Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Om alle hadde lært seg å ha solbriller i bilen hadde det vært lettere.

Ja, det er en mulighet, men jeg tror ikke det er mange som faktisk skjønner det.. av en eller annen merkelig grunn.

 

 

Eventuelt slå på langlys i tunellen, eller slå av alle lys rett før du kjører inn, for så å slå de på inne i tunellen. Da virker det veldig lyst der inne :p

Du skal ha ufattelig ulovlige fjernlys for at det skal ha noe å si. Det er ingen lovlige fjernlys som klarer å stille opp mot øyne tilpasset dagslys midt på dagen (med unntak av om vinteren når dagslyset er veldig svakt) i en mørk tunnel.

 

Her har man også et problem med de som bare kjører på dagtid, og eneste gangen de treffer på mørke er i tunneler, og da blir det slik. Vet ikke hvordan man får på fjernlys (å slå på fjernlys på gamle biler med kjørelyskobling kan jo faktisk være litt vanskelig.. Er vel mange som kjører rundt uten å vite at det finnes en lysbryter)

 

BTW, noen som vet hvor man får tak i linselykter (bare selve prosjektorene) til lang og nærlys? Skal bygge om lyktene mine (vippelykter)

På Ebay finner man en drøss av slike, men jeg vil ikke anbefale dette. Projektorer er ufattelig dårlig til å lage fjernlys, så det bør være noe ekstra fjernlys i tillegg (kjøper man en ny bil med BiXenon (eller BiHalogen) vil den gjerne ha ekstra fjernlys i tillegg til projektorene). Den omtrendt eneste grunnen til at biler leveres med BiXenon er nok markedsføringsverdien.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte på en litt ekkel vei istad, dårlig vedlikehold med dumper, masse svinger.. Jeg holdt 60-70, men det er fordi jeg ikke liker å kjøre så fort som 80 rundt crappe svinger, over dumper osv.. Skyt meg :p

Helt greitt det, så lenge du slipper forbi biler som står i kø bak deg.

Lenke til kommentar
BTW, noen som vet hvor man får tak i linselykter (bare selve prosjektorene) til lang og nærlys? Skal bygge om lyktene mine (vippelykter)

På Ebay finner man en drøss av slike, men jeg vil ikke anbefale dette. Projektorer er ufattelig dårlig til å lage fjernlys, så det bør være noe ekstra fjernlys i tillegg (kjøper man en ny bil med BiXenon (eller BiHalogen) vil den gjerne ha ekstra fjernlys i tillegg til projektorene). Den omtrendt eneste grunnen til at biler leveres med BiXenon er nok markedsføringsverdien.

Lager og selger ikke Hella low og high beam linser da?

Er snakk om en RX7 FC, så jeg kan sette firkanta ekstralys nede i fangeren, der de ikke vekker så mye oppsikt ( kan ikke ha de der en vanlig bil ville hatt grillen akkurat :p )

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Kjørte på en litt ekkel vei istad, dårlig vedlikehold med dumper, masse svinger.. Jeg holdt 60-70, men det er fordi jeg ikke liker å kjøre så fort som 80 rundt crappe svinger, over dumper osv.. Skyt meg :p

Helt greitt det, så lenge du slipper forbi biler som står i kø bak deg.

 

I dette tilfelle så var det 1 bil bak meg, og han lå i samme fart, og med god avstand bak meg, og ga ingen signaler på at han "ville forbi". Men han lå langt bak meg, å titte ofte i speilene for å se om han ga no signaler om at han ville forbi, da ville jeg selvfølgelig roa enda mer ned å kjørt inn til kanten..

Lenke til kommentar

Enda et eksempel på hvorfor man rygger inn på parkeringsplassen sin.

 

Kommer sykelende i min macho damesykkel med kurv, og får plutselig litt puls da en gammel mann rygger Carinaen sin rett ut i veien uten å se noen ting. Hadde jeg kommet et sekund eller to senere hadde jeg blitt påkjørt.

 

Jævlig dumt å rygge ut når det står en svær hekk som gjør at man kun har flaks / uflaks å stole på.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg litt er folk som på død og liv må sakke farta i tuneller..

Gjerne fra 80 til 60 f.eks..

Jeg lurer på hva de tenker, Hva faen? Tunell her lissom..

Høl i fjellet? Hva nå?

:innocent:

Har denne tendensen selv,

Haha, jeg gjør stikk motsatt. Jeg øker så og si alltid farten i tuneller - mindre sjanse for radar/laser der, god mulighet til å hente inn litt tapt tid :!:

Lenke til kommentar

http://www.facebook.com/pages/Kjaere-syklister-dere-har-et-eget-fortau-vaer-sa-vennlig-a-bruk-det/114057481946161

Grupper som det her på facebook. Voksne mennesker som kaster ut trusler i hutt og pine med fullt navn. Tragisk.

Jeg er jo litt enig i den gruppa der (tror til og med jeg er tilhenger :innocent:), da det er mange syklister som sykler på veien, når de har eget fortau. Jeg går daglig opp og ned fra BI og togstasjonen i Nydalen, og her har faktisk syklistene et EGET syklefelt i tillegg til gangfelt. Fremdeles er det noen som er så arrogante syklister at de sykler midt i veien. Jeg skal ikke stikke det under en stol at jeg blir litt frustrert når jeg ser det.

 

Det er helt greit å sykle i veien noen ganger, men husk, da gjelder faktisk trafikkreglene for dere syklister også.

 

Enda et eksempel på hvorfor man rygger inn på parkeringsplassen sin.

 

Kommer sykelende i min macho damesykkel med kurv, og får plutselig litt puls da en gammel mann rygger Carinaen sin rett ut i veien uten å se noen ting. Hadde jeg kommet et sekund eller to senere hadde jeg blitt påkjørt.

 

Jævlig dumt å rygge ut når det står en svær hekk som gjør at man kun har flaks / uflaks å stole på.

Utrolig mange som driver med dette her. En dag så kom det plutselig snikende en gammel person i en gammel bil snikende ut av en parkeringsplass uten om å se den veien jeg kom fra. Jeg så heldigvis at bilen var på vei ut, så jeg bremset jo massivt ned i god tid. Utrolig mye sløve folk, jeg trodde det var basic knowledge å se til venstre og høyre i trafikken..

 

Det som irriterer meg litt er folk som på død og liv må sakke farta i tuneller..

Gjerne fra 80 til 60 f.eks..

Jeg lurer på hva de tenker, Hva faen? Tunell her lissom..

Høl i fjellet? Hva nå?

:innocent:

Har denne tendensen selv,

Haha, jeg gjør stikk motsatt. Jeg øker så og si alltid farten i tuneller - mindre sjanse for radar/laser der, god mulighet til å hente inn litt tapt tid :!:

Jeg kjører også litt fortere i tunneller.. :D Det er liksom lov da.

Lenke til kommentar

Synes det er koselig at folk som ikke klarer å holde 80 km/t i 80-sonen, sakner ned farta betraktelig og blinker til høyre for å vise "nå kan du kjøre forbi" når de ser det er klart for forbikjøring. Virkelig koselig at noen bruker sminkespeilet til å se at riksveiene ikke ble bygd for kun, og kun deg! Hvorfor er ikke alle sånn!

Lenke til kommentar

Det er alt for sjeldent mellom dem som "blinker deg forbi". Sitter her og så smått gruer meg til bobil sesongen starter. Jeg har nemlig en anelse om at det ikke er like vanlig å slippe bilister forbi i Tyskland, Frankrike og Italia.

Vi får se hvordan det blir. Jeg syns trafikken om sommeren har blitt bedre de siste to årene, selv om volumet har økt.

 

Også kommer klagingen. Jeg hadde en tur på mandagen, hvor jeg møtte en bil som sto helt i ro på veien (med bremsa inne). Men det hjelper fint lite at du bremser for å markere at du står i ro rett over en bakketopp når det kommer en bil i mot. Heldigvis kom det ingen bil i mot, så jeg kunne trygt kjøre forbi. Hadde det derimot kommet en bil i mot hadde kun grøfta vært det aktuelle alternativet. Det er INGEN, jeg gjentar INGEN som klarer å stoppe en bil i 80-90 km/t på 30-40 meter hvis man tar utgangspunkt i en reaksjonstid på 1 sekund. Hva er det som får folk til å tro at det er så innmari lurt å stoppe midt på veien i en 80-sone?. Og hva haster så mye at man ikke kan kjøre litt lengre fra bakketoppen og eventuelt, gud forby, bruke et blinklys (evt. nødblink)?.

Lenke til kommentar

Det er alt for sjeldent mellom dem som "blinker deg forbi". Sitter her og så smått gruer meg til bobil sesongen starter. Jeg har nemlig en anelse om at det ikke er like vanlig å slippe bilister forbi i Tyskland, Frankrike og Italia.

Vi får se hvordan det blir. Jeg syns trafikken om sommeren har blitt bedre de siste to årene, selv om volumet har økt.

Tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig. Europeere er stort sett flinkere til å slippe folk forbi og skape god trafikkflyt. Nordmenn i campingbil er derimot mye verre.

Lenke til kommentar

Det er alt for sjeldent mellom dem som "blinker deg forbi". Sitter her og så smått gruer meg til bobil sesongen starter. Jeg har nemlig en anelse om at det ikke er like vanlig å slippe bilister forbi i Tyskland, Frankrike og Italia.

Vi får se hvordan det blir. Jeg syns trafikken om sommeren har blitt bedre de siste to årene, selv om volumet har økt.

 

som tor_erik sier, så er norske bobilturister det værste.

Ellers i Europa har de en helt annen kjørekultur, ofte hvor den som kjører raskere slippes frem med en gang det lar seg gjøre. Av egen erfaring kan jeg også påstå at tyske, nederlandske, polske osv.. bobiler, er de som er lettest å komme seg forbi. Hvis jeg tar dem raskt igjen, så blinker de ved første anledning for å få meg forbi. Finnes jo unntak selvfølgelig, men generelt sett er nordmenn så egoistiske i trafikken at det gjør vondt..

Lenke til kommentar

- Folk som ikke ser eller hører utrykningkjøretøy

- Folk som henger på utrykningskjøretøy for å komme forbi kø

- Folk som ligger og kjører søndagstur i forbikjøringsfeltet

- Taxisjåfører som tror de eier verden, og forventer at alle andre skal vike for dem

Lenke til kommentar

Jeg hadde en liten episode på E6 ved IKEA nå på lørdag.

 

Det var 3 felt + bussfelt nordover. Jeg lå i 2. felt fra venstre. I 3. felt lå en bil som jeg tok igjen og var i ferd med å kjøre forbi. I 4. felt var det enden av akselerasjonsfelt for de som kommer fra Bohus/Statoil/McDonald's var det en bil som alselererte.

 

Jeg ante allerede da en fare, men gjorde ikke noe spesielt og bare slappet av med cruisekontrollen. Det var midt på dagen og lite biler på veien. Plutselig begynner kødden i 2. felt å legge seg over i mitt felt, samtidig som han blinker. Jeg bremset og styrte litt mot venstre. Så tutet jeg på han.

 

Blinklys skal man sette på 2-3 sekunder FØR man svinger/skifter felt. Hvis man blinker idet man svinger kan man like godt gi faen.

Lenke til kommentar

Jeg lå bak en bil på motorveien idag som knapt kan ha vært kjørbar.

Manglet hele bakre størfanger, venstre balhjul var knapt festet, hele venstresiden var helt oppskrapet, manglet venstre speil, og blinklyset gikk av og på av seg selv hele veien.

 

 

 

Ellers var det er morsomt innslag å se russen stå i 30 sonen etter en sving med hårføner og peke på oss bilister.

Lenke til kommentar

Ellers var det er morsomt innslag å se russen stå i 30 sonen etter en sving med hårføner og peke på oss bilister.

Mange som går på. :whistle:

 

Første tur på landeveissykkelen i går. Helt fri strekke flere hundre meter fremover, allikevel måtte en idiotisk bilist omtrent snidde armen min. Veien der er ganske ødelagt, skal ikke mye til før jeg vingler litt innover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...