Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Idiot av en trailersjåfør som blinket INN i rundkjøringen og la seg i den INNERSTE fila, jeg kom på siden av han og skulle ut, PLUTSELIG fant han ut at han skulle ut samme sted som meg, så jeg måtte bråååbremse for å ikke kolidere! Close call

 

En annen ting med å blinke inn i rundkjøringa jeg trur mange misforstår:

Jeg har sett gjentatte ganger at folk blinker seg inn i rundkjøringa uansett hvilken vei de skal. Så om de skal rett fram, har de blinket til venstre! Da har man misforstått.

 

Jeg blinker aldri inn i en rundkjøring uansett. Men alltid ut av den

Merka det selv og.. Lærte bestefar dette i går faktisk! :D Han pleide alltid og blinke både inn og ut uansett åssen rundkjøringen så ut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting med å blinke inn i rundkjøringa jeg trur mange misforstår:

Jeg har sett gjentatte ganger at folk blinker seg inn i rundkjøringa uansett hvilken vei de skal. Så om de skal rett fram, har de blinket til venstre! Da har man misforstått.

 

Jeg blinker aldri inn i en rundkjøring uansett. Men alltid ut av den

 

Å blinke feil er det alt for mange som gjør ja.

Men å blinke inn i en rundkjøring er bare positivt, så lenge du ikke blinker feil selvfølgelig.

 

Ja, absolutt. Når man blinker til venstre hvis man skal til venstre er det positivt. Men som jeg nevnte, så er det alt for mange som gjør at det blir misbrukt. nei, holder meg til gode gamle plassering i veibane og avpassing av fart.

Lenke til kommentar

Rundkjøringer kan være noe dritt. Stol aldri på noen.

 

Kom kjørende mot en større rundkjøring på vei til jobb her om dagen hvor det var to felt inn. Det venstre var for de som skulle "til venstre" i rundkjøringen, mens det høyre, hvor eg lå, var for de som skulle rett frem, med kun ei fil ut. Det var ingen arm til høyre. Kjøremønster var tydelig skiltet og oppmerket i kjørebanen.

 

På min venstre side var det en stor varebil som blokkerte sikten min inn i rundkjøringen. Vi holdt ca samme fart inn mot rundkjøringen og siden eg ikke kunne se om det kom noen fra venstre så la eg meg litt bak samtidig som eg fulgte godt på fartens hans i tilfelle han såg en bil fra venstre og bremset opp. Noe han ikke gjorde. Eg tolket det derfor slik at det ikke kom noen fra venstre og var klar bane.

 

Da vi passerte vikelinjen inn mot rundkjøringen økte eg hastigheten opp mot 60km/t siden eg skulle rett frem. Plutselig, ut av det blå, kaster vedkommende seg på fløyta samtidig som han bråbremser(usikker på hva som kom først). Eg fikk ikke med meg alt men av det eg såg i speilet kan han ikke ha vært mange cm fra å kjøre inn i siden på bilen min. Åpenbart skulle han rett frem han også, og ikke opp til venstre slik han "signaliserte" med filvalg.

 

Usikker på hva eg skulle ha gjort annerledes her. Eg mener det er åpenbart hans "feil", men eg ser også hvordan min plassering noe bak han inn mot rundkjøringen kan ha signalisert at eg gav plass til han. Men han kan tydeligvis ikke ha fått med seg skilting eller veimerking.

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på størrelsen på rundkjøringa når det gjelder å blinke seg inn i den og hvis jeg skal til høyre eller kjøre ut av den på første arm i forhold til hvor jeg kommer fra blinker jeg inn i den uansett størrelse. Er den veldig liten så hender jeg gjør det, men blinker meg alltid ut av den slik att andre kan kjøre inn i den hvis de kommer fra den veien jeg skal inn i for ingenting er vell mere irriterende enn en som ikke signalisere att han skal inn på den veien hvor du står og venter.

Endret av Whackedorange
Lenke til kommentar

 

Og ærlig talt, synes du det er et stort problem å måtte vente bak en syklist i 30 sekunder til du får forbikjørt tror jeg du hadde hatt godt av å ha litt mer perspektiv på ting.

 

Ja, det er merkeverdig hvordan folk irriterer seg over sånt dill. Det er så mye farlig kjøring i trafikken (spesielt blant billister, og utrolig nok busser her i byen), at jeg sparer min harme til de som prøver å drepe meg.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er en rundkjøring her i byen enkelte sliter med også, kommer fra hovedveien og man skal rett fram. Inne i rundkjøringa er det to felt, utkjøringen rett fram er også to felt, og det høyre feltet som man vanligvis ville brukt her leder kun til fergeterminalen, skal man rett fram i rundkjøringen og ikke til ferga så må man i innerste felt. Et par situasjoner med folk som ikke skjønner dette, ligger i ytterste felt, skjønner at det er feil og slenger seg inn i det andre feltet.

 

8Jpgf.png

 

Skal man til ferga er blå linje riktig, skal man videre er rød linje riktig, dette er også skiltet ganske tydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et perfekt oppmålt eksempel har vi da altså mellom 30 cm til 80 cm med plass som skal brukes opp både mellom bil og syklist og på venstre side av bilen(mot motgående trafikk) og til høyre for syklisten. Dette skal også inkludere veimerking og sikkerhetsmargin. La meg gjenta. I et perfekt oppmålt eksempel.

En bilist skal definitivt holde mer enn 80 cm til en syklist. En tommelfingerregel som er mye brukt er at syklisten skal ha plass til å velte (mot bilisten) under forbikjøringen uten å bli overkjørt av bilen. Da tror jeg vi i praksis snakker 150 cm.

 

I regnestykket ditt går du også ut fra at hele veibredden brukes. Vegnormen du tar utgangspunkt i (7,5-8,5 meter) har faktisk innlagt en veiskulder på 0,75-1 meter, noe som få norske veier har i praksis (6,5 meters totalbredde er mer representativt for norsk veistandard). Mange syklister vil i praksis legge seg innenfor skulderen av ulike grunner (bedre margin ved forbikjøring, dårlig veistandard på skulderen).

 

Konklusjonen blir nok at det er umulig å forbikjøre på en trygg måte uten å bruke motgående kjørefelt på typiske norske landeveier. :)

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en rundkjøring her i byen enkelte sliter med også, kommer fra hovedveien og man skal rett fram. Inne i rundkjøringa er det to felt, utkjøringen rett fram er også to felt, og det høyre feltet som man vanligvis ville brukt her leder kun til fergeterminalen, skal man rett fram i rundkjøringen og ikke til ferga så må man i innerste felt. Et par situasjoner med folk som ikke skjønner dette, ligger i ytterste felt, skjønner at det er feil og slenger seg inn i det andre feltet.

 

8Jpgf.png

 

Skal man til ferga er blå linje riktig, skal man videre er rød linje riktig, dette er også skiltet ganske tydelig.

 

 

Er det skiltet FØR rundkjøring at høyre felt går til ferga?

Lenke til kommentar

Rundkjøringer kan være noe dritt. Stol aldri på noen.

 

Usikker på hva eg skulle ha gjort annerledes her. Eg mener det er åpenbart hans "feil", men eg ser også hvordan min plassering noe bak han inn mot rundkjøringen kan ha signalisert at eg gav plass til han. Men han kan tydeligvis ikke ha fått med seg skilting eller veimerking.

 

Slik jeg leste det så er det han som må bytte felt for å komme ut av rundkjøringen. Om han da har mistolket din posisjon er ikke din feil.

Lenke til kommentar

Rådgivende ingeniør-bedrifter har nesten bare utgifter som går til å å vedlikeholde arbeidsstaben, allikevel ligger inntjeningen sjeldent på noe særlig mer enn 10%. Det er lite sannsynlig at kostnaden mangedobles når man operer med en normal timekost for slikt (ca 1000 kr timen)

 

AtW

Vel, det er flere forhold som gjør at kostnadene øker ved bruk av eksterne konsulenter. For det første er personalkostnaden ofte høy i konsulentbransjen. For det andre vil eksterne konsultenter måtte gjøre en masse arbeid "om igjen", ettersom de må tilegne seg kunnskap rundt et prosjekt som personalet in-house ofte allerede sitter på. For det tredje kommer selvsagt profitten konsulentselskapet legger på sin kompetanse. Jeg kunne nevnt flere fordyrende ledd, men du tar poenget - kostnadene øker.

 

Når jeg skriver "mangedobles" i den konteksten ordet her står, bør det være relativt åpenbart at det ikke skal tas 100 % bokstavlig (som jeg synes mange her inne har en tendens til å gjøre). Bunnlinjen vil uansett vise særdeles høyere kostnader ved bruk av eksterne konsulenter fremfor egen arbeidskraft.

 

Endelig må det legges til at denne arbeidskraften ikke alltid er tilgjengelig in-house. Dette er selvsagt en konsekvens av latterlig lave lønninger i statlige selskaper.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Rådgivende ingeniør-bedrifter har nesten bare utgifter som går til å å vedlikeholde arbeidsstaben, allikevel ligger inntjeningen sjeldent på noe særlig mer enn 10%. Det er lite sannsynlig at kostnaden mangedobles når man operer med en normal timekost for slikt (ca 1000 kr timen)

 

AtW

Vel, det er flere forhold som gjør at kostnadene øker ved bruk av eksterne konsulenter. For det første er personalkostnaden ofte høy i konsulentbransjen. For det andre vil eksterne konsultenter måtte gjøre en masse arbeid "om igjen", ettersom de må tilegne seg kunnskap rundt et prosjekt som personalet in-house ofte allerede sitter på. For det tredje kommer selvsagt profitten konsulentselskapet legger på sin kompetanse. Jeg kunne nevnt flere fordyrende ledd, men du tar poenget - kostnadene øker.

 

Når jeg skriver "mangedobles" i den konteksten ordet her står, bør det være relativt åpenbart at det ikke skal tas 100 % bokstavlig (som jeg synes mange her inne har en tendens til å gjøre). Bunnlinjen vil uansett vise særdeles høyere kostnader ved bruk av eksterne konsulenter fremfor egen arbeidskraft.

 

Endelig må det legges til at denne arbeidskraften ikke alltid er tilgjengelig in-house. Dette er selvsagt en konsekvens av latterlig lave lønninger i statlige selskaper.

 

Jeg tror hverken kostnadene mangedobles eller blir særdeles mye høyere. Ei heller tror jeg det er vesentlig dårligere effektivitet med rådgivende ingeniører kontra egne ansatte. Konsulenter som leies inn brukes gjerne i hele prosessen, og tilegner seg informasjonen på omtrent samme tid. Selvfølgelig går det litt tid på å skrive tilbud og forespørsler, det er en ineffektivitet. Realtivt sett er ikke sivilingeniører i det statlige så forbanna dårlig lønnet, om man tar med verdien av frynsegodene de har.

 

Jeg synes det virker som du uttaller deg ganske bastant om noe du tilsynelatende ikke har alt for inngående kjennskap til.

 

I tillegg er det en begrenset del av utgiftene til veiprosjekt som er selve prosjekteringen. Greit nok, jeg sier ikke at det ikke hadde vært mulig å spare inn på å gjøre ting "in-house", men jeg tror du overdriver det man taper på å ikke gjøre det ganske kraftig.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Vi holdt ca samme fart inn mot rundkjøringen og siden eg ikke kunne se om det kom noen fra venstre så la eg meg litt bak samtidig som eg fulgte godt på fartens hans i tilfelle han såg en bil fra venstre og bremset opp. Noe han ikke gjorde. Eg tolket det derfor slik at det ikke kom noen fra venstre og var klar bane.

 

Da vi passerte vikelinjen inn mot rundkjøringen økte eg hastigheten opp mot 60km/t siden eg skulle rett frem.

 

 

Jeg må bare bemerke det.

 

Med tanke på at du ikke hadde fri sikt til venstre pga bil i venstrefilen så synes jeg du kjører aggressivt når du velger å kjøre i 60 km/t gjennom rundkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...