Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Og igjen som jeg påpekte i mitt forrige svar , jeg kommer nok ikke til å gjøre denne tabben på nytt nei. Men allikevel mener jeg at det må gå an å få lov til å bli overrasket og litt irritert over at ELBILER faktisk er så stille...

 

 

 

Generelt så er jeg enig I den betraktningen, spesielt kan elbiler være farlige for fotgjengere/syklister som I større grad bruker hørselen som hjelpemiddel I trafikken.

 

Er bare litt usikker på om dette var en avgjørende faktor I din situasjon?

 

Sitter du I diesel eller bensinbil med lukkede vinduer, vil du da høre motorlyden til en bil som kommer bakfra på lavt turtall? Spesielt med tanke på dagens stillegående biler.

 Det vil jeg ihvertfall ikke kunne klare I min bil og med min hørsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Og igjen som jeg påpekte i mitt forrige svar , jeg kommer nok ikke til å gjøre denne tabben på nytt nei. Men allikevel mener jeg at det må gå an å få lov til å bli overrasket og litt irritert over at ELBILER faktisk er så stille...

 

 

 

Generelt så er jeg enig I den betraktningen, spesielt kan elbiler være farlige for fotgjengere/syklister som I større grad bruker hørselen som hjelpemiddel I trafikken.

 

Er bare litt usikker på om dette var en avgjørende faktor I din situasjon?

 

Sitter du I diesel eller bensinbil med lukkede vinduer, vil du da høre motorlyden til en bil som kommer bakfra på lavt turtall? Spesielt med tanke på dagens stillegående biler.

 Det vil jeg ihvertfall ikke kunne klare I min bil og med min hørsel.

 

 

Dette er en Citroen Berlingo Multispace , har som regel et vindu bak åpent (åpnes litt på gløtt sideveis) da luften i bilen blir litt friskere , spesielt om ungene har hatt et uhell eller sølt litt drikke i setene bak ( 2 åringer ) , må innrømme at jeg ikke har nevnt dette da jeg har det så og si alltid åpent unntatt om vinteren eller om det regner kraftig.

Ja ja, kan jo ikke fortelle alt i en post :p

Lenke til kommentar

hvor mange ganger tror du vi bilister har en dødvinkel når vi rygger ut fra en parkeringsplass?

Sånn sett bort i fra alle bortforklaringer, spesielt siden du sier at dette var en sånn hendelse av typen "shit dette kommer jeg ikke til å gjøre igjen" (og vi har vel alle hatt slike?), så rygger man vel omtrent aldri ut fra parkeringsplasser?

 

Forøvrig kan det godt hende dama så du ikke hadde sett henne og derfor valgte å tute tidlig. Meget observant og smart i så tilfelle.

Lenke til kommentar
Sånn sett bort i fra alle bortforklaringer, spesielt siden du sier at dette var en sånn hendelse av typen "shit dette kommer jeg ikke til å gjøre igjen" (og vi har vel alle hatt slike?), så rygger man vel omtrent aldri ut fra parkeringsplasser?

 

Forøvrig kan det godt hende dama så du ikke hadde sett henne og derfor valgte å tute tidlig. Meget observant og smart i så tilfelle.

 

 

Nå vet jeg ikke helt hva greia er med at flere av dere på død og liv skal "TA" meg , nå har jeg faktisk poengtert at jeg har kunnet faktisk gjort en bedre jobb, sett meg i speilet osv , men til syvende og sist så er det faktisk jeg som er klar over eventuelt hvor alvorlig situasjonen var ( noe den absolutt ikke var, med tanke på hvor kort tid jeg stod der og hvor sakte jeg egentlig rygget ) og sånn sett må dere faktisk bare fortsette om dere får noe ut av det.

 

Jeg går i alle fall videre , har lært noe mer i trafikken og regner med at jeg ikke kommer i en lignende situasjon i fremtiden , både fordi jeg på ingen måte har lyst til å skade noen pga eventuelt tullete feil man gjør og fordi jeg faktisk mener at vi alle kan bli bedre sjåfører.

 

Helt til slutt legger jeg ved et enkelt bilde som omtrent illustrere hvor jeg stod. Som sagt burde ha sett bilen i speilet men rygget litt bakover når den andre bilen rygget seg ut av parkeringsplassen for å så kjøre forover og oppover mot utgangen i venstre øvre hjørne. 

 

 

Lenke til kommentar

Vel. Jeg prøvde vri diskusjonen over på å parkere med fronten inn, men kjør på om du vil fortsette.

 

Møtte nettopp en syklist som ristet med hodet til meg. Jeg kjører lastebilen min opp en smal enveiskjørt bakke og han sykler nedover mot kjøreretningen. Jeg stoppet til og med i bakken så han kunne passere meg uten å være redd/bli hindret. Makan!

Lenke til kommentar

Vel. Jeg prøvde vri diskusjonen over på å parkere med fronten inn, men kjør på om du vil fortsette.

 

Møtte nettopp en syklist som ristet med hodet til meg. Jeg kjører lastebilen min opp en smal enveiskjørt bakke og han sykler nedover mot kjøreretningen. Jeg stoppet til og med i bakken så han kunne passere meg uten å være redd/bli hindret. Makan!

 

Jeg står jo der mellom de to strekene og venter på at bilen foran skal kjøre ut av parkeringen, han rygger seg ut mot meg , jeg rygger meg et like hakk bak for å gi ham mer plass , bilen bak meg (som jeg ikke la merke til da jeg hadde nettopp stoppet der og ventet) tutet da plutselig.

 

Så når bilen foran har kjørt ut kjører jeg jo inn hvor han stod med fronten først.

 

 

Jeg har selv opplevd at syklister kan være svært spesielle mennesker. Noen er utrolig greie å ha med å gjøre og tar hensyn , mens andre unngår egne sykkelveier om de ikke er på samme veien som bilene kjører på , selv om de er i ypperlig stand. Det må være noe med det at man føler seg ekstra bra ved å ha ørten biler bak seg på flere tonn og at noen av de plutselig kan finne på å prøve å kjøre forbi syklisten...

 

Når det er sagt har jeg ikke noe problemer med syklister som tar hensyn og kjører fornuftig og etter forholdene. Vi kan alle sammen dele på veien og så lenge de ikke hindrer trafikken unødvendig (som å sykle 3 stykk side ved side uten å gjøre det mulig for en trygg forbikjøring når forholdene tilsier det ) har de like mye rett til å kjøre på veiene våre som du og jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd at syklister kan være svært spesielle mennesker. Noen er utrolig greie å ha med å gjøre og tar hensyn , mens andre unngår egne sykkelveier om de ikke er på samme veien som bilene kjører på , selv om de er i ypperlig stand.

Ha forståelse. Det kan være at syklisten ikke er lokalkjent på stedet og derfor ikke aner om "den fine" gang- og sykkelveien som svinger inn i et boligområde noensinne munner ut dit syklisten har tenkt seg. Og er vedkommende på treningstur eller på en transportetappe (f.eks til/fra jobb) så vil det å svinge inn i et boligområde med unger og hunder ofte tvinge syklisten til å redusere farten, en fart som syklisten via møye og svette har strevd med å oppnå.

 

Jeg tipper bilistene også hadde blitt passe sure og oppgitte hvis den rette fine hovedveien de fulgte uten forvarsel plutselig svingte inn i et boligområde og det ikke var et eneste skilt der inne som fortalte bilistene hvordan de kom seg ut i den retningen de hadde tenkt seg videre. De hadde i hvert fall blitt sure hvis de ikke var lokalkjente og ble offer for sånne sjofle "knep" rett som det var. Dette er hverdagen for syklister og marerittet for sykkelturister på gjennomreise.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ønsker fortsatt en diskusjon på å parkere med fronten inn. Jeg synes det er utrolig tåpelig. Det er lettere å plassere bilen når man rygger inn og det er lettere å kjøre ut. Samtidig har man bedre oversikt i begge situasjonene.

 

Det er vel ingenting å diskutere sida det objektivt er best å rygge inn når ein skal parkere. Det er utelukkande latskap som gjer at folk køyrer rett inn.

Lenke til kommentar

Latskap stemmer nok. Jeg pleier å kjøre rett inn dersom det er det raskeste/enkleste. Dersom det er bare å kjøre rett frem og inn på plassen uten noe særlig ratting gjør jeg det. Eventuelt om det er stor nok plass til å svinge inn uten å måtte stoppe. I parkeringshus er det ikke alltid like lett å se plassene i tide til å ta en slik sving, dersom det er plass i det hele tatt. Da blir det rygging nesten uansett, mens på butikken varierer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det stemmer ikke. Tror nok mange velger å kjøre rett inn pga manglende ryggeferdigheter. Det er bare å observere på en parkeringsplass så ser du ofte at kvinner velger å kjøre rett inn og rygge ut.

Så de utsetter problemet? Jeg har forresten ikke lagt merke til noe forskjell på kjønn eller bilmerker.

 

 

Søk litt på "parking" på youtube så ser du en stor andel kvinnfolk I situasjoner der det er problemer med parkering og rygging.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Eller avhengig av bilen man har og hvordan bagasjerommet lastes.

Som jeg nevnte tidligere har jeg en Citroen Berlingo , 2 barneseter som står bak og bagasjerommet åpnes oppover så man trenger en god klarering mellom bilen foran og den bak , erfaringsmessig så har jeg ofte opplevd at når jeg rygger meg mot en annen bil så kan man risikere at den neste bilen ikke gir deg like mye klarering som du selv ga deg ved parkering.

 

Når man da har unger i bilen , barnevogn som skal baki osv så sier det seg selv at å parkere med fronten først er enklest og i noen tilfeller den eneste måten man kan parkere på om vogna skal i baki.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker fortsatt en diskusjon på å parkere med fronten inn. Jeg synes det er utrolig tåpelig. Det er lettere å plassere bilen når man rygger inn og det er lettere å kjøre ut. Samtidig har man bedre oversikt i begge situasjonene.

 

Det er vel ingenting å diskutere sida det objektivt er best å rygge inn når ein skal parkere. Det er utelukkande latskap som gjer at folk køyrer rett inn.

 

Og når du kjører litt fram for å kunne rygge inn på den ledige plassen, så kommer det en bil bak deg som svinger elegant inn på den ledige plassen. La oss anta at føreren er større og sterkere enn deg, så du holder kjeft og starter å lete etter en ny ledig plass.

 

Eller bilen bak har ikke forstått at du har tenkt å rygge inn på plassen, men tror at du skal kjøre videre, så vedkommende legger seg "på hjul", så tett innpå at det ikke er plass til at du kan rygge. Oops, vedkommende prøver da å rygge, men nå står det en tredje bil bak ham igjen, så dette tar litt tid.

 

Latskap?

Lenke til kommentar

Og når du kjører litt fram for å kunne rygge inn på den ledige plassen, så kommer det en bil bak deg som svinger elegant inn på den ledige plassen. La oss anta at føreren er større og sterkere enn deg, så du holder kjeft og starter å lete etter en ny ledig plass.

 

Eller bilen bak har ikke forstått at du har tenkt å rygge inn på plassen, men tror at du skal kjøre videre, så vedkommende legger seg "på hjul", så tett innpå at det ikke er plass til at du kan rygge. Oops, vedkommende prøver da å rygge, men nå står det en tredje bil bak ham igjen, så dette tar litt tid.

 

Latskap?

Jeg har rygget inn i snart 30 år og ennå ikke opplevd det du nevner, så det er vel å lage en utfordring det der :)

 

Det er enklere å rygge inn og enklere å kjøre ut. Rett og slett mer sikkerhet

Lenke til kommentar

Bagasjerommet var et godt argument.

Avhengig av hvor stor bil du har og hvor god plass det er på huset. Da jeg kjørte en Kangoo med løftebagasjelokk(??) i arbeid parkerte jeg ofte i parkeringshuset ved Tinghuset i Bergen, citypark mener jeg. Jeg rygget konsekvent inn på plassene der, og hadde aldri problem med at lokket tok borti vegg. På Griegpark hadde jeg heller ikke problem med at folk kjørte for nærme. Jeg losset esker på tralle og hadde med ryggsekk. Klart, det er enklere å komme til dersom man kjører inn, og jeg hadde sidedører.
Lenke til kommentar

 

Bagasjerommet var et godt argument.

Avhengig av hvor stor bil du har og hvor god plass det er på huset. Da jeg kjørte en Kangoo med løftebagasjelokk(??) i arbeid parkerte jeg ofte i parkeringshuset ved Tinghuset i Bergen, citypark mener jeg. Jeg rygget konsekvent inn på plassene der, og hadde aldri problem med at lokket tok borti vegg. På Griegpark hadde jeg heller ikke problem med at folk kjørte for nærme. Jeg losset esker på tralle og hadde med ryggsekk. Klart, det er enklere å komme til dersom man kjører inn, og jeg hadde sidedører.

Jo. Men på slike plasser hvor man står to biler "etter hverandre" er man som det ble skrevet ikke sikker på at han som evt parkerer bak deg tar hensyn til slikt. Selvsagt kan man jo kjøre bilen litt frem før man laster, men tidsmessig blir det da antakeligvis like greit å rygge ut. Sikkerhetsmessig kommer jo an på sikt, bil osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...