Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ønske at bilister som velger å kjøre forbi var mere aktive med blinklyset. Veldig mange velger å blinke ut til venstre akkurat i det øyeblikket de starter forbikjøringen, og da har det veldig lite verdi. Hvis de starter blinkingen noen sekunder før så har bilen foran mer tid til å tilrettelegge kjøringen sin slik at forbikjøringen blir tryggere.

 

Ikke bare bilen foran, også eventuelle kjøretøy bak som selv ønsker å kjøre forbi. Så slipper man å risikere å bli kjørt ned om man skal passere to biler.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle ønske at bilister som velger å kjøre forbi var mere aktive med blinklyset. Veldig mange velger å blinke ut til venstre akkurat i det øyeblikket de starter forbikjøringen, og da har det veldig lite verdi. Hvis de starter blinkingen noen sekunder før så har bilen foran mer tid til å tilrettelegge kjøringen sin slik at forbikjøringen blir tryggere.

Feil!

 

Du skal ikke gjøre noenting som helst av planlegging, eller kjøring når noen skal kjøre forbi, du skal bare gjøre akkuratt det samme som du gjorde før forbikjøringen startet, alt annet er livsfarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at bilister som velger å kjøre forbi var mere aktive med blinklyset. Veldig mange velger å blinke ut til venstre akkurat i det øyeblikket de starter forbikjøringen, og da har det veldig lite verdi. Hvis de starter blinkingen noen sekunder før så har bilen foran mer tid til å tilrettelegge kjøringen sin slik at forbikjøringen blir tryggere.

Feil!

 

Du skal ikke gjøre noenting som helst av planlegging, eller kjøring når noen skal kjøre forbi, du skal bare gjøre akkuratt det samme som du gjorde før forbikjøringen startet, alt annet er livsfarlig.

 

Ja, nettopp. Hvis man i utgangspunktet hadde planer om å gi gass, men så ser at bilen bak har planer om å kjøre forbi, så kan man revurdere saken og kanskje heller holde den farten man hadde en liten stund til.

 

Og det er absolutt ikke livsfarlig å holde seg godt til høyre i kjørebanen under en forbikjøring. Det bedrer sikten for den som kjører forbi, og er med på å skape plass hvis det skulle komme noe uforutsett i veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil!

 

Du skal ikke gjøre noenting som helst av planlegging, eller kjøring når noen skal kjøre forbi, du skal bare gjøre akkuratt det samme som du gjorde før forbikjøringen startet, alt annet er livsfarlig.

 

Nei, det står ikke i loven at du MÅ gjøre noe. Men du kan alltids være hjelpsom med å slippe gassen litt, blinke når det er klar bane osv..

Bør også konsentrere seg bedre og være klar på at noe kan skje.

 

Livsfarlig my ass.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at bilister som velger å kjøre forbi var mere aktive med blinklyset. Veldig mange velger å blinke ut til venstre akkurat i det øyeblikket de starter forbikjøringen, og da har det veldig lite verdi. Hvis de starter blinkingen noen sekunder før så har bilen foran mer tid til å tilrettelegge kjøringen sin slik at forbikjøringen blir tryggere.

Feil!

 

Du skal ikke gjøre noenting som helst av planlegging, eller kjøring når noen skal kjøre forbi, du skal bare gjøre akkuratt det samme som du gjorde før forbikjøringen startet, alt annet er livsfarlig.

 

Å holde samme fart og retning, ikke foreta feltskifter osv osv, krever også planlegging. I tillegg er det nyttig å vite hva som skal foregå, så man er forberedt på det, i tilfelle det skulle oppstå en farlig situasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Prøvd å kjøre forbi en av disse idiotene som trykker på gassen i det du legger deg ut når det kommer møtende lenger frem?

 

Er det rart jeg kjøper bil med godt over snittet hk...

 

Det er forskjell på å være idiot og hjelpsom.

 

Og ja, det er også dem idiotene med alt for mange HK, som ALDRI skal gi opp en forbikjøring, men stå på med gassen i bånn for å komme forbi.

Har en mistanke om at du er en av dem.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at bilister som velger å kjøre forbi var mere aktive med blinklyset. Veldig mange velger å blinke ut til venstre akkurat i det øyeblikket de starter forbikjøringen, og da har det veldig lite verdi. Hvis de starter blinkingen noen sekunder før så har bilen foran mer tid til å tilrettelegge kjøringen sin slik at forbikjøringen blir tryggere.

Feil!

 

Du skal ikke gjøre noenting som helst av planlegging, eller kjøring når noen skal kjøre forbi, du skal bare gjøre akkuratt det samme som du gjorde før forbikjøringen startet, alt annet er livsfarlig.

 

 

Særdeles merkelig påstand!

 

Jeg tolker deg slik at man bare fullstendig skal ignorere at noen er i ferd med å kjøre forbi....ikke ta noe som helst hensyn whatsoever??

 

Kanskje jeg da bare skal demontere venstre sidespeil?

Lenke til kommentar

Særdeles merkelig påstand!

 

Jeg tolker deg slik at man bare fullstendig skal ignorere at noen er i ferd med å kjøre forbi....ikke ta noe som helst hensyn whatsoever??

 

Kanskje jeg da bare skal demontere venstre sidespeil?

Det er ikke en rekke ting du skal gjøre, men en rekke ting du ikke skal gjøre. Nemlig noenting som helst annerledes enn det du gjorde. Men 3 av 10 som jeg kjører forbi får instant betongfot når jeg legger meg ut, 1 av 10 begynner å flagre noe febrilsk med rattet som om de konstant stirrer på meg istedenfor veien.

Og en og annen gang om man kjører forbi flere og må inn fordi det kommer møtende så begynner idiotene innenfor å bremse.

 

DON'T.

 

JEG kjører forbi, JEG har kontrollen, JEG vet hvor jeg er, JEG vet hvor de møtende er, i 90% av tilfellene vet JEG mer om forbikjøringen enn DEG.

ENESTE unntaket er at om jeg må inn pga møtende, så kan du være behjelpelpelig å åpne luken foran/bak deg om det ikke finnes noen luke som er stor nok, her vil jeg gi tydelig signal om det trengs.

Lenke til kommentar

Jess, det var det jeg lærte da jeg kjørte opp også. Hvis det kommer en uforutsigbar hindring eller noe annet skjer så har ingen noe å gå på hvis bilen som blir forbikjørt allerede har hjulpet til med å slakke av eller legge seg mer ut mot siden.

Lenke til kommentar

Om det kommer en uforutsett hindring når du kjører forbi har du gjort en forferdelig dårlig forbikjøring.

 

Flimzes: Joda, men hvorfor gikk du ut å kalte Bond007 sin post FEIL? Leste du i det hele tatt hva han skrev?

Fordi det ser ut som om han aktivt må planlegge for at noen andre skal kjøre forbi. Det er ingen som trenger tid på å planlegge å gjøre akkuratt det samme som de har gjort de siste minuttene, om du har planlagt å trykke på gassen som atw foreslår, så er det bare å ikke gjøre det når du ser at han bak blinker ut, det er ikke akkuratt veldig dramatisk å bli forbikjørt.

Lenke til kommentar

Fordi det ser ut som om han aktivt må planlegge for at noen andre skal kjøre forbi. Det er ingen som trenger tid på å planlegge å gjøre akkuratt det samme som de har gjort de siste minuttene, om du har planlagt å trykke på gassen som atw foreslår, så er det bare å ikke gjøre det når du ser at han bak blinker ut, det er ikke akkuratt veldig dramatisk å bli forbikjørt.

 

Det går vel mer på å forberede seg på ting som lett kan skje under en forbikjøring.

Dersom bilen som blir forbikjørt slipper gassen, så trenger ikke forbikjørene bil å ta gassen i bånn. Ergo forbikjøringen blir tryggere.

Så det er nok heller du som tar FEIL!

 

Er det dårlig sikt, eller biler bak, må man selvfølgelig ikke slippe gassen.

Endret av dotten☻
  • Liker 1
Lenke til kommentar

JEG kjører forbi, JEG har kontrollen, JEG vet hvor jeg er, JEG vet hvor de møtende er, i 90% av tilfellene vet JEG mer om forbikjøringen enn DEG.

ENESTE unntaket er at om jeg må inn pga møtende, så kan du være behjelpelpelig å åpne luken foran/bak deg om det ikke finnes noen luke som er stor nok, her vil jeg gi tydelig signal om det trengs.

 

 

JEG, JEG, JEG, JEG, JEG....du høres fryktelig egostisk ut?

 

En forbikjøring er et samspill mellom den som kjører forbi og den som blir forbikjørt. Vedkommende som kjører forbi skal gi tydelig tegn i forkant av forbikjøringen slik at bilen foran kan forberede seg på en mulig faresituasjon.

Til informasjon, bilen foran har i de aller fleste tilfeller bedre oversikt over trafikkbildet.

 

Jeg sier ingen verdens ting om at bilisten som blir forbikjørt skal bremse ned, gi gass eller oppføre seg psykotisk, men skal overvåke situasjonen og agere hvis det blir nødvendig.

 

Oppfordringen gjelder fremdeles, GI TEGN noen sekunder i forkant av forbikjøringen (min 5 sekunder før iht trafikkreglene)

 

Enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja enig, det er alltid din egen feil om det kommer en elg i veien. Du har da kjørt dårlig og er en dårlig sjåfør.

Ikke at jeg ser hvordan møtet med en elg er annerledes etter hvilken fil du ligger i, eller hvilken fart han som evt er ved siden av deg har.

 

BOND007: En forbikjøring er en handling som utføres av 1 person. Du syns sikkert det er egoistisk men det er faktisk slik. Andre folk blir forbikjørte, og skal i utgangspunktet ikke reagere på den som kjører forbi i det hele tatt, tvert i mot være så forutsigbare som mulige (å plutselig endre hastighet etter å ha ligget konstant i et par minutter er ikke forutsigbart)

 

Til "planleggingspunktene" deres:

Trenger du lang tid å planlegge å slippe gassen litt, eller kan du gjøre det selv om man bare blinker ut rett før man svinger ut (ikke misforstå, man skal selvsagt blinke lenger enn mange gjør - det er planleggingsdelen her jeg ikke forstår), du skal jo uansett ikke slippe gassen før han er ute av ditt felt, trenger du virkelig flere sekunder planlegging for det?

 

Må være en voldsom opplevelse når det kommer et dyr opp langs veien når dere ikke får planleggingstiden deres. For min del så bare bremser jeg, men så trenger jeg sjeldent planleggingstid når folk skal kjøre forbi meg heller. Ting i trafikken skjer stort sett rimelig raskt, og til gjengjeld er det ikke veldig mange utfall man trenger å forholde seg til (gass, brems, sving venstre/høyre, eller gjør ingenting). Når du ser at den rett bak deg svinger ut og det er langt til møtende så kan du slakke litt på gassen om du føler deg i det hjelpsomme hjørnet, men i stort sett trengs det ikke - enten så er de møtende så langt unna at han uansett kommer forbi, eller så er de så nære at han vil(burde) legge seg inn igjen.

 

Om forbikjøringen derimot går rett på møtende, så er det klart at man skal bremse inn, men her snakker vi ikke en standard forbikjøring heller, så det blir litt "besides the point".

Lenke til kommentar

Du slår meg ikke som en som har lastebillappen Flimzes.

Det er nok riktig. Men nå er det heller ikke lastebiler jeg snakker om, da situasjonen blir noe annet enn biler.

 

Hvis noen av svarene jeg har fått baserer seg på lastebiler så beklager jeg misforståelsen, det er selvsagt biler jeg snakker om.

 

Når jeg kjører forbi en personbil er det stort sett snakk om rundt 100-125 meter på en hel forbikjøring i motorveishastighet (110km/t). Denne avstanden er rimelig kort, og hvis man sammenligner med der feltene går sammen på slutten av motorveien vil jeg kunne gjennomføre tre hele forbikjøringer inkludert blink inn og ut før veiene går sammen etter skiltet om at de går sammen. Noe som stemmer greit med virkeligheten.

 

En lastebil derimot vil fort ta 200-250m om den ligger omtrent i fartsgrensen. Her ser man at minste avstand mot møtende går fra 250m til 500m. En rimelig voldsom økning som fort oppleves som godt over det dobbelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...