Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Folk som legger seg inn 0,01 sekund foran fronten min, samtidig som mange klager på at vi (vogntog) holder for kort avstand til forankjørende. En del blir liggende foran meg med samme hastighet som meg, og kort avstand, etter å ha presset seg foran.

 

 

Og nei, det spiller ingen rolle at man kjører ifra meg sakte men sikkert, bråbremser vedkommende med meg rett bak, så vil det bli katastrofalt uansett..

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner grupper med syklister som skal sykle et par i bredden, men når det er bare 2 stykk så gir det ingen mening. Kjøp intercom tilsvarende den på MC eller hodetelefoner med blåtann og ring hverandre på mobil om dere skal prate sammen. Så å si alle oppegående mennesker har ubegrenset med ringetid i dag allikevel, så er ikke akkurat sånn at det er dyrt. Sykkelen til de i kondomdress koster helt sikkert evig mye mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Påstand: (øst-)europeiske sjåfører fikser de fleste situasjoner på motorveien bedre enn gjennomsnittsnordmannen, også på norske veier.

 

Dette er også en klage på norske sjåfører generelt..

 

Snakker vi her også om øst-europeiske lastebilsjåfører? :)

 

 

Tja, tenkte nok først og fremst på personbiler ja, men kan ikke si jeg har hatt så innmari mange dårlige opplevelser med lastebilsjåfører så tja, hvorfor ikke?

 

 

Påstand: (øst-)europeiske sjåfører fikser de fleste situasjoner på motorveien bedre enn gjennomsnittsnordmannen, også på norske veier.

 

Dette er også en klage på norske sjåfører generelt..

Den påstanden hører man nok bare fra folk som ikke har kjørt i utlandet.

 

 

Hadde en uke på veien i Polen i fjor, det gikk strålende. Prøvde meg også litt i Nederland for noen år siden, ikkeno problem.

 

Ja, det er en litt annen kultur og enkelte ting kan vel framstå som noe utrygt for en traust nordlending, men enkelte dager, når jeg kjører på motorveiene rundt Oslo, så opplever jeg fort mye mer håplaus kjøring iløpet av en time enn jeg gjorde i løpet av en uke i Polen.

Når jeg tenker meg om, tror jeg det handler om at de norske sjåførene er langt mer egosentriske. Viker ikke, kjører i venstrefeltet, kan ikke flette, og aner ikke hvordan man best avvikler køkjøring. Har til dags dato ikke opplevd annet enn at om jeg tar igjen en utenlandsk sjåfør i venstrefeltet, uansett fart, så vil h*n flytte seg inn til høyre på første mulighet. Det gjør stort sett ikke de norske.

 

Generaliserer kanskje litt drøyt nå, men poenget er nå der..

Lenke til kommentar

Nordmenn er ikke perfekte, vertfall ikke i byene. Men var i Polen for 9år siden å husker da at motorveien var full av kolliderte biler, var mye front til front og utforkjøringer, ironisk nok var en av bilene norske med nordmenn fra Oslo området bak rattet, så ja perfekte er vi ikke.

 

Hører også fra utlendinger som skryter av nordmenns kjøring så noe rett gjør vi.

De sier det stikk motsatt av det du sier om folk i Oslo området.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Dette irriterer meg forresten også litt; http://www.nrk.no/trondelag/vil-ha-tilbake-gammelt-pabud-1.12479638

 

Det skulle ikke være så innmari innvikla å sørge for å bruke baklysa. Greit nok, de fleste bør være i stand til å se en bil foran seg under normale forhold, selv om den ikke har lys på - men, forholdene er ikke alltid ideelle, og de lysene KAN i ytterste konsekvens utgjøre forskjellen på liv og død om en er riktig så uheldig.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner grupper med syklister som skal sykle et par i bredden, men når det er bare 2 stykk så gir det ingen mening.

 

Da skjønner du vel heller ikke 2 fotgjengere som går i bredden og prater sammen? Eller en bilfører som prater med sine passasjerer uten å bruke intercom/mobiltelefon? Når man ikke er innestengt i et stålpanser eller ikke har hodet inne i en helhjelm, så er det å slå av en prat med noen som tilfeldigvis skal i samme retning et helt naturlig sosialt handlingsmønster.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Huff, tja. Vel, kan hende jeg er generelt uheldig også, og får med alle vattskallene å gjøre.

 

Merk at jeg tenker vel først og fremst på motorveikjøring spesielt her nå.

Nå sa ikke de utlendingen jeg har pratet med at de fra Oslo var flinke til å kjøre, men de mente nordmenn generelt. Tror ikke du er spesielt uheldig men man husker ofte de dårlige sjåførene og ikke de flinke. Slik er jo jeg også :) Husker jo selvfølgelig bedre en som ligger klin inntil baken min enn en som holder god avstand, selv om det er tusenvis av folk som har ligget bak meg helt fint men en har lagt seg helt inntil meg.
Lenke til kommentar

Dette irriterer meg forresten også litt; http://www.nrk.no/trondelag/vil-ha-tilbake-gammelt-pabud-1.12479638

 

Det skulle ikke være så innmari innvikla å sørge for å bruke baklysa. Greit nok, de fleste bør være i stand til å se en bil foran seg under normale forhold, selv om den ikke har lys på - men, forholdene er ikke alltid ideelle, og de lysene KAN i ytterste konsekvens utgjøre forskjellen på liv og død om en er riktig så uheldig.

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal være i "sparemodus" når de fleste nye biler har ledlys som normalt sett ikke må byttes, eller bruke stort med strøm..

"Alle" nye biler har vel automatiske kjørelys, og en sensor som etter kort tid vil skru på disse i en tunell..

Jeg har dog sett flere andre ganger der det fort kunne blitt ubehagelige/farlige situasjoner om situasjonene hadde utartet seg på litt andre måter..

Eks: Borgestad-aleén for de søm er kjent i Grenland.

Mange store trær på begge sider av veien, som på ettermiddagen gjør at sola skinner inn fra siden, og du får en hurtig blitseffekt med sol/skygge. Om en mørk bil står i veibanen der uten lys på skal lys jobbe hardt for å greie å se den.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at dette ikke er mulig å programmere selv i systemene på bilen. På mange nyere biler kan man endre alle mulige andre rare innstillinger, så hvorfor ikke hva som skal være aktivt av lys når bryteren står i AUTO?

Fordi du må fikle med kjørecomputer eller kabler for å skru om det.

Det enkleste er nå kravet at auto = faktisk full auto

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...