Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det mest urovekkende er jo kanskje at å sykle i en 60-sone plutselig er å "ha lyst til å dø", det sier jo litt om hvor hensynsløst endel billister kjører....

 

AtW

 

Det er sant det egentlig. Men spørsmålet mitt står derfor fortsatt: Hvorfor sykler de da i veibanen når de vet at det er farlig på grunn av idiotiske bilførere? De har jo faktisk et mye tryggere alternativ som for det meste er så og si like bra her i området... (Merk at jeg snakker om Stavangerområdet nå, her finnes det faktisk et godt utbygd gang/sykkelsti tilbud.)

 

 

Edit*

 

Et annet fint (skrekk)eksempel:

Hjemme i Halden bygde de ny gang/sykkelsti på Asakveien. Bilveien som er relativt smal og helt elendig asfalt gjorde de ingenting med. Men de bygde derimot en nesten like bred gang/sykkelsti(!). Og med en veldig høyt fortauskant.

Alikevel hender det at jeg ser syklister i veibanen der.

 

Legg også merke til at vi kan se sprekkene i asfalten, selv om det er flyfoto.

post-141082-0-32886800-1301833986_thumb.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Vanskelig å svare på, det hender seg jeg ikke kjører på sykkelfelt der de eksisterer i trondheim, det er gjerne en av to grunner. 1. Vesentlig dårligere "føre" på sykkelfeltet". 2. Et par av sykkelfeltene her i byen skjærer helt ut og havner et rart sted, istedet for å følge veien. Når det ikke gjelder ser jeg ikke helt den store grunnen til å kjøre i veibanen (om man ikke skal passere noen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig i de to grunnene dine, men etter mitt syn og som tidligere syklist (som trening også, ikke bare til og fra skolen) så skal det være ganske en dårlig sykkelsti for at jeg skulle sykle i veien. Komfort er en ting, men jeg vil ikke risikere livet bare for å måtte svinge inne noen hull eller sprekker. Treningen får man uansett selv om man slakker litt ned på farten enkelte ganger.

 

Men det er mitt syn da. :)

Lenke til kommentar

Det er sant det egentlig. Men spørsmålet mitt står derfor fortsatt: Hvorfor sykler de da i veibanen når de vet at det er farlig på grunn av idiotiske bilførere? De har jo faktisk et mye tryggere alternativ som for det meste er så og si like bra her i området... (Merk at jeg snakker om Stavangerområdet nå, her finnes det faktisk et godt utbygd gang/sykkelsti tilbud.)

 

 

Edit*

 

Et annet fint (skrekk)eksempel:

Hjemme i Halden bygde de ny gang/sykkelsti på Asakveien. Bilveien som er relativt smal og helt elendig asfalt gjorde de ingenting med. Men de bygde derimot en nesten like bred gang/sykkelsti(!). Og med en veldig høyt fortauskant.

Alikevel hender det at jeg ser syklister i veibanen der.

 

Legg også merke til at vi kan se sprekkene i asfalten, selv om det er flyfoto.

Det man ser på flyfoto der er ikke gang- og sykkelvei, men fortau. Selv har jeg en tendens til å unngå fortau selv om jeg ofte sykler på gang- og sykkelvei.

Lenke til kommentar

Det er alltid like morsomt å se at diskusjoner om syklister i veibanen ofte ender opp med å krangle om hvorvidt syklistene burde holde seg på sykkelstiene i stede for.

 

Eg velger å anta at syklistene vurderer det slik at det er mest hensiktsmessig for dem å bruke veiskulderen/veibanen enn sykkel- og gangfeltet som er i nærheten. Denne vurderingen og det valget har de tatt til tross for at det medfører økt risiko for dem. Derfor bør man respektere valget.

 

De er der, derfor, ta hensyn til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, loven sier vel at man ikke skal hindre annen trafikk unødvendig. Å sykle i veien når det finnes en sykkelbane som er i bedre stand ved siden av veien så er det unødvendig hindring av trafikk.

Det er da et fåtall plasser det faktisk finnes en sykkelbane som er i bedre stand ved siden av veien i forhold til antall kilometer med vei i Norge. Og er den det så er det ingen garanti for at den leder dit man skal eller er fri for andre hindringer som gjør det nødvendig å benytte seg av veibanen i stede for.

 

Som sagt, eg velger å anta at konklusjonen ved å velge veibanen er tatt etter en helhetsvurdering. 99% av syklistene vet at det er farligere å sykle i veien enn på tildelt sykkelbane. Hvorfor velger de da veien?

 

Konklusjonen beror på opplysninger utenforstående(vi) må gjette seg frem til. Og da blir det en lite lukrativ diskusjon.

 

Så mitt synspunkt er: De er i veien, derfor, vis hensyn.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede flere ganger i denne tråden, bare få innlegg tilbake, spesifisert hvem jeg klager på.

 

Bare sjekk flybildene på gulesider på riksvei 152 forbi langhus, det er vel en fin mil der med perfekt sykkelbane som går langs med veien, og som kun avviker fra veien på to punkter, der den ene ikke er en omvei, bare under istedenfor over motorveien, og den andre kun er 500m om man først skal sykle i veien.

 

Sykkelbanen blir børstet ren for grus tidlig på våren, og er helt fri for sprekker, det er ytterst få gående og få kryss.

Lenke til kommentar

Idioter finnes over alt i trafikken, også blant syklister. At det finnes prakteksempler på sykkelbane her i Norge trenger du ikke å bevise for meg. Problemet er at vi har mange tusen mil med vei i Norge uten like god sykkelbane(eller sykkelbane i det hele tatt) hvor det også er stor sannsynlighet for å treffe på en syklist. Og det er her eg tok opp temaet, ikke som et direkte svar på noe du har sagt.

 

Eg tror de færreste syklister vil seg selv noe vondt. Hvorfor velger de da veibanen i stede for tryggere alternativer? Her finnes det nok tusen argumenter, og minst like mange motargumenter. Faktumet derimot er at mange av syklistene faktisk ER i veibanen/på veiskulderen. Som bilist er dette et faktum det er umulig å se bort i fra.

 

Det at det da finnes en mil med prakt eksemplar av en sykkelbane hjelper særdeles lite.

 

Er det da greit å sette livet til de tapre syklistene som er i veibanen på spill?

 

Alt eg vil er at vi som bilister faktisk viser hensyn til de syklistene som uomtvistelig finnes på veien.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Jeg har ikke problemer med syklistene som sykler på veien der veien er eneste alternativ, det har jeg heller aldri påstått, jeg har et problem med de idiotene som ligger og runker i veibanen der det finnes en perfekt sykkelbane 15 meter unna. Jeg kommer ikke til å ta spesiell hensyn til disse idiotene, og jeg kommer til å klage på dem i den tråden her.

 

Jeg kommer dog ikke til å gjøre noe spesielt mot dem, men jeg kjenner folk som med vilje spinner for å sprute grus på dem, eller kjører forbi dritnære. Og jeg syns faktisk at syklistene på denne strekken ber om det.

 

En annen ting er at syklister ikke trenger å ligge i det innerste hjulsporet når det finnes en veiskulder som er bred nok for hele sykkelen.

Lenke til kommentar

Til tross for sykkelsti så har syklistene retten på sin side til å benytte veibanen. Jeg antar at de fleste som velger veibanen ikke er bilister selv og derfor forstår de ikke frustrasjonen.

 

Kan nesten ikke tenke meg noe som provoserer mere enn syklister som sperrer trafikken når det går en fin sykkelsti parallelt med veibanen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke problemer med syklistene som sykler på veien der veien er eneste alternativ, det har jeg heller aldri påstått, jeg har et problem med de idiotene som ligger og runker i veibanen der det finnes en perfekt sykkelbane 15 meter unna. Jeg kommer ikke til å ta spesiell hensyn til disse idiotene, og jeg kommer til å klage på dem i den tråden her.

 

Jeg kommer dog ikke til å gjøre noe spesielt mot dem, men jeg kjenner folk som med vilje spinner for å sprute grus på dem, eller kjører forbi dritnære. Og jeg syns faktisk at syklistene på denne strekken ber om det.

 

En annen ting er at syklister ikke trenger å ligge i det innerste hjulsporet når det finnes en veiskulder som er bred nok for hele sykkelen.

 

 

Helt enig. Er syklist (og bilist) selv, og søker meg ut på veiskulderen eller på sykkelstien uten for mye uoversiktlige innkjørsler eller uten unger som flyr rundt.

 

Skal bare fortelle at sykkelstier er farligere for syklister som sykler fort enn å ligge i veibanen. med mindre det er noen idioter av bilister som ikke har lært seg trafikkregler.

Jeg har sett en god del stygge velt på sykkelstier, og stygge situasjoner med bilførere som kommer ut av innkjørslene sine uten å se en dritt rundt seg. Og hvor tror dere de ber oss om å sykle? Jo, på veien!! Jeg bare sier: hva med UNGER som også benytter sykkelstien? Skal disse også opp på veien fordi de sykler? nei..

 

Men at syklister som ikke tenker seg om, eller vanlige tursyklister skal opp på bilveien er jeg helt imot.

 

 

Så sier jeg til alle oss bilister. Å slenge dritt og være i dårlig humør hjelper ikke en dritt. Det er stort sett deg selv det går utover om du er forbanna.

Hvis noen tuter på meg og slenger opp armen fordi jeg ligger på høyre side av den hvite stripa, så kan jeg ikke annet enn å le og gå rett tilbake i fokus. Man kan da umulig ha så store problemer?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke problemer med syklistene som sykler på veien der veien er eneste alternativ, det har jeg heller aldri påstått, jeg har et problem med de idiotene som ligger og runker i veibanen der det finnes en perfekt sykkelbane 15 meter unna. Jeg kommer ikke til å ta spesiell hensyn til disse idiotene, og jeg kommer til å klage på dem i den tråden her.

 

Jeg kommer dog ikke til å gjøre noe spesielt mot dem, men jeg kjenner folk som med vilje spinner for å sprute grus på dem, eller kjører forbi dritnære. Og jeg syns faktisk at syklistene på denne strekken ber om det.

 

En annen ting er at syklister ikke trenger å ligge i det innerste hjulsporet når det finnes en veiskulder som er bred nok for hele sykkelen.

 

Hva legger du i å ikke ta spesielt hensyn til? Hvordan har du tenkt å gjøre det uten å sette de i unødvendig fare?

 

Angående plassering så har vi vært igjennom det før, med tanke på egen sikkerhet er det mange som ligger litt ut i veibanen. Nettopp for å minmalisere faren med feks psykopater som kjører forbi dritnærme med vilje.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg kommer ikke til å ta spesiell hensyn til disse idiotene

Nå vet eg ikke hva du mener med dette, men eg regner med at du er klar over veitrafikkloven hvor det står at du skal ferdes aktpågivende og varsomt i trafikken? Og ikke minst hensynsfullt?

 

Det innebærer faktisk at du skal sørge for tilstrekkelig avstand til syklisten som ligger fremfor deg, og ikke kjøre forbi før det faktisk er trygt å kjøre forbi. Altså ikke presse seg forbi med cm i marginer.

Lenke til kommentar

Veitrafikkloven går begge veier, sykkelen skal også ta hensyn til bilistene. Og skal ikke sinke trafikken.

 

Uten å ta spesiell hensyn betyr at jeg vil kjøre forbi uten å kjøre helt over til andre feltet på de delene av veien som er brede nok og har stor nok veiskulder til at en hel bil kan kjøre der uforstyrret. Det finnes et par pass på nevnte vei som er slik, der de fleste syklistene heldigvis legger seg ut.

Lenke til kommentar

Vel, syklistene kan jo naturligvis bli hjemme?

 

Veinettet i Norge varierer fra sted til sted. Du må naturligvis selv vurdere hvor nødvendig det er å kjøre helt over på andre siden eller ikke for å kjøre forbi. Men, eg vil påstå at det er et fåtall mil av den Norske veien som faktisk er laget slik. Eg kjører mest på de veiene hvor veien ikke er så brei, og det er de skrekkeksemplene eg ser til daglig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...