Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Helt enig med deg i at det åpenbart handler om å skrape sammen penger..

 

Men en liten tilfeldighet, på vei hjem fra jobb i dag var det en svenske i en Lexus som kjørte helt idiot.. Har ikke sett makan.. Kjørte sikksakk forbi alle biler i både venstre og høyre fil på E6, lå sikkert i 150-155 forbi meg, og la seg HELT oppi ræva på de bilene han ikke kom forbi (jeg eier veien mentalitet). Sånne som han skulle ikke hatt lappen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så er det sannsynligvis også mange som blir tatt i lavere hastigheter. Å gi folk bøter for å kjøre i f.eks 76 i en 70-sone synes jeg er direkte patetisk. Da handler det ikke lenger om å bevare sikkerheten, da handler det utelukkende om å bringe kroner til statskassen.

 

Huffameg, blir faktisk litt provosert av det du skriver. Din siste påstand om at UP er på veiene for å hente penger til statskassa rister jeg bare på hodet av og gidder ikke kommentere..

 

Hvis noen blir bøtelagt for 76 i 70 så er sikkerhetsmarginen trukket fra, så reell hastighet har vært høyere.

 

Hva slags signaleffekt tror du UP hadde gitt til det norske folk hvis de kun stoppet de verste råkjørerne og aldri bøtela de mindre forseelsene? Tror du ikke det hadde blitt allmenn holdning blant Ola og Kari at det var helt greit og risikofritt å kjøre litt over fartsgrensene?

Lenke til kommentar

Kjører man i bekmørket på en vei hvor det er reell fare for at elg eller annet vilt kan snuble ut i veien, da er det greit å holde fartsgrensen. Ellers er det uproblematisk å ligge noe over fartsgrensen ute på landeveien. Over de siste tiårene har bilene blitt markant bedre på alle områder samt at veiene faktisk har blitt ørlite bedre. Likevel er fartsgrensene stort sett like lave.

 

Du har også relativt nye veier slik som den fra Oslo mot Svinesund. En svært oversiktlig vei med god kvalitet, lys og alt som er bra. Store deler av denne strekningen kvalifiserer til en fartsgrense på 120, eller kanskje 130 km/t. Men nei, maks 100 km/t. Det er så fort vi skal få lov til å kjøre der. Hvis du har kjørt i 120 på denne veien (med alt annet enn et gammelt vrak) så merker du hvor utrolig udramatisk denne hastigheten er. Å få en bot for å kjøre i 106 km/t med en reell hastighet på kanskje 108-109, det er et hån!

Lenke til kommentar

Men så må du huske at her i landet skal alt gjøres bakvendt. Der det var 90 før er det 80 nå, så det er vel snart på tide at det blir 90 på motorveiene igjen også. Det er helt utrolig at de har latt oss få kjøre i 100 i så mange år. At nye motorveier blir bygd for 120-130 spiller liten rolle.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke noe problem i dette tilfelle. Bare et enkelt spørsmål om folket her inne greide å finne noen gode argumenter for å ligge 10km/t under fartsgrensen på bildet. Tydeligvis en vanskelig oppgave for enkelte å svare på uten å danne seg et bildet av et stort problem som ikke er her.

 

Du later til å ha en forutsetning om at man trenger noen god grunn. Kanskje vedkomne simpelten ikke hadde lyst til å kjøre fortere, jeg hører det er noen som faktisk liker å kjøre bil så vedkomne hadde det kanskje ikke travelt med å komme frem. Som du selv poengterer så var han ikke til hinder dermed hadde ha kanskje ikke noen god grunn til å kjøre fortere heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Putlet forbi en fyr i en Golf ute på motorveien i dag. (Dvs rett før den, men fortsatt to felt). Han lå i ca 50 i venstre felt og jeg kjørte jo naturlignok bare på der jeg lå i høyre. Det dannet seg kø bak ham. Jeg så at han drev og skrev melding mens han kjørte uten å se på veibanen.

 

2 minutter etterpå har jeg ham i ræva der han vil forbi meg. (Ligger i venstre felt forbi en innkjøring hvor det er noe kødannelse i høyrefeltet). Nå hadde han plutselig hastverk...

Lenke til kommentar

Nei, ArkArk. Man skal ikke ta hensyn til andre personer ved å kjøre raskere enn man selv føler er sikkert bare fordi det ikke til en hver tid er mulig å slippe folk forbi.

 

Men man skal selvsagt slippe folk forbi om og når man har mulighet til det eller i alle fall hjelpe dem som kjører forbi en om noen velger å gjøre det.

 

Hvis du ikke greier å holde fartsgrensen på stedet(untatt på sånt føre som i dag, det blir noe helt annet)

Så er det faktisk DU som er problemet.Er du så usikker bak rattet, så kan du levere inn førerkortet.

Lenke til kommentar

La meg se om jeg forstår dette riktig ..

 

Om jeg, med en for meg god grunn, finner det forsvarlig å kjøre litt saktere enn deg - vi vurderer altså forholdene forskjellig - så er det min skyld om du blir så irritert at du gjør noe dumt? (Typisk ei hårete forbikjøring før vi rakk fram til ei passende rettstrekke).

..fordi enhver fjott burde klare å holde farta som står på skiltet? Si meg, har du lappen?

 

Det spørs på forholdene.Er det dårlig sikt, glatt etc, så er det normalt smart å kjøre i den farten man selv føler for.Å håndtere en bil på glatt føre er vanskelig, og kommer an på biltypen og sjåføren.

Det jeg mener her, er lusekjørere som ligger under grensen på normalt føre.Det er alså ikke noen grunn til å spørre om "jeg har lappen", ja, selvsagt har jeg det når jeg klager på lusekjørere...Einstein.

 

Kan DU komme med en eneste, god årsak til å ligge i fks.60 i 70 sonen, på en julidag med tørre veier og delvis skyet vær...for å sette det på spissen?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du bare troller eller er helt nedsnødd i hodet, for å komme til den konklusjonen at det er jeg som kjører for sakte etter å ha lest mitt forrige innlegg er virkelig en prestasjon.

 

Men det er greit det, neste gang jeg holder 65 i 60-sona på glatta og jeg får en tulling helt oppi tilhengerfestet mitt skal jeg bare gasse på, fordi det er tydeligvis det eneste rette å gjøre i en slik situasjon. Det er jo tross alt JEG som kjører for sakte.

 

Kanskje du er nedsnødd sjøl.Hvor har jeg noengang påstått at det dreier seg om irritasjon over trege sjåfører på glatt føre?

Det er vel opplagt ikke det jeg mener, nå driver du bare å slenger ut påstander i hytt og pine.Det er tydelig at sånne som deg trenger å få det spesifisert:

 

Jeg har problemer med sjåfører som IKKE kjører i fartsgrensen når det er NORMALE kjøreforhold.Dvs, tørt føre, ikke tåke, ingen is eller snødriv etc.

Jeg forstår da at på krevende isbelagte veier så er det brått anderledes.Biler er forskjellige på vinterføre, og folks erfaring kan variere.Men på tørt føre er det liten sådan forskjell på kjøreegenskapene og på tørt føre har alle kjørt før.

Lenke til kommentar

Var en idiot som kom foran meg på veien idag som gjorde 2 sketchy forbikjøringer, resultatet av disse var at han kom 20 sekunder før meg frem. Fordi rekka vi kjørte i tok igjen masse biler foran. Vetta faen hva noen tenker når de kjører bil.

Lenke til kommentar

 

Kan DU komme med en eneste, god årsak til å ligge i fks.60 i 70 sonen, på en julidag med tørre veier og delvis skyet vær...for å sette det på spissen?

Jeg kan ikke helt se hvorfor jeg skal behøve en (for deg) god grunn til å gjøre det?

 

Men okei; fordi jeg synes det er en passende fart der og da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjører man i bekmørket på en vei hvor det er reell fare for at elg eller annet vilt kan snuble ut i veien, da er det greit å holde fartsgrensen. Ellers er det uproblematisk å ligge noe over fartsgrensen ute på landeveien. Over de siste tiårene har bilene blitt markant bedre på alle områder samt at veiene faktisk har blitt ørlite bedre. Likevel er fartsgrensene stort sett like lave.

 

La oss heller ikke glemme de plassene i landet fartsgrensen er laget for godt vinterføre, men man bytter ikke ut skiltene ved vårens fremgang.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se hvorfor jeg skal behøve en (for deg) god grunn til å gjøre det?

 

Men okei; fordi jeg synes det er en passende fart der og da?

Det er ikke sånn det fungerer.Les veitrafikkloven.Man skal ikke være til hinder for annen trafikk.Man skal kjøre hensynsfullt.

Tolker det som at man skal kjøre slik at man ikke sinker andre.Det er ikke bare å putre avgårde i den farten man finner "best" å kjøre i.

Skal man tenke som deg, så er det alså greit å ligge i 30 i 70 sonen på en vei man ikke kan kjøre forbi.

Syntes du dette låter fornuftig?

 

Var en idiot som kom foran meg på veien idag som gjorde 2 sketchy forbikjøringer, resultatet av disse var at han kom 20 sekunder før meg frem. Fordi rekka vi kjørte i tok igjen masse biler foran. Vetta faen hva noen tenker når de kjører bil.

Når folk kjører forbi for å komme 2 plasser lengere frem i køen..da er det meningsløst.

Lenke til kommentar

Må rette litt på deg - såvidt jeg kommer på heter det seg at man ikke skal være til UNØDIG hinder. Og hensynsfullt .. Vel, er det hensynsfullt å hisse seg opp?

Jeg kjører i den farta jeg finner forsvarlig og hensiktsmessig for meg, enkelt og greit. Samtidig gjør jeg selvfølgelig mitt ytterste for å ikke sinke andre mer rnn nødvendig.

Men at JEG automatisk er den som gjør noe feil om noen tar meg igjen på landeveien, synes jeg er helt urimelig - for det er til syvende og sist det dette ender opp med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...