Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

TROLL

 

Jeg troller ikke.

Å kjøre bil er ingen menneskerettighet, og man kan således gjerne se for seg at almuen ( i denne sammenheng arbeiderklasse og lavere middelklasse) må benytte seg av kollektivtransport mens de mer velbemidlede kan benytte seg av personbil.

 

 

Jeg er nok enig i lengden. Det er ingen grunn til at det skal være noe virkelig dårlig på markedet. I praksis så er jeg enig, men problemet er at man må ta tiden til hjelp, og det kan ta for lang tid. La oss si at vi "fikset" markedet over f.eks 10 år, sakte og progressivt. Antagelig ville det fungere fint. Dog, skal vi skille mellom funksjoner som hjelper enormt(ABS og anti skrens) og nesten unødige(filskiftevarsler og søvnsensor).

Zepticon?

 

Det er en del biler på markedet i dag som er direkte dårlige. Men det er bedre enn det var for få år siden.

 

ABS forlenger (ofte) bremselengden, og antiskrens sørger for at folk ikke trenger å kunne bilkjøring.

Hva er positivt med dette?

 

Filskiftevarsler og søvnsensor er langt mer fremtidsrettet sikkerhetsutstyr, siden det er så utrolig mange svimebukker ute i trafikken.

 

Spørsmålet er dog om søvnsensoren ikke vil slå ut på en del av de i "våken" tilstand, det burde den gjort så lite som de følger med.

 

Jeg vil faktisk påstå, at en søvnsensor vill reddet flere liv enn ESP eller tilsvarende gjør i dag. Å sovne bak rattet er noen alle kan gjøre, og det kan skje når som hellst. ESP er bare nyttig på dårlig føre, for de med (etter min mening) for lite trening i å kjøre bil...

 

Jeg er ganske enig med deg i siste del av dette, men den første er jeg sterkt uenig i.

Det er ikke slik at mennesker sovner uten noe som helst forvarsel med mindre man har en diagnose på det.

Mennesker har tretthetssymptomer før man sovner, når disse blir heftige nok, DA sovner man.

Før man har kommet dit har man som regel hatt en rekke alternative stedet å stanse for å ta seg en dupp.

 

Hva gjelder ESP er dette i stor grad systemer som mangler nytteverdi for mennesker som virkelig kan å kjøre bil ja.

Og hva er vel herligere på vinterføre enn å ha en ørliten skrens på bakenden gjennom svingene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

ABS forlenger (ofte) bremselengden, og antiskrens sørger for at folk ikke trenger å kunne bilkjøring.

Hva er positivt med dette?

 

Filskiftevarsler og søvnsensor er langt mer fremtidsrettet sikkerhetsutstyr, siden det er så utrolig mange svimebukker ute i trafikken.

 

Mennesker har tretthetssymptomer før man sovner, når disse blir heftige nok, DA sovner man.

Før man har kommet dit har man som regel hatt en rekke alternative stedet å stanse for å ta seg en dupp.

 

Hva gjelder ESP er dette i stor grad systemer som mangler nytteverdi for mennesker som virkelig kan å kjøre bil ja.

Og hva er vel herligere på vinterføre enn å ha en ørliten skrens på bakenden gjennom svingene?

 

ABS forelnger ikke ofte bremselengden nei. Og EPS sørger vel for at folk "ikke trenger å kunne bilkjøring" like mye som alle andre ting som gir bedre kjøreegenskaper. Mener du gode vinterdekk er tull er tull også? Iogmed at man "ikke trenger å kunne bilkjøring"?

 

Og ja, man har symptomer før man dupper av ja, men det er ikke alle som alltid gjør det se bør allikevel, kanskje tror de at de ikke er så trøtte at de vil sovne. Kanskje er de av verdensmestertypen som tror de bedre enn alle andre, så de kan kjøre om de er trøtte (eller innbiller seg at de ikke har nytte av ESP enda profesjonelle sjåfører bruker det om det er lovlig i sporten)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ABS forelnger ikke ofte bremselengden nei. Og EPS sørger vel for at folk "ikke trenger å kunne bilkjøring" like mye som alle andre ting som gir bedre kjøreegenskaper. Mener du gode vinterdekk er tull er tull også? Iogmed at man "ikke trenger å kunne bilkjøring"?

 

Har du testet å stoppe på kortest mulig strekning med og uten ABS, med samme bil altså.?

Jeg har testet med flere av bilene jeg har eid hvorvidt jeg stanser raskest med eller uten ABS, konklusjonen var enkel.

 

ABS er laget primært for å gi deg en viss styring mens du svinger, samt for å unngå at hjulene blokkeres.

Hvis en flink sjåfør klarer å holde hodet kaldt vil man klare å holde seg på grensen til låsing av hjulene, og bremsestrekningen blir da kortere enn med ABS.

Dog skal det sies at det i praksis ikke er så greit å få til dette i en panikksituasjon.

 

ESP er et hjelpemiddel som gjør at man ikke trenger å kunne kjøre, det fører til at man kjører raskere enn man egentlig behersker.

Kombiner ABS, ESP, osv, og du er garantert at folk kjører raskere enn de behersker, de oppfatter rett og slett høyere hastighet som trygt grunnet automatiske systemer som holder bilen på veien.

 

Sleng på noen airbags og 5 stjerner ei Euro-NCAP, og du får en enda bedre trygghetsfølelse som faktisk utnyttes.

 

 

Og ja, man har symptomer før man dupper av ja, men det er ikke alle som alltid gjør det se bør allikevel, kanskje tror de at de ikke er så trøtte at de vil sovne. Kanskje er de av verdensmestertypen som tror de bedre enn alle andre, så de kan kjøre om de er trøtte (eller innbiller seg at de ikke har nytte av ESP enda profesjonelle sjåfører bruker det om det er lovlig i sporten)

 

At det brukes ESP i motorsport der det måtte være lovlig skyldes at man kan kjøre raskere enn ens egne grenser tillater.

Det betyr faktisk at man kan kjøre utover sine egne grenser uten at det får konsekvensene som naturlig hører med.

Lenke til kommentar

Har du testet å stoppe på kortest mulig strekning med og uten ABS, med samme bil altså.?

Jeg har testet med flere av bilene jeg har eid hvorvidt jeg stanser raskest med eller uten ABS, konklusjonen var enkel.

 

ABS er laget primært for å gi deg en viss styring mens du svinger, samt for å unngå at hjulene blokkeres.

Hvis en flink sjåfør klarer å holde hodet kaldt vil man klare å holde seg på grensen til låsing av hjulene, og bremsestrekningen blir da kortere enn med ABS.

Dog skal det sies at det i praksis ikke er så greit å få til dette i en panikksituasjon.

 

ESP er et hjelpemiddel som gjør at man ikke trenger å kunne kjøre, det fører til at man kjører raskere enn man egentlig behersker.

Kombiner ABS, ESP, osv, og du er garantert at folk kjører raskere enn de behersker, de oppfatter rett og slett høyere hastighet som trygt grunnet automatiske systemer som holder bilen på veien.

 

Sleng på noen airbags og 5 stjerner ei Euro-NCAP, og du får en enda bedre trygghetsfølelse som faktisk utnyttes.

 

 

 

 

At det brukes ESP i motorsport der det måtte være lovlig skyldes at man kan kjøre raskere enn ens egne grenser tillater.

Det betyr faktisk at man kan kjøre utover sine egne grenser uten at det får konsekvensene som naturlig hører med.

 

Det har jeg, har du? Med moderne ABS på forskjellige typer underlag? Man kan avogtil kneppe bitte-litt på ABSen, det er ikke slik at man i mange situasjoner får lengre bremselengde med ABS. Selv sportsmotorsykler kommer med ABS i disse dager, det hadde de ikke gjort med nevneverdig lengre bremselengde.

 

Jeg som trodde ESP "i stor grad manglet nytteverdi fordi som virkelig kan å kjøre"? Fører også bedre dekke til at man kan kjøre "utover egne grenser"? Mener du biler bør få dårligere kjøreegenskaper, så man ikke kjører "utover egne grenser"?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Utdyper? Han skriver hva han mener, ..

 

 

Det er vel (forhåpentligvis) det han ikke gjør

 

"Å kjøre bil er ingen menneskerettighet, og man kan således gjerne se for seg at almuen ( i denne sammenheng arbeiderklasse og lavere middelklasse) må benytte seg av kollektivtransport mens de mer velbemidlede kan benytte seg av personbil."

 

Denne meningsytringen er sannsynligvis skrevet kun for å provosere, mao trolling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror du glemmer bort alle ulykkene som ikke har skjedd pga antiskrens...

Nei, det har jeg ikke. Men i mine 10 år bak rattet, her jeg hatt bruk for antiskrens 3 ganger (i 2 av tilfellene klarte jeg å rette opp bilen, og i det tredje hadde ikke antiskrensen hjulpet noe, da motoren døde og som følge låste forhjulene seg på nordnorsk vinterføre)

 

Antal ganger hvor en søvnvarsler eller filvarsler har vært nyttig er betraktelig flere, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg hadde valgt søvnvarsler over ESP om jeg måtte velge. Men det gjelder da meg.

 

Men etter å ha vært vitne til at vinteren "tar alle på senga" i Trondheim hver høst, så ser jeg absolutt verdien av ESP, men jeg er ikke overbevist om at den er en mer effektiv livredder enn søvnvarsler.

Lenke til kommentar
ABS forlenger (ofte) bremselengden, og antiskrens sørger for at folk ikke trenger å kunne bilkjøring.

Hva er positivt med dette?

ABS forkortet bremselengden ved å eliminere behovet for pumpebremsing. Det største problemet med ABS er jo at folk ikke lengre forstår hva "å bråbremse" er. Bremselengden er omtrent lik. Men la oss heller ikke glemme at ABS er mer praktisk på vinterstid, da panikkbremsing på is kan være livsfarlig vis dekkene blir låst.

ESP er både og. Det er mange grunner for og mot.

 

*resten*

Bra vi er enige da.

 

Joda, deg om det. Men igjen, jeg er uenig og er alt for enig med Snylteren om bilkjøring. Du søvner ikke uten videre. Du kjører ikke av veien med mindre du ikke klarer å holde svingene. Du vimser ikke over i motgående felt med mindre noe har hendt, eller du ikke kan å svinge i forhold til farten.

Og la oss heller ikke glemme at statestikken du bruker er ikke brukbar før du sensorer den, samt prøver å finne kilder de ikke hadde med. SSB gjør en god job, men hva om statestikken ikke er den vi burde bruke for vårt tilfelle?

Lenke til kommentar

Jeg merker at jeg begynner å bli litt lei av mopedister. Ikke vanlig ungdom som skaper litt kø med scooteren sin, de viser som regel hensyn og slipper folk forbi viss de skaper for mye kø, og de kan tross alt ikke for at de ikke klarer å holde fartsgrensen.

 

Problemet er at jeg har flyttet til landsbygda, og rånekulturen er gjeldende. I vinter såg jeg ungdom som rånte rundt uten kjørelys i mørket. Nå som det er varmt, kjører de rundt i shorts og t-skjorte, i ett par tilfeller uten hjelm.

 

Men det verste var i går når en idiot absolutt skulle kjøre forbi meg, mens jeg holdt 50, rett før ett uoversiktlig kryss, _på bakhjulene_. Uten skikkelig kjøreklær (han var i kort shorts og t-skjorte, uten hjelm), skiltet var brettet slik at man ikke kunne lese reg. nr., og mopeden var åpenbart trimmet.

 

Men nok om mopedistene. Jeg kjørte til Göteborg i sommer. Veien fra Svinesund var forsåvidt grei nok, firefelts mesteparten av veien, men fy faen for en kjørekultur mange av svenskene hadde. Blinklys er tydeligvis ekstrautstyr på svenske biler, iallefall såg det slik ut på bruken. Og mange idioter som leker slalåm med bråe feltskifter, nedbremsinger som var både uforutsigbare, unødvendige og skumle, og det hadde ikke vært så ille viss man hadde holdt 3-sekunders-regelen. Og det verste var en som prøvde å kjøre forbi en annen en via veiskuldra...

 

Mulig det bare er meg, jeg har tross alt bare hatt førerkort i 15 måneder, men når jeg ser sånn kjøring blir jeg forbanna, redd, og forbauset over at folk ikke innser konsekvensene av egen kjøring.

Endret av bjokys
  • Liker 2
Lenke til kommentar

+1 på den angående mopedister (motorsyklister generelt også) som ikke bruker ordentlige kjøreklær. Burde vært ulovlig å kjøre med bar hud her i Norge. Uansett om en moped bare gjør 50 km/t, kan du pådra deg alvorlige skader på armer og ben uten noen form for beskyttelse.

Bor selv på bydga, og opplever rånekulturen her. Hemningsløs kjøring hvor de utsetter seg selv og andre for fare.

 

En annen ting som irriterer meg i trafikken er kjøringen i Tyskland. Aldri sett maken til mer aggressiv og ulogisk kjøring. Kjørte mye på Autobahn for litt siden, og folk holder jo 150-160 km/t som "normal" fart. Bensinforbruket må jo være enormt! I tillegg til en ekstrem aggressiv kjøring. Kjørte forbi en lastebil i ca. 130 km/t, hvor det så kommer en Audi bak meg i sikkert 170-ish km/t. Han bremser litt, legger seg så helt oppe i rompa på meg, og begynner å blinke med alt han har av lys. Trår ekstra på gassen og legger meg foran lastebilen.

Går bare sekunder, så er han ute av syne.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men nok om mopedistene. Jeg kjørte til Göteborg i sommer. Veien fra Svinesund var forsåvidt grei nok, firefelts mesteparten av veien, men fy faen for en kjørekultur mange av svenskene hadde. Blinklys er tydeligvis ekstrautstyr på svenske biler, iallefall såg det slik ut på bruken. Og mange idioter som leker slalåm med bråe feltskifter, nedbremsinger som var både uforutsigbare, unødvendige og skumle, og det hadde ikke vært så ille viss man hadde holdt 3-sekunders-regelen. Og det verste var en som prøvde å kjøre forbi en annen en via veiskuldra...

Sikker på at dette ikke var vestlandet? Hørtes litt sånt ut :p

Lenke til kommentar

Men nok om mopedistene. Jeg kjørte til Göteborg i sommer. Veien fra Svinesund var forsåvidt grei nok, firefelts mesteparten av veien, men fy faen for en kjørekultur mange av svenskene hadde. Blinklys er tydeligvis ekstrautstyr på svenske biler, iallefall såg det slik ut på bruken. Og mange idioter som leker slalåm med bråe feltskifter, nedbremsinger som var både uforutsigbare, unødvendige og skumle, og det hadde ikke vært så ille viss man hadde holdt 3-sekunders-regelen. Og det verste var en som prøvde å kjøre forbi en annen en via veiskuldra...

 

Mulig det bare er meg, jeg har tross alt bare hatt førerkort i 15 måneder, men når jeg ser sånn kjøring blir jeg forbanna, redd, og forbauset over at folk ikke innser konsekvensene av egen kjøring.

 

Det er ikke bare deg. Jeg har samme opplevelsen når jeg kjører i Sverige. Og jeg bor og jobber på veien på vestlandet. Det er verre i Sverige det jeg har opplevd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt det ikke bare er jeg som reagerer! Jeg har sett mye rar kjøring på vestlandet også (hovedsaklig i og rundt Stavanger), men likevel ingenting som kan måle seg med det jeg såg i løpet av det korte oppholdet i Sverige. Var oppriktig glad når jeg kom over til norske veger igjen, og det skyldes ikke akkurat vegstandarden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel (forhåpentligvis) det han ikke gjør

 

"Å kjøre bil er ingen menneskerettighet, og man kan således gjerne se for seg at almuen ( i denne sammenheng arbeiderklasse og lavere middelklasse) må benytte seg av kollektivtransport mens de mer velbemidlede kan benytte seg av personbil."

 

Denne meningsytringen er sannsynligvis skrevet kun for å provosere, mao trolling.

 

Det er den altså ikke, og jeg bekrefter igjen at dette altså er min mening.

Det er for mange som kjører bil i dag, og det vil blant annet være bra for miljøet om vi får en del vekk fra veien.

Heldigvis ser det ut til å være færre og færre ungdommer som tar lappen.

 

 

En annen ting som irriterer meg i trafikken er kjøringen i Tyskland. Aldri sett maken til mer aggressiv og ulogisk kjøring. Kjørte mye på Autobahn for litt siden, og folk holder jo 150-160 km/t som "normal" fart. Bensinforbruket må jo være enormt! I tillegg til en ekstrem aggressiv kjøring. Kjørte forbi en lastebil i ca. 130 km/t, hvor det så kommer en Audi bak meg i sikkert 170-ish km/t. Han bremser litt, legger seg så helt oppe i rompa på meg, og begynner å blinke med alt han har av lys. Trår ekstra på gassen og legger meg foran lastebilen.

Går bare sekunder, så er han ute av syne.

 

Hvis du lar deg irritere over at DU er til hinder i Tyskland kan du jo bare holde deg unna.

Du kjørte som en idiot, og var til hinder for annen trafikk

 

At andre synes det er greit å bruke litt bensin er noe du bør drite i å legge deg borti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mennesker med en tilstrekkelig høy status i samfunnet har det privilegiet at man kan forurense, siden arbeidere og lavere middelklasse bør roe ned på det.

 

Vi lever i stor grad i et overflodssamfunn, og da må noen betale.. Det bør være de lavere klassene.

 

Det bør også nevnes at jeg ikke fysisk hindrer andre trafikanter, uavhengig av klasse, status, bil, osv.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...