Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det er ingen fasit på hvor stor feilvisning det er på forskjellige biler. Men de aller aller aller aller fleste har en ganske betydelig feilvisning. Min kjører 83 ved 90 på nåla. Har kjørt biler som går under 80 ved 90 på nåla. Har også lånt bil hvor feilvisningen var bare 2km/t feil ved 90. Så det eneste man kan vite sikkert er at speedometeret viser feil.

 

Og merkelig nok så vil de fleste at de skal gjøre det. Jeg er totalt imot det og hadde helst sett at det ikke var tillat med mer +/- 1 eller 2km/t feil. Det hadde vært utrolig praktisk å vite at når nåla ligger på 80 så holder bilen samme farta. Uansett hvilken bil man kjører. Og at man kan vite at når man har 80 på nåla så har bilen foran og bak det samme. Men jeg er tilsynelatende den eneste som synes det. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det var et krav at speedometeret måtte ha en nøyaktighet på +/-2 km/t så ville det fått en del ringvirkninger: Tillatt dekkslitasje ville vært minimal og man måtte kanskje kjøpt nye dekk til hver sesong. Lufttrykket i dekkene måtte vært svært nøyaktig til en hver tid og bilprodusenten ville bare tillatt kjøring i et lite temperaturområde tilpasset dekkene. F.eks egne dekk for +5 - +20 °C og andre dekk for andre temperaturintervaller. Kort og greit: Feilvisninga er der for en grunn.

 

En annen ting er at jeg aner juridiske problemer dersom speedometeret viser for lite. Hvis f.eks en sjåfør ser at det står 89 km/t på speedometeret og får bot i 90-sonen for å ha kjørt i 91 km/t så kan sjåføren saksøke bilprodusenten for boten som han mener produsenten er ansvarlig for. Dette tror jeg er grunnen til at speedometere så og si alltid viser for mye. For å unngå slike problemer justerer produsentene speedometeret etter maksimalt lufttrykk i dekkene, minimalt atmosfærisk lufttrykk (f.eks kjøring i 2000 m høyde), null dekkslitasje osv.

 

Man kunne kanskje byttet ut den drivakselbaserte sensoren til speedometeret med noe annet. GPS er en mulighet, men jeg ser problemer med det også. Mange plasser er det ikke dekning og speedometeret vil ikke fungere i f.eks parkeringskjellere og tunneler. Mellom høye bygg kan refleksjoner av sattelitt-signalene gi store feil. Veldig svingete veier vil gi unøyaktige målinger fordi GPS regner luftlinje mellom punkter i stedet for veistrekning.

 

En annen mulig metode er dopplerbasert måling mot veiflaten (laser eller lyd), men disse sensorene blir lett tildekt av søle, is, snø osv og vil trolig fungere dårlig på dekke med hull (singel, ferister, trekaier, luftig snø, gress og i terrenget). Det er mulig sporete veier også kan gi mye feilvisning.

 

Det er mulig det finnes flere metoder eller at man kunne kombinert flere av metodene, men det er også et spørsmål om kostnad versus hvor godt salgsargument det er.

Lenke til kommentar

Det er på ingen måte oppfordring til ulovligheter for mange biler har rundt 10% feilvisning på speedometeret.

 

 

Det varierer jo helt utifra hvor fort du kjører, og fra bil til bil. Viser speedometeret ditt 48km/t når du kjører i 50km/t, vil det vise 96km/t når du har en fart på 100km/t.

Lenke til kommentar

Simen1: Du glemte last. :p Stor last vil også påvirke visningen. Så da måtte man også hatt egne dekk for ulike lastområder.

 

Det varierer jo helt utifra hvor fort du kjører, og fra bil til bil. Viser speedometeret ditt 48km/t når du kjører i 50km/t, vil det vise 96km/t når du har en fart på 100km/t.

Jepp, det er derfor man helst oppgir feilvisning i prosent og ikke km/t.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg glemte last. :)

 

Det varierer jo helt utifra hvor fort du kjører, og fra bil til bil. Viser speedometeret ditt 48km/t når du kjører i 50km/t, vil det vise 96km/t når du har en fart på 100km/t.

.. under forutsetning av at dekkdiameteren ikke endrer seg når hastigheten endres. I realiteten øker dekkdiameteren litt ved store hastigheter på grunn av sentripetalkraften. Reell hastighet vil altså øke litt mer enn vist hastighet.

 

PS. Eksemplet ditt har feilvisning i feil retning i forhold til det som er vanlig.

Lenke til kommentar

Vi har biler med tenning og innsprøytning som gir pinlig nøyaktig tenning og drivstofforsyning avhengig av en haug av forskjellige faktorer, sensorer som detekterer trafikk foran bilen og bremser opp automatisk, ABS, airbags, dekk som ikke blir "flate" når de punkterer, systemer for å aktivt forhindre skrens, dempere som automatisk (eller manuelt) forandrer karakteristikk etter underlag og type kjøring, biler som klarer under halvliter'n på mila men fremdeles ikke nøyaktige speedometere. :(

 

Hvor mange % feilvisning man får avhengig av dekkslitasje, trykk osv. er jeg litt for syk til å regne på akurat nå, men skulle da absolutt tro at idag, 2010, burde det være fullt mulig å få til en mer pålitelig måte å regne ut farta på. Tviler på at det er særlig dyr elektronikk som skal til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

*vise fingeren til den idioten som "flasha" meg med sine fjernlys for å få meg til å slå av fjernlysene* (når det var ~1,5 km mellom oss, og han kjørte på en belyst del av veien, og jeg på en beksvart vei). Jeg beholdt dem på til han var så nær at jeg måtte slå dem av, og da hadde han også slått dem på og hatt dem på en stund, uten at det plaget meg :p

Lenke til kommentar

Vi har biler med tenning og innsprøytning som gir pinlig nøyaktig tenning og drivstofforsyning avhengig av en haug av forskjellige faktorer, sensorer som detekterer trafikk foran bilen og bremser opp automatisk, ABS, airbags, dekk som ikke blir "flate" når de punkterer, systemer for å aktivt forhindre skrens, dempere som automatisk (eller manuelt) forandrer karakteristikk etter underlag og type kjøring, biler som klarer under halvliter'n på mila men fremdeles ikke nøyaktige speedometere. :(

Er det så veldig problematisk med dagens speedometere da? Jeg legger enkelt og greit 10 km/h til fartsgrensen, og holder meg ca i det området på speedoen. Har aldri fått fartsbot.

 

Derimot ser jeg tydelig poenget med alle dem som tror at de kjører i fartsgrensen, når de egentlig ligger et godt stykke under. Det skaper enorm irritasjon og mange farlige forbikjøringer.

Lenke til kommentar

Nettopp. Du kommer kjørende i 100km/t (etter speedometeret ditt) og foran deg ligger 74 år gamle Olaf i 90km/t etter speedometeret sitt. Olaf har en misvisning på 8km/t som gjør at han egentlig ligger i 82km/t. Hvis ditt speedo da har en misvisning på bare f.eks. 5km/t blir det 95km/t vs. 82km/t. Oppskrift på irritasjon.

Lenke til kommentar

Og så blir vi ferdig med missvisnings diskusjonen?

 

/Edit:

 

Det irriterer meg noe så Jævlig at folk på død og liv skal bruke opp sikkerherhets missvisningen på speedometeret.

Det er greit nok at folk gjør det, men å kreve at andre skal gjøre det er mildt sagt fryktelig irriterende

 

/Edit2:

 

ALLE skal vise hensyn i trafikken for F....!!

Endret av Tjorven #138
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Og så blir vi ferdig med missvisnings diskusjonen?

Hvorfor? Du er i tråden "Trafikalsk klagemur" nå, og jeg ser ikke hvorfor vi skal bli ferdig med diskusjonen når det tydeligvis er noe som irriterer mange. Selv hadde jeg en bil som viste omtrent 10km/t feil ved 90km/t, og firmabilen ligger på ca 83km/t når det vises 90km/t. Jeg legger meg som regel på 100km/t på motorvei, som tilsvarer 92km/t eller noe etter GPSen, men jeg krever absolutt ikke at andre skal gjøre det (så lenge de holder seg i den høyre fila og slipper andre forbi). Å ligge i venstre fil og putre avgårde i 82km/t og tenke "Jammen ikke ha det så travelt da, jeg kjører jo i 90!" er ikke akseptabelt :)

Lenke til kommentar

Helt enig. Så lenge man holder seg i høyre felt, får man bare kjøre sakte. Dersom man derimot skal bruke venstre hadde jeg satt pris på om man hadde fått opp dampen!

 

Noe av det verste jeg vet er biler som ligger og knuger i venstre felt, mens de kjører akkurat like fort eller 0,5 km/h fortere enn bilen i høyre felt. Da får man i alle fall lysene mine rett i speilet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Apropo dette med å la bilen stå på tomgang som vi diskuterte tidligere. Da jeg var på butikken i dag sto det en bil parkert like ved inngangen, inni bilen satt det 3 unger på 4-6 år (alene!), og bilen sto på tomgang uten tegn til eieren. Bilen var også relativt ny (motorproblemer burde derfor være utelukket), og temperaturen her ligger på omtrent 10 grader nå, så det er heller ikke noe problem. Hvordan i huleste kan det være forsvarlig å forlate en bil på tomgang med unger i?

Lenke til kommentar

Apropo dette med å la bilen stå på tomgang som vi diskuterte tidligere. Da jeg var på butikken i dag sto det en bil parkert like ved inngangen, inni bilen satt det 3 unger på 4-6 år (alene!), og bilen sto på tomgang uten tegn til eieren. Bilen var også relativt ny (motorproblemer burde derfor være utelukket), og temperaturen her ligger på omtrent 10 grader nå, så det er heller ikke noe problem. Hvordan i huleste kan det være forsvarlig å forlate en bil på tomgang med unger i?

 

Har sett de før og lurer på hva folk tenker med?! Har flere ganger hørt at psykisk ustabile personer har stukket av med bilen og ungene...

Lenke til kommentar

Apropo dette med å la bilen stå på tomgang som vi diskuterte tidligere. Da jeg var på butikken i dag sto det en bil parkert like ved inngangen, inni bilen satt det 3 unger på 4-6 år (alene!), og bilen sto på tomgang uten tegn til eieren. Bilen var også relativt ny (motorproblemer burde derfor være utelukket), og temperaturen her ligger på omtrent 10 grader nå, så det er heller ikke noe problem. Hvordan i huleste kan det være forsvarlig å forlate en bil på tomgang med unger i?

 

Har sett de før og lurer på hva folk tenker med?! Har flere ganger hørt at psykisk ustabile personer har stukket av med bilen og ungene...

Jeg finner ikke artikkelen på nettet, men for noen år siden ble en bil med et stykk barn fastspent forsøkt stjålet mens faren sto utenfor bilen. Faren greide å løpe etter, få opp døra og dra tyven ut, og ved hjelp av vitner holde tyven under kontroll til politiet kom.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke artikkelen på nettet, men for noen år siden ble en bil med et stykk barn fastspent forsøkt stjålet mens faren sto utenfor bilen. Faren greide å løpe etter, få opp døra og dra tyven ut, og ved hjelp av vitner holde tyven under kontroll til politiet kom.

Hadde dette vært min bil med mine unger (eller hunder, som jeg har), hadde jeg kommet til å jaget vekk vitnene. Så hadde jeg slått jævel'n til han sluttet å puste. Deretter hadde ingen kommet til å funnet likrestene (ref tidligere innlegg omhandlende øks).

Ja, jeg har rett som det er bilen på tomgang mens jeg koster den for snø/is.

Lenke til kommentar

Det er noe helt annet å stikke i butikken med bilen på tomgang og ungene i, enn å børste den for snø, med motoren på tomgang og ungene i. I det første tilfellet er bileieren svært uansvarlig. Vi har vel alle hørt om de østeuropeiske ligaene som stikker av med biler på tomgang i vinter. Å legge ut åte for slike bander og gamble med ungene samtidig er intet annet enn svært uansvarlig.

Lenke til kommentar

Jeg syntes synd på svensken jeg hadde bak meg på E6 nordover her om dagen. Ikke bare hadde han en liten lastebil (type C1) en halv meter bak seg, bakafor den igjen var det en Golf av nyere modell ca en halv meter bak lastebilen. Trafikken fløt greit i 80km/t.

 

Det var riktig nok bart og fint, men alikevel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...