Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

.. skikkelig moro det ja.. selvsagt. At idioten i en 940 ikke tåler å bli forbikjørt sier vel litt om hvor elendig den 18-åringen som nettopp har bestått førerprøven og er verdensmester faktisk er i trafikken.

 

Var sikkert også en av de 16-åringene som nettopp har fått lov til å kjøre med L på bakruta, og hele tiden måtte skryte over hvor mye bedre vedkommende var i å kjøre bil enn alle de andre..

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor de må forbi! Om jeg ligger 20kmt over fartsgrensa må de forbi.

De kjører forbi selv om forholdene og føret tilsier at det er uforsvarlig.

Om det kommer bil i mot, forbi skal de samme f***.

Misliker at folk skal forbi så må jeg bråbremse for at de ikke skal krasje.

Så er det de som kjører forbi for så å svinge av 400m etterpå.

Skal de til venstre må jeg ofte stoppe bak de fordi det kommer biler i mot.

70% av gangene er det en Audi som tar forbikjøring.

Sier ikke at alle med Audi kjører som et svin, men at mange gjør det.

Mange Audi-eiere har en slik "kan ikke ligge bak annen bil"-bil

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

gxi, hvorfor forsvarer du hensynsløs og idiotisk forbikjøring så mye? Det er stor forskjell på å ikke tåle å bli forbikjørt, og det å mene at noen er klin spenna gærne slik de kjører forbi...

Lenke til kommentar

Jeg forsvarer ikke hensynsløs eller idiotisk kjøring, jeg prøver å få frem at man ikke kan sitte og dømme andre basert på egne meninger. Om noen andre ser det som forsvarlig å kjøre forbi og kjøre fortere skal det være deres valg, og det skal ikke komme noen andre å forsøke og hindre det. At du mener at det ikke er forsvarlig å kjøre fortere betyr ikke at det er et fasitsvar. Andre vil ha annet grunnlag for å vurdere situasjonene, og dermed komme til andre konklusjoner, og flere kan faktisk ha rett.

 

Ta et eksempel:

Du kjører en gammel volvo 240. Denne har dekk som er 5 år gammel av billigste type.. 5 år gamle støtdempere med seige fjærer, osv. Bak deg kommer noen i den nyeste BMWen eller Audien (whatever) med helt nye dekk, alt av nyeste sikkerhetsystemer, nyeste innen bremser, støtdemping, osv. Det er ingen som skal komme og påstå at begge disse bilene vil ha den samme sikkerheten i samme hastighet. Du kan tro du sitter som verdensmester i 240en og dermed ville ha et overtak over den som sitter i den andre bilen, men du kan/vil ta fryktelig feil der.. og det er absolutt ikke noe grunnlag for å tro det. Dette gjør at førerene i disse to vidt forskjellige bilene vil komme til helt forskjellig konklusjon på hva som er sikkert nok og ikke sikkert nok når det gjelder kjørestil, fordi begge har helt forskjellige grunnlag. Det betyr ikke at èn av dem har rett, og den andre har feil. Begge kan ha like mye rett i sine vurderinger.

 

Nå sier ikke jeg nødvendigvis at man skal vurdere kjørestil basert på hvilken type bil man har, eller hvor ny den er, men at det finnes forskjeller der som vil utgjøre forskjeller i vurderinger om hva som er sikker nok kjøring.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal folk legge seg opp i andres hastigheter, forutsatt at de har kontroll over bilene sine? Det er vel ikke deres problem dersom andre blir tatt i laser eller fotoboks? Newsflash: Det er forskjell på sjåfører, noen har fremdeles kontroll over bilen selv om de kjører 20 km/h fortere enn de har lov til. Jeg sier ikke at slik kjøring alltid er forsvarlig, men noen av veiene i Norge har faktisk kunstig lave fartsgrenser.

 

Personlig har jeg en offensiv kjørestil og ligger stort sett litt over grensa, men sjelden så mye som 20 km/h. Kanskje på 4-felts motorveier. Dette er delvis fordi jeg ikke vil risikere store bøter, og delvis fordi jeg da ikke alltid vil ha kontroll over alle situasjoner. Dersom det kommer noen bak meg som kjører fortere og vil forbi, hjelper jeg dem gjerne med det. Skjønner ikke hvorfor man skal irritere seg over disse, så lenge de ikke er til fare for andre? Det blir mye farligere dersom man ikke hjelper dem forbi!

 

(Her må man altså trekke en klar linje mellom dem som faktisk er i stand til å kontrollere bilen i høyere hastigheter, og de som ikke er det! Andre faktorer som trafikkmengde spiller selvsagt også en stor rolle.)

Lenke til kommentar

Jeg hater å ligge som nr 3+ bak en eller annen sinke, på en vei med stort sett dobbel stripe (E6 Mjøsbrua-Lillehammer).

 

Og når det endelig kommer et lite parti med korte streker og ingen biler, så klarer selvfølgelig ikke nr 2 å kjøre forbi, h*n er visst fornøyd med farten.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit at folk velger å ikke kjøre forbi når jeg kommer som nummer 3. Det tar kanskje en ekstra strekning for meg å innse at jeg må kjøre forbi om jeg vil.

 

Det jeg derimot hater er når nummer 2 i køen ligger så nært forankjørende at jeg ikke kan legge meg inn i mellom. Det betyr at jeg må øke min hastighet betraktelig for å kunne foreta en sikker nok forbikjøring, siden jeg ikke har noen backup-plan annet enn å passere begge når jeg er på siden av første bil. Det er faktisk påbudt i alle hastigheter å ligge så langt fra forankjørende at noen bakfra kan legge seg inn i mellom _uten fare_.

 

Dette kan bli ytterligere forverret dersom første bil ønsker å "hjelpe til", og starter å bremse kraftig med en gang jeg kommer opp på siden av første bil, og dermed spiser opp avstanden mellom bilene, og dermed tvinger meg til å passere begge, eller enda verre; 3 biler eller flere, uten at jeg hadde beregnet det. Skal man bremse for å hjelpe til, så skal man gjøre det når bilen som kjører forbi har kommet opp på siden, og dermed ikke har noen vei tilbake. Jeg beregner at ingen bremser ned, noe som er helt greit for meg, og jeg beregner også en viss hastighetsøkning siden svært mange ikke klarer å la være å øke hastigheten i det de ser en bil på siden av seg (eller foran).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at slik kjøring alltid er forsvarlig, men noen av veiene i Norge har faktisk kunstig lave fartsgrenser.

Enig. Du skal ikke lenger enn til Sverige før du finner enkelte veier av samme standard som Norge, men med 90-sone der det er kun 70-sone i Norge.

 

 

Jeg hater å ligge som nr 3+ bak en eller annen sinke, på en vei med stort sett dobbel stripe (E6 Mjøsbrua-Lillehammer).

 

Og når det endelig kommer et lite parti med korte streker og ingen biler, så klarer selvfølgelig ikke nr 2 å kjøre forbi, h*n er visst fornøyd med farten.

E6 Espa-Minnesund er også en tålmodighetstest. Jeg ser ofte slike tilfeller: nr 1 er en sinke. Nr 2 er nesten sinke og vil ikke kjøre forbi. Nr 3 venter på at nr 2 skal kjøre forbi først. Og da har vi det gående med en jævla lang kø på 20-30 biler.

 

Jeg kjører vanligvis utenom det verste rushet. Hvis jeg kommer borti en slik kø betyr det at den ikke kan være altfor lang. Den eneste kuren er å kjøre forbi alle sammen før jeg mister alt håret mitt i frustrasjon.

 

Nr 1 kjører ikke særlig aktpågivende og hensynsfullt hvis han/hun skaper milelang kø uten å stoppe og slippe forbi noen. Å kjøre sakte betyr ikke nødvendigvis at man kjører forsiktig. En som kjører fort kan faktisk kjøre forsiktigere enn en som kjører sakte og som fikler med mobilen, radioen, GPSen eller sminke.

Lenke til kommentar

Jeg hater å ligge som nr 3+ bak en eller annen sinke, på en vei med stort sett dobbel stripe (E6 Mjøsbrua-Lillehammer).

 

Kjør 213 på riktig side av Mjøsa istedet, problem løst, fortere går det også.

Ikke hvis du havner bak en traktor med høyballer og får en politibil bak deg. Da hadde det gått fortere på E6 i 70 km/t.

Lenke til kommentar

Jeg hater å ligge som nr 3+ bak en eller annen sinke, på en vei med stort sett dobbel stripe (E6 Mjøsbrua-Lillehammer).

 

Kjør 213 på riktig side av Mjøsa istedet, problem løst, fortere går det også.

Ikke hvis du havner bak en traktor med høyballer og får en politibil bak deg. Da hadde det gått fortere på E6 i 70 km/t.

 

En traktor med høyballer vil holde en hastighet som er langt under fartsgrensa, dermed skulle vel strengt tatt politiet ha fint lite å klage på om du kjører forbi, så lenge det ikke er i en sving over en bakketopp eller noe annet tåpelig...

Lenke til kommentar

Jeg hater å ligge som nr 3+ bak en eller annen sinke, på en vei med stort sett dobbel stripe (E6 Mjøsbrua-Lillehammer).

 

Kjør 213 på riktig side av Mjøsa istedet, problem løst, fortere går det også.

Ikke hvis du havner bak en traktor med høyballer og får en politibil bak deg. Da hadde det gått fortere på E6 i 70 km/t.

 

En traktor med høyballer vil holde en hastighet som er langt under fartsgrensa, dermed skulle vel strengt tatt politiet ha fint lite å klage på om du kjører forbi, så lenge det ikke er i en sving over en bakketopp eller noe annet tåpelig...

Det er ikke akkurat for mange strekninger hvor det passer seg å kjøre forbi mellom Moelv og Lillehammer. Når traktoren i tillegg holdt 50, måtte jeg ha gått over fartsgrensen for å komme forbi på de korte strekningene jeg har tilgjengelig. Tror du ikke politibilen hadde reagert da?

Lenke til kommentar

Nå er jeg irritert over gamle mennesker som ikke kan å kjøre rundkjøringer. HALLO, JEG ER HER JEG OG! Tunnelsyn er håpløst!

 

post-70615-1270624603,6871_thumb.png

 

Skulle kjøre en venn av meg, en annen forumbruker til Værnes for han skulle rekke et fly til Oslo. I rundkjøringen mot Værnes så er jeg helt alene, så kjører ut i rundkjøringen, og skal av mot Værnes (som er samme vei som den grønne bilen kjører btw). Plutselig ser jeg da altså denne eldre damen i den grønne bilen komme rett foran meg, og hun så ikke til venstre engang når jeg holdt på å kjøre inn i siden hennes. Sånne folk er jo farlig!

Lenke til kommentar

Nå er jeg irritert over gamle mennesker som ikke kan å kjøre rundkjøringer. HALLO, JEG ER HER JEG OG! Tunnelsyn er håpløst!

 

post-70615-1270624603,6871_thumb.png

 

Skulle kjøre en venn av meg, en annen forumbruker til Værnes for han skulle rekke et fly til Oslo. I rundkjøringen mot Værnes så er jeg helt alene, så kjører ut i rundkjøringen, og skal av mot Værnes (som er samme vei som den grønne bilen kjører btw). Plutselig ser jeg da altså denne eldre damen i den grønne bilen komme rett foran meg, og hun så ikke til venstre engang når jeg holdt på å kjøre inn i siden hennes. Sånne folk er jo farlig!

 

Beklager om jeg tar feil, men du må da ha sett henne komme inn i rundkjøringen? Og om hun havnet foran deg slik illustrasjonen viser, så må hun da også ha vært før deg INN i rundkjøringen? At det finnes mange eksempler på gamle (og unge) som gjør mye rart i trafikken, er det ingen tvil om. Men jeg er usikker på om dette er et av de tilfellene.

Lenke til kommentar

Jeg så hun var på veien ja, men hun var ikke i rundkjøringen når jeg kom. Hun hadde høyere fart enn meg, og da lurte hun seg foran slik jeg visste. Poenget her er at hun skal vike for biler som kommer fra venstre i rundkjøringen (meg...), men hun så ikke engang at jeg var der. DET er poenget her, at hun kjørte før meg spiller ingen rolle, men det var greit klart at hun ikke la merke til meg.

Lenke til kommentar

Gamle folk burde pålegges gratis kjøreopplæring. Det har landet råd til, og vil dessuten ha stor nytte av. Den gamle dama har sikkert aldri helt skjønt hvordan rundkjøringer skal kjøres. Hvis hun kjører etter 1960-regler skal jo de fra venstre vike.

 

Uansett om man har forkjørsrett eller ikke burde man se seg for da. Dessuten tror jeg at mange gamle ikke er skikket til å kjøre grunnet helse og dårlig syn. De får heller ta taxi enn å gjøre veien utrygg for alle de andre.

Lenke til kommentar

Det skal desverre så alt for mye til for at eldre selv velger å levere inn førerkortet frivillig. Kravet om lege-attest er også nesten helt latterlig, siden takhøyden for å slippe igjennom er alt for stor.

 

For å ta et eksempel: en i familien min - han er i slutten av 70-årene. Sliter med hukommelsen, førligheten i beina, og går på så mye sterk medisin at det er såvidt at han fikk legeattest. Han sliter med å huske hvordan man bytter om fra parabol til dekoder for digitaltv når han skal se tv. Han presterte for et par år siden å legge til og nesten kjøre forbi veiskrapa på en vinterdag med helt elendig føre. Han er knapt istand til å manøvrere seg ut av en parkeringsplass, og er avhengig av å velge plasser der det er bare å kjøre rett fram.

 

Men levere fra seg kortet og la kona kjøre? Nei, det er han for sta til, selv om begge to vet at hun er den av de som vil være istand til å kjøre lengst. Hun er enda klar i toppen og istand til å lære seg nye ting. Heldigvis har de begynt å bruke taxi når de får det dekt, og de holder på å skjønne at det er ganske greit å slippe ansvaret med å kjøre selv.

 

Det er ikke lett å innse at man er blitt for gammel til å kjøre. Det tar tid og det er tungt.

Lenke til kommentar

Hvis hun kjører etter 1960-regler skal jo de fra venstre vike.

Reglene for rundkjøringer i dag er strengt tatt ikke forskjellig fra de som gjaldt i 1960. Eneste forskjellen er at vi nå setter opp vikepliktsskilt inn i rundkjøringen, slik at de som kjører inn må vike.

 

Hvis du kommer borti en rundkjøring som er skiltet som sådann (pil i sirkel) men ikke har vikepliktsskilt på vei inn så gjelder høyreregelen, og da er det faktisk de fra venstre som må vike. Men jeg tror ikke det er noen slike rundkjøringer i Norge lenger.

 

Det som er tilfellet her er altså ikke bare at hun sitter fast i gjengs praksis fra 60-tallet, men at hun også ikke er i stand til å lese og oppfatte trafikkskilt som må ha vært vanlig allerede på 60-tallet, noe som egentlig er langt verre.

 

I dag er vel ordningen at fastlegen vurderer om man er skikket til å kjøre videre over en viss alder. Man burde endret dette til en uavhengig lege, fordi ofte er jo fastlegen "kompis" med pasienten sin og kan da ikke gjøre en objektiv vurdering. Det er tungt å ikke kunne kjøre lenger, ja, men her må hensynet til trafikksikkerheten gå over alt annet.

Lenke til kommentar

Inatt var jeg med fattern å kjørte buss, pga kjeda meg.. halv 2 tiden svinge vi av E18, og var på Nykirke, på vei hjem te Horten. Fra nykirke og heelt til bekkajordet i Horten, var det tjukk tåke. Han kjører ganske stor buss, med bra tåke og fjernlys, men så kun +/- 10 meter foran oss. 40 km/t i 80-sona.. Når vi kom til enkelte områder det var gatelys på, ble sikten forbedre ekstremt. Irriterandes at de skrur av gatelys om natta, greit de skal spare penger, men er jo livsfarlig.. Ekkelt og.

Lenke til kommentar

Det hadde vært flott om de brukte moderne dimming av gatelysene istedet. Da sparer man strøm, uten at det går på bekostning av sikten.

 

Her skulle jeg gjerne sett at de skrudde av gatelysene på natten; har en fylkesvei som er plassert så alt for nærme huset. Selvfølgelig hadde det beste vært å flyttet veien eller huset - men det er jo relativt urealistisk. Sånn går det når hus og vei ble annlagt før det ble vanlig med bilhold for vanlige folk.

 

Egentlig hadde det vært kjekt med redusert bruk av piggdekk også; selv etter at veggen mot veien ble rustet opp til moderne standard så høres biler med piggdekk så alt for godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...