Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har nettopp kjøpt to S-ata disker, en WD 200gb og en Raptor 36,7gb.

 

Lurte litt på om jeg skulle sette de i RAID, er det mulig i det hele tatt, og vil jeg egentlig få noe særlig ut av det..?

Ja det er mulig, men vil være en svært dårlig utnyttelse av diskene dine. Dette fordi du på 200 GB disken ikke vil utnytte mer enn størrelsen tilsvarende den minste disken. Sagt på en annen måte så kaster du bort 160+ GB.

 

Bruk heller Raptoren til OS og programmer og den andre til lagring.

 

Hvis du absolutt vil ha RAID så kjøper du en ny Raptor 36,7 GB og setter denne i RAID med den du har fra før.

Driver du med videoredigering kjøper du en 200 GB til å setter i RAID.

Japp, det var det jeg hadde tenkt.

 

Altså, Raptoren til OS og innstallasjoner generellt. Og lagre på den "feite" 250gb'en.-..

Lenke til kommentar
Del 2 - Installasjon

 

Før du begynner:

 

A) Det viktig å ha klar disketten som fulgte hovedkortet med de nødvendige S-ATA driverne (du må  ha floppy, unntak: se pkt. B og C). Hvis ikke du har disketten kan driverne lastes ned fra hovedkortprodusentens hjemmeside.

 

B) Dersom du har ett Intel basert hovedkort med southbridge brikkesettene ICH5/ICH5R (eks. 875P/865PE baserte kort) trenger du ikke å legge inn ekstra drivere.  Disse vil likevel bli overskrevet under XP- installasjonen.

 

C) Dersom det er ett Intel system og du skal kjøre RAID (ICH5R) laster du ned Intel Application Acclerator RAID

Er det fortsatt umulig å innstallere OS på en SATA-disk dersom man ikke har enten ICH5/ICH5R eller diskettstasjon?

 

Vil det fungere om jeg har driverene på en harddisk/CD/DVD på PATA-kontrolleren eller på en USB/Firewire lagringsenhet og innstallere derfra?

 

Vil Windows XP SP2 ha riktige drivere i oppsettet så man slipper å innstallere drivere selv? Evt. vil det kunne godta drivere på CD/DVD/harddisk ?

 

Jeg liker ikke tanken på å være tvunget til å ha så eldgammel teknologi i PC'n som diskettstasjon for å få det til å fungere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det fortsatt umulig å innstallere OS på en SATA-disk dersom man ikke har enten ICH5/ICH5R eller diskettstasjon?.

Det blir i så fall å slipstreame som thingul sier over. Hvis da ikke noen andre har noe lurt å komme med. Jeg så en gang en annen løsning som innebar en masse knoting i form av noen sider med koding som måtte skrives inn. Ikke å anbefale !

 

Vil det fungere om jeg har driverene på en harddisk/CD/DVD på PATA-kontrolleren eller på en USB/Firewire lagringsenhet og innstallere derfra?

Når du installerer XP og trykker F6 for tredjeparts drivere blir du bedt om å sette inn disketten med driverne. Så vidt jeg husker er det ikke mulig å velge noe annet enn fra diskett.

Du må da enten installere XP på SATA disken uten driverne for så å hente driverne fra en PATA disk. Risikoen er da stor for at den ikke finner SATA disken.

 

Eller du kan ha XP på en PATA disk i maskina fra før, installere XP på SATA disken(altså 2 OS i samme maskin) og så overføre driverne fra PATA til SATA disk.

Garanterer ikke at dette virker.

 

Vil Windows XP SP2 ha riktige drivere i oppsettet så man slipper å innstallere drivere selv? Evt. vil det kunne godta drivere på CD/DVD/harddisk ?

Nei, hvis jeg forstår spørsmålet riktig.

 

Jeg liker ikke tanken på å være tvunget til å ha så eldgammel teknologi i PC'n som diskettstasjon for å få det til å fungere.

Nei, forbedringspotensialet er betydelig for å si det litt forsiktig.

 

Uansett; min løsning: napp ut en diskettstasjon fra en annen maskin du har, eller lån en, koble kablene til i maskina du skal installer på (trenger ikke sette diskettstasjonen inn permanent).

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en AMD 64bit 3000+ || 200gb WDC S-ATA hardisk || ASUS K8V SE Deluxe HK ||

Jeg bestilte pcen fra komplett.no, men jeg skulle bygge den selv.. når jeg fikk den var jeg helt grønn på alt av S-ATA og alt som fins

Men nå kan jeg litt om det..

Jeg må jo installere windows, men siden BIOSen ikke finner harddisken, må jeg trykke F6 helt begnnelsen i installasjonen for å installere spesielle harddisk-drivere elns, så jeg bruker driverne til hovedkortet mitt fra www.asus.com, og legger den på en formattert diskett (med pcen jeg skriver på nå).

Men under windows-installasjonen får jeg bestandig blue-screen, og der står det alt mulig, noen ganger "feil i ntfs.sys" men jeg har sikkert fått over 100 forskjellige blue screener.. noen ganger kommer de etter 5%, en andre ganger 95%, men det er helt forskjellig. Har prød alle mulige måter å for å få det til, men ingenting virker. Har prøvd 3 forskjellige windows cder, t.o.m win XP64-bit.

Men ingenting hjelper.

Noen ganger står det plutselig (helt i begynnelsen da pcen starter) "Overclocking error" selv om jeg ikek har prøvd å overklokke den. Men som regel står det bare "BIOS not installed"

Nå mens jeg skrev dette fikk jeg denne blue screenen:

---------------------------------------------------------------

Følgende verdi i SIF-filen for installasjonsprogrammet er skadet eller mangler:

 

Verdi 0 på linjen i del [DiskSpaceRequirements]

med nøkkel "WinDirSpace512"

 

Installasjonsprogrammet kan ikke fortsette. Trykk F3 for å avslutte installasjonen

---------------------------------------------------------------

 

Dette er HELT fucka, håper dere kan hjelpe

 

Takk:)

Takk

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
hva skal jeg gjøre?

Bare så det er sagt: Med dette hovedkortet trenger du ikke legge inn ekstra drivere (følgelig heller ikke trykke F6).

 

Disken må partisjoneres og formateres. Dette gjøres normalt som en del av XP installasjonen. Hvis du ikke lykkes med dette under installasjonen kan du bruke Seagate Disk Wizard Starter Edition (siden bildet du la inn er fra Seagate har du kanskje funnet denne allerede)

Lenke til kommentar
ok har gjort det......

men det går fortsatt ikke..... :dontgetit::cry:

Du har satt kabelen i riktig kontakt på hovedkortet SATA1 eller SATA2 kontaktene ?

 

Hvis ja så er det biosen sin tur. Sjekk følgende under IDE configuration menyen:

 

Onboard IDE Operation Mode: Enhanced Mode

Enhanced mode support on: SATA

Configure SATA as RAID: No

IDE detect timeout: 35

Lenke til kommentar

Jeg kjører en AMD 3200+ på ASUS K8V SE De Luxe. Min problemstilling var å kjøre 2x36GB Raptor i RAID 1 (speil) sammen med en 160 GB IDE disk.

 

Håndboken sier at IDE-disken ikke skal monteres som Master men jeg klarte likevel ikke å få PC'en til å finne IDE-disken. Etter mye testing og leting på nettet kunne en vennlig datatekniker på Norek fortelle følgende:

 

Når du bruker SATA-1 så bruker du også IDE-1 Master. Når du bruker SATA-1 og SATA-2 så bruker du IDE-1 Master og Slave. Tilleggs IDE-disker (samt CD-brenner m.v.) må derfor monteres på IDE-2 som master og slave.

 

Dette som et bidrag til SATA Guide.

Lenke til kommentar
Når du bruker SATA-1 så bruker du også IDE-1 Master. Når du bruker SATA-1 og SATA-2 så bruker du IDE-1 Master og Slave. Tilleggs IDE-disker (samt CD-brenner m.v.) må derfor monteres på IDE-2 som master og slave.

Jeg har en CD/DVD leser/brenner og en sata harddisk....

Jeg tror harddisken er på secundary IDE som master....

og lurer på om ikke min s-ata hdd står på sata 1 er det feil??

skal jeg sette den på sata 2??

jeg får ikke instalert xp!

Har det noe å si om jeg innstalere xp home eller xp pro??

Endret av chs89
Lenke til kommentar
Jeg har en CD/DVD leser/brenner og en sata harddisk....

Jeg tror harddisken er på secundary IDE som master....

og lurer på om ikke min s-ata hdd står på sata 1 er det feil??

skal jeg sette den på sata 2??

jeg får ikke instalert xp!

Har det noe å si om jeg innstalere xp home eller xp pro??

 

Litt usammenhengende dette.

 

Du skal montere SATA-disken på SATA-1 kontakten. Dette resulterer i at IDE-1 master blir opptatt. Ditt oppsett av disker virker korrekt.

 

Har du fått installert SATA-disken? Hvis ja - må du sette CD som boot-disk i BIOS og så skal installasjonen av XP gå greit - intet å si om du bruker Pro eller Home.

 

Hvis nei - les om installasjon av SATA-disk ved bruk av drivere på diskett i begynnelsen på denne tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...