Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det påtide med nytt kamera :-)

 

Kjørte Trondheim - Stavanger for noen helger siden. Rundt Geilo er det en tulling i en 2002 ish Mondeo som tar meg igjen og begynner å blinke med lysene. Selv om jeg kjører fartsgrensen på GPS og litt til er det tydeligvis alt for lavt for denne karen. Greit det tenker jeg, skal stoppe å slippe han forbi ved første mulighet. Før jeg rekker å slippe han forbi kjører han forbi mot bakketopp, sollys i mot og det kommer en Porsche 911 i mot. Det var bare å bremse så mye som mulig. Utrolig nok gikk det bra når både jeg og han som kom imot bremser.

 

Greit nok at noen vil leke med sitt eget liv, men ikke gjør det i trafikken for der leker man også med andres.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er vei, biler og syklister.

 

Men som gående på fortau, gangvei, på storsentre osv. blir jeg stadig overasket over hvor få mennesker som har lært seg god etikette ift. hvilken side man viker på. Særlig kvinner virker å være fremtredende på "jeg har alltid fortrinnsrett".

Du har også disse som bytter side etter de ser at du har gjort det, slik at man fortsatt er på kollisjonskurs, da lurer jeg på hva folk tenker med :p. Så har man disse som går 2 og 3 i bredden som ikke har i tanken at en av dem flytter seg for passering.

 

Heretter kommer jeg til å stoppe fremfor å flytte meg når folk opplagt går med egoet fremme.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er vei, biler og syklister.

 

Men som gående på fortau, gangvei, på storsentre osv. blir jeg stadig overasket over hvor få mennesker som har lært seg god etikette ift. hvilken side man viker på. Særlig kvinner virker å være fremtredende på "jeg har alltid fortrinnsrett".

Du har også disse som bytter side etter du har gjort det, da lurer jeg på hva folk tenker med :p

 

På gang- og sykkelveier kan man fremkalle fullstendig kaos ved å bruke sykkelbjella. Alle fotgjengere som har ryggen til syklisten bytter nesten uten unntak side, og kolliderer med hverandre i prosessen, selv om syklisten kun ønsker at fotgjengerne trekker ut til den siden de allerede er på. Hvis det er to hundeluftere man tar igjen vil det nesten uten unntak bli fullstendig floke av hundebåndene, som det gjerne tar et minutt eller to å finne ut av.

 

Derfor er det mest effektive ved passering av fotgjengere å passere i best mulig avstand uten å bruke sykkelbjella. Og heller være forberedt på å bråbremse hvis de plutselig bytter side rett før man passerer.

Lenke til kommentar

Mye forskjellig der ja, men jeg tenkte nå som gående som møter gående, mange som aldri gidder å flytte seg for møtende.

 

Andre eksempler er når man skal ut av heisen, t-banen,  trikken osv. Utrolig hvor mange som ikke har forstått at man slipper ut folk før man presser seg inn.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når biler flekker langlys til deg fordi du kjørte forbi dem.

 

Var en lang og rett strekning uten en bil i mils omkrings. Kjørte forbi personen som lå i 75km/t i 80, og h*n viste langlys til meg når jeg var forbi. Deler andre samme fristelsen til å bremse ned og stoppe opp midt på veien og spørre vedkommende hva h*n ville? Ønsker svært gjerne å vite hva problemet var. Idiot.

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når biler flekker langlys til deg fordi du kjørte forbi dem.

Var en lang og rett strekning uten en bil i mils omkrings. Kjørte forbi personen som lå i 75km/t i 80, og h*n viste langlys til meg når jeg var forbi. Deler andre samme fristelsen til å bremse ned og stoppe opp midt på veien og spørre vedkommende hva h*n ville? Ønsker svært gjerne å vite hva problemet var. Idiot.

Blinket du reglementert? La du deg inn litt for tidlig? Kjørte du litt for nærme før forbikjøring?

 

Massevis av potensielle irritasjonsmomenter i trafikken :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da stopper du bare på et oversiktlig strekk, går bak og spør ham hvilket av lysene dine som ikke virker, for det må jo ha vært grunnen til at han blinket på deg?

Hehe ja. Bare at alle lysene på denne bilen fungerer. Får gjøre det neste gang. Var mange strekk der som var rett og lange så kunne jo gjort det men vet aldri hva sånne folk finner på.

 

 

Roger Moore; bryr du deg faktisk hvis personen som skal forbi bak blinker eller ikke? Jeg synes det er det minst irriterende. "Han blinket ikke, burde blinke langlysne på han."

 

Men ja. Blinket såklart og var langt i fra bilen. Nok bare en annen idiot som ikke tålte å bli forbikjørt. Finnes nok av disse.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Bjelle på sykkel er stort sett ubrukelig som forklart over, folk skvetter til og skaper farlige situasjoner

Sykler man i bedagelig tempo så er man forbi før de rekker å reagere

Bruker alltid bjelle når de går med hund, da på 15-20m avstand og rolig trilling derfra. Noen har det for seg å gå med hunden mot midten og da er det greit at de får tid til å stramme båndet eller få hunden over på andre siden. Andre har hunder som skvetter eller reagerer på syklister, joggende, rollerblades etc. Til slutt har man de med hunder som ikke overholder båndtvangen og har de i tillegg en litt ustabil hund er det greit å ha kontroll.

 

Har 2 ganger opplevd å få hunder etter meg glefsende mot bena (Har selv 2 hunder i familien og vet hvordan stabile hunder skal oppføre seg). I den ene av disse situasjonen snakket jeg med eieren hvor han lo det bort med "han er så leken med sykler og biler ehe". Den andre var en litt verre situasjon.

 

Jeg vet at noen (godt under halvparten) skvetter av den lille 1-3 "plingen" man avgir på en enkel klokke men jeg vurderer alltid. Kan man lett passere med god klaring uten bjelle og sannsynligheten for sammenstøt er lav lar jeg være. Har man øyekontakt er det heller ikke nødvendig. Mange eldre mennesker skvetter mer om man passerer uten å ha gitt seg til kjenne først. Bedre at man skvetter av en bjelle enn at de skvetter av syklister som passerer og derav går videre med "disse hensynsløse syklistene".

 

Jeg ser som sagt alltid ann situasjonen og når jeg bruker bjelle passerer jeg alltid under gangfart, hilser med et smil og forsøker å vise de gående at det er ikke farlig fordi man hører en bjelle men kun en "hei det kommer noen". De aller fleste setter pris på interaksjonen og noen av de få som har ansiktsutrykket "hva f. ringer du på meg for" endrer det oftest til et smil. Så har man de veldig få som nærmest hopper i været og løper ut av stien/skogsveien/gangfeltet mens jeg kommer trillende i 4-5kmt 20 meter lenger bak og hilser på de som står sjokkert i grøfta.

 

Det som er viktigere med bjelle og som veldig få gjør er å bruke den når man sykler rundt uoversiktlige svinger på eks. skogsveier eller høye hekker på sykkel og gangvei. Slik at man unngår skremmende situasjoner med familie på 4, gamlehjemmet på tur, eller bare møtende syklister som er litt all-over. Også viktig å poengetere at jeg nesten aldri opplever misforståelser når jeg sykler men når jeg går til jobb, på storsentre og lignende er det mye mindre flow i trafikken og en del nesten-sammenstøt.

 

Et en mor som leier et lite barn blir brydd og står stille i kanten (med et "fy deg" blikk nærmest som protest) når jeg bruker bjelle får heller være. Safety first.

Når det er sagt opplevde jeg i dag en mor som lekte med en 3-4 åring midt i veien med en sparkesykkel når jeg kom kjørende i bil. Da fikk man også dette "Ser du ikke at barn leker her?" blikket.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det strengtatt nødvendig å blinke "inn igjen" når det er den eneste veien du kan kjøre? Ut er greit, men når man er forbi så gir man ikke mer info til bilen bak ved å blinke mer  :hmm:

Jeg liker å blinke etter en forbikjøring for å vise bilen(e) jeg har passert, samt biler som eventuelt kommer i mot, at jeg er ferdig med forbikjøringen og er på vei tilbake til riktig felt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stemmer.

 

 

Vogntog er dog litt ekkelt å møte. Kjører jeg i 100 på landevegen og møter vogntog, pleier jeg å gjerne å slippe gassen til ca 80-90 km/t og legge meg litt mer til høyre. Om 100 og 800km/t har noe å si vet jeg ikke, men det kan vel være noe der om det skulle skje noe.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor bremser noen før hver sving og for hver bil de møter på veien?

Har jeg og lurt på. Får nok aldri svaret på det.

Det skyldes individuelle risikovurderinger, noen vurderer det tryggere å senke farten ved potensielle faremomenter.

Selvfølgelig overdriver noen og er altfor forsiktige, men tilsvarende er det mange i andre ytterkanten som ikke senker fart i svinger og uoversiktlige strekninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...