Jump to content

Pluggen

Medlemmer
  • Content Count

    6166
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

318 :)

About Pluggen

  • Birthday 06/03/1987

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Pluggen

    225/40R18 På Golf 4?

    Standard-dim er vel 195/65-15, så det blir jo større både høyde og bredde, (mer friksjon) og ikke minst tyngre for en mindre motor å dra rundt.. Prøv å gå ned til f.eks 195/45-15 å se forskjellen den veien Men ja, det er fordeler og bakdeler med større hjul, men hovedpunktene er allerede nevnt her så jeg..
  2. Det er sant som du sier her ja, det som også kan være (Ikke ukjent) er at senterringene fra sommerhjula fortsatt sitter på navet.. Dette var et problem jeg har hatt siden jeg skiftet til vinterdekk i går, jeg har strammet og strammet etter hver tur jeg har kjørt idag, men skruene løsnet. Skrudde av alle 4 i kveld og sentreringsringen satt på 3 av dekkene. Så de ikke i går kveld da det var mørkt. Fjernet disse og problemet var borte, som ny bil å kjøre =) Må jeg ha sentreringsring til sommerfelgene når jeg skifter igjen? Kan jeg ikke bare være forsiktig når jeg strammer, og stramme like godt og jevnt rundt hele navet? Er ikke det poenget med sentreringsringene å hjelpe til? Sentreringsringer er en fordel, men er man nøye og tar seg tid pleier det å gå fint uten ja
  3. En av "gutta" som stadig dukker innom verkstedet mitt detta gitt.. Og nei, han er ikke 19, han er 20, og har foliert sjøl Sa til han at han skal være fornøyd med 15 lapper, men noe mer for en bil som har nærmere 300k på telleren og en sliten 1,6l er å drømme.. Men siden han ga 60 laken når han kjøpte den, (usikker på når det var) så kunne han ikke tape mer sa han.. Nei nei, da får han ha bilen sjæl da
  4. 10/12 med hjelpa di på svar 9 Tok wankelen, men ikke at det var en RX8.. Er det stor forskjell på motor/lyd? :O
  5. Pluggen

    Trafikalsk klagemur

    Jeg var en skikkelig bølle både i 190´n, E39´n, 850´n, og ikke minst Corolla´n fra 94 med 1,3 liter Accord´en derimot, var for tung og undermotorisert, så det gikk ikke stort mer enn å kjøre "gubbete"..
  6. Greit de ikke er pene, men det er nå ikke 25% rust ut ifra hva jeg kan se, uten å ha sett baksiden.. Enkelt å måle, se på det blanke partiet kontra det rustne (som ikke ser ut som gravrust) Oppsmøring av glidere, en runde med stålbørste på skivene for å fjerne det brune, og nye klosser, så kan det godt hende at det holder til neste PKK. Det vi ser av skivene der er et sted mellom 90 og 100% rust. Pollert rust er også rust og det er det sorte vi ser her. Etter å ha sett de på større skjerm enn en telefonen som ikke har det beste lyset, så ser jeg det selv ja Legger meg paddeflat på denne gitt!
  7. Da høres det ut som du gjør det riktige ved å prate med politiet og forklare saken og hva du tenker
  8. Pssst! Det er en ledig plass ved siden av Golfen der Hehe Neida, sånn alvorlig snakka: Det er der en fryktlig uting! Ser mye sånt nede på meny ved meg, og det er jo alltid like gøy når de forholdsvis få plassene blir brukt sånn som det.. Så forresten to mopeder der nede her om dagen, på hver sin HC-plass.. Det er de to som er der, og min mor som har en hofteskade og pga. det har HC-kort måtte finne en annen butikk, og når jeg 20 minutter drar ned står de fortsatt der, men da med mopedistene stående å prate med noen jenter der, så da gikk jeg bort å prata med de
  9. Da er det lov å bli litt sinna Hvertfall hvis du har gitt tegn til at du skal inn der!
  10. Esso har vel den samme greia på Slagen har jeg hørt rykter om, og jeg har vet Bilfinger har det samme på noen av sine plasser
  11. Noen som har en policy på det? Jeg rygger inn, med mindre det er parkering "med" kjøreretningen.. Dette fordi jeg for det første kan se over at lomma er helt tom først for så å rygge rett inn, og for det andre, så har man bedre oversikt hvis det står biler på begge sider når man skal ut igjen
  12. Da har jeg fått oppklaring på hvor du står, og takker med det for meg i denne diskusjonen.
  13. For det første, hva er "nesten like mange", og hva baserer du den analysen på? Og hvor mener du jeg skal få data fra den eksakte, snevre situasjonen fra? Et påbud er ikke noe man "fritar" folk fra, det er noe man tenker seg nøye om før man innfører, og det "påbyderen" som har bevisbyrden, du må vise at påbudet har god effekt, eller i det minste sterkt sannsynnliggjøre det. Det er forøvrig mange trafikantgrupper som ikke krever lappen. AtW Uten å ha noen tall (det har jo ikke du heller) så sier du at færre vil sykle om det blir et enkelt påbud, så tar vi utgangspunkt i at om 100 sykler uten påbud, og kanskje så mange som 7-10 slutter ved et påbud om opplæring. Da vil jeg påstå at det er bedre om 100% av disse blir gjort oppmerksomme på hvordan de faktisk bør oppføre seg og at 80-90% av disse igjen følger de reglene de lærer fordet de forstår mer om hvordan en bilist oppfatter de, enn at 30% av de i utgangspunktet 100, sykler som det passer de.. Det er nå engang sånn at veldig mange åpenbart ikke er klar oover hvor vrient det er å forholde seg til en som ikke gir tydelig tegn og dette med plassering, oppførsel o.l, og igjen, det trenger ikke være med vilje engang, de er ofte ikke klar over det.. Vi er flere som snakker av erfaring her, og ikke tro at vi vil ha en opplæring for å få bort syklistene, men for å få tryggere rammer for alle parter! Vi sitter tross alt trygt i bilen, men er det noen som har lyst til å kjøre på en syklist fordet han gjør en feil pga. uvitenhet el.l? Det er vel ikke så mange andre som menger seg med bilene uten opplæring, f.eks segway, ståhjulinger o.l skal holde seg på fortauet. For det første tror jeg majoriteten per i dag kjenner reglene uansett. Min erfaring er feks ikke at 80-90% av bilister gir tydelig tegn og tegnplassering, og de vet vi har en grundig opplæsring. Men greit nok, la oss si tallene er riktige, for argumentets skyld: De 10% vil gå over til bil, som er mange ganger farligere for omgivelsene enn en syklist. Videre er det godt underbygd at bilister er farligere for syklister jo færre syklister det er på veien. Derfor vil også de resterende 90% være i større fare. I sum, en større fare for alle. Hele tråden begynte med at du og andre klager over at syklister ikke svinger inn til siden, forsinker trafikken osv, tilgi meg om jeg synes denne ekstreme iveren etter høyere sikkerhet du forfektet virker noe påtatt. Det sikreste du kan gjøre er forøvrig å kjøre noe annet enn bil, om du er så veldig opptatt av det. Segways har lov til å kjøre i sykkelfelt, fotgjengere har lov til å være på veien, man har ting som rulleski, sparkesykkel, skateboard osv. AtW Man skulle tro det ja, men med så mye rart som meg og flere andre ser støtt og stadig, så sier det noe annet.. Igjen, så er det nok fordet mange ikke tenker på hvordan man skal kjøre/oppføre seg på en sykkel i trafikken, mens andre gir regelrett f*** i å kommunisere/gi tegn/hjelpe til fordet det ikke plager de om det ligger masse biler bak etc. etc. Vinn-vinn med en liten opplæring. Det er per dags dato ikke realistisk å tenke at at alle skal sykle/gå her i hvertfall pga. lange avstander, lite/ikke brukbart kollektivtilbud o.l. Derfor ser jeg ikke hvorfor vi skal la syklistene få styre trafikken selvom syklisten i seg selv er mer miljøvennlig og skadelig. Ta eks. mitt på at 20 biler skal forbi en syklist i en 80-sone. Om man har en eller to syklister da som ikke vil være behjelpelige der så har man fort 100 pådrag totalt med påfølgende nedbremsinger ettersom folk må komme nært nok bak til å kunne se om om det er klart til å kjøre forbi.. Dette kunne vært gjort så enkelt som at syklisten svinger inn på en busslomme og slipper alle bilene forbi, eller stopper et lite øyeblikk på en oversiktlig strekning og vinker bilene forbi. Bilistene er forøvrig også pliktige til å være behjelpelige med å slippe folk forbi selvom man holder fartsgrensa hvis de bak vil forbi. En strekning på en mil tar forresten ca. 4 ganger lenger tid om en sykkel skal styre i 80-sona, så det skaper jo plutselig veldig mye forsinkelser for veldig mange.. Er det greit bare fordet H*N er mijøvennlig tenker du? For meg er det ikke mulighet til å bruke noe annet enn bil i det daglige med barn på skole 2 mil unna der det blandt annet er 70-sone og ingen g/s-vei på gode deler av strekningen++ For veldig mange så er ikke sykkel et reelt alternativ, det må man også huske på oppi hele greia. Veldig fint at du er så entusiastisk når det kommer til å være miljøvennlig, men ha det i bakhodet at ved å ligge først i køen, så forrurenser hver eneste bil bak deg mer en hva den gjør om du bidrar til å slippe de forbi Segways, rulleski o.l har jeg fortsatt tilgode å se i veibanen, men det har vel litt å gjøre med at det er "sentrumsdoninger". Gående holder seg ikke midt i veibanen. Som det blei sagt tidligere i tråden, så er syklistene i sitt ess i bytrafikken der fartsgrensa er lav i utgangspunktet, og da man sitter trygt i en bil i forhold til på en sykkel i en kollisjon, så jeg ser ikke hvordan den statistikken med flere drepte ved krav om opplæring kan stemme med din påstand, akkurat der tror jeg faktisk vi snakker om færre drepte. Men, når det er sagt, så tror jeg på sikt det vil bli flere syklister med tiden, og det er selvfølgelig positivt da vi som tidvis MÅ bruke bilen får færre bilister (ja, bilene blir nok ikke færre mtp. at vi stadig blir flere på kloden) å dele veien med, men da er det igjen en fordel at vi er samkjørte Problemet er at bilen dreper andre mennesker, både i ulykker, og vha luftforurensing, støy osv. Du kan sitte så trygt du vil i bilen din, men du er en fare for omgivelsene, og det må du ta innover deg, og handle etter. AtW Bilen har kommet for å bli, så får vi heller vektlegge å gjøre bilene mer miljøvennlig. En syklist er også en fare for andre om ikke h*n følger reglene, men der går det ofte hardere ut over syklisten enn bilen, men en barnevogn/fotgjenger kan skades ganske stygt.
  14. Jeg ville lagt det fram for politiet på sammen måte som du har gjort for oss, så tipper jeg på de har erfaring med lignende, og kan rådføre deg litt mer evt.
  15. Om du føler det er riktig å trekke det, så ville jeg tatt en prat med politiet om det
×
×
  • Create New...