Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Leste en plass at det jobbes med å teste ut et slags radar-system for dimming av gatelys på E6 i Østfold.

 

Radar med jevne mellomrom som sjekker om det kommer biler. Dersom det ikke er biler i nærheten dimmes de ned 70%. Tror de påstod at de kunne spare opp mot 30-40% av strømforbruket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke irritert meg så mye i det siste faktisk. Eneste var vel nå nettopp da en kvinne tydeligvis ikke visste hva skiltet opphøyd fartsgrense stod for så hu bare fortsatte i 60km/t.

 

Samme kvinne la seg heller ikke i høyre felt da vi kom på fire felts vei (RV44 fra Klepp) selv om jeg lå noen sekunder og presset litt bak ho. Det endte med at jeg tok en rask forbikjøring på høyre side og senere skjønte hun at ho burde ligge i høyre felt.

 

Jeg har for det meste egentlig bare prøvd å slutte å irritere meg i trafikken og heller godta at det bare er sånn.

Lenke til kommentar

Fikk lappen i går, så sorry til alle jeg eventuelt har irritert. :p

 

Men skjedde en ting når jeg kjørte idag. Jeg kjører rett frem, og det kommer to møtende biler i mot. Plutselig svinger den forreste av bilene for å kjøre inn på en sidevei. Men det er veien på min side. Så den krysser foran meg slik at jeg må bråbremse, samme må bilen bak den, da bilen blir stående på tvers midt i veien og sperrer i begge retninger.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Spruter spyleveske på modpedister? Hvordan i videste land og rike gjør de det?

 

 

Tidligere denne uken var det en _syklist_ som kom susende inn på forkjørsvei i et kryss der forkjørsveien (der jeg kjørte) går i en sving. Akkurat der kom det altså en gjøk, så jeg og de bak meg måtte kutte svingen så til de grader for å unngå å kjøre ned fyren. Man forventer rett og slett ikke at noen kommer så brått på, og det sier seg selv at man har vikeplikt når man kommer fra en stusslig gate og skal inn på en riksvei. Dessuten er jeg rimelig sikker på at det står et veldig synlig vikepliktskilt foran det krysset.

Lenke til kommentar

Men jeg vet iallefall at enkelte bilførere på amøbestadiet vrir på dysen slik at den går til siden, og har moro med å treffe syklister.

Jeg har en dyse rettet fremover slik at jeg kan sprute opp i ræva på åndsamøber på trøsykler midt i veien der det er sykkelsti. :tease:

 

Edit: Hæl*etes møkkatastatur på netbook fra Samsung :mad:

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Det er mange brødhuer der ute.

 

Tok meg en sykkeltur i dag. Det ble ikke like hyggelig som planlagt. Er på vei hjem igjen og sykler på veien for å unngå å måtte kjøre slalåm mellom unger på vei hjem fra skolen og gamlinger med rullator, samt jævlig hølete vei som enda ikke er fri for grus. Jeg holdt mellom 20-40 km/t, og lå til høyre for den hvite stripa helt ute i kanten så folk kunne kjøre forbi.

 

Det var visst ei jente som ikke turte å kjøre forbi før det var klart i motgående felt, selv om jeg lå omtrent i grøfta. Så det skapte litt kø. Etterhvert kjører en etter en bil forbi meg, og en idiot kjører så forbi, legger seg på hornet og viser fingeren mens han skriker ett eller annet.. Han bremser og svinger inn på nærmeste avkjørsel og prøver å skjelle meg ut for å ikke sykle på gangveien. Vi skriker litt fram og tilbake før han endelig kjører sin vei og jeg fortsetter og sykle.

 

Jævla idiot. Skulle han sutra på noen så måtte det vært jenta som ikke kjørte forbi med en gang.

 

Jeg har like mye rett til å ferdes på veien som han.. Sykkel eller bil.

 

Er enig at det er jævlig irriterende med syklister som kun tenker på seg sjøl, og sykler midt i veien eller flere i bredden. Men jeg sykla som sagt til høyre for den hvite stripa i veikanten. Huff jeg blir oppgitt

Lenke til kommentar

Jeg respekterer valget ditt om å bruke veien fremfor annet alternativ, da veien er sikkerhetsmessig stor fordel å benytte dersom det er stor gangtrafikk på andre alternativer, men det er en liten sak som du gjør feil.

 

Det korrekte å gjøre for din del i en slik situasjon er å stoppe opp, og la trafikken passere mens du står stille (de fleste som ellers ikke ville kjørt forbi vil gjøre det dersom du står stille). Dette er ikke valgfritt, men er påbudt dersom det er nødvendig for tilstrekkelig trafikkflyt.

 

Trafikkregler §12

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Jeg har ikke noe problem med at folk velger å sykle på veien, men jeg har veldig liten respekt for syklister som ikke aktivt gjør noe for å slippe trafikken forbi.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Så er ikke jeg så feit at jeg tar stor plass da, som det sto i sitatet. :p Ligger så langt ute at eneste som ville hatt noe som helst problem med å kjøre forbi(ved mye motgående trafikk) ville vært lastebiler og lignende, og da ville jeg klart vurdert å ta en liten pause på bussholdeplass elns for å slippe forbi. Men når man kjører en liten polo kan man ikke klage på sykkelen tar for mye plass.

Lenke til kommentar

Jenta gjorde det helt rett. Regelen er at man skal kjøre forbi i "velteavstand", altså syklisten skal kunne velte uten å bli overkjørt. Det innebærer som oftest at man må bruke motsatt kjørefelt.

 

Ellers anser jeg det som livsfarlig å sykle helt inntil hvitstripa. Fordi det er en invitasjon til bilister til å gjøre livsfarlige forbikjøringer og presse deg ut. Jeg sykler heller et stykke inn på veibanen, det gir et klart signal til bilistene om at de faktisk må beregne plassen det krever for å gjøre en trygg forbikjøring.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke definert i noe regler, men en ganske kjent "regel" er at en syklist skal ha 1,5 meter mellom seg og en bil som kjører forbi, så at noen velger å ikke kjøre forbi med trafikk i mot er ganske naturlig. Jeg gjør aldri det selv. Dersom jeg skal kjøre forbi en syklist med trafikk i mot må vedkommende stå stille utenfor veien. Man skal faktisk ha syklet selv for å skjønne hvorfor denne avstanden er så nødvendig.

 

Merk deg at det står "sakte eller tar stor plass" i teksten der.

 

Kan forresten nevne at "små" biler i dag tar omtrendt like mye plass som "store" biler i bredden. En liten bil produsert i dag kan ta mer plass i bredden enn en stor bil produsert for 20 år siden. Grunnen til dette ligger nok i at nye biler blir produsert slik at de skal være trygge i sidekollisjoner.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...