Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hvis halvparten av bilistene du møter blinker på deg forstår du nok at det er oe galt med eget kjøretøy etterhvert.

 

Ingen blinket til meg når jeg kjørte med kjørelys og tåkelys for mange år siden. Bilen ble levert slik og jeg hadde ikke satt meg inn i reglene på det, så når jeg etter 2 år ble stoppet i kontroll der jeg fikk påpekt at det ikke var lov, så ble jeg overasket. Ja, jeg har flere ganger møtt min egen bil og ikke reagert på at lyset har vært for sterkt eller blendende, så hvis noen hadde blinket, så hadde jeg ikke skjønt at det har vært lysene. (hadde ev kun målt og sjekket om de har lyst for høyt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis halvparten av bilistene du møter blinker på deg forstår du nok at det er oe galt med eget kjøretøy etterhvert.

 

Ingen blinket til meg når jeg kjørte med kjørelys og tåkelys for mange år siden. Bilen ble levert slik og jeg hadde ikke satt meg inn i reglene på det, så når jeg etter 2 år ble stoppet i kontroll der jeg fikk påpekt at det ikke var lov, så ble jeg overasket. Ja, jeg har flere ganger møtt min egen bil og ikke reagert på at lyset har vært for sterkt eller blendende, så hvis noen hadde blinket, så hadde jeg ikke skjønt at det har vært lysene. (hadde ev kun målt og sjekket om de har lyst for høyt)

 

Hvis du ikke setter deg inn i reglene for bilkjøring, for eksempel om hvordan og når du skal bruke tåkelys, så burde du kanskje ikke hatt førerkort. 

Endret av hessel
Lenke til kommentar

 

Selv har jeg størst problemer med alle de som ikke har tilstrekkelige lys..

Bortimot en tredjedel av bilistene jeg har sett i dag mangler lys på en side foran..

Jeg blinker på de også. ;)

 

Det gjør jeg også når jeg kjører bil.. Men siden jeg ikke bruker bilen i det daglige blir det ikke så ofte.

 

Til gjengjeld informerer jeg gjerne bilister om det der anledningen byr seg.. Noen takker, andre gir faen.

 

Et kvinnfolk som parkerer i veien her jeg bor hver dag har kjørt med et defekt nærlys i over et halvt år, selv om jeg har sagt fra hver gang anledningen har bydd seg..

Sånne burde blitt fratatt førerretten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Noe er galt", er jo ofte ikke så lett å forholde seg til, om det ikke er noe jævlig åpenbart.

 

AtW

I ganske mange situasjoner er det åpenbart om man faktisk har gjort seg fortjent til førerkortet i dette landet. Vi har tross alt en omfattende opplæring som tar for seg mange ting av de tingene man ofte bruker lyshornet for å varsle om.

 

Det at folk ikke evner til å forstå hva det gule/grønne lyset i dashbordet betyr eller at de ikke gidder å stoppe og ta en titt om de mangler et lys eller lignende når flere blinker på de vitner bare om at vi faktisk har for dårlig opplæring på det området. Kanskje på tide å øke straffene for slike hverdagslovbrudd for å få bukt med noe som faktisk er et problem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

"Noe er galt", er jo ofte ikke så lett å forholde seg til, om det ikke er noe jævlig åpenbart.

 

AtW

I ganske mange situasjoner er det åpenbart om man faktisk har gjort seg fortjent til førerkortet i dette landet. Vi har tross alt en omfattende opplæring som tar for seg mange ting av de tingene man ofte bruker lyshornet for å varsle om.

 

Det at folk ikke evner til å forstå hva det gule/grønne lyset i dashbordet betyr eller at de ikke gidder å stoppe og ta en titt om de mangler et lys eller lignende når flere blinker på de vitner bare om at vi faktisk har for dårlig opplæring på det området. Kanskje på tide å øke straffene for slike hverdagslovbrudd for å få bukt med noe som faktisk er et problem?

 

 

Det kan du jo mene, men sålenge folk ikke får det med seg når det er et lys i dashbordet, så er det vel liten grunn til å tro at de skjønner hva problemet er om man blinker i mot? Det er jo ikke åpenbart hva de gjør feil for de du blinker til, hadde det vært åpenbart, så hadde de stort sett allerede fikset problemet, fordi det er så lett å se på egenhånd om man har det på.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til din informasjon er det stor fare forbundet med å bli blendet av idioter som kjører med kjørelys OG tåkelys tent i mørket! Da er det på sin plass å si ifra!

Har møtt mange med det og har til gode å bli blendet av de.

 

Hvis du ikke setter deg inn i reglene for bilkjøring, for eksempel om hvordan og når du skal bruke tåkelys, så burde du kanskje ikke hatt førerkort.

Kan jeg alle reglene, nei. Kan du, nei.

Hvis du har førerkort, så kan du jo levere det - på egen oppfordring.

 

Men ja, vi som sjåfører har ansvar for å oppdatere oss på nye regler. (samt kunne de andre også)

Lenke til kommentar

Det er ny ferjekai i Lavik, med åtte felt. Før var det mye kø, og det skulle endelig ordnes på. Det er en liten midtrabatt mellom 1-4 og 5-8. Folk våger ikke å kjøre på felt 5, og de stiller seg heller bak felt nr 4 og fyller dermed opp veien bak som leder til selve ferjekaien.

 

Da jeg kom på kaia i dag var feltene 1-4 fylt. Jeg kjørte derfor rett bort på nr 5, og en annen bil bak meg fulgte etter. Resten stilte seg opp bak felt nr. 4, og køen strakk seg derfor oppover veien. Resultatet ble jo at disse snikerne kjørte inn bak bilene på felt 4, og jeg måtte selvsagt vente på at de skulle komme inn på ferja før jeg kunne kjøre.

 

Skjønner ikke hvor vanskelig sånt kan være å forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvor vanskelig sånt kan være å forstå.

 

Kjøremønsteret må gjøres utvetydig for enhver idiot som kommer trillende.

Å satse på at bilister jevnt over viser sunn fornuft i slike situasjoner er å tro på julenissen.

 

Jeg så en gang en dokumentar fra et marked der de solgte sauer på auksjon. Etter at noen hadde fått tilslaget ble sauene geleidet gjennom et system av gjerder, grinder og porter fram til dit de skulle hentes av den nye eieren. Ser for meg at det er her vi kan hente inspirasjon til styring av biltrafikk. Og ikke bare for de som skal til Bææææærgen.

Lenke til kommentar

I sesongen på Vestlandet er det ofte ansatte som setter opp kjegler bak rekker, viser folk hvor de skal kjøre osv. Heldigvis.

Tror ikke at det er slik nå på dette sambandet. Billettene blir solgt på ferjene, og det er ikke billettører eller annet mannskap på kaien.

 

Illustrasjon:

lavik_fergekai1.jpg

 

Det er kanskje litt dum plassering av midtrabatten, men det burde være åpenlyst nok når det også er skiltet. Her har man brukt mange millioner kroner på å utvide med 5 ekstra felt. Fremdeles bare 4 som blir utnyttet.  :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det kan du jo mene, men sålenge folk ikke får det med seg når det er et lys i dashbordet, så er det vel liten grunn til å tro at de skjønner hva problemet er om man blinker i mot? Det er jo ikke åpenbart hva de gjør feil for de du blinker til, hadde det vært åpenbart, så hadde de stort sett allerede fikset problemet, fordi det er så lett å se på egenhånd om man har det på.

 

AtW

Ja, det er skremmende mange som ikke tar et hint i trafikken.

 

Spesielt nå som høstmørket setter inn er det utrolig viktig at man ikke kjører rundt med defekte lykter. Det burde være flere kontroller der man sjekker lys og annet som har med sikkerhet å gjøre. Noen folk er fantastisk sløve. "Med hodet under armen, og armen i bind" er en treffende beskrivelse. Gjerne samme gjengen som konstant er tomme for "blinklysolje" også  :wallbash:  :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...