Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Forbikjøringer er greit nok. Forbikjøringer hvor de ligger 20 centi fra hekken min og hvor de tuter som faen og legger seg foran meg i fartsgrensa igjen ... må jeg si det?

 

Generelt er jeg forbanna på medtrafikanter som har det så jævla travelt og lar aggresjonen gå utover slike som meg. Var en ungdom som var i ei ulykke her i fjor sommer fordi han på død og liv skulle kjøre forbi ei kø. Endte tragisk og trist som det er når han havna i retten sa han at han måtte kjøre forbi fordi han kjente det tok for lang tid ... Javel :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at speedometer har misvisning - de viser ikke reell fart. Mange velger å legge seg 5-10 km/h over fartsgrensen, dette for å lukke misvisningsgapet. Dersom du ligger akkurat på grensen kjører du egentlig under fartsgrensen, noe som kan trigge forbikjøringer.

 

Når du legger deg ut mot høyre og sakker på farten for å slippe trafikken forbi, bruker du blinklys? Dette er en kjekk og grei måte å fortelle bilen bak at du ønsker at han kjører forbi. For øvrig er det meget bra at du aktivt slipper trafikken som tar deg igjen forbi. :)

 

Aggressiv oppførsel skal selvsagt ikke finne sted.

Lenke til kommentar

Jeg blinker inn ja. Speedometeret ble overhalt for en drøy måned siden så er ca null missvisning på det nå. Og i dag fikk jeg ENDELIG min søte hevn! Endelig en fjott som suste forbi i godt over hundre i åttisona og ble tatt av UP ikke så langt fremme mens jeg suste forbi i åtti og med loven på min side.

 

Fy faen som jeg lo

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det med speedometer og fartsgrense er jo latterlig. I f.x en Toyota Hiace 2010 modell er det 10 km/t missvisning, hvis man ligger akkurat i 90 på speedometeret ligger man akkurat i 80 i reell fart (GPS fart) Så kan man legge til de to km/t man kan kjøre over for bota, og politiets feilprosent.. Så her er det ganske mange kmt/t forskjell, i hva folk kan ligge i ...

Lenke til kommentar

Da må du forklare hvordan den gamle wiren greier å overføre høyere turtall til speedometeret en den nye gjør.

Her er det mere som er gjort om speedometeret blei mere rett en det var før for speedometeret får akkurat samme turtallet som wiren får ut av girkassa.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må du forklare hvordan den gamle wiren greier å overføre høyere turtall til speedometeret en den nye gjør.

Her er det mere som er gjort om speedometeret blei mere rett en det var før for speedometeret får akkurat samme turtallet som wiren får ut av girkassa.

Vel, den forrige vaieren var to-delt. Den hadde ett ledd på midten hvor den kunne ha blitt noe svinn. Den nye er hel og går direkte fra speedometeret til girkassa. Tror det kan ha noe med saken å gjøre

Lenke til kommentar

Fortsett gjerne den tekniske diskusjonen rundt speedometere i en egen tråd i et mer egnet forum. Det samme gjelder generell diskusjon rundt feilvisning og hvordan dette justeres. Jeg vil helst slippe å fjerne innlegg, men kommer til å gjøre alt jeg kan for å hindre at slike diskusjoner overtar tråden, noe vi alle vet har skjedd flere ganger tidligere.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering tas som alltid på PM.

Lenke til kommentar

Når jeg en og annen sjelden gang foretar en forbikjøring, skal for helvete ikke den jeg kjører forbi bremse! Jeg avbrøt i mer enn god nok tid grunnet biler imot som kunne kommet ubehagelig nær før jeg var forbi, men fordi nautet i vogntoget hadde bestemt seg for å bremse med meg ble jeg sperret, og det må ha gått godt og vel 100 meter ekstra før jeg var over i høyre felt igjen.

 

Fartsgrensen på stedet er 80 km/t. Vogntoget holdt ca. 65 km/t på nåla mi, så den reelle farten var nok noe lavere. Etter at jeg hadde kommet meg inn igjen var farten under 30 km/t...

Lenke til kommentar

Når jeg en og annen sjelden gang foretar en forbikjøring, skal for helvete ikke den jeg kjører forbi bremse! Jeg avbrøt i mer enn god nok tid grunnet biler imot som kunne kommet ubehagelig nær før jeg var forbi, men fordi nautet i vogntoget hadde bestemt seg for å bremse med meg ble jeg sperret, og det må ha gått godt og vel 100 meter ekstra før jeg var over i høyre felt igjen.

 

Fartsgrensen på stedet er 80 km/t. Vogntoget holdt ca. 65 km/t på nåla mi, så den reelle farten var nok noe lavere. Etter at jeg hadde kommet meg inn igjen var farten under 30 km/t...

 

Skummelt.

 

Fra § 12. Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Selv om han sikker ville hjelpe så best han kunne, så kan slik adferd være livsfarlig hvis dette skjer etter forbikjøringen har startet, og ikke før.

 

Jeg foretrekker at den jeg kjører forbi ikke gjør noe som helst form for krumspring. Det eneste vedkommende kan gjøre er å blinke inn til høyre - på den måten så vet jeg at han vet at jeg vil kjøre forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg mener det er greit om sjåføren du kjører forbi bremser ned ETTER at du har begynt forbikjøringa(kommet forbi point of no return - PONR), men ikke FØR. Eg bruker tiden frem til PONR til å bestemme meg om det faktisk er trygt og sikkert å kjøre forbi, men dersom sjåføren da begynner å bremse ned tvinger det meg til å foreta forbikjøringen samt lukker igjen evnt luken eg hadde. Dersom h*n derimot bremser ned når eg har passert PONR så korter det bare ned tiden det tar å kjøre forbi.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker at den jeg kjører forbi ikke gjør noe som helst form for krumspring. Det eneste vedkommende kan gjøre er å blinke inn til høyre - på den måten så vet jeg at han vet at jeg vil kjøre forbi.

 

 

I tillegg så vil ofte bilen foran ha mye større oversikt over veien foran og har bedre forutsetninger til å vurdere om en forbikjøring kan foretas, det gjelder spesielt for vogntog.

 

Jeg har flere ganger måtte bremse for at de som kjører forbi meg skal kunne komme trygt inn i høyrefilen før de smeller i biler som kommer imot. Hvorvidt en bil kommer til å fullføre eller avbryte enn forbikjøring er vanskelig å vurdere i sidespeilet, og vi er jo ikke tankelesere heller.

Så ansvaret ligger vel først og fremst på de som velger å kjøre forbi, nemlig å ikke starte en forbikjøring før de vurderer forholdene som trygge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at bilister som velger å kjøre forbi var mere aktive med blinklyset. Veldig mange velger å blinke ut til venstre akkurat i det øyeblikket de starter forbikjøringen, og da har det veldig lite verdi. Hvis de starter blinkingen noen sekunder før så har bilen foran mer tid til å tilrettelegge kjøringen sin slik at forbikjøringen blir tryggere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...