Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Eg kjørte ikke i 60km/t i rundkjøringen. Eg fulgte hastigheten til bilen til venstre. Antar vi hadde ca 35km/t eller lavere inn mot rundkjøringen. Da vi passerte vikelinjen, altså forbi stopppunktet om det kom bil fra venstre, så akselererte eg. Dvs at hastigheten min inn mot rundkjøringen var lavere. Og eg var ikke i nærheten av 60km/t før eg var ute av rundkjøringen, men det var det eg akselererte mot siden det er fartsgrensen på stedet.

 

Med en 1.2 liters dieselmotor(riktig nok turbo, sa selger) så er det begrenset hvor fort man kommer seg fra ca 35km/t til 60km/t :)

 

Men det er slik eg tenker da. Eg er åpen for å revurdere taktikken og ta andre valg neste gang.

 

edit: Ta hastighetsangivelsene med ei klype salt. Eg er dårlig på å huske tall og gjenkjenne hastigheter uten speedometer. Men det var IKKE 60km/t i rundkjøringen :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det virker som du uttaller deg ganske bastant om noe du tilsynelatende ikke har alt for inngående kjennskap til.

Til din informasjon er dette problemstillinger jeg behandler daglig.

 

TILLEGG: I en perfekt verden ville ikke innleide konsulenter hatt en slik kostnadsøkende virkning. Realiteten er derimot annerledes, spesielt koordinering fremstår her som et betydelig problem. Informasjonsdeling har også, i noen tilfeller, vist seg å være problematisk. Man skulle ikke tro at dette var en problematisk arena ifht. opportunistisk atferd, men erfaring tilsier dessverre at også dette forekommer.

Endret av tor_erik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det virker som du uttaller deg ganske bastant om noe du tilsynelatende ikke har alt for inngående kjennskap til.

Til din informasjon er dette problemstillinger jeg behandler daglig.

 

Isåfall burde du være litt forsikitg med hva du sier på offentlige forum der de fleste ikke kjenner det så godt. Når du kommer med uttalelser som

 

"Jo, men kostnaden mangedobles så fort det brukes eksterne konsulenter. Det er ikke uvanlig å ta 1000-2000 kr timen for slikt arbeid.". Så er det ganske isvisende, du har selv tilstått det er en overdrivelse, men kostnaden med å ha eksterne rådigviende ingeniører ville overraske meg kraftig om var mer enn 10-20% ekstra om man er uheldig. Timeprisestimatene dine er også høye.

 

I tillegg har vi uttalelsen " Joda, norske lønninger ligger godt over snittet, men de store pengene forsvinner i byråkrati, møtevirksomhet, poengløs planlegging, og ikke minst KONSULENTER. Kutter man ut dette leddet, og i stedet ansetter sivilingeniører som vet hva de driver med (kanskje noen fra Japan?), kunne man tatt igjen store beløp".

 

Planlegging av veiene er en relativt liten prosent av utgiftene og når man tar 10-20% av det igjen, så er det ikke her de største besparelsene ligger. Dette framstår som litt underlige påstander om dette er noe du jobber med til daglig. Hvor mange prosent av et veiprosjekt vil du estimere går til eksterne rådgivende ingeniører, og hvor mange prosent av denne kosten mener du man kan regne med å spare?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jo, men kostnaden mangedobles så fort det brukes eksterne konsulenter. Det er ikke uvanlig å ta 1000-2000 kr timen for slikt arbeid.

Her er to helt konkrete tilfeller jeg har vært gjennom. For mange år siden jobbet jeg for Xtra personell for et oppdrag i staten. Jeg fikk 135 kr i timen. Da oppdraget var ferdig ble jeg fast ansatt der (staten). Jeg fikk senere vite at de måtte betale nesten 300 kr i timen til Xtra peronell.

 

Mens jeg jobbet i staten utviklet jeg en applikasjon. Etter at jeg sluttet var det fortsatt behov for meg. Derfor ble jeg leid inn gjennom en avtale med dem. Mens jeg jobbet der fast hadde jeg en tilsvarende timelønn på 200 kr. Da jeg jobbet som konsulent betalte de meg 500 kr i timen.

 

At prisen på eksterne konsulenter er mye dyrere tror jeg er en vanlig praksis. Disse to tilfellene er nok ikke engangstilfeller som bare gjaldt meg.

 

 

Endelig må det legges til at denne arbeidskraften ikke alltid er tilgjengelig in-house. Dette er selvsagt en konsekvens av latterlig lave lønninger i statlige selskaper.

Jeg har jobbet ti år i staten og kan bekrefte at lønningene her generelt er lavere enn i det private. Kompisene mine som jobber i det private får mer enn meg. Vi har samme utdanningsnivå.

Lenke til kommentar

Jo, men kostnaden mangedobles så fort det brukes eksterne konsulenter. Det er ikke uvanlig å ta 1000-2000 kr timen for slikt arbeid.

Her er to helt konkrete tilfeller jeg har vært gjennom. For mange år siden jobbet jeg for Xtra personell for et oppdrag i staten. Jeg fikk 135 kr i timen. Da oppdraget var ferdig ble jeg fast ansatt der (staten). Jeg fikk senere vite at de måtte betale nesten 300 kr i timen til Xtra peronell.

 

Mens jeg jobbet i staten utviklet jeg en applikasjon. Etter at jeg sluttet var det fortsatt behov for meg. Derfor ble jeg leid inn gjennom en avtale med dem. Mens jeg jobbet der fast hadde jeg en tilsvarende timelønn på 200 kr. Da jeg jobbet som konsulent betalte de meg 500 kr i timen.

 

At prisen på eksterne konsulenter er mye dyrere tror jeg er en vanlig praksis. Disse to tilfellene er nok ikke engangstilfeller som bare gjaldt meg.

 

 

Endelig må det legges til at denne arbeidskraften ikke alltid er tilgjengelig in-house. Dette er selvsagt en konsekvens av latterlig lave lønninger i statlige selskaper.

Jeg har jobbet ti år i staten og kan bekrefte at lønningene her generelt er lavere enn i det private. Kompisene mine som jobber i det private får mer enn meg. Vi har samme utdanningsnivå.

 

Hva detr koster å leie inn noen kan ikke sammenliknes direkte med lønn på den måten. Man har lønn + ferepenger + pensjon + arbeisgiveravgift + administrasjonkostnader + sykdom + kontorkostnader + kursing, i tillegg har man det at man ofte bare får jobbet direkte mot oppdrag la oss si 80% av tiden, "dødtid" bekostes derfor av de som leier ut. Som sagt, rådgivende ingeniør-bedrifter tipper jeg har under 10% inntjening i snitt, og det eneste de gjør er å "holde live" i sine ansatte og leie de ut.

 

Staten er en enorm "bedrift" det er ganske forskjellige forhold mtp på slik avhengig av hva du jobber med.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva detr koster å leie inn noen kan ikke sammenliknes direkte med lønn på den måten. Man har lønn + ferepenger + pensjon + arbeisgiveravgift + administrasjonkostnader + sykdom + kontorkostnader + kursing,

Jeg tror du trekker inn litt for mange kostnader her.

- Pensjonen trekkes jo direkte fra lønna og kommer ikke i tillegg til lønna.

- Administrasjonskostnader blir ikke større om man har en fast ansatt enn en ekstern konsulent.

- Kontorkostnader løper uansett. Eksterne konsulenter har som oftest kontor hos oppdragsgiveren under oppdragsperioden.

 

i tillegg har man det at man ofte bare får jobbet direkte mot oppdrag la oss si 80% av tiden, "dødtid" bekostes derfor av de som leier ut.

Så lenge konsulenten ikke har oppdrag er det konsulenten selv som ikke blir betalt. Konsulenter har ikke fast lønn, men får per time. Jeg måtte i alle fall levere inn timelister.

 

 

Som sagt, rådgivende ingeniør-bedrifter tipper jeg har under 10% inntjening i snitt, og det eneste de gjør er å "holde live" i sine ansatte og leie de ut.

De betaler ikke konsulenten så lenge konsulenten ikke jobber. Det eneste de gjør mens konsulenten er uten oppdrag er å skaffe flere oppdrag til konsulenten.

 

Hvor lav inntjening konsulentselskapet har er jo uinteressant. Faktumet er at eksterne konsulenter koster mye mer enn faste ansatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva detr koster å leie inn noen kan ikke sammenliknes direkte med lønn på den måten. Man har lønn + ferepenger + pensjon + arbeisgiveravgift + administrasjonkostnader + sykdom + kontorkostnader + kursing,

Jeg tror du trekker inn litt for mange kostnader her.

- Pensjonen trekkes jo direkte fra lønna og kommer ikke i tillegg til lønna.

- Administrasjonskostnader blir ikke større om man har en fast ansatt enn en ekstern konsulent.

- Kontorkostnader løper uansett. Eksterne konsulenter har som oftest kontor hos oppdragsgiveren under oppdragsperioden.

 

i tillegg har man det at man ofte bare får jobbet direkte mot oppdrag la oss si 80% av tiden, "dødtid" bekostes derfor av de som leier ut.

Så lenge konsulenten ikke har oppdrag er det konsulenten selv som ikke blir betalt. Konsulenter har ikke fast lønn, men får per time. Jeg måtte i alle fall levere inn timelister.

 

 

Som sagt, rådgivende ingeniør-bedrifter tipper jeg har under 10% inntjening i snitt, og det eneste de gjør er å "holde live" i sine ansatte og leie de ut.

De betaler ikke konsulenten så lenge konsulenten ikke jobber. Det eneste de gjør mens konsulenten er uten oppdrag er å skaffe flere oppdrag til konsulenten.

 

Hvor lav inntjening konsulentselskapet har er jo uinteressant. Faktumet er at eksterne konsulenter koster mye mer enn faste ansatte.

 

Pensjon trekkes ikke direkte av lønna nei, pensjonsutgiftene er mye større enn den summen man ser trekt i det offentlige. I det private trekkes man ikek i det hele tatt. Adminisstrasjon og kontor løper uansett om det er eksternt eller internt, men det er kostnader i tillegg til lønn. Du kan ikke sammenlikne lønna de direkte med kostanden per time for å leie inn en konsulent, fordi sistnevnte pris inkluderer slike ksotnader, mens førstnevnte ikke gjør det.

 

Om man er selvstendig nærlingsdrivende ja. Jobber man i et firma får man selvfølgelig full lønn for tiden man er det, og det vil alltid være "overhead" som ikke brukes direkte i oppdrag. Denne overheaden er det konsulentselskapet som betaler for, og dermed øker timeraten.

 

Nei, inntjeningen er høyst interessant, fordi den sier noe om den reelle kostnaden ved å ha en ansatt, og at den er mye høyere enn du framstiller det som, fordi du later som den eneste reelle kostnaden ved å ha en ansatt er lønn i regnestykket ditt. Den reelle kosntaden er antakelig i snitt rundt 90-95% av hva timeprisen for å leie inn folk er.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

bb79: Timepris og timelønn er to ganske forskjellige ting. Det er en rekke andre kostnader som skal dekkes som ligger i mellom de to satsene. I tillegg til de som ATW nevner kan jeg nevne finansielle kostnader for utleiebedriften, avkastning til aksjonærene, avskrivinger på utstyr, opplæring av nytt personell, strøm, telefon, IT-system og andre støttefunksjoner i bedriften som økonomiavdeling, revisor, ledelse, kommunale avgifter, forsikringer osv osv.

 

Klarer en bedrift å gå med overskudd hvis de selger tjenesten for bare det dobbelte av timelønna til de ansatte så har de jammen stram økonomi. Det ligger nok normalt på rundt 4 ganger timelønna av mange grunner. Ikke fordi noen sitter og blir fete på det, for da konsulentselskapet raskt blitt utkonkurrert, men fordi det ligger mange kostnader i det som folk vanligvis ikke tenker over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da jeg sliter litt med å finne en rød tråd i diskusjonen rundt konsulenter, timelønn og slikt velger jeg å heller sette strek her enn å splitte ut innlegg. Hvis dere har forslag til hvor en ny tråd isåfall kan plasseres er dere velkomne til å ta kontakt på PM. Dette betyr at nye innlegg til nevnte debatt vil regnes som offtopic og fjernes uten forvarsel. Uheldig, men nå er det faktisk slik at dette er Trafikalsk klagemur, noe dere med jevne mellomrom ser ut til å glemme.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, dette er ihvertfall en klage:

 

60 is the new 80...

 

Trenger vel ikke si mer... :(

Jeg må også klage på lusekjøring. Her i Oslo har snøen smeltet og veiene er tørre. Det er derfor ingen grunn til å ligge 10-20 km/t under som jeg så mange gjorde i går.

 

En annen ting: Jeg kommer til å skyte blinklysene på enkelte biler siden de aldri blir brukt allikevel.

Lenke til kommentar

Bytta frontlyspærer på servicebilen i stad, en Peugeot Partner 06. Hvis ansvarlig for festemekanismen til frontlyset hadde kommet inn i garasjen mens jeg holdt på, hadde jeg stanset vedkommendes hjerte. Forbanna møkk. Sleit noe hinsides med å få på dekklokket i plast som skal være bak lyset, på førersida. Hvorfor kan ikke bilprodusentene skjønne at det enkle ofte er det beste?

Lenke til kommentar

På min helt nye - franske - bil er det to skruer på hver lykt som går ut, lykta skyves frem på skinner, lokk foran hver enkel pære (av gummi eller av plast, avhengig av hvilken pære).. veldig enkelt. Det som tar tid her er å skru ut de to skruene (men med skikkelig verktøy er dem ute på 10 sekunder).

 

Jeg tror at problemet med at pærer er vanskelig/umulig å bytte var noe som gikk for noen få år siden. Biler som selges nå om dagen er gjerne litt lettere å bytte pærer på, siden det tydeligvis har endt opp som et salgsargument nærmest nå om dagen hvordan man bytter pærer.

 

Det som har skjedd sånn fra slutten av 90-tallet frem til ut i forrige tiår har vært at det har blitt lagt inn en hel haug med nye sikkerhetsfunskjoner i fronten. I starten for å øke sikkerheten for personer inne i bilen, etterhvert til fotgjengere.. og plasseringen av lykter og lignende har ikke blitt prioritert.

 

Etterhvert som ikke-halogen glødepærer (som fortsatt brukes!!!) og halogenpærer blir byttet ut med andre teknologier vil det gå andre veien.. til at hele lykta må byttes om det blir noe feil da selvsagt. Men heldigvis fordi å bytte pærer ikke lengre blir nødvendig.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...