Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Matsemann skrev (Akkurat nå):

Om sjåføren ser alle disse, kan man jo kanskje slutte å skylde på syklister og fotgjengere i "blindsonen"? Siden den er ikke-eksisterende? 🙃

Da velger sjåføren og ikke sjekke speilene, da? Siden det fortsatt blir ulykker.

"For eksempel har London krav til sertifisering av lastebiler som skal kjøre i indre by. Kravene gjelder direkte sikt, speil eller kamera samt montering av en sidebeskyttelse på lastebilen som hindrer syklister å bli dratt under bilen ved et sammenstøt."

Burde stille samme krav her.

Som allerede nevnt, så velger syklistene å putte seg selv i fare.

Ofte så har lastebilen allerede begynt svingen idet syklisten prøver å sykle forbi.
Dette ser jeg på Youtube nesten hver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Matsemann skrev (1 time siden):

Joda, det finnes. Dette er søppelbilene i Oslo:

Flott. Det løser fortsatt ikke blindsoneutfordringen til andre lastebiler som ikke kan bygges slik pga krav som stilles til totale lengder når lengde på nyttelast er et tema. Som det ofte er i diverse bransjer foruten søppel, buss og annet lokal utkjøring. Ellers var det fortsatt en blindsoner sist jeg satt bak rattet på en slik demobil. Ellers synes jeg det er morsomt at blindsonespeil er tegnet inn på begge kjøretøy, uten at det er tatt høyde for disse i sammenligningen.

Matsemann skrev (1 time siden):

Nydelig offerklandring fra dere begge 👌

Tragikomisk å se en voksen person flåse av seg slikt tull, spesielt når jeg skrev at alle parter må samarbeide.  Det er åpenbart at du er såpass ytterpunkt i debatten her når jeg ser hvordan du skriver sarkastisk og nedlatende til meddebattantene dine.

 

Matsemann skrev (12 minutter siden):

"For eksempel har London krav til sertifisering av lastebiler som skal kjøre i indre by. Kravene gjelder direkte sikt, speil eller kamera samt montering av en sidebeskyttelse på lastebilen som hindrer syklister å bli dratt under bilen ved et sammenstøt."

Det morsomme her er at anleggsbransjen(med flere) som trafikkbildet absolutt kunne ha lært mye av stiller allerede en rekke krav til transporter de mottar ved at det skal være påmontert ryggekamera(er) og andre kriterier for å hindre at ulykker i blant annet blindsoner skjer. Jeg har selv vært med å avvist varemottak og sendt bilen til omlasting grunnet bil vi ikke har lov til å ta inn på anlegg.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 time siden):

Så bra vi er enige om at problemet er store kjøretøy som ikke passer på eller eliminerer blindsonene sine når de ferdes blant folk, og ikke fotgjengerne og syklistene som blir påkjørt 🙂

Var det dette jeg mente ved å si at alle skal samarbeide i trafikken?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

https://www.adressa.no/nyheter/trondelag/i/15RQ0B/det-var-saa-glatt-at-bilene-bare-seilte-rett-forbi (PLUSS)
Den ene sjåføren som ble stanset for å ha kjørt for fort, sveivet ned vinduet og ba om umiddelbar strøing.
Han hadde ikke en kjangs til å stoppe. Han seilte bare rett forbi og måtte rygge tilbake. 
Han ble litt flau da jeg poengterte at han kjørte over fartsgrensa og det var grunnen til at han hadde blitt vinket inn, forteller Hansen.

Så her kjører de over fartsgrensen, har ikke sjangs til å stoppe ,så er det første de sier til politiet at det må strøes..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har nok en sjåfør greid å kjøre inn i feil løp på den nye motorveien i Bergen med 100 sone. Utrolig at det går an, men det skjer altså stadig vekk. Jeg begynner å lure på om det er gode nok skilt, markering i veien og godt nok design til å hindre folk i å havne i feil løp. Mange av de som kjører feil kjører også flere km før de oppdager at de kjører i feil kjøreretning.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Nå har nok en sjåfør greid å kjøre inn i feil løp på den nye motorveien i Bergen med 100 sone. Utrolig at det går an, men det skjer altså stadig vekk. Jeg begynner å lure på om det er gode nok skilt, markering i veien og godt nok design til å hindre folk i å havne i feil løp. Mange av de som kjører feil kjører også flere km før de oppdager at de kjører i feil kjøreretning.

Hvis de kommer fra Lagunen og skal mot Os er det sikkert ikke like opplagt at man må kjøre gjennom/forbi den første rundkjøringen om man ikke er vant til slikt/ikke følger med på skiltene. 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (8 timer siden):

Hvis de kommer fra Lagunen og skal mot Os er det sikkert ikke like opplagt at man må kjøre gjennom/forbi den første rundkjøringen om man ikke er vant til slikt/ikke følger med på skiltene. 

Nå har ikke jeg kjørt der enda og det finnes ikke Google Street View, men er det slik at de som kjører av mot motorveien i første rundkjøring dermed kan ende opp i feil kjørebane?

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (39 minutter siden):

Nå har ikke jeg kjørt der enda og det finnes ikke Google Street View, men er det slik at de som kjører av mot motorveien i første rundkjøring dermed kan ende opp i feil kjørebane?

Har ikke vært der etter det er ferdig, men ja. Det er jo helt vanlig med rundkjøring/kryss på hver side av motorveier med avkjørsler og påkjørsler. Det står jo et rødt skilt med hvit vannrett strek selvfølgelig... 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (5 minutter siden):

Har ikke vært der etter det er ferdig, men ja. Det er jo helt vanlig med rundkjøring/kryss på hver side av motorveier med avkjørsler og påkjørsler. Det står jo et rødt skilt med hvit vannrett strek selvfølgelig... 

Ja, eller dette skiltet 

3261933.jpg?imageId=3261933&x=0&y=0&crop

Men om man er sløv nok så ignorerer man vel flere advarsler.

 

 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (44 minutter siden):

Dette må være noe av det dummeste, egoistiske og farlige jeg har sette på lenge.

Dette er hva jeg antar er unge, rike menn i fine BMWer som kjører i feil kjøreretning på motorveien med vilje. Hvorfor? Det vet jeg ikke, men de må da være helt uten noen form for skikkelig oppvekst.

OhIkQ5TsfIwBIEi7gMc0NwMkLY3TmVsVcR6_S8za

Ue-F0U8f25Vg0-_m9axvwAJq8yr5gXGIlU6c_Dky

NRK

Hvor lenge ryker foererkortet, paa det der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...