Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Ja nå har jeg tråla 15 sider med diverse ting angående sata her.

Mitt problem er at hovedkort og XP instalasjon ikke finner harddisken.

 

Hovedkort er ett Asus P5WD2 Premium, HDD er n Western digital WD1600JS.

Prosessoren er en dualcore Intel D (820+ står det blandt annet på den).

 

jeg bruker en hjemme mekka XP Pro M S2

 

Prøver å finne sata drivere hos Asus, men der virker ikke download sidene. Så jeg sitter her og er ganske hjelpeløs.

 

Noen som vet hvor jeg kan finne driverne? Ja jeg regner med at jeg må ha separate drivere, men jeg synes det er rart at ett så nytt hovedkort ikke er plug and play på sata. Eller kansje jeg gjør noe annet feil?

Endret av Crow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja nå har jeg tråla 15 sider med diverse ting angående sata her.

Mitt problem er at hovedkort og XP instalasjon ikke finner harddisken.

 

Hovedkort er ett Asus P5WD2 Premium, HDD er n Western digital WD1600JS.

Prosessoren er en dualcore Intel D (820+ står det blandt annet på den).

 

Prøver å finne sata drivere hos Asus, men der virker ikke download sidene. Så jeg sitter her og er ganske hjelpeløs.

 

Noen som vet hvor jeg kan finne driverne? Ja jeg regner med at jeg må ha separate drivere, men jeg synes det er rart at ett så nytt hovedkort ikke er plug and play på sata. Eller kansje jeg gjør noe annet feil?

5253423[/snapback]

Du skal ikke trenge drivere her. Har du disken koblet til "riktig" kontakt i forhold til hvilke kontakter som står som "Enablet" i BIOS. Bør være en av de som går til ICH7. Sjekk også at det ikke er noe RAID aktivert.

 

P5WD2 Premium

The onboard Silicon Image Sil3132 and the Intel ICH7R southbridge provide the best solution to your RAID requirements on different storage standards. The Intel ICH7R supports RAID 0, 1, 5, 10 and Intel Matrix RAID Technology on 4 Serial ATA ports. The Silicon Image Sil3132 controller offers 2 additional SATA interfaces and allows RAID 0 and RAID 1 functions for best data security
Lenke til kommentar

Først av alt så glemte jeg å skrive at jeg bruker en hjemme mekka XP Pro M S2 .

Dernest så kan jeg bekrefte at noen ekstra drivere ikke trengtes. Jeg fulgte tipset her om å sette cd-rom (dvd brenner i dette tilfellet). på den blå kontakten. Vips så gikk instalasjonen sin gang.

Takker for topp guid. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en Dell Dimension 8400 uten diskettstasjon... Har rotet det til skikkelig her :S Kjørte dual-boot, linux og win xp, helt til jeg slettet linux partisjonen... da klikket GRUB og hele maskinen... Tenkte da jeg skulle reinnstallere eller fixe MBR til disken min med Windows XP cd'en, men da måtte jeg ha driver for å finne harddisken :( Og den måtte kjøres via floppy :( Noen som har tips ? Har et program som heter Ultimate Boot CD, der hvor man kan fikse diverse med en oppstartscd, men må ha drivere der og :(

Lenke til kommentar

Ja har omtrent bestemt meg for en ekstern SATA, nemlig

LaCie 250GB SATA Harddisk

Ekstern, 7200RPM, 11ms, 8MB, 57MB/s

fra MPX hvor det medfølger et PCI-kort med to porter og strøm via portene slik at jeg slipper et AC-adapter.

 

Som det fremgår har denne disken en mye bedre hastighet enn vanlig USB2 eller FW 400. FW 800 trenger forøvrig også PCIkort hos meg, da bare 1394a supporteres av mitt A7N8X deluxe hovedkort.

 

Jeg lurer på følgende: Kan jeg bruke hotswap (ta ut eller sette i kabelen) når jeg kjører, på samme måte som med USB2, eller må jeg kjøre fast med den eksterne disken tilkoblet.

 

Vil jeg få oppstartspørsmål om den eksterne disken skal kobles til, eller på samme måte som jeg får spørsmål om jeg skal kjøre intern Sata ?

 

Håper noen føler kallet og svarer !

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Ja nå har jeg tråla 15 sider med diverse ting angående sata her.

Mitt problem er at hovedkort og XP instalasjon ikke finner harddisken.

 

Hovedkort er ett Asus P5WD2 Premium, HDD er n Western digital WD1600JS.

Prosessoren er en dualcore Intel D (820+ står det blandt annet på den).

 

jeg bruker en hjemme mekka XP Pro M S2

 

Prøver å finne sata drivere hos Asus, men der virker ikke download sidene. Så jeg sitter her og er ganske hjelpeløs.

 

Noen som vet hvor jeg kan finne driverne? Ja jeg regner med at jeg må ha separate drivere, men jeg synes det er rart at ett så nytt hovedkort ikke er plug and play på sata. Eller kansje jeg gjør noe annet feil?

5253423[/snapback]

Du må nok ha driver-cden fra hovedkortet ditt, og finne sata-driverene der, og deretter ligge de inn på diskett :cool:

Lenke til kommentar
Finner ikke drivere til Western Digital WD1600JS S-ATA 160GB none sted hjelp! Drivere fulgte ikke med noen som har noen link for DL?

5392761[/snapback]

Harddisker trenger ikke drivere, men en del hovedkort trenger drivere til SATA-kontrolleren. Hvilket hovedkort er det du søker drivere til?

 

PS. Velkommen til forumet :fun:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Noen som kan si meg hva som er feil når jeg får bootet cd'n og finner disken får instalert, helt til rebootn kommer, da får jeg ikke boote win fra den disken.

 

HK: a8e-n nforce 4

Disken er en raptor 36,7 gig 10.000

 

skulle ikke tro jeg trengte drivere til sata når den finner den i installasjon.

finer den også i windows når jeg har en annen disk som system disk..

 

Sikkert dårlig formulert, men er ikke flink til å forklare å er dritt forbanna på den jævla disken nå..

Lenke til kommentar
Ja har omtrent bestemt meg for en ekstern SATA, nemlig
LaCie 250GB SATA Harddisk

Ekstern, 7200RPM, 11ms, 8MB, 57MB/s

fra MPX hvor det medfølger et PCI-kort med to porter og strøm via portene slik at jeg slipper et AC-adapter.

 

Som det fremgår har denne disken en mye bedre hastighet enn vanlig USB2 eller FW 400. FW 800 trenger forøvrig også PCIkort hos meg, da bare 1394a supporteres av mitt A7N8X deluxe hovedkort.

 

Jeg lurer på følgende: Kan jeg bruke hotswap (ta ut eller sette i kabelen) når jeg kjører, på samme måte som med USB2, eller må jeg kjøre fast med den eksterne disken tilkoblet.

 

Vil jeg få oppstartspørsmål om den eksterne disken skal kobles til, eller på samme måte som jeg får spørsmål om jeg skal kjøre intern Sata ?

 

Håper noen føler kallet og svarer !

 

:w00t:

5343535[/snapback]

 

 

Ja, det er meg igjen.

 

Ja nå er disken innstallert og funker som bare det. LaCie 250 GB eksern Sata fra Mpx med eget satakort i pakken - er omtrent dobbelt så rask som usb2-disken (når jeg flytter filer). Anbefales !

Endret av backfish
Lenke til kommentar
Hei har windows på en ata disk fra før av, så vil ha frem s-ata disken som er satt inn fra en annen maskin. Hvordan skal jeg innstalere driverene da?

5453624[/snapback]

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men du må uansett fortelle hvilket hovedkort du har så vi kan se om det trengs drivere eller ikke for å finne den. Fortell også om det er meningen at du skal starte opp OS på SATA-disken eller ikke.

Lenke til kommentar
Nå kommer jeg ikke på modellen av hovedkortet, men det er Gigabyte med Nforce2 som chipset og har støtte for den første AMD64 socketen (husker ikke den i farta). Altså det ligger bakcup av filer, ikkeno OS på S-ata disken. Vil at den skal bli vist i windows...

5454041[/snapback]

Her er det noe som ikke stemmer. Nforce2 støtter ikke AMD64 og den første AMD64 socketen (754) kan dermed ikke kombineres med brikkesettet Nforce2.

 

Men jeg antar at det er Nforce2 du prater om. Dette brikkesettet har ikke SATA-kontrolleren innebygget i brikkesettet, men er avhengig av en egen brikke på hovedkortet som gir støtte for SATA. Det betyr at det ikke holder å ha driverene for brikkesettet innstallert. Du må også ha driverene for SATA-kontrolleren. Gå inn på hjemmesiden til Gigabyte og søk opp navnet på hvoedkortet ditt så finner du nok driveren du trenger. Det er også mulig du må inn i biosen og slå på SATA-brikken. Etter det må du trolig også konfigurere SATA-harddisken som "Raid0" med én disk for å få det til å fungere.

Lenke til kommentar
Noen som kan si meg hva som er feil når jeg får bootet cd'n og finner disken får instalert, helt til rebootn kommer, da får  jeg ikke boote win fra den disken.

 

HK: a8e-n nforce 4

Disken er en raptor 36,7 gig 10.000

 

skulle ikke tro jeg trengte drivere til sata når den finner den i installasjon.

finer den også i windows når jeg har en annen disk som system disk..

 

Sikkert dårlig formulert, men er ikke flink til å forklare å er dritt forbanna på den jævla disken nå..

5416335[/snapback]

 

Jeg har akkurat samme situasjon. Jeg bruker nå en P-ATA disk som systemdisk og det går fint å koble til min nye Raptor 150 og bruke den i windows (har flere S-ATA disker fra før).

 

Problemet oppstår når jeg skal bruke denne som systemdisk:

 

Booter fra XP-cd og innstallerer som vanlig på den nye S-ATA disken. Når maskinen rebooter får jeg opp valg om hvilken innstallasjon jeg skal boote fra, min gamle innstallasjon eller den nye. Jeg får ikke bootet fra den nye innstallasjonen på S-ATA disken. Har forsøkt flere forskjellige versjoner av XP og har også forsøkt å kun ha Raptoren tilkoblet. Siden disken fungerer uten å være systemdisk og innstallasjonen tilsynelatende går fint antar jeg at det ikke er S-ATA drivere som er problemet. HK er ASUS A8N-SLI Premium som visstnok ikke skal trenge S-ATA drivere.

 

En feilmelding som kom ved boot etter ett av innstallasjonsforsøkene var:

Following file is missing or corrupt: \windows\system32\hal.dll

Men når jeg bootet fra orginal innstall på gamle disken fikk jeg sjekket at filen er på plass som den skulle.

 

Ved innstallasjon av andre XP-versjoner fikk jeg bare beskjed om at denne disken ikke var mulig å boote fra.

 

Dette er første gang jeg skal ha en S-ATA disk som systemdisk så det kan være det er jeg som overser noe, men jeg kan ikke se å ha funnet svaret fra denne ellers fine guiden.

 

All hjelp mottas med takk.

Endret av Thor-Egil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...