Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens klage går til han som kjører ungene til barnehagen hver dag i en ca 40 år gammel VW boble. Greit nok at det er en veteranbil med facinerende utseende man kan kjøre ved spesielle anledninger, men det er ikke akkurat noen trygg bil man bør ha som bruksbil. Til det er risikoen for stor og her setter han ungene sine i unødvendig fare hver dag.

Lenke til kommentar

Dagens klage går til han som kjører ungene til barnehagen hver dag i en ca 40 år gammel VW boble. Greit nok at det er en veteranbil med facinerende utseende man kan kjøre ved spesielle anledninger, men det er ikke akkurat noen trygg bil man bør ha som bruksbil. Til det er risikoen for stor og her setter han ungene sine i unødvendig fare hver dag.

Så alle norske barn svevde i livsfare på 50-tallet da? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dagens klage går til han som kjører ungene til barnehagen hver dag i en ca 40 år gammel VW boble. Greit nok at det er en veteranbil med facinerende utseende man kan kjøre ved spesielle anledninger, men det er ikke akkurat noen trygg bil man bør ha som bruksbil. Til det er risikoen for stor og her setter han ungene sine i unødvendig fare hver dag.
Så alle norske barn svevde i livsfare på 50-tallet da? :)

Litt matte: 2011 minus ca 40 år = ca 1971. Ikke 50-tallet.

 

Benekter du at bilsikkerheten er voldsomt forbedret de siste 40 år?

Synes du det er nødvendig å utsette ungene for det farenivået som var vanlig for 40 år siden?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vet dette er en klagemur, men må få komme med akkurat det motsatte. Rundkjøringer er som sagt noe som virkelig får satt sinnene i kok når folk ikke kan/gidder/vil bruke dem korrekt. Her om dagen ble jeg vitne til noe det sikkert tar flere år til jeg får se igjen:

 

I et byggeområde i Trondheim er det nå 3 rundkjøringer ganske tett plassert, noe som krever at de som kjører bør tenke lengre enn støtfangeren sin for at det skal gå smertefritt for seg. Fredag kveld var det overraskende mye trafikk i området, men ALLE som var der hadde akkurat samme (og riktige, i mine øyne) forståelse av hvordan rundkjøringer skal kjøres. Alle brukte blinklys og plassering korrekt, noe som førte til at bilene kunne kjapt og effektivt forsere rundkjøringene. Noen ganger var det liten avstand mellom bilene, men det gjorde ingen ting da alle skjønte hvor de andre skulle. Det var nesten som å se på en oppvisning i runkjøringsbruk! :)

 

Hadde bare alle kjørt som vi gjorde der, så hadde det garantert vært mindre kø rundtom også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens klage går til han som kjører ungene til barnehagen hver dag i en ca 40 år gammel VW boble. Greit nok at det er en veteranbil med facinerende utseende man kan kjøre ved spesielle anledninger, men det er ikke akkurat noen trygg bil man bør ha som bruksbil. Til det er risikoen for stor og her setter han ungene sine i unødvendig fare hver dag.

Kanskje ungene synes det er moro å kjøre VW Boble? Den har tross alt gitt liv til blant annet Pelle Politibil. Videre er VW Boble et aldri så lite stykke bilhistorie. Man skal ikke kimse av sånt. Det er ikke verdens sikreste fremkomstmiddel, men jammen er de et hyggelig syn i en ellers sjelløs norsk bilpark. :)

 

Ja til flere veteranbiler på veiene - tenk hvor forsiktig alle hadde kjørt da!

 

(Og ja, dette er et stikk til alle elendige sjåfører som er avhengige av ABS, ESB, ESC, ABC og ADHD for å klare å kjøre en bil)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Benekter du at bilsikkerheten er voldsomt forbedret de siste 40 år?

Synes du det er nødvendig å utsette ungene for det farenivået som var vanlig for 40 år siden?

Jeg refererte til 50-tallet fordi jeg tenker at Bobla var mer vanlig da. Eller var det på 60-tallet Bobla var mest vanlig? :)

 

VW Type 1 er fortsatt et lovlig registrerbart kjøretøy. Så skal du klage på noen får det være på staten som fortsatt tillater et så gammelt kjøretøy for daglig bruk. Ikke på en privatperson som følger loven til punkt og prikke. Spesielt ikke når det faktisk skjer lovbrudd daglig ute i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benekter du at bilsikkerheten er voldsomt forbedret de siste 40 år?

Synes du det er nødvendig å utsette ungene for det farenivået som var vanlig for 40 år siden?

Jeg refererte til 50-tallet fordi jeg tenker at Bobla var mer vanlig da. Eller var det på 60-tallet Bobla var mest vanlig? :)

Jeg tror produksjonstallene toppet seg i årene 1960-1975. Ett av toppårene var 1972-73 med 1 million nye eksemplarer på under 2 år.

 

VW Type 1 er fortsatt et lovlig registrerbart kjøretøy. Så skal du klage på noen får det være på staten som fortsatt tillater et så gammelt kjøretøy for daglig bruk. Ikke på en privatperson som følger loven til punkt og prikke. Spesielt ikke når det faktisk skjer lovbrudd daglig ute i trafikken.

Kjører man en usikker veteranbil til vanlig så går det stort sett bare ut over egen sikkerhet og det er jo et personlig valg. Men her kjører han barn og de har åpenbart ikke tatt noe gjennomtenkt personlig valg om å kjøre en usikker veteranbil. Jeg er ikke sikker på om det lar seg sammenligne med f.eks å kjøre med barn uten seler og barnesete i en moderne bil, men jeg synes det er unødvendig risiko å kjøre barn rundt i en sånn bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har folk det så jævla travelt eller er det ikke kult nok å ha førerkortet i mer enn 1-2 uker?

Kan lure. Kjørte på E6 istad og det fløt greit i 105-110, så ser jeg i speielen en som legger seg ut i venstre lenger bak og har temmelig god fart forbi.

 

Problemet er at fyr'n åpenbart skal av på avkjørsel til høyre et stykke lenger fremme (og sånn sett burde holdt seg i høyre-fila der han lå), for når han er på høyde med avkjørselen så har han en semi-trailer på innsiden.. Han greier å hive seg over/foran med noen få meters klaring å inn på avkjørsel, omtrent helt i enden..

 

Lapppen hadde vel røket hvis UP hadde sett det tipper jeg

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Altså... Jeg har ingenting å vinne på å kjøre over fartsgrensa. Jeg har ikke råd til bøter og jeg har ikke råd til å miste føreretten. Jeg blir rett og slett forbanna når folk legger seg oppi ræva mi og tuter fordi JEG holder fartsgrensa og faktisk viser respekt. Enda værre er det når jeg faktisk slipper folk forbi og de tuter på meg fordi jeg sakker farten og kjører ut mot vegskuldra...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...