Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Typisk scenario sikkert flere kjenner seg igjen i.

 

Ligger på en motorvei. To felt adskilt med midtrekkverk. Foran meg ligger det en campingbil/lastebil/gamling/buss/e.l. som kjører veldig sakte. Litt lengre framme kommer det en bakke med et "krabbefelt"/forbikjøringsfelt. Bilen bak meg legger seg kliiiiiiiin oppi venstre baksjermen min en halv kilometer før forbikjøringsfeltet. Tenker neppe på at bilene foran ham også vil forbi?

 

Og hva hvis jeg kjører forbi og plutselig må bremse for en tulling foran meg som kaster seg ut til venstre uten å gi tegn? Blir garantert stjernesmell og et hel#¤!&s rot! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom kjørende på Østre Aker vei som har to kjørefelt i hver retning. Jeg lå i høyre felt. I venstre felt lå en bil med tilhenger. Jeg kjørte like bak bilen, men i høyre felt.

 

Plutselig begynte han/hun å svinge til høyre felt, uten å blinke eller se i blindsonen. Det var nok avstand og jeg måtte ikke bråbremse. Men jeg varslet med lydhornet mitt.

 

Vi bor dessverre i et land der blinklys koster 9995 kr per stykk og tåkelys koster 1 kr per par...

Lenke til kommentar

Hvis det er mye grus, sprekker, hull osv på fortauet kan jeg skjønne det.

Men når det er en gang og sykkelsti som er uten grus, hull osv. rett ved siden av en svært trafikkert, spesielt i rushen vei, når noen da sykler i veien, da blir det varmt her. Jeg driter med råke på rettighetene til syklistene i veien vs. fortauet. Dere bremser trafikken noe så jævlig!

Noen ganger frister det å vri den ene spyleren til frontvinduet på bilen rett til siden.

 

Edit* Nå skal det sies at dette gjelder veier der det ikke er kø eller saktegående trafikk, men fortsatt svært tungt trafikkerte veier.

Endret av W202
Lenke til kommentar

jeg gjorde det i dag fordi det ligger snø og is på fortauet. I tillegg gjør jeg det når det går en haug av folk (f.eks etter skoleslutt) der, og det er et helvete å komme forbi.

Det er selvsagt greit når fortauene ikke er tilstede eller ubrukelige (snø, is, arbeid). Grunnen "masse folk" er litt på grensen for meg. Men det spørs vel litt på bosted og om det er mye trafikk.

 

Bor i Åsgårdstrand og litt i Larvik og det er relativt små byer og greit med fortau. Da syntes jeg det er sinnssykt irriterende når folk ikke bruker disse fortaua...

Lenke til kommentar

Syklister er på ingen måte pålagt å bruke fortau. De er heller ikke tilrettelagt for det. Gang- og sykkelvei med lite trafikk og sykkelfelt derimot er brukbare alternativ.

 

Jeg kan nevne grunner til at syklister som ønsker noe særlig snittfart unngår fortau:

- Ofte tett med avkjøringer og dårlig sikt for bilene som kjører ut

- Ofte tett med fotgjengere, vanskelig å sykle rundt fotgjengere

- Ofte dårlig måkt, dårlig vedlikehold med glasskår osv om sommeren

- Ofte mer kronglere, må krysse fotgjengeroverganger osv hvor syklister har en svak stilling

 

Det er sjelden et problem for deg å forbikjøre om du tar deg litt tid og finner en passende anledning. Veien er ikke bare til for deg.

 

Det at syklister "skal bruke fortau" er en særnorsk greie. I mange andre vesteuropeiske land er det langt mer godtatt og respektert at syklister bruker veibanen der det ikke finnes egne sykkelfelt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det vet da jeg vel. Men jeg kommer fra strøk med relativt liten befolkning og bra med fortau. Lite "avanserte" veier også om man kan si det slik. Likevel skal folk absolutt sykle på veien selv om fortau/sykkelsti er tomme for folk og det er litt trafikk.

 

Folk sier jo gjerne at trailer- sjåfører er kongen av veiene, men jeg vet ikke helt jeg...

 

På en annen side så er det jo litt med forståelig i storbyer som Oslo og videre.

 

Mulig det er en særnorsk greie men jeg syntes det går an å ta litt hensyn. Er ikke det man som oftest taper så mye tid men det skaper en unødvendig irritasjon.

Endret av mx1000
Lenke til kommentar

.. folk som tror at gang- og sykkelveier, sykkelfelt, osv. er parkeringsplasser.. og gjerne blokkerer dem 100% slik som denne fyren

 

post-19072-1269444680,7936_thumb.jpg

 

Rett foran der er innkjørselen min.. har veldig lyst til å flytte bilen min forover slik at den står en halvmeter ut på veien der, slik at folk kan passere (men de kommer ikke forbi den parkerte bilen uansett), men vedkommende som har parkert der faktisk må rygge seg ut, og det er ikke veldig lett (når det står biler der betyr det at jeg må rygge inn eller ut fra nærmeste kryss, fordi jeg kan ikke klare svingen mer enn i èn retning)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Haha, smarting.

Syklister har jo full rett til og bruke veien, men det er litt irriterende ja.

Jeg hadde aldri livet turt og sykle i veien. Er så mange dårlige sjåfører, det kan bli en farlig sitasjon. Og bli meid ned av en bil.

Lenke til kommentar

Bilskilt er ikke personlig informasjon, du kan sitte på en parkeringsplass og sanke inn slike skilt om du vil.. Hvem som helst kan finne ut hvem som eier hvilken som helst bil (med mindre det finnes flere som heter det samme i samme by).

 

Jeg vurderer om jeg skal begynne å rapportere slikt, men regner med det ikke er noen som gidder å gjøre noe med det.. Er ikke første gangen noen har parkert der. Det er akkurat denne ène naboen som har en drøss med besøkende som absolutt må parkere der, selv om det eksisterer massevis av plass på egne parkeringsplasser i området.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Som syklist pålegger jeg meg selv alle vikeplikter, uansett hva veitrafikkloven sier. Jeg holder meg så langt det er mulig til gangveier og sykkelstier, rett og slett fordi jeg stoler mer på at jeg selv har lettere for å unnvike fotgjengere enn motorvogner har for å unnvike meg i veibanen.

 

Jeg har kontroll/balanse nok på sykkel til å fint holde vanlig gangfart uten å jeg vingle, og jeg trives strengt talt mye bedre på sykkel enn til fots! Dårlig veidekke har heller ingenting å si for meg!

 

Har liten forståelse for syklister som på død og liv skal sykle i veibanen, ettersom jeg selv trives dårlig på sykkel der. Men meg om det, sikkert...

 

Som bilfører er jeg veldig bevisst på syklister og deres rettigheter, så selv om forståelsen for deres veivalg er liten, lar jeg meg ikke irritere av at jeg må bremse ned og vente på gode forbikjøringsmuligheter. Kjører trygt, både for meg selv og andre, det er første prioritet for meg i trafikken!

 

Å kjøre bil er et privilegium, ikke en rett!

Lenke til kommentar

Som syklist pålegger jeg meg selv alle vikeplikter, uansett hva veitrafikkloven sier. Jeg holder meg så langt det er mulig til gangveier og sykkelstier, rett og slett fordi jeg stoler mer på at jeg selv har lettere for å unnvike fotgjengere enn motorvogner har for å unnvike meg i veibanen.

Takk.

Vi trenger flere slike som deg i trafikken :)

 

Å kjøre bil er et privilegium, ikke en rett!

Nøyaktig det samme kan sies om syklister.

"Å sykle på veien er et privilegium, ikke en rett og *langtifra* plikt!"

 

Jeg har skrevet flere plasser i tråden mitt syn på syklister i veibanen. Jeg bor i Tromsø og med en sykkelgal utenbysfraidiot som ordfører er det blitt teppebombet med gang og sykkelstier som *jeg* personlig har måttet betale (ref den sinnssyke økningen på eiendomsskatt siden hansabrødgjøken ble ordfører).

Med ovenstående som referanse *forlanger* jeg herved full forståelse og aksept for å se lyserødt når jeg påtreffer syklister i veibanen. Den er forbeholdt motorferdsel sålenge det er gang/sykkelstier tilgjengelig. Ordføreren selv (er som nevnt sykkelgal) klarer jo ikke engang å bruke sine egne bygde sykkelstier. Neste gang er jeg tilbøyelig til å plutselig komme litt for nært med sidespeilet (på hans regning selvsagt, han ødelegger det jo).

 

En annen fanesak jeg har er:

Mopedbiler og mopedATV'er skal *FORBYS* på veier med fartsgrense over 50km/t som ikke har minst to felter i hver retning. "Føreropplæringen" de får for denne typen "kjøretøy" er midt sagt mangelfull. Slike svemlinger som kjører de her nevnte "kjøretøyer" (egentlig mer et leketøy til private gårdspalsser og skogsløyper (ATV)) ser jo ut til å yngle inne i tunnelene midt i rush-tiden. Det er 70-sone i tunnelene og det er *ikke* morsomt å måtte ligge i 41km/t gjennom hele sentrumstangenten via langnestunnelen fordi en fjott uten sosiale antenner og et minimum av trafikkvett ikke forstår at h*n skal kjøre overflateveiene der det likevel er fartsgrense tilpasset denne "kjøretøy"-gruppen.

Lenke til kommentar

Dessverre/heldigvis (alt ettersom) er det vegtrafikkloven som bestemmer hvem som har privilegier, plikter og rettigheter i trafikken. Syklister har akkurat like mye i veibanen å gjøre som de selv ønsker, med unntak av motorveier.

 

Hva jeg selv syns burde vært tilfelle er en helt annen sak ("Alle burde gjort som meg, haha!)... :whistle:

Lenke til kommentar

Det er også sjeldent et problem for bilister å forbikjøre syklister om de bare er litt tålmodige.

 

Selv sykler jeg ofte i veibanen, så lenge jeg kan holde farten noenlunde oppe og det er gode forbikjøringsmuligheter og ikke altfor mye trafikk. Noen ganger sykler jeg på gang- og sykkelvei av hensyn til min egen sikkerhet.

 

En del av problemet er at det ikke finnes noe godt og sammenhengende nett med egne sykkelfelt i de fleste norske byer. Dette er noe man er mye flinkere med i andre europeiske land, og som har mye å si for å fjerne konfliktene mellom syklister og andre trafikantgrupper. Her i Norge må syklistene velge mellom enten å være i veien for bilistene eller å være en trussel for fotgjengere.

 

Den norske modellen med "gang- og sykkelvei" er i beste fall en elendig, pengegnukkende kompromiss. Skulle man prøvd seg med samme type politikk i andre land hvor sykling er utbredt ville det blitt ramaskrik, fordi der er syklistene vant med enten egne felt eller en selvskreven plass i veitrafikken. I noen land, som Sverige, er det til og med påbudt for syklister over en viss alder å være i veibanen.

 

Så lenge man ikke får gjort noen strukturelle endringer og får gjort slutt på den gamle tankegangen at man bare kan kaste syklist i samme bås som fotgjengere så vil man nok aldri få slutt på den evige konflikten mellom syklister og bilister.

Lenke til kommentar

Jeg lurer sterkt på hva den gjøken av en billist i en rød kassebil som stoppet midt i rundkjøringen bak jernbanestasjonen på stjørdal i gårkveld tenkte på!? hva i alle dager?

 

Vil for en gangs skyld også legge til skryt i tråden. Kjempeflott med hjelpsomme yrkessjofører som hjelper oss andre frem foran dem! Dette gjorde turen fra Trondheim til Bodø i natt til rene drømmeturen, om man ser bort fra issvullene rundt om kring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...