Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Økern i dag ble jeg vitne til at en fotgjenger nesten ble kjørt ned av en gammel kjerring i en E-klasse. Hun hadde sola i mot, og med mysende grimase valgte hun å bare kjøre på og regne med at det gikk greit. Fy faen det var nesten og jeg kjente det gikk kaldt nedover ryggen i det jeg så opptrinnet, heldigvis oppfatta fotgjengeren også situasjonen og hoppet unna bakover mens han hytta og skreik etter dama.

Lenke til kommentar

 

Jeg lærte å seg meg for, i begge retninger før en krysset gaten, noe de ikke lærer lengre, da de går rett ut i gaten

Lærte du å se deg for før du kjørte over fotgjengerfelt også? AtW

 

Ja det gjør jeg faktisk, men mange av fotgjengerne tenker bare på seg selv, så de kan gå rett fram, for så å ta en 90 graders sving, uten å se seg for

Lenke til kommentar

Der tar jeg 0 sjanser ass.

Er det noen som har en noen som helst sjanse til å nå frem til det fotgjengerfeltet jeg nærmer meg, så sørger jeg for å ha liten nok fart til å kunne stoppe.

 

Har stoppa opp flere ganger fordi det ser ut som folk har tenkt seg over, men så har de blitt stående stille med nesa i mobilen.

Venta 5-6 sekunder en gang, og idet jeg begynte å trille igjen, DA trasket han målbevisst ut i veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fotgjengere skal en følge litt ekstra med på ja.

 

For første gang i går så møtte eg på en "fotgjenger" med ståhjuling. Sikkert 13-14 år gammel, nesa godt plantet i mobilen og med full fart bortover sykkel- og gangstien mot en avkjørsel eg skulle ta. Rett før avkjørselen stopper han opp(fortsatt med øynene på mobilen), begynner å rotere på stedet og så stopper opp med fronten motsatt vei(dvs bort fra krysset og meg). Først da begynte eg å trille inn i avkjørselen..

 

Så snur idioten seg rundt igjen og begynner å kjøre over avkjørselen, ser såvidt opp og stopper når han ser meg. Eg såg for meg ett sekund og tre der at det kom til å smelle(ikke alvorlig men ett lite dunk) men han unngikk det heldigvis.

Lenke til kommentar

 

Jeg lærte å seg meg for, i begge retninger før en krysset gaten, noe de ikke lærer lengre, da de går rett ut i gaten

Lærte du å se deg for før du kjørte over fotgjengerfelt også? AtW

Dette var ihvertfall et stort fokus på da jeg tok førerkort på klasse B for snart 10 år siden, klasse A for 3 år siden og klasse C i tidligere i år.

 

Jeg ble til og med opplært i barneskolealder hvordan jeg skulle te meg som fotgjenger før og i et fotgjengerfelt, og dette begynner å nærme seg 20 år siden og det husker jeg fortsatt den dag i dag..

 

Jeg tror rett og slett alt for mange folk har hukommelseproblemer i dag....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig å stå på sin rett som fotgjenger, selv om det skulle ta livet av en. :roll:

Er noe med mentaliteten og 'opplæringen' her. Vi lærte når jeg gikk på skolen at 'biler må stoppe for oss, bare vær litt forsiktig. Det er dem sin feil uansett og de som får problemer.' Hva hjelper det å være sta på sine rettigheter når man sitter der i rollespill resten av livet etterpå..? I Nederland som jeg opprinnelig er fra lærer vi ungene hvem som vinner av 75kg kjøtt og 2000kg ++ metall.

Lenke til kommentar

 

Viktig å stå på sin rett som fotgjenger, selv om det skulle ta livet av en. :roll:

Er noe med mentaliteten og 'opplæringen' her. Vi lærte når jeg gikk på skolen at 'biler må stoppe for oss, bare vær litt forsiktig. Det er dem sin feil uansett og de som får problemer.' Hva hjelper det å være sta på sine rettigheter når man sitter der i rollespill resten av livet etterpå..? I Nederland som jeg opprinnelig er fra lærer vi ungene hvem som vinner av 75kg kjøtt og 2000kg ++ metall.

 

 

Jeg vet nå ikke helt, jeg synes mye oftere jeg møter den motsatte metaliteten, "offeret er problemet, folk må flytte seg om de har livet kjært", (i særdelshet blant yrkessjåfører må jeg innrømme). Se feks debatt om blindsonevarsling på lastebiler.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lærer ihvertfall mine barn at selv om de har retten på sin side skal de ha ØYEKONTAKT med sjåføren før de går over veien. Ser sjåføren en annen vei eller de ikke kan se ham (fordi han bøyer seg ned for å plukke opp noe inni bilen) så vent til bilen har passert.

 

I fremtiden blir det vel lettere da selvkjørende biler kommer til å bråstoppe for fotgjengere uansett hvor/når de krysser veien. Ikke at det nødvendigvis kommer til å bli bedre for alle parter, det da, men det får være en annen diskusjon vi har om et par år...

Lenke til kommentar

 

 

Viktig å stå på sin rett som fotgjenger, selv om det skulle ta livet av en. :roll:

Er noe med mentaliteten og 'opplæringen' her. Vi lærte når jeg gikk på skolen at 'biler må stoppe for oss, bare vær litt forsiktig. Det er dem sin feil uansett og de som får problemer.' Hva hjelper det å være sta på sine rettigheter når man sitter der i rollespill resten av livet etterpå..? I Nederland som jeg opprinnelig er fra lærer vi ungene hvem som vinner av 75kg kjøtt og 2000kg ++ metall.

Jeg vet nå ikke helt, jeg synes mye oftere jeg møter den motsatte metaliteten, "offeret er problemet, folk må flytte seg om de har livet kjært", (i særdelshet blant yrkessjåfører må jeg innrømme). Se feks debatt om blindsonevarsling på lastebiler.

 

AtW

Jeg som selv kjører komprimatorbil opplever alt for ofte at folk, i absolutt alle aldre, vandrer rett foran, ved siden av, og bak søppelbilen selv mens vi kjører og rygger. De tar null hensyn og tror vi kan se dem overalt. Så jeg er veldig påpasselig med å sjekke absolutt overalt før jeg kjører. Ikke et stort problem heller siden vi hopper inn og ut av bilen hvert 10. meter så vi vet jo hva som er rundt bilen og hva som nærmer seg... men bare mentaliteten eller tankegangen på at folk forventer vi har sett dem skremmer meg.

Lenke til kommentar

Skulle vært samme system som land i østen har. Kjøretøyet med størst fart og høyest lydhorn har forkjørsrett.

 

Har fått opplæring av en Afghansk drosjesjåfør at om fotgjengere i Norge hadde oppført seg som de gjør der han var oppvokst så hadde det blitt noen dødsfall

 

Det hadde det sikkert, det er bra norske sjåfører er sitt ansvar mer bevisst.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...