Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg bruker sykkel endel i sommerhalvåret og har aldri hatt problemer med og sykle på fortau/sykkelsti. Jeg syns det er tullette og bruke det at fortau stadig er fult av gående og andre syklende så gjennomsnittsfarten blir lavere som et argument. "Bilveien" er vel ikke tom for annen trafikk den heller?

Det blir jo det samme med bilister da, at de irriterer seg over at veien er full av syklister.

Jeg er i den siste kategorien.

 

Bruk sykkelsti der det er tilgjengelig..

Endret av H.M.Kongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med deg der. Er mange ganger det er en som kjører ut på forkjørveien jeg er på og ikke helt vet hvor gasspedalen er, slik at jeg må bremse ned for så to minutter senere komme opp i samme farten. Hvorfor kan de ikke bare trykke litt på pedalen og følge flyten slik at andre ikke trenger å bremse fordi de rett og slett er for trege til en god luke.

Dette er folk som tydeligvis ikke forstår ordet akselerasjonsfelt, og tror de må "sjekke om det er klart" mens de snegler seg avgårde i 50. Til slutt stopper det i verste fall helt opp.

 

Men de fleste irritasjonsmomentene som blir nevnt her koker ned til en elendig samferdselspolitikk. Norge er en provins med null bilindustri, og dermed null trafikkforståelse. Veiene er tilpasset et trafikkbilde som eksisterte for 50 år siden. Nye strekninger blir bygd litt her og litt der, noe som resulterer i en serie av flaskehalser (se på E18 sørover). All trafikk dirigeres gjennom sentrale områder som blir til evige byggeplasser. I Sverige og Tyskland har de for lengst skjønt at det lønner seg å fordele trafikken utover et større veinett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker sykkel endel i sommerhalvåret og har aldri hatt problemer med og sykle på fortau/sykkelsti. Jeg syns det er tullette og bruke det at fortau stadig er fult av gående og andre syklende så gjennomsnittsfarten blir lavere som et argument.

Jeg sykler landevei ("proffsykkel") og har en snittfart på ~35 km/t. Da kan man rett og slett ikke bruke fortau. Dessuten er det ofte grus/glasskår på fortauet. Med tynne dekk sier det pang.

Lenke til kommentar

Veiene er tilpasset et trafikkbilde som eksisterte for 50 år siden.

Et eksempel er påkjøringsfeltene langs Østre Aker vei/RV 163 fra Økern til Stovner. De er så korte at gamle mor med hatt og liten 1,1-liters Fiat ville slitt med å komme seg opp i 80 km/t der.
Lenke til kommentar

Jeg sykler landevei ("proffsykkel") og har en snittfart på ~35 km/t. Da kan man rett og slett ikke bruke fortau. Dessuten er det ofte grus/glasskår på fortauet. Med tynne dekk sier det pang.

 

Ikke ment til deg, men de syklistene som irriterer meg er de som absolutt skal sykle i veien på svært trafikkerte innfartsveier midt i rushtiden når det er et flott fortau ved siden av som man kanskje maks møter 10 gående personer på per kilometer. Nå snakker jeg ikke om bysentrum vel å merke, kun innfartsveiene. Man har jo også dem som ikke bruker sykkelfeltene på høyre side av veien selv om de er nyvaska og fine...

 

Dere som trener må gjerne sykle på landeveier o.l. som ikke er så trafikkerte. Det har jeg ingenting i mot og pleier da å være tålmodig og ta trygge forbikjøringer.

 

 

En annen ting som irriterer meg er folk som ikke klarer helt å bestemme seg når de skal gå over overgangsfeltet. De tviler og tviler helt til siste stund og da må som regel jeg bråbremse. Skulle nesten tro noen av dem venter til det kommer en bil og virkelig går inn for å bli påkjørt.

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Jeg bruker sykkel endel i sommerhalvåret og har aldri hatt problemer med og sykle på fortau/sykkelsti. Jeg syns det er tullette og bruke det at fortau stadig er fult av gående og andre syklende så gjennomsnittsfarten blir lavere som et argument.

Jeg sykler landevei ("proffsykkel") og har en snittfart på ~35 km/t. Da kan man rett og slett ikke bruke fortau. Dessuten er det ofte grus/glasskår på fortauet. Med tynne dekk sier det pang.

 

Det har da ingen betydning. En vei er forbeholdt biler, ikke syklister. For all del, om du er ute å sykler en dag på supersykkelen din utkledd som en kondom, må du gjerne sykle på den øde bilveien, jeg kan bare legge meg ut og kjøre forbi, ingen problem, så lenge syklistene følger med, og legger seg inn når det kommer bil. Det skjer skjelden. De fleste syklister tråkker videre, og legger seg ihvertfall ikke inn om det kommer bil, de trivdes best midt i veien. Helst sykler de tre-fire i bredden også. Da er det ikke lett å komme forbi. Derfor, vær snille å vis hensyn til bilister, det krever nesten ingenting av en sykkelgruppe og legge seg inn, sykle på en linje med én i bredden, og vente til bilen er forbi. Håper dette kan taes videre til disse supersyklistene. Mitt behov for å ta med to kamerater med bil, og sperre HELE veien med tre biler, som ligger i omtrent 10 km/t, er stadig økende.

Lenke til kommentar

Det spørs selvsagt på forholdene på landeveien, men jeg har reagert på manglende samarbeidsvilje fra syklister jeg også. Kjørte på en vei hvor jeg veit at det ikke finnes forbikjøringsmuligheter på omtrent 1.5 km og syklisten fortsatte å ligge midt i feltet i stedet for å legge seg ut i et bussfelt eller svinge ut i et kryss, og la oss bak kjøre forbi. Da ble det litt rusing med motoren mens jeg ble liggende bak i 20-25 km/t. Stort sett møter jeg heldigvis på hakket mer årvåkne syklister på landeveiene, og jeg kjører da selvsagt forbi på samme måte som jeg ville kjøre forbi en bil.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Det har da ingen betydning. En vei er forbeholdt biler, ikke syklister.

Der tar du feil. Syklister har like mye rett til å være i veibanen som bilister. Det betyr selvsagt ikke at syklister ikke skal ta hensyn til andre medtrafikanter, men at syklister ikke har noe å gjøre der er helt feil.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, Audi TDI, mange dumme syklister som ødelegger for folks inntrykk av meg.

 

Det har da ingen betydning. En vei er forbeholdt biler, ikke syklister.

Feil. Syklister kan bruke vanlig bilvei med samme rettigheter.

For all del, om du er ute å sykler en dag på supersykkelen din utkledd som en kondom,

Du burde prøve, puten i rumpa er skikkelig behagelig. ;)

 

Det skjer skjelden. De fleste syklister tråkker videre, og legger seg ihvertfall ikke inn om det kommer bil, de trivdes best midt i veien.

Jeg ligger ca. i høyre hjulspor. Skal ikke være nødvendig for meg å legge meg inn, da du kan kjøre over i motsatt felt. Om jeg trekker inn mot kanten er det for min egen sikkerhet (da mange bilister snauer armene mine).

Helst sykler de tre-fire i bredden også. Da er det ikke lett å komme forbi. Derfor, vær snille å vis hensyn til bilister, det krever nesten ingenting av en sykkelgruppe og legge seg inn, sykle på en linje med én i bredden, og vente til bilen er forbi.

Jeg sykler som regel alene, så nok ikke meg du sikter til her. Derimot er jeg enig. Jeg er bare opptatt av at bilister også viser hensyn til syklister. :)

Lenke til kommentar

Kan være verdt å nevne at syklister har ikke _samme_ "rettigheter" på en bilvei som en bil, de har flere "rettigheter". Lister opp:

- Syklister har lov til å sykle helt ut på veikanten forbi den hvite linja (men er ikke påbudt, med ett unntak: Når noen er i ferd med å kjøre forbi er det påbudt å legge seg så langt ut til høyre som mulig, og om nødvendig stoppe helt opp for å gjøre forbikjøring enklere)

- Syklister har lov til å kjøre forbi kjøretøy med flere enn 3 hjul på høyre side.

- Syklister har lov til å plassere seg helt til høyre for venstresving, men får vikeplikt for annen trafikk også i sitt eget kjørefelt (her gjør mange feil, bare krysser rett over uten å se seg for fra høyre side).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Når jeg kjører sykkel eller moped ligger jeg godt inni veibanen. Det er ikke fordi jeg ønsker å gjøre livet surt for bilistene, men heller fordi bilistene tilsynelatende prøver å gjøre livet surt for meg. Mange forbikjører nemlig tett innpå og gir meg ikke gode marginene. Hvis jeg da skal sykle inntil veikanten har jeg ingen margin å gå på, og da skal det lite til før jeg tipper. Derfor ligger jeg godt inn på veien, så har jeg iallefall litt å gå på.

 

Uansett skal du som bilist bruke motgående kjørefelt når du forbikjører, så om jeg ligger 0 eller 2 meter inn på veien spiller ingen rolle.

 

Ser jeg at en bil blir liggende lenge bak meg uten muligheter til å forbikjører, slipper jeg selvsagt forbi på en egnet plass. Men ikke vent at jeg flyr ut av veibanen med en gang du kommer bak meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting som irriterer meg er folk som ikke klarer helt å bestemme seg når de skal gå over overgangsfeltet. De tviler og tviler helt til siste stund og da må som regel jeg bråbremse. Skulle nesten tro noen av dem venter til det kommer en bil og virkelig går inn for å bli påkjørt.

Det skal ikke være nødvendig å bråbremse. Hvis noen står og venter foran et fotgjengerfelt, skal man konsekvent stoppe enten de går ut i veien eller ikke. Av hensyn til min egen helse, tar jeg aldri sjansen på å springe ut i veien før jeg er sikker på at bilisten har sett meg.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig å bråbremse. Hvis noen står og venter foran et fotgjengerfelt, skal man konsekvent stoppe enten de går ut i veien eller ikke. Av hensyn til min egen helse, tar jeg aldri sjansen på å springe ut i veien før jeg er sikker på at bilisten har sett meg.

Helt enig. Jeg ser alltid etter at biler faktisk stopper før jeg går over. Og det er en vane som faktisk redder liv.

 

En gang jeg var på tur over fotgjengerfeltet så så jeg en bil som var langt unna nok til at den kunne stoppe i god tid. Jeg kunne gått rett over, men jeg ventet til bilen stoppet. Bilen kjørte bare rett forbi. Sjåføren snakket i mobilen og så ikke ut til å ense en ting. Hadde jeg gått over uten å vente er det en god sjanse for at jeg hadde blitt påkjørt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Folk som vaser rett over uten å vente til biler har stoppet er såvidt jeg kjenner til et særnorsk opplegg, eller i vertfall ikke vanlig andre steder enn i Norge.

 

Alle fotgjengerfelt burde vært plassert og kontruert slik at det ikke er logisk at det kan oppstå misforståelser om hvorvidt de som går mot skal over veien eller ikke.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

En annen ting som irriterer meg er folk som ikke klarer helt å bestemme seg når de skal gå over overgangsfeltet. De tviler og tviler helt til siste stund og da må som regel jeg bråbremse. Skulle nesten tro noen av dem venter til det kommer en bil og virkelig går inn for å bli påkjørt.

 

Min første tanke her er at det er du som ikke viser tydelig at du har tenkt å stoppe.

Lenke til kommentar

Nei og det er fordi de står på den andre siden av veien samt at de står med ryggen til noen ganger. Plutselig bestemmer de seg for å gå over. Jeg gidder ikke stoppe for noen som bruker et minutt til å gå over veien.

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Ekle , pompøse syklister som tror de eier veien kan gå å legge seg. Om de ikke klarer å holde fartsgrensa skal de sleppe forbi trafikk så snart som mulig, og lett som mulig, altså legge seg så langt ut til siden som mulig.

 

Samme gjelder biler som ikke klarer/tør å holde fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Nei og det er fordi de står på den andre siden av veien samt at de står med ryggen til noen ganger. Plutselig bestemmer de seg for å gå over. Jeg gidder ikke stoppe for noen som bruker et minutt til å gå over veien.

 

Hoi, hvordan i alle dager vet du at de kommer til å bruke så lang tid? ut fra det du har skrevet hittil får jeg inntrykk av at du ikke engang senker farten når du ser at noen står ved gangfelt med ryggen til (jfr. innlegget om at du må bråbremse hvis de går ut i veien). Med den holdningen kommer du jo før eller senere til å kjøre på noen (mest sannsynlig en unge, da de har vanskelig for å beregne fart)!

 

Jeg senker alltid farten hvis folk står ved gangfelt, nok til at jeg kan stoppe med god margin uansett. De eneste gangene jeg ikke stopper er hvis fotgjengeren gir tydelig signal om at h*n ikke har tenkt seg over.

Lenke til kommentar

Selv om det kanskje føles som ett minutt trenger det vel ikke være så lenge. Uansett så senker jeg farta litt når jeg ser det står noen der, men de trenger vel ikke stå der så jækla lenge og vurdere om jeg stopper eller ikke før jeg er 15m unna? Hadde de bare gått bestemt over med en gang så hadde jeg fatta poenget med en gang.

Det er forresten også irriterendes de som bare går rett ut uten å se seg for også.

Lenke til kommentar

Selv bremser jeg ned lenge før fotgjengerfeltet for å vise tydelig at de har mer enn god tid til å komme seg over, for så å legge meg opp i fart igjen når de begynner å gå. Man vil jo tjene mer på det enn å måtte stoppe nesten helt for alle som skal over veien fordi man bremser altfor sent.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...