Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Eller de som ligger 70 i høyrefila når du skal flette deg inn, og så trør de gassen i bunn og bryter felles vikeplikt for å presse seg forbi (når du ligger foran når det skal flettes), og så legger seg tilbake i 70 etterpå.

Lenke til kommentar

Eller de som ligger 70 i høyrefila når du skal flette deg inn, og så trør de gassen i bunn og bryter felles vikeplikt for å presse seg forbi (når du ligger foran når det skal flettes), og så legger seg tilbake i 70 etterpå.

 

Hvordan er det med vikeplikt om jeg kommer og skal på E18. Er det felles der å eller har jeg vikeplikt for dem hele veien?!

 

Siden jeg kjørt i 70 og skulle svinge på E18. Så var det en bil på veien i god fart som jeg tenkte sleppe forbi først så jeg blinket ikke enda og holdt meg rolig. Så bremset hanskikkelig ned, jeg trodde han ville sleppe meg ut, men da jeg blinket ut og ville til å kjøre inn på veien akslererte han igjen. Vi lå paralellt noen meter, før jeg bremset ned, så bremset han ned igjen. Til slutt var veien jeg kjørte på nesten brukt opp, så jeg bremset ned i 50 så jeg kom bak han og svingte da inn. Bilen som kom bak meg måtte jo da å bremse ned til 50, men den ble jo allerede bremset ned av bilen som kjørte parallellt med meg og var forberedt siden jeg blinket og prøvde kjøre på veien flere ganger. Nå var jeg usikker om jeg egentlig hadde måttet stoppe helt opp til det ikke kom noen biler og så svinge på veien eller om det var greit som jeg gjorde med å svinge ut. Mamma sa at jeg egentlig skulle ha bremset helt ned og ventet på klar bane, (ho er av og til litt usikker og blander noen regler med de i Tyskland) mens jeg trodde var greit at begge hadde vikeplikt ved innflettinga.

Lenke til kommentar

En annen relatert situasjon er når det er veldig lite trafikk på motorveien, men likevel havner du rett på siden av en annen bil i det du har har akselerert opp til samme hastighet og skal flette inn. Venstre fil er fullstendig tom, men ikke faen om han gidder å bytte fil, så da må du bremse ned igjen for å komme inn bak ham (så fremt det ikke er plass til å gasse på ytterligere og kjøre inn foran).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvordan er det med vikeplikt om jeg kommer og skal på E18. Er det felles der å eller har jeg vikeplikt for dem hele veien?!

Det kommer an på skiltingen. Er det vikepliktskilt og stiplet linje som skiller feltet ditt der du skal ut? Eller er det fletteskilt og filen din og høyrefilen "smelter" sammen i ett, hvor den hvite stripen mellom dere forsvinner?

(Dette burde man vite hvis man har lappen, forøvrig).

Lenke til kommentar

Er det virkelig forskjellige regler i Tyskland?

 

Edit: Uansett om du enten sier hva slags skilt som var ved påkjøringen eller linker til stedet på google map kan vi svare deg på hva som er rett kjøring.

 

For meg virker det som personen slakket av for å slippe deg ut, så nølte du og gasset ikke på, så bestemte han seg for å kjøre i stedet for. Og så har du det gående... Nøling er ikke bra for trafikkflyten.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på skiltingen. Er det vikepliktskilt og stiplet linje som skiller feltet ditt der du skal ut? Eller er det fletteskilt og filen din og høyrefilen "smelter" sammen i ett, hvor den hvite stripen mellom dere forsvinner?

(Dette burde man vite hvis man har lappen, forøvrig).

 

Tror det, først en vhit linje, så etter noen meter blir den stripla helt til de siste 50 meterne er det ingenting, bare 2 paralelle veier liksom.

 

http://www.agderposten.no/polopoly_fs/midtrekkverk-statens-vegvesen-starter-i-neste-uke-sikringsarbeid-pa-strekningen-telemark-grensen-ti-1.6804163!/image/3573544292.jpg_gen/derivatives/derivative_article_980/3573544292.jpg Viser krysset,når man står på broa og ser ned. Jeg kommer ut på veien og skal motsatt av alle bilene som kommer.

 

Og har ikke lappen, har bare tatt trafikalt og nå bare øvelseskjørt. Skal tenke øve til teorien snart.

 

Er det virkelig forskjellige regler i Tyskland?

 

Hmm, tror egentlig alle er ganske like, men noe med svinge ut på veien var forskjellige, men husker ikke helt hva ho sa.

 

Om dere går på google maps og søker på "Lunde, Tvedestrand, Norwegen" Så kommer dere rett til krysset, det er ved "A"en hos meg.

Lenke til kommentar

http://www.agderpost.../3573544292.jpg Viser krysset,når man står på broa og ser ned. Jeg kommer ut på veien og skal motsatt av alle bilene som kommer.

 

Fletting som gikk galt. Du hadde ikke vikeplikt. :)

 

I førstegangstjenesten var jeg sjåfør, og da jeg skulle lære opp en av mine arvtakere krasjet vi med en bil i et påkjøringsfelt på E16 i nærheten av Oslo. Den nye sjåføren kjørte mens jeg satt i passasjersetet, og det kom en bil som ville ut på E16. Ingen av sjåførene ville slippe den andre forbi (eller så var det ingen som tenkte over situasjonen, sjåføren «min» var litt sløv), og det endte med at den andre bilen kjørte inn i høyre side av vår bil.

 

Sånn sett var det han som kjørte på oss, men da min sjåfør aldri sendte inn skademeldingen fikk vi automatisk all skyld.

Lenke til kommentar

Blir så oppgitt over folk som leker med livet til både seg selv og andre. Skulle kjøre opp en bakke tidligere i dag. Veien er uoversiktlig, og svinger mot venstre i et godt stykke. Havner i en rekke på 5-6 biler samt en campingbil (mange av dem utenlandskregistrerte), bak en stakkars moped som ikke klarer å kjøre så fort opp. Samtlige kjøretøy foran meg legger seg i tur og rekke ut i motsatt kjørefelt for å kjøre forbi, selv om de har null sikt. Noen av dem måtte kaste seg inn i riktig kjørefelt igjen, og klarte på millisekunder å unngå sammenstøt.

Jeg kjenner dette veistykket rimelig godt, og kjenner folk som har dødd der. Skjønner ikke hva folk tenker med..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis det er en rekke med biler så følger som regel bil nr. 2, 3, 4 osv etter som sauer hvis bil nr. 1 kjører forbi. Ser det ofte her i Stavanger ved "busslommene" som rett og slett er en firkantet boks som er malt i veibanen. Det kan ligge en stor bil (f.eks. en Transporter) like bak bussen som kjører forbi (og har nok plass til å gjøre det). Bilene bak ligger helt i ræva på bilen som kjører forbi, og ser derfor heller ikke forbi denne bilen, og om det er nok plass til at også de kan komme seg forbi.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ligger stadig vekk bak syklister som jeg ikke får kjørt forbi fordi vi er på vei mot en sving jeg ikke ser forbi. Er 70 sone der. Ofte så kommer det da en eller flere biler bak meg som begynner å tute/blinke og vingle før se griser forbi. Bare flaks at de ikke får en motgående rett i fronten. En dag kommer det til å skje. Hater slike situasjoner, blir direkte uvel av slik kjøring :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er likedan, jeg nekter å kjøre forbi en syklist dersom jeg ikke ser rundt svingen. Jeg har det aldri så travelt at syklister kan ofres, men enkelte tenker kun på seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...