Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en liten ting. Sikker et dumt spørsmål, men er harddisker som er merket "SATA2" hos diverse nettbutikker kompatible med "vanlig" SATA? Vet at det ikke finnes en offisiell SATA2-standard, men lurte på om det vil bli noen komplikasjoner.

5373529[/snapback]

 

Lurer også på dette..!!

 

Kan en koble til en SATA I disk til et hovedkort der det bare er SATA II tilkoblinger.??

 

Vet at det motsatte går, å koble en SATA II disk til en SATA I tilkobling, men må da (usikker om det gjelder alle produsenter) med hjelp av en jumper, sette ned hastigheten på disken, sette den som en SATA I (SATA 150)

Endret av hotjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et lite spørsmål. Må man ha Win Xp Cden for å få en harddisk oppe å gå?

Jeg har tenkt på ny harddisk, men jeg har jo self. Win Xp instalert fra før som funker som den skal. Trenger man Xp cden hvis det skal fungere som en Second?

5496685[/snapback]

 

niks.. da bare kobler du den til (helst når maskinen er av), og startet maskinen som vanlig... hvis du har erfaring i bios, kan du jo sjekker der om maskinen fant disken før du fortsetter inn i win, men dette er strengt tatt ikke nødvendig, ettersom det er minimalt galt man kan gjøre med sata disker når det gjelder tilkobling..

 

inne i win høyreklikker du på "min datamaskin" og velger "behandle" (eng: manage)

på listen til venstre velder du "diskbehandler" (eng: disk management), på listen her skal da den nye harddisken din vises. Så må du formatere den, og snurre snurre sprett, så skal den være ok..

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål. Må man ha Win Xp Cden for å få en harddisk oppe å gå?

Jeg har tenkt på ny harddisk, men jeg har jo self. Win Xp instalert fra før som funker som den skal. Trenger man Xp cden hvis det skal fungere som en Second?

5496685[/snapback]

 

niks.. da bare kobler du den til (helst når maskinen er av), og startet maskinen som vanlig... hvis du har erfaring i bios, kan du jo sjekker der om maskinen fant disken før du fortsetter inn i win, men dette er strengt tatt ikke nødvendig, ettersom det er minimalt galt man kan gjøre med sata disker når det gjelder tilkobling..

 

inne i win høyreklikker du på "min datamaskin" og velger "behandle" (eng: manage)

på listen til venstre velder du "diskbehandler" (eng: disk management), på listen her skal da den nye harddisken din vises. Så må du formatere den, og snurre snurre sprett, så skal den være ok..

5496743[/snapback]

 

Takk takk, da er alt klappet og klart :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. :)

 

En annen liten ting jeg lurer på,

jeg tenkte jeg skulle bare kjøpe en disk fra datakjeden like ved meg.

 

Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA 16MB 7200RPM NCQ

(her, link, den er nr. 7 på lista her)

 

Her står det at den har en hastighet på 150, og det står også Sata i navnet. Jaja vel og bra. men!

Så søker jeg på Komplett (hvor datakjeden får sine varer fra) Der står det at hastigheten er 300. Og sata2. (link)

 

Kan det være en skrivefeil av datakjeden eller?

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg ble rettet inn på Datakjeden Trondheim sine sider og så at de hadde to produktnumre for tilsynelatende samme disk:

  Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA 16MB 7200RPM NCQ

Varenr.:309276

950,- 

På lager

 

Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA2 16MB 7200RPM NCQ

Varenr.:316372

995,- 

2-4 dager

Den førstnevnte har SATA-150 mens den sistnevnte har SATA-300.

Men jeg ville ikke bekymret meg for det tallet. Det har ikke noe å si for ytelsen i praksis. (så fremt diskene er identiske ellers)

Lenke til kommentar

Da er disken kjøpt inn og satt inn.

men, det er nok ikke så lett nei.

 

Jeg har satt i disken og det sto i ''de svarte sidene'' når man slår på pcen at

det var registrert en ny harddisk. Jeg gjør akkuratt som JaleJale gjør,

men finner ingen disk.

 

 

Noen som har noen forslag til hva jeg skal gjøre?

 

 

EDIT: Begge har disker fra før som bruker IDE, vår første SATA.

Endret av TheWiz
Lenke til kommentar

Heisann! Jeg kjøpte akkurat den samme hdd'en som TheWiz (Vi kjøpte sammen) dvs. Maxtor Diamondmax 10 SATA 250gb 16mb cache. Jeg gjør akkurat som JaleJale sier, men det fungerer ikke. Jeg går inn i BIOS og velger at SATA skal være aktivert. Men den finner ingen SATA-hdd. Hovedkortet mitt er: ASROCK 939 dual-SATA2. Hva gjør jeg?

Endret av PsykoRage
Lenke til kommentar
inne i win høyreklikker du på "min datamaskin" og velger "behandle" (eng: manage)

på listen til venstre velder du "diskbehandler" (eng: disk management), på listen her skal da den nye harddisken din vises. Så må du formatere den, og snurre snurre sprett, så skal den være ok..

5496743[/snapback]

 

Og dere har gjort som jalejale beskriver ?

 

-Sjekk i bios att s-ata controlleren er "enabled"

-Sjekk i enhetsbehandling att drivere til contolleren er instalert

Endret av holvik
Lenke til kommentar
inne i win høyreklikker du på "min datamaskin" og velger "behandle" (eng: manage)

på listen til venstre velder du "diskbehandler" (eng: disk management), på listen her skal da den nye harddisken din vises. Så må du formatere den, og snurre snurre sprett, så skal den være ok..

5496743[/snapback]

 

Og dere har gjort som jalejale beskriver ?

 

-Sjekk i bios att s-ata controlleren er "enabled"

-Sjekk i enhetsbehandling att drivere til contolleren er instalert

5508336[/snapback]

 

 

Hvor står det om den er på eller ikke?

Hvordan får man tak i drivere?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...