Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble påkjørt på sykkel i dag! :ohmy:

 

Syklet i merket sykkelfelt, i ~37 km/t på vei hjem fra jobb. Blir passert av en bil, som like etter svinger av veien til høyre. I forsøket på å svinge av veien tar han en right hook på meg.

Jeg så at bilen bremset ned like etter den passerte meg, så jeg var obs på at nå kunne noe skje, så jeg rakk nesten å avverge ulykken. Jeg klarte nesten å stoppe helt før jeg ble tatt av siden til bilen, så det endte bare med noen skrubbsår og blåmerker istedet for en hard krasj.

 

Og heldigvis en uskadet sykkel!

Lenke til kommentar

Ble påkjørt på sykkel i dag! :ohmy:

 

Syklet i merket sykkelfelt, i ~37 km/t på vei hjem fra jobb. Blir passert av en bil, som like etter svinger av veien til høyre. I forsøket på å svinge av veien tar han en right hook på meg.

Jeg så at bilen bremset ned like etter den passerte meg, så jeg var obs på at nå kunne noe skje, så jeg rakk nesten å avverge ulykken. Jeg klarte nesten å stoppe helt før jeg ble tatt av siden til bilen, så det endte bare med noen skrubbsår og blåmerker istedet for en hard krasj.

 

Og heldigvis en uskadet sykkel!

Rimelig sløvt mtp. at han akkurat hadde passert deg!

 

Det viktigste er selvfølgelig alltid at ikke sykkelen blir skadet :D

Lenke til kommentar

Men om det var en økning på 20 meter i 80, så er det nesten en dobling, da bremselengde i 80 skal være rundt 35meter...

 

Stemmer..

Så kan man bare lure på hvilken distanse man får i 120-140..

 

Under testen var for ordens skyld dekkene å anse som "kalde" da de kun ble kjørt et par hundre meter før nedbremsing.

 

Hadde de blitt kjørt noen mil først slik at de fikk opp skikkelig varme er det ikke umulig at forskjellene hadde blitt enda større.

 

En 80-tallsbil jeg hadde tidligere skal forresten ha en bremselengde på 40 meter fra 100..

Man skulle tro de fleste biler i dag har minst like kort bremsestrekning som det.

 

Bilen jeg har nå er i tester testet til alt fra ca 33 til 38 meter, da med amerikanske miljødekk fra 96km/t.

Siden jeg kjører på kvalitetsdekk antar jeg at jeg har noe kortere bremsestrekning under optimale forhold, men jeg skal teste det en dag bare for å ha gjort det.

 

Fra 80 bør bremsestrekningen være en god del kortere :)

 

Men jada, jeg er klar over at det leveres mye elendig, og at mange biler bruker svært lang distanse på å stoppe.

Lenke til kommentar

Ganske dårlige dekk kan være lovlige. Men vil man ikke bli straffet hvis man havner i en alvorlig ulykke og det viser seg at man kjørte med " lovlige men dårlige" dekk? Altså bedre dekk kunne forhindret situasjonen helt eller endret utfallet betraktelig.

Skal man da også få mer straff fordi man ikke hadde råd til en ny bil? Som feks har ABS, ESP, filskiftevarsler og søvnsensor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke glem at bremselengde ikke er en god måte å måle på. Det eneste tidpunktet du trenger bremselengde alene, er hvis du planlegger en bråstopp. Ved en uforutsett hendelse, vil stopplengden være det avgjørende, altså reaksjonstid + bremselengde.

 

FIY: Stopplengde i 80km/t, på tørr asfalt vil være ca 100m hvis du bruker 3 sekunder på å reagere.

Lenke til kommentar

Du vil forby folk å ha dårlig råd, ellet at biler skal være forbeholdt overklassen siden ingen andre har råd?

 

Øvre middelklasse, adel og overklassen bør definitivt kunne ha bil.

Resten er jeg ikke sikker på om bør ha råd til det egentlig. Det er problematisk at folk flest har så god råd som de har i dag.

 

Ikke glem at bremselengde ikke er en god måte å måle på. Det eneste tidpunktet du trenger bremselengde alene, er hvis du planlegger en bråstopp. Ved en uforutsett hendelse, vil stopplengden være det avgjørende, altså reaksjonstid + bremselengde.

 

Dette har du selvsagt rett i, og da er det fint en del nyere biler har systemer som kjører på max trykk på bremsene langt raskere enn vi klarer manuelt.

 

FIY: Stopplengde i 80km/t, på tørr asfalt vil være ca 100m hvis du bruker 3 sekunder på å reagere.

 

Har du tre sekunder reaksjonstid har du ingenting i trafikken å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det syns jeg. Fjern rakkelverket

 

Jeg er nok enig i lengden. Det er ingen grunn til at det skal være noe virkelig dårlig på markedet. I praksis så er jeg enig, men problemet er at man må ta tiden til hjelp, og det kan ta for lang tid. La oss si at vi "fikset" markedet over f.eks 10 år, sakte og progressivt. Antagelig ville det fungere fint. Dog, skal vi skille mellom funksjoner som hjelper enormt(ABS og anti skrens) og nesten unødige(filskiftevarsler og søvnsensor).

Zepticon?

Lenke til kommentar

Dog, skal vi skille mellom funksjoner som hjelper enormt(ABS og anti skrens) og nesten unødige(filskiftevarsler og søvnsensor).

Zepticon?

Tatt i betraktning at 46% av dødsulykkene i norge er møteulykker, og 35% utforkjøringer så er feltskiftvarsler/søvnsensor en nyttig ting å ha. Jeg vil faktisk foretrukket å ha søvnsensor/feltskiftevarsler over antiskrens. Tallene støtter også opp om dette:

 

Noen tall:

- Kristin Øyen i Trygg Trafikk hevder at 14 prosent av dødsulykkene på norske veier i 2008 skyldtes at sjåføren sovnet bak rattet.

- Sjåfører som sovner bak rattet er en av de vanligste årsakene til møte- og utforkjøringsulykker. Dette er de alvorligste ulykkene, og medfører som oftest omkomne og hardt skadde. Opptil 30 prosent av disse ulykkene antas å skyldes at sjåføren sovnet. (vegvesen.no)

 

Jeg vil faktisk påstå, at en søvnsensor vill reddet flere liv enn ESP eller tilsvarende gjør i dag. Å sovne bak rattet er noen alle kan gjøre, og det kan skje når som hellst. ESP er bare nyttig på dårlig føre, for de med (etter min mening) for lite trening i å kjøre bil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...