Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

... man ser ofte bremselys, men det er jo sjeldent man forventer når man ser bremselyset at han faktisk stopper helt opp på noen få sekunder

 

Nettopp, derfor det er ekstra viktig å holde god avstand til forankjørende fordi man må registrere at bremselysene indikerer en bråbrems. Så minimum 3 sekunder er en god regel, dessverre så syndes det mye på dette punktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor vanskelig er det egentlig for en drosjesjåfør å forstå at når han kommer fra et fortau har han vikeplikt for syklister i veibanen? Det gjorde ikke akkurat situasjonen triveligere at det var fra en fart på anslagsvis 40 km/t jeg ble tvunget til å nødbremse.

Fortsetter du med den holdningen der så er det bare et tidsspørsmål før du havner i en ulykke.

Det er mye lettere for deg å se taxien enn motsatt. Du kan (bør) ikke basere din helse på at andre trafikanter holder vikeplikten.

Forkjørsrett har kun en begrenset lindrende virkning på skrubbsår og beinbrudd.

 

Så lenge vi på liv og død (- bokstavelig talt -) skal blande syklister og bilister på samme asfaltstripe, så vil det gå gæli innimellom. I Nederland har de skjønt dette, men i Norge er det nok å male en hvit stripe på asfalten og vips har man et sykkelfelt.

Lenke til kommentar

 

Hvor vanskelig er det egentlig for en drosjesjåfør å forstå at når han kommer fra et fortau har han vikeplikt for syklister i veibanen? Det gjorde ikke akkurat situasjonen triveligere at det var fra en fart på anslagsvis 40 km/t jeg ble tvunget til å nødbremse.

Fortsetter du med den holdningen der så er det bare et tidsspørsmål før du havner i en ulykke.

Det er mye lettere for deg å se taxien enn motsatt. Du kan (bør) ikke basere din helse på at andre trafikanter holder vikeplikten.

Forkjørsrett har kun en begrenset lindrende virkning på skrubbsår og beinbrudd.

 

Så lenge vi på liv og død (- bokstavelig talt -) skal blande syklister og bilister på samme asfaltstripe, så vil det gå gæli innimellom. I Nederland har de skjønt dette, men i Norge er det nok å male en hvit stripe på asfalten og vips har man et sykkelfelt.

 

 

Han baserer ikke sin liv og helse på at andre følger reglene, han hadde rom til å nødbremse. Og jeg skjønner ikke helt hva du mener han skal gjøre heller? Det er lurt å ta hensyn til at folk ikke gjør som de skal, men man kan ikke kjøre som om folk kan hoppe ut fra fortauet til enhver tid.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 man kan ikke kjøre som om folk kan hoppe ut fra fortauet til enhver tid.

 

Vel, tatt i betraktning at at folk til stadighet hopper ut fra fortauet (fotgjengere, syklister, biler),så synes ikke jeg det er så dumt ..

 

 

Isåfall må man kjøre bil i kanskje 10 km/t ved siden av alle fortau med noe på. Det vil hemme trafikkavviklingen vesentlig.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I trange bygater med smale fortauer er det ofte 30-sone der jeg kjører, men av og til virker det uforsvarlige å kjøre fortere enn 20 ...

 

Det er klart det hemmer trafikkavviklingen, men noen ganger må man veie effektivitet opp mot trygghet for de som ikke har airbag og karosseri. Det eneste fornuftige er å skille de ulike trafikant-kategoriene fra hverandre, men der er Norge et u-land.

Lenke til kommentar

I trange bygater med smale fortauer er det ofte 30-sone der jeg kjører, men av og til virker det uforsvarlige å kjøre fortere enn 20 ...

 

Det er klart det hemmer trafikkavviklingen, men noen ganger må man veie effektivitet opp mot trygghet for de som ikke har airbag og karosseri. Det eneste fornuftige er å skille de ulike trafikant-kategoriene fra hverandre, men der er Norge et u-land.

 

Trenger ikke å være noen trang bygate for at det skal være fortau, de fleste gater i byer har fortau, også i 50 og 60-soner, tilogmed i 70-soner.

 

Ja, det må man, å måtte ta hensyn til at folk kan hoppe ut i gata når som helst er i mine øyne å vekte for mye mot trygghet. (å skille trafikkantene fra hverandre er heller ikke noe som hindrer den type fare, eller den originale taxi-situasjonen, når det er sagt er jeg enig i at det bør bygges flere dedikerte sykkelfelt her i landet)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor vanskelig er det egentlig for en drosjesjåfør å forstå at når han kommer fra et fortau har han vikeplikt for syklister i veibanen? Det gjorde ikke akkurat situasjonen triveligere at det var fra en fart på anslagsvis 40 km/t jeg ble tvunget til å nødbremse.

Fortsetter du med den holdningen der så er det bare et tidsspørsmål før du havner i en ulykke.

Det er mye lettere for deg å se taxien enn motsatt. Du kan (bør) ikke basere din helse på at andre trafikanter holder vikeplikten.

Forkjørsrett har kun en begrenset lindrende virkning på skrubbsår og beinbrudd.

Den aktuelle veien har fartsgrense 50 km/t. Ofte sykler jeg i 50 km/t her også, men i dag var det såpass mange biler i området, både i mot og denne drosjen på fortauet, at jeg holdt litt igjen. Jeg holdt selvfølgelig øye med drosjen og det var derfor jeg i det hele tatt klarte å avverge ulykke.

 

Det var forøvrig fullt dagslys og ikke noe forstyrrende motlys, så denne drosjesjåføren hadde ingen unskyldning for å ikke se meg.

Lenke til kommentar

Gleder meg til mørket og vinteren kommer, så får lyshornet kjørt seg igjen mot alle disse som bruker kjørelys i kombinasjon med tåkelys.

 

Fantastisk! Akkurat som det ikke er lystullinger nok ute på veiene, så sørger du for at det blir en til ...

Hva oppnår du med det, egentlig? Føles det bedre etterpå? Tåkelystullingen kommer neppe til å gjøre noe annerledes. Han som tilfeldigvis kjørte bak tåkelystullingen satte nok ikke særlig pris på "hevnaksjonen" din.

 

Hvorfor er det så mange som får sheriffstjerner i øynene når de kjører bil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og derfor burde folk være mer aktive med å bruke lyshornet slik at folk blir oppmerksom på at noe er galt.

 

Ola og Kari har ikke så mye peiling. Så mest sannsynlig får de med seg at det blinker, men skjønner ikke at det er de man blinker til. Ikke skjønner de hvorfor man i så fall blinker til de, for de gjør jo som de alltid har gjort. De har jo på beltet, så hvorfor blinker de da. Førerkortet har de også med ... Sånn for at de som absolutt skal blinke for alt som er lovpålagt følges. Så blinkingen blir bare det den er, lysstøy. (bør kun brukes for å advare på ting som er alvorlig nok, ikke i hytt og pine bare for at man ser at andre gjør noe feil etter boka)

 

... Å de sitter fortsatt og lurer på hvor hvor kontrollen de ble advart for, er hen (elns)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...