerheten til de som jobber langs veien.

Og hvem sin arbeidstid forresten? Din? Eller skiftarbeidernes? Du vet, de som kanskje er på jobb i grøfta der også til langt på natt. At du ikke ser dem, betyr ikke at de har gått for dagen.

 

Nei, det enkleste er å bare respektere skiltinga, og minne seg selv på at her arbeider det fedre, mødre, sønner, døtre, som også har rett til en trygg arbeidsplass.

 

Jeg vet om steder der de har tatt fellesferie alle som jobber på strekningen, og latt skiltene om nedsatt fartsgrense være på plass som vanlig..

Det har ingen som helst positiv innvirkning på arbeidernes sikkerhet, heller tvert om.

 

Så har man også de stedene der de ikke skilter om etter stedet det jobbes, slik at man må kjøre sakte i flere kilometer det ikke pågår arbeid.. (Frem til neste kryss som opphever skiltingen..)

Lenke til kommentar

Ja, det gjøres helt sikkert feil rundt om, det er klart. Politiet gjør også feil fra tid til annen, men det gir oss ikke rett til å skite i hva de sier _til enhver tid_ ...

 

PS - tror ikke hvem som helst kan snu skilter i tide og utide heller. Skilting kan kun godkjennes av vegmyndighet, dvs stort sett statens vegvesen eller kommuner rundt om. Det er disse som må avgjøre hvordan skiltinga skal gjennomføres.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke at man blir presset og provosert til å bryte fartsgrensen på strekninger med veiarbeid. Jeg har vanligvis tålmodighet til å redusere farten, men noen ganger føler jeg bare at det er bedre å ikke irritere de bak meg.

 

Jeg er enig i at det er et problem når slike fartsgrenser ikke blir respektert, og heller skaper irritasjon istedet. Det gjør vondt verre etter min mening, og er en ond sirkel.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Glem heller ikke fotgjengere og syklister som kanskje blir presset mer ut i veibanen pga veiarbeid _utenfor_ veien og endret trafikkmønster. Vi bilister er flinke til å bruke skylappene våres og se på kun våre behov og vår vei. Eg er enig i at entrepenørene må være flinke til å endre skiltingen dersom det faktisk ikke er behov, men eg vil heller kjøre etter nedsatt fartsgrense uten at det var reelt behov, enn å risikere å skade noen på strekningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, men poenget mitt her var at man bør skilte ut fra de faktiske forhold, ut fra behovet for redusert hastighet.

 

I dag skilter man jo veiarbeid fra man begynner til man er ferdig, uavhengig av 3-4 uker sommerferie og diverse andre avbrudd i jobbingen.

Når det i tillegg er redusert hastighetet på steder det ikke skal være det (fordi de er så jævlig ubrukelige at de ikke orker å dra ut skilter som opphever nedsatt fartsgrense..) forstår nok de fleste problemet..

 

Måten man praktiserer dette på i dag bidrar til at trafikanter mister respekt for skiltinge, det er det ingen som helst tvil om.

Endret av Snylter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke lengre vegveset som skilter veiarbeidsområder, det er private entreprenører. Disse søker om å få skilte området og det er politiet som gir de tillatelse til det. Denne tillatelsen gis for hele anleggsperioden. De enkelte arbeiderne har derfor ikke lov å endre eller snu skiltene innenfor anleggsperioden.

 

Fordi det er politiet som er skiltmyndighet for anleggsområder, kan entreprenørene be politiet foreta fartskontroller hvis deres arbeidstagere føler at skiltingen ikke respekteres. Dette har skjedd ved flere anledninger, bl.a ved et anleggsområde i Trondheim, der kun noen få slapp bot. Noen mistet faktisk lappen på stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem som skilter spiller ingen rolle, effekten er den samme uansett.

 

Folk driter fullstendig i reguleringer fastsatt på sviktende grunnlag og som åpenbart ikke er aktuelle på det aktuelle tidspunkt.

 

Hvorfor skal folk bry seg om hvem som skilter? Det er et fett om det er paven eller Ole som setter opp skiltene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er et fett om det er paven eller Ole som setter opp skiltene.

 

Ikke for meg. Skilt satt opp av religiøse samfunn ellers mors lille Ole fortjener ikke respekt. Men trafikkregler, også de "dumme", fortjener respekt. Hvis man er uenig i noe i trafikkreglene så får man ta del i trafikkpolitikk og sørge for å endre reglene den veien.

 

Trafikkreglene er det eneste felles vi har i trafikken, å overholde dem er en måte å unngå ulykker på. Hvis hver og en skal lage sine egne trafikkregler blir det kaos.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er et fett om det er paven eller Ole som setter opp skiltene.

 

Ikke for meg. Skilt satt opp av religiøse samfunn ellers mors lille Ole fortjener ikke respekt. Men trafikkregler, også de "dumme", fortjener respekt. Hvis man er uenig i noe i trafikkreglene så får man ta del i trafikkpolitikk og sørge for å endre reglene den veien.

 

Trafikkreglene er det eneste felles vi har i trafikken, å overholde dem er en måte å unngå ulykker på. Hvis hver og en skal lage sine egne trafikkregler blir det kaos.

 

Du henger deg opp i helt feil del av mitt innlegg.

Poenget er at det er et fett hvem som utfører jobben så lenge den er autorisert fra rette vedkommende.

Praktiseringen blir ikke mindre riktig eller gal avhengig av hvem som faktisk utfører det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...