Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ser du ikke hva Sealion skriver? Så lenge det er private entreprenører som skilter så har de ikke anledning til å endre skiltingen innenfor anleggsperioden.

 

Kanskje SeaLion burde ha sjekket hva reglene sier før han uttalte seg?

Kanskje du burde ha sjekket at det SeaLion skrev medførte riktighet?

 

På side 24-28 i Statens Vegvesen Håndbok N301, Arbeid på og ved veg, Krav og retningslinjer til varsling og sikring, finner man det man trenger.

 

TL;DR

Det skal utarbeides en plan for skilting i anleggsperioden

Planen skal godkjennes av riktig utøvende myndighet

Planen skal utføres av entreprenøren og følges opp av navngitte ansvarshavende

 

Merk spesielt punktet: Ansvarshavende skal ha ansvar for:

* at spesielle krav i arbeidsvarslingsplanen, for eksempel om forskjellig skilting i og uten for arbeidstid, blir etterfulgt.

 

Det ser for meg ut som om mulighetene til å endre på skiltingen i anleggsperioden så absolutt er tilstede, men noen må gidde å ta det med i skilt-planen, i det minste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser du ikke hva Sealion skriver? Så lenge det er private entreprenører som skilter så har de ikke anledning til å endre skiltingen innenfor anleggsperioden.

Det kommer helt an på hva som står i skiltplanen, som utarbeides av entreprenøren selv, og godkjennes/vedtas (eventuelt med endringer) av Statens Vegvesen sine regionkontorer (ikke Politiet). Står det noe i retning av at skiltene skal tildekkes eller snus utenom arbeidstiden når forholdene rundt veien tilsier at det er trygt, så kan ikke bare entreprenøren endre skiltene, han skal gjøre det.

 

Vegvesenets egen håndbok sier også at skilt kan fjernes/tildekkes, (og fartsgrensen kan, eller i enkelte tilfeller skal (se punkt 3.2.3.12 om 30km/t-sone) settes opp utenom arbeidstid) om netter og i helger. (se punkt 3.1.3.3, punkt 3.2.3.7, punkt 3.2.3.11, og helt sikkert flere andre steder.)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Ser du ikke hva Sealion skriver? Så lenge det er private entreprenører som skilter så har de ikke anledning til å endre skiltingen innenfor anleggsperioden.

 

Kanskje SeaLion burde ha sjekket hva reglene sier før han uttalte seg?

Kanskje du burde ha sjekket at det SeaLion skrev medførte riktighet?

 

Jeg skal svare deg om noen dager når jeg har fått verifisert at alt du skrev var riktig.

Lenke til kommentar

Hvordan bør man egentlig forholde seg til skitunger som tror smale, svingete bygdeveier er bygd ene og alene for at de skal drive "gatebil-trening" og kjøre rally på disse?

For de som kjenner til Kroerveien mellom Ås og Vestby i Akershus så skjønner dere nok hva jeg mener..

 

Mildt sagt provoserende at man har så fordømt lite respekt for andres ve og vel og tror det er greit å svinkjøre bare fordi det er litt inni skauen. Ferdes en del langs denne veien, og der er mye fotgjengere, syklister, traktorer, dyr (!) og så videre. Lite skilting, sannsynligvis for det meste åttisone, men sjelden faktisk forhold for åtti. Men åtti, hundre, hundreogheite er ikke sjeldent allikevel.

 

Føy for idioti! Bare flaks at det ikke skjer ulykker oftere...

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Kjørte rolig i en trang parkeringsgarasje her om dagen og leita etter et sted, kjørte type 15kmt, så var ikke supersakte, før en audi presser seg opp i rompa. Han parkerrr bak meg litt etter, så jeg kjører en ny runde, og ruller ned vinduet og sier...

 

- Unnskyld, har du muligens noe Vaselin?

- Vaselin...?

- Ja, du liker jo så godt å kjøre helt opp i rævva mi, kanskje det går litt lettere da.

- Jeg uh.. hadde bare litt dårlig tid, og gikk videre

 

Sa forøvrig dette på en veldig høflig tone med et smil

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe. Fin comeback.

 

Men vanligvis så pleier jeg ikke å bry meg så fryktelig mye om folk som ligger i ræva mi når det er så saktegående, siden jeg ikke hadde hatt noe imot en flunkende ny bumper og bakluke. Hva man tjener på å stange i ræva på noen vet jeg ikke, men så lenge du foran holder deg rolig og behersket så er det ikke så mye å si.

 

Bare ikke begynn å bland kjøretøyene inn i noen hevnplaner, så er det bare greit å kritisere andre førere etter at de har parkert bilen fra seg. Men ville vært forsiktig blant ustabile førere, da de plutselig kan gå helt ut av forfatning og begynne å bli farlige for å hevngjøre seg selv, spesielt når de allerede har vist at de er utrygge i trafikken.

 

Mitt tips til noen som begynner med f.eks brakechecking: Ta en dyp pust, evt. bytt til høyre felt og sørg for å maksimere avstand til synderen. Kjør av veien så snart du kan, og for guds skyld ikke gjør noe dumt som hyper opp adrenalin-junkien som å burte eller prøve forbikjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi flere med "ræva" opplevelser i dag ser jeg :p

 

Stod selv og ventet på at en kar skulle kjøre seg ut fra parkeringsplassen sin og etter hvert som han kom nærmere meg måtte jeg rygge litt , plutselig er det noen som tuter bak meg :( , forbanna ELBILER!!!!! Burde selvsagt ha sjekket speilet , men hadde ikke på noe musikk i bilen og trodde at jeg ikke hadde noen bak meg.

 

Selvsagt siden jeg rygger såpass sakte så hadde jeg god tid til å reagere , fy flate som noen kvinner stresser , hadde sikkert 3m å gå på før jeg kom i det hele tatt i nærheten av bilen hennes.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

Stod selv og ventet på at en kar skulle kjøre seg ut fra parkeringsplassen sin og etter hvert som han kom nærmere meg måtte jeg rygge litt , plutselig er det noen som tuter bak meg :( , forbanna ELBILER!!!!! Burde selvsagt ha sjekket speilet , men hadde ikke på noe musikk i bilen og trodde at jeg ikke hadde noen bak meg.

 

 

 

Er det ELBILENS skyld at du ikke har kontroll på hva du har bak deg? Er Elbiler usynelig I speilet?

 

Du rygget uten å kontrollere at du hadde noen bak? Hva om bilen bak hadde stoppet 1 meter  bak deg...eller enda verre, hva om en unge hadde gått bak bilen din?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Stod selv og ventet på at en kar skulle kjøre seg ut fra parkeringsplassen sin og etter hvert som han kom nærmere meg måtte jeg rygge litt , plutselig er det noen som tuter bak meg :( , forbanna ELBILER!!!!! Burde selvsagt ha sjekket speilet , men hadde ikke på noe musikk i bilen og trodde at jeg ikke hadde noen bak meg.

 

 

 

Er det ELBILENS skyld at du ikke har kontroll på hva du har bak deg? Er Elbiler usynelig I speilet?

 

Du rygget uten å kontrollere at du hadde noen bak? Hva om bilen bak hadde stoppet 1 meter  bak deg...eller enda verre, hva om en unge hadde gått bak bilen din?

 

 

Det var da svært så hissig du ble uten å vite nøyaktig situasjonen...

Dette er en parkeringsplass (Lade Arena) hvor jeg stod i nedre høyre hjørne med en inngang i øvre venstre hjørne , med andre ord et rektangel med biler i nedre felt , midten og øvre felt , 4 rader med biler.

På det tidspunktet jeg kjørte inn var det kun en person i området som gikk inn i bilen som jeg stod og ventet på skulle kjøre ut , siden jeg hadde tatt svingen for maks 5-6 sekunder siden og som sagt ikke hadde sett noen biler inntil da og dette var en såpass lukket parkeringsplass så følte jeg meg trygg nok til å rygge sakte bakover.

 

Men ja , du har selvsagt helt rett i at man skal først se i speilet før man gjør sånn , i dette tilfellet trodde jeg selvsagt at det var ingen bak meg så jeg kan faktisk skjerpe meg på dette området.

 

Hadde det derimot vært en helt normal bil er jeg sikker på at jeg hadde hørt den før jeg så den i den parkeringsplassen.

 

Det kan også være at hun tutet fordi hun trodde at jeg bare stod der , hun var som sagt et godt stykke unna og jeg rygget ikke akkurat så veldig fort da jeg ikke hadde hastverk og bilen foran hadde grei margin (men jeg liker å øke denne noe om mulig ).

Lenke til kommentar

 

 

Det kan også være at hun tutet fordi hun trodde at jeg bare stod der , hun var som sagt et godt stykke unna og jeg rygget ikke akkurat så veldig fort da jeg ikke hadde hastverk og bilen foran hadde grei margin (men jeg liker å øke denne noe om mulig ).

 

 

Tvilsomt at hun trodde at du bare stod der med ryggelysene på.

Lenke til kommentar

Hva om noen hadde gått bak deg da?

 

Jeg tror faktisk at siden parkeringsplassen var tom for mennesker på det tidspunktet jeg kjørte inn og det var kun den bilen som jeg observerte som var på vei ut, at det er heller tvilsomt at noen hadde fått tid til å komme såpass nære bilen min til fots at jeg hadde kjørt på dem.

 

Med en såpass lav hastighet som jeg hadde vil jeg også tro at enhver voksen hadde greid å unngå bilen , små barn hadde jeg trolig kjørt på (Igjen i en svært lav hastighet) i en slik situasjon , men akkurat i denne situasjonen så har jeg mitt på det tørre for å si at det hadde trolig vært like sannsynlig som at Julenissen dukket opp på døren til deg i dag.

 

Men for å sette ting i et litt annet perspektiv , hvor mange ganger tror du vi bilister har en dødvinkel når vi rygger ut fra en parkeringsplass? Et barn kan fort greie å gå rett foran bilen vår hvis ikke noen passer på det. Jeg mener ikke at det er ene og alene foreldrenes ansvar for at barnet skal være 100% trygg på en parkeringsplass , men at dette er noe vi alle sammen må sørge for.

 

Og igjen som jeg påpekte i mitt forrige svar , jeg kommer nok ikke til å gjøre denne tabben på nytt nei. Men allikevel mener jeg at det må gå an å få lov til å bli overrasket og litt irritert over at ELBILER faktisk er så stille...

 

 

 

 

 

Det kan også være at hun tutet fordi hun trodde at jeg bare stod der , hun var som sagt et godt stykke unna og jeg rygget ikke akkurat så veldig fort da jeg ikke hadde hastverk og bilen foran hadde grei margin (men jeg liker å øke denne noe om mulig ).

 

 

Tvilsomt at hun trodde at du bare stod der med ryggelysene på.

 

 

Vanskelig å si , jeg er usikker på om hun tutet før jeg begynte å rygge eller etter faktisk , men for ordens skyld så la oss si etter...

Så ja, i det tilfellet mea culpa , hvis ikke så var det som sagt pga at hun trodde jeg bare stod der...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...