Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Og denne regelen (som syklist) er helt hodeløs. Det burde i såfall bare gjelde om det er et sykkelfelt til høyre og hvis det ikke er det så bør syklister måtte kjøre forbi på venstre side som alle andre.

Er det et sykkelfelt til høyre for et kjørefelt, så er det ikke en forbikjøring, så lenge syklisten ikke skifter felt for å kjøre forbi. Dette er helt tilvarende som å følge trafikken foran i to parallelle kjørefelt.

Og ja, selvsagt har syklister lov å kjøre forbi andre kjøretøy på venstre side. Dette er jo hovedregelen for kjøretøy. Og sykkel er et kjøretøy i følge trafikkreglene. Men det finnes altså et sett trafikkregler spesielt for syklister, hvorav den ene (§18.1) lyder

Sitat

Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, SeaLion said:

Er det et sykkelfelt til høyre for et kjørefelt, så er det ikke en forbikjøring, så lenge syklisten ikke skifter felt for å kjøre forbi. Dette er helt tilvarende som å følge trafikken foran i to parallelle kjørefelt.

Og ja, selvsagt har syklister lov å kjøre forbi andre kjøretøy på venstre side. Dette er jo hovedregelen for kjøretøy. Og sykkel er et kjøretøy i følge trafikkreglene. Men det finnes altså et sett trafikkregler spesielt for syklister, hvorav den ene (§18.1) lyder

 

Quote

De eneste som lovlig kan kjøre forbi på høyre side er syklister, MEN syklister har IKKE lov å kjøre forbi andre syklister på høyre side, bare andre typer kjøretøy.

Er det en forbikjøring hvis syklisten passerer bilen på høyre side i samme kjørefelt som bilen? Eller hva mener du egentlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
18 hours ago, SeaLion said:

Ja, å tråkle seg forbi en stillestående eller saktekjørende kø på høyre side er et eksempel på en lovlig handling for en syklist.

Jepp da, lovlig er det. Tenkte mer på at du snakket om at det ikke er forbikjøring i noen tilfeller men i andre tilfeller. Altså snakket forbi hverandre.

Lenke til kommentar

1. Busser som vrir seg ut i 60-sona og ikke gir signal før de faktisk kjører. Ja, jeg har vikeplikt, men gi meg for faen en headsup.

2. Å komme ut av Oslo uten å bryte x antall «motorkjøretøy» ikke tillatt. Var på Rådhuset og skulle vestover, men innkjøring forbudt og «ikke bil her» sendte meg lenger og lenger i feil retning mot Oslo S. Til slutt ga jeg faen og hekta meg på tre andre biler som også ga beng og «overså» et par skilt for å komme på rett kurs igjen. Drittby!

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (32 minutter siden):

2. Å komme ut av Oslo uten å bryte x antall «motorkjøretøy» ikke tillatt. Var på Rådhuset og skulle vestover, men innkjøring forbudt og «ikke bil her» sendte meg lenger og lenger i feil retning mot Oslo S. Til slutt ga jeg faen og hekta meg på tre andre biler som også ga beng og «overså» et par skilt for å komme på rett kurs igjen. Drittby!

Godt å se at andre også sliter inni Oslo. Herregud for en plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Retroman skrev (31 minutter siden):

2. Å komme ut av Oslo uten å bryte x antall «motorkjøretøy» ikke tillatt. Var på Rådhuset og skulle vestover, men innkjøring forbudt og «ikke bil her» sendte meg lenger og lenger i feil retning mot Oslo S. Til slutt ga jeg faen og hekta meg på tre andre biler som også ga beng og «overså» et par skilt for å komme på rett kurs igjen. Drittby!

Eneste lovlige vei vestover fra rådhuset (hvis du har klart å rote deg helt inn dit) er å kjøre østover til langkaia for å komme ut på E18. 

Å kjøre i Oslo kan være ganske håpløst til tider. Tar en spansk en selv noen ganger for å korte kjøreturen ned fra 15 til 3 min. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (På 23.12.2019 den 23.59):

Eneste lovlige vei vestover fra rådhuset (hvis du har klart å rote deg helt inn dit) er å kjøre østover til langkaia for å komme ut på E18. 

Å kjøre i Oslo kan være ganske håpløst til tider. Tar en spansk en selv noen ganger for å korte kjøreturen ned fra 15 til 3 min. 

Takker for info. Regna med at det var noe så latterlig, ja. Men det gadd jeg ikke, og jeg tror ikke det var tilfeldig at tre andre biler gjorde det samme. Sjansen for å bli tatt er jo null så da skjønner jeg at folk driter i hele opplegget.

Er heldigvis sjelden i Oslo, og det er tydelig at slike tiltak kun er ment for å gagne de som bor og jobber i byen og som ikke har bil og dermed ikke har slike utfordringer..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...