Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Nå mener jeg at du faktisk ikke tenker helt konsekvenser her , jeg forstår at du fikk behov for en reaksjon men i verste fall har du kunnet satt ditt og andre bilisters liv i fare om hun kjørte av veien eller i deg pga at hun skvatt eller ble såpass skremt at hun mistet kontroll på bilen sin.

 

Sånn sett er det ikke verdt det å reagere på denne måten , pust heller inn et par ganger og bann høylytt i bilen din om det hjelper , da utsetter du i alle fall ikke deg selv og andre for fare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virkelig? Det har ikke akkurat vært et spørsmål de gangene jeg har stoppet og blitt spurt om jeg kan trekke de opp siden jeg har stor bil med 4x4. Velger å ta sjansen på at folk ikke har så mye vondt i seg at de vil gjøre noe sånt mot en som tar seg tid til å grave og dra de opp på veien.

Er ganske mange historier rundt dette innenfor i bransjen. Der og da sparer de bare en 500 lapp når du er hyggelig og hjelper de, men skulle situasjonen være at du, uheldigvis, påfører de en reperasjonkostnad på 10.000,- er det mange som plutselig glemmer av den gode gjerningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det måtte en ganske kraftig nedbremsing til når jeg kom opp bak henne etter en sving. På snødekte veier kan det skape en veldig farlig situasjon. Eller har du tenkt til å påstå at å ligge i 40 i 80 sona ikke farlig?

 

 

Ok, her skyter du deg selv i foten. Du innrømmer at det var snødekte veier og glatt og du måtte bremse så kraftig ned da du kom i full fart rundt en krapp sving og tok igjen kvinnen som kjørte etter forholdene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå mener jeg at du faktisk ikke tenker helt konsekvenser her , jeg forstår at du fikk behov for en reaksjon men i verste fall har du kunnet satt ditt og andre bilisters liv i fare om hun kjørte av veien eller i deg pga at hun skvatt eller ble såpass skremt at hun mistet kontroll på bilen sin.

 

Sånn sett er det ikke verdt det å reagere på denne måten , pust heller inn et par ganger og bann høylytt i bilen din om det hjelper , da utsetter du i alle fall ikke deg selv og andre for fare.

 

Du tar utgangspunkt i verste tenkelige scenario. Skal man gjøre det så får man ikke gjort noen som helst ting uten at det kan gå galt.

 

Selvfølgelig, det burde holdt med den første tutinga når jeg måtte bråbremse for å ikke kjøre i ræva på henne. Men det holdt ikke for meg og jeg angrer ikke på det.

 

 

Virkelig? Det har ikke akkurat vært et spørsmål de gangene jeg har stoppet og blitt spurt om jeg kan trekke de opp siden jeg har stor bil med 4x4. Velger å ta sjansen på at folk ikke har så mye vondt i seg at de vil gjøre noe sånt mot en som tar seg tid til å grave og dra de opp på veien.

Er ganske mange historier rundt dette innenfor i bransjen. Der og da sparer de bare en 500 lapp når du er hyggelig og hjelper de, men skulle situasjonen være at du, uheldigvis, påfører de en reperasjonkostnad på 10.000,- er det mange som plutselig glemmer av den gode gjerningen.

 

 

Da skal jeg ha det i bakhode til neste gang og sørge for at det ikke kan slå tilbake på meg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det måtte en ganske kraftig nedbremsing til når jeg kom opp bak henne etter en sving. På snødekte veier kan det skape en veldig farlig situasjon. Eller har du tenkt til å påstå at å ligge i 40 i 80 sona ikke farlig?

 

 

Ok, her skyter du deg selv i foten. Du innrømmer at det var snødekte veier og glatt og du måtte bremse så kraftig ned da du kom i full fart rundt en krapp sving og tok igjen kvinnen som kjørte etter forholdene.

 

 

Du tar det jeg skreiv og overdriver alle aspekter ved det. Når noen har halvparten av farta man skal ha på en vei i en sving så er det den som kjører under fartsgrensa som ikke kjører etter forholda.

Lenke til kommentar
Når noen har halvparten av farta man skal ha på en vei i en sving så er det den som kjører under fartsgrensa som ikke kjører etter forholda.

Nei. Når du får problemer med å bremse ned bak et saktegående kjøretøy (det kunne like gjerne vært en traktor som ikke går fortere enn 40, eller en moped som ikke går fortere enn 45...), så er det du som ikke kjører etter forholdene.

 

Fartsgrensa er ellers en øvre grense, ikke den farta man "skal ha".

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når noen har halvparten av farta man skal ha på en vei i en sving så er det den som kjører under fartsgrensa som ikke kjører etter forholda.

Nei. Når du får problemer med å bremse ned bak et saktegående kjøretøy (det kunne like gjerne vært en traktor som ikke går fortere enn 40, eller en moped som ikke går fortere enn 45...), så er det du som ikke kjører etter forholdene.

 

Fartsgrensa er en øvre grense, ikke den farta man "skal" holde.

 

 

Men så var dette en bil, ikke en moped eller traktor. Og kan man holde fartsgrensa så skal man det. Det er ikke lov å kjøre så sakte om forholdene ikke tilsier det, og de tilsa ikke det.

Lenke til kommentar

Men så var dette en bil, ikke en moped eller traktor. Og kan man holde fartsgrensa så skal man det. Det er ikke lov å kjøre så sakte om forholdene ikke tilsier det, og de tilsa ikke det.

Det har da ingen betydning for at du kjørte fortere enn du burde under rådende forhold. Husk at du alltid skal kunne stoppe på halvparten av den strekningen du har oversikt over. Hadde,du klart å stoppe om det hadde vært en bil med motorstopp som sto der?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Men så var dette en bil, ikke en moped eller traktor."

-Og hva så?

 

"Og kan man holde fartsgrensa så skal man det."

-Nei.

 

"Det er ikke lov å kjøre så sakte om forholdene ikke tilsier det, og de tilsa ikke det."

1: jeg er helt sikker på at den forankjørende hadde en grunn til å holde den farta hun holdt, og 2, i utgangspunktet er det lov å kjøre akkurat så sakte man vil -så lenge annen trafikk ikke blir "unødig hindret eller forstyrret." Hva som her er unødig må ses i sammenheng med grunnen (som du ikke aner noe om) til at hun holdt den farta hun holdt. edit: og hvor lenge du ble liggende bak før det ble mulig å kjøre forbi.

 

Oppsummert, så er det lov å irritere seg over folk som kjører sakte, og særlig om du mener å tro at du blir "unødig hindret", men om du må panikkbremse for å ikke kjøre på noen bakfra, enten de holder 100,80, 40 eller står stille i 0km/t (som nevnt i innlegget over dette...), så er det BESTANDIG din feil, og tuting og fingeren er en reaksjon som ikke hører hjemme noe sted. Om noe, så skulle den "ytringen" heller vært motsatt vei, altså rettet mot deg...

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Får ikke til å quote med mobilen

 

Inge: nå overdriver du veldig. Jeg måtte ikke panikkbremse, og det oppsto ingen farlig situasjon. Jeg sa at det kunne oppstå en farlig situasjon. Men om du mener at å ligge I en så lav hastighet på en vei der alle andre ligger I 80, ikke unødig hindrer andre, tar du feil. Det viktigste er vel å unngå ulykker og ikke utøve sine rettigheter bare for å gjøre det?

 

Bond: I den svingen var det absolutt ikke noe problem å holde 80.

Lenke til kommentar

Får ikke til å quote med mobilenInge: nå overdriver du veldig. Jeg måtte ikke panikkbremse, og det oppsto ingen farlig situasjon. Jeg sa at det kunne oppstå en farlig situasjon. Men om du mener at å ligge I en så lav hastighet på en vei der alle andre ligger I 80, ikke unødig hindrer andre, tar du feil. Det viktigste er vel å unngå ulykker og ikke utøve sine rettigheter bare for å gjøre det?Bond: I den svingen var det absolutt ikke noe problem å holde 80.

Hvilke farlige situasjoner kunne oppstått da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Får ikke til å quote med mobilen Inge: nå overdriver du veldig. Jeg måtte ikke panikkbremse, og det oppsto ingen farlig situasjon. Jeg sa at det kunne oppstå en farlig situasjon. Men om du mener at å ligge I en så lav hastighet på en vei der alle andre ligger I 80, ikke unødig hindrer andre, tar du feil. Det viktigste er vel å unngå ulykker og ikke utøve sine rettigheter bare for å gjøre det? Bond: I den svingen var det absolutt ikke noe problem å holde 80.

 

Du har et problem med besinnelsen. Oppførselen din hører ikke hjemme noe sted, heller ikke i trafikken. Den slags oppførsel du utviste ser man mye av fra dashkamerasnutter fra Russland o.l. Hvis du hadde problemer med å stoppe for bilen foran i den grad at du selv vurderer farten til vedkommende foran som en vesentlig ulempe er det du som ikke kjører etter forholdene og således er det du som utgjør problemet her.

 

Å kjøre forbi en person som holder 40 i 80 sonen er for det meste uproblematisk. Du mener vel sikkert som så mange andre personer uten grunnleggende trafikkforståelse at så lenge du har "retten" på din side gir det deg retten til å oppføre deg som en ape. Jeg mener det sier litt om slike menneskers sosiale ferdigheter (eller mangel på sådan).

Lenke til kommentar

Får ikke til å quote med mobilen Inge: nå overdriver du veldig. Jeg måtte ikke panikkbremse, og det oppsto ingen farlig situasjon. Jeg sa at det kunne oppstå en farlig situasjon. Men om du mener at å ligge I en så lav hastighet på en vei der alle andre ligger I 80, ikke unødig hindrer andre, tar du feil. Det viktigste er vel å unngå ulykker og ikke utøve sine rettigheter bare for å gjøre det? Bond: I den svingen var det absolutt ikke noe problem å holde 80.

 

Nå velger altså denne bilisten å kjøre 40 km/t, antageligvis på grunn av snøforholdene på veien. Du kan gjerne være uenig i hennes vurdering og jeg kan gjerne innrømme at det høres overdrevent sent ut. Men det er hvordan du velger å respondere mot henne som jeg reagerer på. Jeg synes definitivt det ikke hører hjemme å ligge på lydhornet og viser finger i denne situasjonen. Du skriver at du ikke er en aggressiv sjåfør, men din oppførsel i denne sitasjonen beviser at det er nettopp det du er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men folk som kjører som idioter fortjener å få en sterk reaksjon på det.

 

Ja, du kjørte som en idiot(for å gjengi ditt ordvalg) og folk her reagerer på det. Reagerer ganske så saklig og forteller deg at slik oppførsel ikke er helt bra. (egentlig burde jo svarene her være ganske så usaklige og barnslige hvis man skulle lagt seg på samme linje)

 

Joda, kanskje den damen skulle ha vurdert å gi slipp på førerkortet (men det kan også være at hun kjørte sikkert og godt, og at det var du som overvurderte sikker hastighet), men andres eventuelle 'feil' i trafikken, gir ingen grunn for andre å følge opp med nye feil. Hvor går grensen da for at man skal ha slik reaksjonsmønster? - Det ender opp med at alle tuter og oppfører seg som .... bare for at de ser ting som de ikke syns noe om.

 

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk burta på meg på Ring 3 fordi jeg kjørte 10 under i en krapp og trang sving. Observerte for å finne ut hva han ville, så konkluderte jeg med å gi blanke faen. Om han ville forbi så kunne han flyttet seg over i det indre feltet.

 

Prøver å vise litt hensyn i slike situasjoner også da, men her snakker vi om å dyppe ned til 60 i en 70-grense i et par sekunder, og like vel så får jeg god, norsk og "konstruktiv" kritikk.

 

Forøvrig så er det ganske drit å kjøre i Oslo, men på en annen side så blir du ganske så herdet, siden det godt skal gjøres til å finne et sted med hissigere trafikk, mer trafikk og flere ninja-avkjøringer i Norge. Kanskje Bergen, men kan ikke ytre av egen erfaring der.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...