Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

 

edit: og angående den siste videoen som ble postet her. Wow. Hvilken rett tror syklisten han har til å snike seg frem i køen, og attpåtil slå til bilen? Wow...

 

Man har da god "rett" til å snike seg fram i køen.

 

AtW

 

 

Rett til å snike? Da er man passe frekk. Greit nok, det er ikke ulovlig å være frek, ei heller å oppføre seg som en drittsekk.

 

MEN; da må man også ta konsekvensene av handlingene sine.

 

 

Og hva er konsekvensen mer du? Det er forøvrig ikke å oppføre seg som en drittsekk, hvorfor skal jeg forholde meg til en latterlig bilkø bare for å ikke gjøre folk som kjører bil misunnelig? De jeg kjører forbi taper ikke deg fnugg av tid. 

 

Er bare å ta konsekvensene og skaffe seg sin egen tohjuling, kan du kjøre forbi køen, og slippe å skape kø.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konsekvensen for å oppføre seg som en drittsekk kan jo være så mangt. Det kommer helt an på hvem man støter borti vil jeg tro.

 

Jeg tror vel svært få syklister er misunnelig på syklister. Det er som du sier, valgfritt om man vil ta seg frem i bil, på MC, på sykkel eller til fots. De som kjører bil har vel en god grunn til å kjøre bil fremfor å sitte på en sykkel.

 

Slik som syklisten i den videoen (som jo er grunnen til denne diskusjonen) oppfører seg - som om han har en en større rett enn bilen til å plassere seg der han gjør, det er jo intet mindre enn ekstremt provoserende. Og når han attpåtil reagerer som han gjør... ja... det er jo en grunn til at han stikker, for å si det på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konsekvensen for å oppføre seg som en drittsekk kan jo være så mangt. Det kommer helt an på hvem man støter borti vil jeg tro.

 

Jeg tror vel svært få syklister er misunnelig på syklister. Det er som du sier, valgfritt om man vil ta seg frem i bil, på MC, på sykkel eller til fots. De som kjører bil har vel en god grunn til å kjøre bil fremfor å sitte på en sykkel.

 

Slik som syklisten i den videoen (som jo er grunnen til denne diskusjonen) oppfører seg - som om han har en en større rett enn bilen til å plassere seg der han gjør, det er jo intet mindre enn ekstremt provoserende. Og når han attpåtil reagerer som han gjør... ja... det er jo en grunn til at han stikker, for å si det på den måten.

 

Så mangt, det var jo usedvanlig presist, la oss si konsekvensen er å bli knivstukket, er det en "konsekvens man må ta" av å "snike"? 

 

Er ikke bare syklister som beveger seg på to hjul :) Men om man ikke tåler at folk kjører forbi mellom feltene når man selv ikke blir forsinket, så er det få andre grunner enn misunnelse.

 

Man har jo gjerne litt større rett til å være et sted, enn man har til å kjøre inn et sted der noen allerede er. Han plasserte seg først, reaksjonen er dog alt for sterk for det som i beste fall er en litt halvunderlig manøver en litt for aggresiv (trafikalt) sjåfør.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på videoen en gang til. Hvis du ikke oppfatter situasjonen da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

 

Og som Bond007 sa tidligere, du er forumets ubestridte største kverrulant.

 

Skjønner, så du har ingen argument mao? Faktumet er at det er forskjell på å kjøre et sted der en annen sjåfør allerede har etablert seg.

 

Ellers virker det som du ikke klarer å skille mellom "uenig med deg" og "kverulant".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nekter og nekter, kan dessverre ikke kjøre dem ned heller, men prøver å ikke stoppe for dem selv om jeg er klar til å kunne stoppe hvis de virkelig skal leke spille med livet som innsats.

Så godt du er opptatt av syklisters helse da, spesielt troverdig når du åpner innlegget med at du "dessverre ikke kan kjøre de ned"

 

AtW

Det er som med bikkjer. De må svi nesa på grillen en gang for å lære at det er varmt.

Lenke til kommentar

La oss håpe det er enkelte her som driver med fjortiss-skryt og ikke står bak holdningene sine, da endel legger for dagen ting som gjør at de ikke er egnet det ansvaret det er å være i trafikken. Men vi får se, erfaringsmessig synes jo endel brukere (og moderatorer) at voldstrusler eller mere akseptabelt enn å påpeke dårlige holdninger.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Faktumet er at det er forskjell på å kjøre et sted der en annen sjåfør allerede har etablert seg.

Ja, det er jo det syklister gjør. Likt med hva bilfører her gjør. Nære, ja, men det er slik syklister også gjør det. Er reglene lik, så bør de jo også være det. Syklisten stopper opp, bil er på vei å passere.

 

 

Nei, det er det ikke, jeg har aldri opplevd å bli presset ut til kanten av feltet mitt av en syklist, syklister har små muligheter til å gjøre det, i motsetning til biler, som kan tvinge andre til å flytte seg over.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke, jeg har aldri opplevd å bli presset ut til kanten av feltet mitt av en syklist, syklister har små muligheter til å gjøre det, i motsetning til biler, som kan tvinge andre til å flytte seg over.

Se filmen en gang til du, så ser du at syklist er vel så mye involvert i å presse seg fram, først - Så er han irritert tydeligvis, og stopper når bil vil over i venstre fil. Stopper ikke for annet enn å kjefte. Bilisten starter da med å passere - passere tett (var grei avstand før syklist 'slipper fram' bilisten når han stopper for å kjefte), likt med hva syklister gjør. Syklisten blir ikke mer presset enn hva han selv gjør.

 

Det er likt med hva som skjer vanligvis. En sykkel kan passere både på venstre og høyre side med ytterst lite å gå på. Når bil da begynner å kjøre, så er det liksom bil som er synderen. Det er syklist som ofte 'presser' seg så tett innpå.

Når da en bil gjør samme, så føler syklistene at de blir presset ut .... merksnodig når samme avstand er greit når de selv gjør det.

Selv har jeg opplevd 'pressing' av alt tror jeg, foruten ATV. (Jeg med: sykkel, motorsykkel, bil og større kjøretøy) Å ja, jeg må innrømme jeg 'presser' meg litt oppi med sykkel selv. (forøvrig har jeg sett mange ganger kjøretøy har måtte endret retning/fart pga sykkel(som har kommet for tett på) - altså presset. Noe annet er uaktsomt ... noe de fleste kjørende prøver å unngå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Gjør det? Har du eksempler på at tohjulinger får bøter for "slalomkjøring"? Såvidt meg bekjent der det legalt. (nå er dette riktignok ikke i norge, så jeg kjenner ikke reglene i landet det gjelder), og det er ikke (i seg selv) uforsvarlig.

Fildeling er lov i Norge. Både for syklister og motorsyklister. Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen til syklisten i det videoklippet. Hadde bilisten vist smidighet og holdt en noenlunde avstand til syklisten paralelt i samme fil og flettet seg inn i trafikken hadde det ikke vært noe sak, men her avskjærer jo bilisten rett og slett syklisten. Det er grenseløst frekt og jeg skjønner godt frustrasjonen til syklisten.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en liten diskusjon når det gjelder forbikjøring av sykkel som ligger ved høyre vegskulder. Jeg mener at man skal legge seg langt nok ut til venstre slik at syklisten skal ha mulighet til å velte til venstre uten å bli overkjørt under forbikjøringen.
Jeg har etter dette forsøkt å finne spesifikke regler på dette, men eneste jeg finner ved bruk av feltbruk eller forbikjøring er:
 

§5.3 Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

At §12 om forbikjøring ikke sa meg noe ved bruk av annet felt til venstre for gjeldende kjørefelt sier meg at det er fult lovlig i henhold til reglene å kjøre forbi en syklist med en avstand på et par cm, så lenge det er på venstre side og det ikke strider med paragraf §3 i vegtrafikkoven
 

Trafikkregler: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747
Vegtrafikkoven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4

 

Så jeg har feil?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en liten diskusjon når det gjelder forbikjøring av sykkel som ligger ved høyre vegskulder. Jeg mener at man skal legge seg langt nok ut til venstre slik at syklisten skal ha mulighet til å velte til venstre uten å bli overkjørt under forbikjøringen.

Jeg har etter dette forsøkt å finne spesifikke regler på dette, men eneste jeg finner ved bruk av feltbruk eller forbikjøring er:

 

§5.3 Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

At §12 om forbikjøring ikke sa meg noe ved bruk av annet felt til venstre for gjeldende kjørefelt sier meg at det er fult lovlig i henhold til reglene å kjøre forbi en syklist med en avstand på et par cm, så lenge det er på venstre side og det ikke strider med paragraf §3 i vegtrafikkoven

 

Trafikkregler: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Vegtrafikkoven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4

 

Så jeg har feil?

Fra håndbok 60 (Trafikkreglene Fortolkninger, praksis m.v.):

 

Om forbikjøring av sykkel (Side 58)

 

Det følger av grunnreglene i vegtrafikkloven §3 at det skal holdes trygg avstand i sideretningen til det kjøretøyet som blir forbikjørt.

 

Ved forbikjøring av syklende er det viktig at denne får særlig god plass. En sykkel lar seg ikke styre helt presist. Dessuten vil luftpresset fra forbikjørende lett bringe sykkelen ut av balanse. Halvannen meter bør normalt være minste avstand. Kan den syklende ikke ikke få trygg plass, må forbikjøringen utsettes.

 

Du vil generellt sett ikke se alle parametre for hva som anses som lovlig enumerert i lovverket, man må også se etter praksis og fortolkninger. Det står f.eks heller ikke at man skal holde 3 sek. avstand til forankjørende. Det hindrer ikke politiet å bøtlegge eller anmelde de som holder for kort avstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rett til å snike? Da er man passe frekk. Greit nok, det er ikke ulovlig å være frek, ei heller å oppføre seg som en drittsekk.

Hvordan er det frekt? Bilene står fast i trafikken, syklistene hindrer ingen ved å "snike" seg frem. Det er deg og de andre bilistene som er trafikken og problemet, ikke syklistene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Gjør det? Har du eksempler på at tohjulinger får bøter for "slalomkjøring"? Såvidt meg bekjent der det legalt. (nå er dette riktignok ikke i norge, så jeg kjenner ikke reglene i landet det gjelder), og det er ikke (i seg selv) uforsvarlig.

Fildeling er lov i Norge. Både for syklister og motorsyklister. Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen til syklisten i det videoklippet. Hadde bilisten vist smidighet og holdt en noenlunde avstand til syklisten paralelt i samme fil og flettet seg inn i trafikken hadde det ikke vært noe sak, men her avskjærer jo bilisten rett og slett syklisten. Det er grenseløst frekt og jeg skjønner godt frustrasjonen til syklisten.

 

 

Linesplitting derimot, er vel ikke like populært...?

Lenke til kommentar

 

 

Gjør det? Har du eksempler på at tohjulinger får bøter for "slalomkjøring"? Såvidt meg bekjent der det legalt. (nå er dette riktignok ikke i norge, så jeg kjenner ikke reglene i landet det gjelder), og det er ikke (i seg selv) uforsvarlig.

Fildeling er lov i Norge. Både for syklister og motorsyklister. Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen til syklisten i det videoklippet. Hadde bilisten vist smidighet og holdt en noenlunde avstand til syklisten paralelt i samme fil og flettet seg inn i trafikken hadde det ikke vært noe sak, men her avskjærer jo bilisten rett og slett syklisten. Det er grenseløst frekt og jeg skjønner godt frustrasjonen til syklisten.

 

 

Linesplitting derimot, er vel ikke like populært...?

 

 

 

Det er kanskje ikke populært blant alle, men såvidt meg bekjent helt lovlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg får vel påminne folk her inne at i år, som i fjor og året før der, heter denne tråden "Trafikalsk klagemur" og er ment for å dele dine trafikale irritasjoner og klagesanger, ikke en diskusjontråd for syklister vs bilister. Om dere ønsker å diskutere dette opp og ned i mente kan dere enten bruke en av de mange trådene som allerede eksisterer eller lage en ny tråd som er dedikert til temaet dere nå diskuterer.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.vestnytt.no/aktuelt/Lagar-du-luke_-blir-du-straffa-Amed-rodt-lys-312372.html

 

" Dannar det seg ei luke på over tre sekund, registrerer sensoren i bakken at det ikkje er trafikk på riksvegen, og gir i staden grønt lys for dei som skal inn og ut frå Valen."

 

Dvs. at dersom du fylgjer tre-sekundsregelen, ein av dei uskrevne reglane som blir hardast prenta inn i deg under all køyreopplæring, so får du raudt lys. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...