Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite problem. Har nylig kjøpt meg et helt nytt system, og har bl.a. 2x Samsung Spinmaster 7200 RPM disker som jeg kjører i S-ATA. Problemet mitt er at etter Vista 64 installasjonen, finner jeg bare 1 av diskene. Dette gjelder både for BIOS og for Windows. Jeg har ikke sjekket om alle tilkoblinger er skikkelige inne i maskinen (er SYKT lei av å knote inne i kabinettet akkurat nå, får se seinere), og lurte derfor på om dette er et vanlig problem, og evt. om det finnes en enkel måte å løse dette problemet på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Når jeg skal legge inn Windows på en S-ata disk får jeg opp feilmeldinger hele tiden, Jeg greier å boote fra cd, men da stopper det. Det kommer forskjellige feilmelldinger hver gang.

 

Systemet har virka før. Avspilleren står som tredje master, men er den øverste i menyen.

 

Både disk og avspiller er S-ata, men som sagt. Så har det virka før.

 

Noen som har peiling på hva som kan være årsaken?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg venter på ny hardware:

CPU Core 2 Quad Q9450 2.667GHz

2 * DDR2 PC2-6400 Gold XTC Dual Channel 4GB

VGA-Card nVidia 8800GT 512MB

Mainboard S-775 nVidia Dual X16 SLI ATX Audio 2xGbLAN 2x1394 3xPCI-E SATA-I

 

Windows Vista Business 64-bit

 

Jeg kjører win xp sp2 og har et raid 1 fra før av. 120gb(barracuda) til OS / programvare og raid1 (2*200gb) til videoredigering og annet jobb relatert arbeid + litt spill.

All programvare blir installert i 120gb disken.

 

Nå som jeg oppdater maskinen min til win 64 bit hva trenger jeg å vite og gjøre for å få mest mulig ut av diskene mine iforhold til jobb?

 

Dette er alternativene på HK - diskkontroller: ATA-133, Serial ATA-300 (RAID), eSATA-port

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

så hvis jeg skjønner riktig så må man ha floopydisk for å innstalere sata 2 disker?

 

jeg har en s-ata disk som går nå via ide i bios, men har en s-ata2 disk som jeg ikke finner, og når jeg endrer innstiling i bios til raid eller ahci så får jeg blå skjerm, har ikke floopy disk på maskinen heller, har prøvd nlite men da finner jeg ikke disken, noen som har forslag på hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Hei! Håper dette er rett plass å spørre: Jeg har en eldre (2004/5?) stasjonær PC med en SATA HD, har floppy med driver til den som skal stå i ved installasjon av OS. Nå får man jo snart ikke tak i XP lovlig lenger, så jeg vil bare være forberedt. Maskinen fungerer ellers meget godt fremdeles. Jeg har Windows Vista 64 bit på laptopen, og tenkte å legge det inn på den stasjonære også. (Vil et 64 bits OS fungere på en slik maskin?)

 

Da jeg prøvde dette så fant ikke installasjonsprogrammet min HD! Driveren jeg fikk på floppy heter Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller OS Driver, og jeg lurer på om den er så gammel at den ikke støtter Vista. Jeg har lett, men klarer ikke å finne noen nyere!:S Er det noen som vet om en nyere versjon eller tilsvarende med annet navn?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Stiller ett litt avanser spørsmål i denne tråden, siden det virket som om det var mer peiling her enn noen andre steder.

 

Jeg har kjøpt en SD/DSHC/MMC 44pin IDE adapter. I denne har jeg ett 16gb SDHC kort, og denne er ment å brukes som en liten IDE(PATA)-SSD.

 

Det som jeg dessverre oppdaget etter jeg fikk denne, er at det er ingen pinner eller bryter for å velge mellom Master(Primary Master), Slave og Cable Select.

!..og for at den skal fungere på min maskin så MÅ den være satt til å være Slave!

 

Fant noen tips om at man kunne aktivere/deaktivere pinne nr 28, for å oppnå samme resultat som man oppnår ved å velge mellom Master, Slave og Cable Select.

 

Jeg har forsøkt å "fjerne" 28 og jeg har også koblet 28 til Jord (2) uten noen resultater.

Er det noen som vet om noe jeg ikke har prøvd som jeg burde prøve?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Har dette hovedkortet:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2031666

 

Ønsker å utvide antallet harddisker fra 3 til 5

 

"5 x SATA connectors"

Det er 5 ja, men kun tre kan brukes pga. mangel på sata/raid(?) drivere.

 

Hva skal jeg gjøre for å få til de to siste? Setter jeg på raid modus på hovedkort vil ikke maskinen boote (fryser på xp loading). kan jeg snike inn de driverne som mangler eller må jeg installere drivere under xp installasjon? Kan disse installeres via minnepenn eller må jeg bruke floppy/slipstreame?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kompis av meg har problem med SATAII-disk: Samsung HD321KJ SCSI-device. Disken kommer ikke opp i Min datamaskin.

 

Må han installere Windows XP på nytt? Har prøvd med drivere til hovedkortet nå, men det fungerer ikke.

 

putt i xp cd under oppstart. Gå inn i menyen der du kan innstalere xp på nytt. Ikke innstaler det.

 

Der skal det komme opp en meny over hvilke hdd som er tilgjengelig. Du må opprette en ny partisjon. Etter dette så avslutter du bare hele greien. Det er lettere enn du tror . Send pm hvis du ikke forstod alt.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Det kan godt hende at noen har spurt om dette før, men orker ikke å lese gjennom alle postene.

Hvis jeg har ett hovedkort som har støtte for SATA-300, kan jeg kjøre en SATA-600 på det systemet? Eller kommer ikke dette til å fungere?

 

Tenkte kanskje at selvom den ikke yter full hastighet så går den bare automatisk over til -300?

 

-Sorry hvis noen har spurt om dette før :roll:

Endret av venture
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...