Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Skrevet
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Samtidig er det veldig få som bruker mobiltelefonen i høye hastigheter

Jeg kjører regelmessig på en av landets 110 soner, og det er en skremmende mengde folk som sitter med nesa ned i en telefon der og.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
FrihetensRegn skrev (12 timer siden):

Kilde? De fleste kilder jeg har lest har vist at det IKKE er bevist at høyere bøter vil ha noen forandring på antall forseelser eller antallet drepte og hardt skadde i trafikken. Tvert imot vil det mest sannsynlig bli flere forseelser fordi man får flere nervøse sjåfører på veiene.

 

Har du en kilde for din påstand om at IKKE er bevist at høyere bøter vil ha noen forandring på antall forseelser eller antallet drepte og hardt skadde i trafikken.

 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Barny Aråstad skrev (5 timer siden):

Har du en kilde for din påstand om at IKKE er bevist at høyere bøter vil ha noen forandring på antall forseelser eller antallet drepte og hardt skadde i trafikken.

 

Ja.

Transportøkonomisk institutt (TØI):

- Høyere bøter i vil ikke føre til at færre bryter trafikkreglene, mener forskere ved Transportøkonomisk institutt, TØI.

Norges lastebileier-forbund NLF:

NLF mener at den nye økningen ikke vil ha en stor effekt grunnet allerede høye bøtesatser.

Advokatforeningen:

– Vi tror at å øke fra et høyt nivå til enda høyere, har liten preventiv effekt. Da blir effekten at man får mer penger til statskassen.

Politiet, Trygg Trafikk og andre som leverte inn sine høringssvar var negative til økningen i bøter. Samtidig kutter regjeringen i trafikksikkringstiltak, som rassikring der de feks kutter med hele 70%.

De eneste som støtter høyere bøter er de typiske gruppene som hater biler, som feks byrådet i Oslo og Sykkelforeningen, som selv har lave bøter for syklister, til tross for at syklister ofte bryter reglene som vikeplikt og kjøring på rødt lys. Er det et sted bøtenivået bør økes kraftig, så er det hos syklistene, som tror de eier både vei og fortau.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Skrevet
FrihetensRegn skrev (På 18.2.2023 den 23.14):

Mange av dem som blir tatt for mobilbruk er også sjåfører som står i kø eller kjører sakte. Samtidig er det veldig få som bruker mobiltelefonen i høye hastigheter.

Kilde?

FrihetensRegn skrev (På 18.2.2023 den 23.14):

Kilde? De fleste kilder jeg har lest har vist at det IKKE er bevist at høyere bøter vil ha noen forandring på antall forseelser eller antallet drepte og hardt skadde i trafikken.

Kildene du refererer til er diverse gruppers meninger.. Her er derimot rapporten det ofte refereres til. Og den sier en økning opp til 100% har en effekt https://t.co/aV8t1sqRSR

 

 

  • Liker 1
Skrevet
FrihetensRegn skrev (7 timer siden):

, til tross for at syklister ofte bryter reglene som vikeplikt og kjøring på rødt lys. Er det et sted bøtenivået bør økes kraftig, så er det hos syklistene, som tror de eier både vei og fortau

Hvor mange blir drept eller alvorlig skadet av syklister hvert år, vs bilister?

Å gå etter syklister har null effekt, og at du foreslår det viser vel egentlig at det ikke er trafikksikkerhet du egentlig bryr deg om. Du er bare bitter fordi det vil koste deg mere å bryte loven fremover.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Matsemann skrev (30 minutter siden):

Å gå etter syklister har null effekt

Interessant at du sier det når det blir flere og flere syklister som blir skadet i trafikken. Ikke klag på bilister når du havner i bildesonen til en lastebil eller kjører over en fotgjenger fordi du som syklist tror du kan gjøre som du vil.

Matsemann skrev (31 minutter siden):

det ikke er trafikksikkerhet du egentlig bryr deg om. Du er bare bitter fordi det vil koste deg mere å bryte loven fremover.

Jeg er ikke bitter for noe som helst, jeg mener vi skal ha bøter, men det må være bøter som samsvarer med forseelsen. Neste gang du som syklist sykler på rødt lys så foreslår jeg at du får 21 års forvaring. Kanskje det da vil bli færre idioter på to hjul som velger å sykle ned folk på fortauet. Det er jo ingen unnskyldning for å bryte reglene, og strengere straffer virker jo.

  • Liker 2
Skrevet
Matsemann skrev (36 minutter siden):

Kilde?

Kildene du refererer til er diverse gruppers meninger.. Her er derimot rapporten det ofte refereres til. Og den sier en økning opp til 100% har en effekt https://t.co/aV8t1sqRSR

 

 

The research presented in this paper was funded by the Norwegian Ministry of Transport

Det står i rapporten at en 100% økning i pris ga 5-10% færre ulykker. 

Skrevet
Dubious skrev (34 minutter siden):

Det står i rapporten at en 100% økning i pris ga 5-10% færre ulykker. 

Det er jo faktisk ganske mye. Vel verdt det siden det er menneskeliv det er snakk om her. 

  • Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Det er jo faktisk ganske mye. Vel verdt det siden det er menneskeliv det er snakk om her. 

Glemte å nevne at om en øker prisen med mer enn 100% så øker ulykkene.
Så slike rapporter er ubrukelig. 

Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (8 timer siden):

Ikke klag på bilister når du havner i bildesonen til en lastebil

Jo, da klager jeg. Vi burde forbi lastebiler med blindsoner i bystrøk der folk sykler. Og en blindsone er en dårlig unnskyldning for å ikke se seg for når man kjører flere tonn tungt stort fartøy. Og ordet "havner" er så sinnsykt offerklandring. Leser hele tiden i mediene "syklist havnet under bil". Nei, man havnet ikke der. En *bilist* kjørte på en syklist.

Men du ignorerte kildeforspørslene mine til deg? Går det bare ene veien, altså?

Dubious skrev (8 timer siden):

The research presented in this paper was funded by the Norwegian Ministry of Transport

Det står i rapporten at en 100% økning i pris ga 5-10% færre ulykker. 

Nettopp!

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Skrevet

 

FrihetensRegn skrev (8 timer siden):

eller kjører over en fotgjenger fordi du som syklist tror du kan gjøre som du vil

På snakk om hvor mange syklister som kjører over fotgjengere, er denne på VG nå.

image.thumb.png.0dd3129778c12d4ac454fef158d1a667.png

 

Jepp, syklistene som er det farlige problemet i trafikken.. :roll:

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Matsemann skrev (3 timer siden):

Vi burde forbi lastebiler med blindsoner i bystrøk der folk sykler.

Helt enig helt til man gjerne innser at det ikke finnes større kjøretøy uten blindsoner, og utfordringen med å få varer og utstyr til tetteste bystrøkene må ras av disse syklistene. Alternativet er å bygge ut egnet plass til syklister også forby disse der lastebiler trengs å ferdes. 

 

Og frem til det skjer så får faktisk alle parter samarbeide i trafikken 

Endret av Hansien
  • Liker 1
Skrevet
Matsemann skrev (3 timer siden):

 

På snakk om hvor mange syklister som kjører over fotgjengere, er denne på VG nå.

image.thumb.png.0dd3129778c12d4ac454fef158d1a667.png

 

Jepp, syklistene som er det farlige problemet i trafikken.. :roll:

Inntil vi får mer innformasjon så er det for tidlig å dra noen konklusjon, men det er ikke gangfelt der, så personen har sansynligvis gått over veien uten å ha sett seg for, siden de ikke har tatt førerkortet..

  • Liker 3
Skrevet
Matsemann skrev (3 timer siden):

På snakk om hvor mange syklister som kjører over fotgjengere, er denne på VG nå.

Jepp, syklistene som er det farlige problemet i trafikken.. :roll:

Som Hansien sier, så fins det ikke større kjøretøy uten blindsoner. Og jeg tør påstå at sjåfører av buss, lastebil mm. ser seg for så godt de kan.

En del av problemet er at mange gående og syklende tilsynelatende ikke skjønner at store kjøretøy har blindsoner, og større sådan enn vanlige biler. Og når de ikke skjønner eller tenker over det er det nødt til å bli ulykker.
Kjører man lastebil er man høyst sannsynlig skikket til det og jeg tør påstå at de bruker øyne og speil så godt de kan, men hva hjelper det når mange både bilister og gående/syklende ikke tenker over at lastebilen har store blindsoner og dermed plasserer seg for nært?

Selvsagt må man se seg for så godt man kan og kjører man lastebil er det enda viktigere, men andre trafikanter er ikke fritatt for å bruke øynene (og hodet for den del) og gjøre sin del for å ikke havne i lastebilens blindsoner.

  • Liker 4
Skrevet
Hansien skrev (52 minutter siden):

Helt enig helt til man gjerne innser at det ikke finnes større kjøretøy uten blindsoner, og utfordringen med å få varer og utstyr til tetteste bystrøkene må ras av disse syklistene.

 

N-4K0 skrev (1 minutt siden):

Som Hansien sier, så fins det ikke større kjøretøy uten blindsoner. Og jeg tør påstå at sjåfører av buss, lastebil mm. ser seg for så godt de kan.

Joda, det finnes. Dette er søppelbilene i Oslo:

image.png.083f8cb9de19456594dab72ecf4a67d5.png

Og se hvor farlige den nederste røde er sammenlignet.

image.thumb.png.e86359b60a4f88e2758ceea005658287.png

 

Hansien skrev (59 minutter siden):

Og frem til det skjer så får faktisk alle parter samarbeide i trafikken 

 

N-4K0 skrev (8 minutter siden):

Og når de ikke skjønner eller tenker over det er det nødt til å bli ulykker.

Nydelig offerklandring fra dere begge 👌

 

Løsningen er som sagt å forby slike farlige lastebiler i tettbygde strøk. Alternativer finnes.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
N-4K0 skrev (13 minutter siden):

Kjører man lastebil er man høyst sannsynlig skikket til det og jeg tør påstå at de bruker øyne og speil så godt de kan

Stemmer dårlig med virkeligheten. Dette er dessverre en vanlig hendelse.
At lastebileiere motsetter seg å installere blindsonekamera / varsling, vitner om at de ikke prioriterer trafikksikkerhet særlig høyt.

image.thumb.png.168607461f2dde504224fbc357673edc.png

Endret av Matsemann
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Offerklandring, vel, jeg påstår ikke at det kun er den ene partens skyld. Og selvsagt kan det oppstå ulykker fordi den ene parten ikke har sett seg godt nok for, noe som er nødt til å gjelde både lastebilsjåfør og gående/syklende.

Alt jeg sier er at lastebilsjåfører ikke er de eneste synderne i hvert eneste tilfelle.
Om du ser det som offerklandring får det stå for din regning.

Endret av N-4K0
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Matsemann skrev (36 minutter siden):

Og se hvor farlige den nederste røde er sammenlignet.

Den nederste røde har speil som peker nedover, som de faktisk har på bildet, og disse speilene ser man når man ser ut vinduet.

(Den blå har de samme speilene)

Så sjåføren ser alle disse personene. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Dubious skrev (22 minutter siden):

Den nederste røde har speil som peker nedover, som de faktisk har på bildet, og disse speilene ser man når man ser ut vinduet.

(Den blå har de samme speilene)

Så sjåføren ser alle disse personene. 

Om sjåføren ser alle disse, kan man jo kanskje slutte å skylde på syklister og fotgjengere i "blindsonen"? Siden den er ikke-eksisterende? 🙃

Da velger sjåførene å ikke sjekke speilene, da? Siden det fortsatt blir ulykker.

"For eksempel har London krav til sertifisering av lastebiler som skal kjøre i indre by. Kravene gjelder direkte sikt, speil eller kamera samt montering av en sidebeskyttelse på lastebilen som hindrer syklister å bli dratt under bilen ved et sammenstøt."

Burde stille samme krav her.

Endret av Matsemann
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...