Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Har fulgt alt til punkt og prikke ! men det skjer ingen ting når jeg har trykket F8 for å instalere windows. Så det var en annen som hadde problemet - men kunne ikke se at han fikk noen svar .....

Kan noen fortelle meg hvorfor instalasjonen av windows ikke fortsetter ?

 

mvh

Ray

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fulgt alt til punkt og prikke ! men det skjer ingen ting når jeg har trykket F8 for å instalere windows. Så det var en annen som hadde problemet - men kunne ikke se at han fikk noen svar .....

Kan noen fortelle meg hvorfor instalasjonen av windows ikke fortsetter ?

Kan muligens være fordi du trykker på F8 i stedet for F6 ? ;)

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

B) Du trenger ikke å legge inn ekstra drivere da disse vil bli lagt inn under XP- installasjonen, dersom hovedkortet har native SATA kontroller. Dette gjelder:

*Intel hovedkort med southbridge brikkesettene ICH5/ICH5R eller ICH6/ICH6R, F.eks. 875P/865PE og 915/925 baserte kort.

*AMD 64 med nForce3 250GB brikkesett med SATA integrert i "sørsiden". Sjekk manualen for om dette er tilfellet og hvilke kontakter som er de integrerte/originale/native.

 

Hvordan vet jeg hva som er sørsiden?

Lenke til kommentar

Argh! S-ATA kabler tåler INGEN ting jo!

Tips til alle med S-ATA harddisker: Bøy minst mulig på kablene! La de være mest mulig i fred.

 

Plutselig her i går fant jeg ut at lagringsdisken min, E: , var "borte". Jeg strakk ned handa og kjente på den. Joda, den snurret og gikk. Dere kan tenkte dere at jeg var redd for å ha mista all data på disken, men etter å ha koblet den av og så på igjen så funka den. (Jeg hadde ikke vært borti kabelen heller da disken bare forsvant) Jeg har testet den kabelen på en annen harddisk og den ville ikke boote på hvert forsøk da.

Kabelen var en som fulgte med Epox-hovedkortet mitt, og når jeg fikk den var den ikke lagt opp i sirkler som de burde, men BRETTET 3 plasser! Sykt. Faktisk rart at de har holdt så lenge.

Endret av Lone*Desert-Fish
Lenke til kommentar

Takk til trådstarter for en fin guide og for at jeg da klarte å få i gang min første S-ATA disk som systemdisk.

 

Tips til tråden: Du burde utdype litt bedre når man skal trykke på F6 i begynnelsen av installasjonen. Jeg så det ikke før på dredje oppstart. Det går ganske fort under oppstart.

 

Et tips til: Jeg tok ut disketten med S-ATA driveren etter at jeg trodde den hadde lagt inn driverne. Det var ikke så lurt av meg. For installasjonen av windows krasjet etter en stund og floppydriven klikka.

Så tipset er å ha driverdisken stående i maskinen helt til installasjonen av windows er ferdig for ordens skyld.

 

Så til slutt, takk igjen for en fin guide.

Lenke til kommentar

Hej

 

Snabbt svar tack!

 

Har ASUS p4p800-E Deluxe och Maxtor Diamondmax10 SATA 250GB. Vill ha SATA disken som systemdisk.

 

Om jag förstår det rätt skall jag inte installera några drivrutiner med F6 alls när jag installerar Windows XP (utan sp1), bara installera windows som vanligt och sedan installera sp1 och sp2. Mitt moderkort har ICH5R och hårddisken fungerar inte på SATA kontakten utan bara på SATA-RAID kontakten på moderkortet om jag använder Promise kontrollern.

 

Hoppas någon kan hjälpa mig

 

Bästa hälsningar!

 

MVH

 

Omar Brännström

Lenke til kommentar

Hej

 

Har ASUS p4p800-E Deluxe och Maxtor Diamondmax10 SATA 250GB. Vill ha SATA disken som systemdisk.

 

Jag får inte det att fungera när jag använder SATA 1 på intel. Men jag har testat med Promise kontrolern, dvs installerat med F6 och med SATA 378 Promise driver och har hårddisken på SATA1 RAID1 och det fungerar. Men jag tror det är sämre att ha det på Promise än på Intel, vad tror ni?

 

Från början hade jag ett felaktigt Firmware i hårddisken och provade då med Promise drivern och det funkde inte men när jag byte ut det till ett nytt firmware så fungerade det med Promise. Men jag vill ha det på Intel så jag formaterade med Maxblast 3 och installerade med Windows XP utan att använda F6. Eftersom jag har ICH5R så hoppade jag över det steget. Windows startade upp och fungerade bra,men när jag skulle uppdatera windows via windows update och den ville starta om så ville den inte det. I bios var Promise kontrollern avstängd.

 

Är det någon med samma hårdvara som har fått det att fungera? kan någon berätta vad jag skall göra, har hållt på i två veckor med detta.

 

 

Bästa hälsningar

 

Omar Brännström

Lenke til kommentar

Hej

 

Nu har jag äntligen löst det. Från början försökte jag installera SATA hårddisken på SATA1 kontakten (Intel chip ICH5R) och fick inte det att funka, och läste på nätet att man skulle installera drivrutiner med F6 i början av Windows installationen och fick även den informationen av min lokala butik. Det är helt fel, man skall inte ladda in några drivrutiner när man bara kör SATA och har Intel ICH5R på moderkortet. Det gick inte pga av att Bios (Firmware) i hårddisken var fel. När det var korrigerat så var jag fortfarande så inställd att installera drivrutiner med F6, och det var därför jag fick problem.

 

Så om man har Intel ICH5R på moderkortet så är det som att installera en vanlig hårdisk.

 

Bra information om SATA installation

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514&st=0

 

Fick dock inte det att fungera när jag körde windowsupdate, för den installerar sp2 direkt och då hängde hela datorn sig. Utan jag installerade först SP1 från CD-Skiva och efter det hämtade allt från Windowsupdate och då även SP2.

 

Så hade bioset i hårddisken varit okej från början så hade detta vara installerat på en timme, nu har det tagit 1 vecka, men jag har lärt mig mycket.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Var hos en kammerat i helga, for å installere inn en wd 200 GB s-ata disk.

 

Fikk montert inn, finner i bios, starter opp xp, finner ikke :p

 

Prøvde i min egen maskin. Samme

 

Prøvde med ett PCI kort, samme

 

Prøvde med ett PCI kort hos meg selv, samme.

 

Vi finner rett å slett ikke disken.

Andre diskene jeg har ( 250 GB wd ), fungerte glatt.

 

Setter jeg inn en disk hos han, fungerer det også glatt. Men ikke hans disk.

 

HDD ble brukt før, men det "kræsjet" etter noen dager.

 

S-ata disken hans ble prøvd hos en onkel, fungerte.

 

Noen som vil ha 200 ubrukelige GB?

 

(har sjekket administrative verktøy, ikke noe der heller)

 

Mvh.

Henrik

Lenke til kommentar

Trenger hjelp!!! :ohmy: Har ny S-ATA hardisk på 200gb og MSI k8n neo2-54g (hk).

 

Etter jeg har lagt inn xp pro og driverene til S-ATA disken starter ikke installasjons programmet for xp opp. Det kommer bare feil med booting av opperativsystem...

 

Har testet med min gammle ATA hardisk og det går helt fint....

PS. har vært inn i BIOS og stillt den til 1. boot priorety. Men det gå ikke fremdeles............HJELP

Lenke til kommentar

Har et problem. Jeg kjøpte nettopp en ny S-ATA disk for å bruke som backup, siden en annen holder på å gi opp. Så fant jeg fant ut at jeg skulle installere WinXP på denne siden den nåværende isntallasjonen ligger på en trøtt IDE disk. Det er 10000MB med "unallocated space" som jeg tenkte å ha Windows på, og to partisjoner (2 simple). Disse er lagett vha. "Computer Management" under "Administrative Tools" på kontrollpanelet. Først bestod de 10000 MB-ene av en simple partisjon. Da jeg så at Windows fant 0 free space, slettet jeg den for å prøve på nytt. Det ser nå slik ut:

hdsata.JPG

 

Når jeg starter opp installeringen, trykker F6, blabla, og er klar til å installere, finner setupen bare en stor disk på 200GB med 0 free space. Så får jeg valget om å slette denne "partisjonen" og lage en ny. Poenget er at jeg ikke har noe anne sted å legge dataene på disken på. Er den noen måte å komme rundt dette problemet?

 

Hovedkort: Giga-Byte 7NNXP

S-ATA chip: Sil3112

Endret av øsse87
Lenke til kommentar

Jeg har følgende PC: Handlekurv. Bios er oppdatert til nyeste versjon.

 

Jeg har nettopp fått S-ATA disken til å fungere (måtte installere RAID drivere selv om jeg kun har 1 disk), og har partisjonert den til en OS stasjon C: og en til alt mulig, X:.

 

Jeg har en IDE hd fra våren 2004 (WD, 160GB) som jeg brukte som HD i den gamle PC-en min. Den var delt inn akkurat som jeg har delt inn S-ATA disken, med en C: og en X:. På denne HD-en har jeg veldig mye jeg ønsker flytte over til den nye S-ATA disken, for så å formatere den gamle disken, og så benytte den i mitt system sammen med den partisjonerte S-ATA disken. Men jeg vil for en hver pris ikke miste noe fra den gamle HD-en, så da lurer jeg på noe:

 

Følgende ting får meg til å tro at PC-en min høyst sannsylig vil boote fra den gamle IDE disken (den har jo OS på C:) hvis jeg setter den i:

 

- BIOS finner ikke S-ATA disken (dette er vanlig i følge denne S-ATA guiden, men vil gjerne høre om det er et problem før jeg gjør noe. Tar ingen sjanser med som finnes på den gamle IDE disken)

 

- Får følgende melding før XP loader:

 

Scanning IDE drives......

No Drive Attatched To Fast Track Controller. The BIOS Is Not Installed.

 

Har jeg rett i mine antakelser, slik PC-en vil trolig boote fra den gamle disken hvis jeg putter den i (noe jeg ikke ønsker), eller vil alt gå greit hvis jeg setter i den gamle disken, og setter den til å være slave med pinnen bakpå (og muligens i BIOS)?

 

Vil det oppstå et problem når en ny HD, som er partisjonert akkurat som S-ATA disken, blir satt inn i min nye PC? Tenker da på at både IDE disken og S-ATA disken er delt opp i C: og X:, og det vil da bli to av hver av disse labelene hvis jeg setter i den gamle HD-en. Vil dette trolig skape krøll?

 

Tør ikke gjøre noe, i frykt for å miste det jeg har på den gamle disken, og jeg vil (som sagt) ikke boote fra den gamle disken. Noe jeg må gjøre for å få dette til å fungere? Eller vil alt fungere om jeg bare setter den gamle IDE HD-en som slave?

Endret av Onkel Skrue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...