Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg fikk problem da jeg kjøpte 2 stk. raptor s-ata disker. Skulle ha disse som os disker i raid 0.  Problem oppstod fordi jeg også har 2 stk p-ata disker i raid 0 på et Highpoint rocketraid 100 kort.  Maskinen vil da KUN boote fra rocketraid, og IKKE fra s-ata oppsettet.

(kan kun velge scsi som boot enhet i bios)

 

Noen som har en løsning på dette bortsett fra å diasble irq til pci kortet (rocketraid)?

 

Har Asus a7n8x-e

Hei, har du funnet ut av dette? Jeg har ett lignende problem.

 

Har i lengre tid kjørt et Highpoint RAID5 med 4xSATA disker. Har et ASUS A7N8X-Deluxe hovedkort, som har en innebygget SATA RAID kontroller.

 

Fikk plutselig behov for masse disk plass, så jeg kjøpte to rimelige 200GB disker som jeg tenkte å kjøre i raid 0 på den innebyggete kontrollern.

 

Først hadde jeg mange reboots og turer i bios før jeg fant ut at RAID kontrolleren på hovedkortet var disablet (jumper stod på pin 2-3 i stede for pin 1-2) Når jeg enablet den kom den opp etter post for å scanne etter diskene, disse fant den og jeg kunne lage et striplet RAID array.

 

Så trodde jeg mine problemer var over, men nei. Nå bootet ikke windows fra HighPoint RAID5 oppsettet lengre.

 

Jeg prøvde det meste av bios instillinger m.h.p. boot order osv, men nei. Ved å bytte fra SATA/SCSI til SCSI/SATA så bytter faktisk Highpoint kontrolleren og den interne RAID kontrolleren rekkefølge i boot sekvensen. Men når den interne RAID kontrolleren er først får jeg NO SYSTEM DISK, uavhengig av om jeg velger HD0 til HD3 som first boot device. (Dersom dette er Arrayet på den interne kontrolleren, så er det jo greit nok, for det er jo ett tomt array) Men dersom Highpoint kontrolleren er først, så får jeg

 

Verifying DMI pool data.... (eller hva det nå står, fra hukommelsen)

Og så henger det der.

 

 

Det som har slått meg nå i ettertid er at grunnen til at den interne RAID kontrolleren var disablet, jo det var nettopp fordi jeg ikke fikk til å boote med den enablet når jeg bygget maskinen. Men det hadde jeg såklart glemt når jeg kjøpte de nye diskene.

 

Men det må da være mulig å få maskinen til å forstå at den skal boote fra arrayet på highpoint kontrolleren samtidig som det er en RAID kontroller enablet på hovedkortet??

 

Tips mottas med stor takk.

Endret av kennethx
Lenke til kommentar

For å komme med en liten update på mitt eget innlegg.

 

Jeg har nå startet PC'en fra windows installasjonen på HighPoint raidet mitt.

 

Jeg startet en ny windows installasjon på den innebygged raid kontrolleren på A7N8X, F6 inn med driver osv.

 

Når denne windows var installert bootet maskinen helt fint fra dette arrayet. Men fremdeles henger den seg opp på

Verifying DMI pool data ............

Dersom jeg bytter om SATA/SCSI <-> SCSI/SATA i BIOS. (Virker som den prøver boote direkte fra HighPoint raidet, men henger seg)

 

Jeg bootet opp windows fra mitt nye RAID0 array og redigerte boot.ini

 

Der stod det:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

 

Jeg startet med å teste den mest logiske og filen ble lagret som følger:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional2" /noexecute=optin /fastdetect

 

 

Under oppstart fikk jeg da ett ekstra valg "Microsoft Windows XP Professional2"

 

Ved å velge denne startet windows fra mitt gamle RAID5 uten problemer.

 

Når windows så var startet gikk jeg inn på disken til RAID0 oppsettet, slettet

Windows

Program Files

Documents and Settings

pagefile.sys

hiberfil.sys

 

Videre redigerte jeg boot.ini igjen til å inneholde:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

 

Rebootet, og maskinen booter "tilsynelatende" direkte fra mitt gamle RAID5 array. Jeg vet dette ikke er 100%. Skulle gjerne visst hvorfor den nekter fullstendig å boote fra RAID5 direkte så lenge RAID0 kontrolleren er enablet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har lest første posten i denne tråden da jeg selv prøver å få en Sata disk til å vises i Windows, men den kommer ikke opp! I BIOSen finner den, og den vises når PCen poster, men inni XP kommer den ikke fram! Jeg har et Abit AN8, med såkalt nativ støtte for SATA, så det skulle jo ikke vært et problem?

Endret av Trazor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et stort problem med overføring av data mellom SATA diskene mine. Det gjelder også kopiering på samme disk.

 

Etter en liten stund 10-20 sekunder så stopper kopieringen. Windows låser seg for omtrent 30sec, så fortsetter kopieringen. Dette gjentar seg hvert 20 sekund. Jeg har nyinstallasjon av Windows XP PRO, og har lagdt inn drivere for SIL3112 (nForce2). Har hatt installasjonen i omtrent 2 uker, og probleme dukket opp nå.

 

Jeg sendte inn det gamle hovedkortet mitt (Asus A7N8X Deluxe) til reperasjon hos Datakjeden i Oslo, og fikk et Abit NF7 tilbake, noe jeg forøvrig ikke var helt tilfreds med. Jeg hadde samme problemet da jeg fikk hovedkortet, men det var antagelivis fordi jeg ikke tok en reinstallasjon av Windows.

 

Kan noen hjelpe meg med problemet?

Hvis det er HW feil så mistenker jeg Hovedkortet.

Jeg hadde ikke dette problemet på det gamle hovedkortet, men der var det feil på en av SATA portene. Den andre fungerte utmerket.

 

Utrolig irriterende problem :mad:

 

*edit*

Jeg har SP2 :p

Endret av Trofast
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har et tips? Jeg får kun beskjed av datakjeden oslo om å ta med maskinen min inn til dem i deler nok en gang (tredje gangen).

Har ikke noe særlig lyst til dette.

 

Jeg leste et sted at SIL 3112 ikke var noe særlig god kompis med nForce2 brikkesett. Kan noen bekrefte / avbekrefte dette?

Lenke til kommentar
Jeg leste et sted at SIL 3112 ikke var noe særlig god kompis med nForce2 brikkesett. Kan noen bekrefte / avbekrefte dette?

Jeg kan på det sterkeste avkrefte dette. SiI3112 ser jeg på som en godvenn med nForce2, i hvert fall nForce2-Ultra 400. Systemdisken jeg bruker på den AMD-maskinen er en SATA-disk som står tilkoblet denne kontrolleren, og den fungerer like godt i GNU/Linux som i Windows.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jau kjek guide hjalp meg når jeg skulle installere Winxp på 74gb raptorn min. Hadde 2hd og 2cdrom fra før av på ide 1 og ide2. Merket ikke det før jeg hadde installert xp at raptorn ble G: og at en de gamle hdene ble c:

 

Men løste seg med at man tok ut strømen til de gamle hdene som stå på ide 1 og id 2 og hadde bare strøm på sata raptorn så installa man winxp på raptorn og den ble c: :thumbup:

 

Så koblet du til de andre hdene etter winxp var installert så var alt i orden :w00t:

hvordan setter du jumperene på dine andre disker? Fikk bare opp en disk (av 2 ide disker) i bios som da ble kalt "A@C D" men kommer ikke opp i diskmanagment osv... noen som vet hvordan man setter jumperne på de andre diskene mine?

 

 

Shorty

Lenke til kommentar
Hvordan fjerner jeg denne kontrollen i oppstart ?

den fikk jeg å når jeg started opp for første gang etter at jeg satt in ide disken min.

Jeg bruker ide (40gigg) til incoming disk til forex azures og emule men det er noe muffins. den henger,tar laaang tid å overføre fra/til osv. minne går av og til amokk plutselig har emule.exe 50% cpu, så har winamp.exe 50%cpu. da henger alt. musen bare såvidt flytter seg etter min bevegelse.... angrer som faen på at jeg valgte sata som systemdisk. fant ingen 10k raptor i ide så derfor valgte jeg sata. drit!

 

Shorty

Lenke til kommentar
Hvordan fjerner jeg denne kontrollen i oppstart ?

den fikk jeg å når jeg started opp for første gang etter at jeg satt in ide disken min.

Jeg bruker ide (40gigg) til incoming disk til forex azures og emule men det er noe muffins. den henger,tar laaang tid å overføre fra/til osv. minne går av og til amokk plutselig har emule.exe 50% cpu, så har winamp.exe 50%cpu. da henger alt. musen bare såvidt flytter seg etter min bevegelse.... angrer som faen på at jeg valgte sata som systemdisk. fant ingen 10k raptor i ide så derfor valgte jeg sata. drit!

 

Shorty

Har ingen problemer disken er splitter ny å sata.. er bare litt iriterende i oppstart eneste

Lenke til kommentar

Jeg fikk plutselig problem pcen min, det artet seg slik:

 

Da windows normalt åpnes opp ble skjermen helt enkelt grå og maskinen sluttet tydeligvis å jobbe.

(Dette skjedde etter windows xp-loading kom opp på skjermen)

 

Jeg prøvde derfor å installere xp på nytt - noe som viste seg å være vanskelig å få til. Kom borti problemet med at xp-installasjonen ikke fant harddisken selv om jeg installerte sata drivere fra floppydiskene som hørte med hovedkortet.

 

Etter å ha prøvd alle mulige kjerringråd jeg kunne komme over i henhold til innstillinger i bios og lignende trykket jeg på (dumme meg) "reset to fail-safe defaults" i biosen. Resultatet er nå at jeg ikke en gang greier å åpne bios når jeg skrur på pcen - alt låser seg når jeg trykker "del" i post og maskinen stopper opp på oppstart der det står "amd athlon osv".

 

Er det mulig å gjøre noe med dette - eller er pcen min for vrakgods å regne?

 

Pcen består av et hovedkort fra epox (8kra2+) og en seagate barracuda 120gb.

 

Håper på gode råd...

Lenke til kommentar

Burde kanskje start en ny tråd, men dette har vel felles interesse:

 

Jeg ønsker meg en ekstern SATA (gjerne Maxtor sin) og trenger trolig boks, kabler til ekstern SATA samt kort til PC-en mm.

 

Det har stått en artikkel på DinSide, men det viser seg at det er vanskelig å få noe særlig hjelp fra Komplett. De bare ber meg kjøpe IDE-disk med USB2 / firewire isteden. Pussig.

 

Hovedpoenget for meg er bl.a. Hotswap, dvs. at en kan ta ut kabelen og sette den inn uten at alt krasjer - som det ellers lett gjør via USB2/firewire.

 

Håper på tips og råd ! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg kjører en AMD 3200+ på ASUS K8V SE De Luxe. Min problemstilling var å kjøre 2x36GB Raptor i RAID 1 (speil) sammen med en 160 GB IDE disk.

 

Håndboken sier at IDE-disken ikke skal monteres som Master men jeg klarte likevel ikke å få PC'en til å finne IDE-disken. Etter mye testing og leting på nettet kunne en vennlig datatekniker på Norek fortelle følgende:

 

Når du bruker SATA-1 så bruker du også IDE-1 Master. Når du bruker SATA-1 og SATA-2 så bruker du IDE-1 Master og Slave. Tilleggs IDE-disker (samt CD-brenner m.v.) må derfor monteres på IDE-2 som master og slave.

 

Dette som et bidrag til SATA Guide.

2309564[/snapback]

 

Endelig et svar jeg fikk bruk for!! :D

Har Abit NF7-S V2 og har 2 IDE disker og 2 DVD-ROM/RW på IDE kanalene.

I tillegg har jeg en Raptor på SATA1 som jeg ikke kunne innstallere på.

 

Dette løste problemet mitt, jeg disablet IDE1 i BIOS og kunne da starte innstallasjon av XP.

Som et tillegg kan jeg si at etter at innstallasjonen er igang og maskinen rebooter for første gang, så ENABLET jeg IDE1 igjen og dette fungerte uten problem.

Har nå Windows oppe slik jeg hadde det før. 1 SATA, 2 IDE og 2 ATA.

Så det er tydelighvis bare innstallasjons delen som har problem med en slik konfigurasjon?

Lenke til kommentar

Hei

Har skaffet meg en s-ata harddisk, samsung 250 mb, som jeg ikke får innstallert. Jeg finner ingen ny harddisk i bios, prøver så å innstallere windows xp og laster inn sata driverne for hovedkortet(Asus A7V600-X). Her får jeg partisjonert den nye disken og starter innstalleringen. Når maskinen så starter opp på nytt, finner den på ny ikke s-ata disken og jeg får feilmelding om at det er harddisk konfigurasjonsfeil.

 

Jeg har også en ide-disk som er satt til slave. Etter å ha forsøkt mye forskjellig kommer jeg ikke lenger inn på windows innstallasjonen på den heller(noe som nok lar seg løse lett). Men uten denne koblet til, finner ikke maskinen noen harddisk for å innstallere xp.

 

Jeg vet ikke stort om hvilke innstillinger som evt. må gjøres i bios(nylig oppgradert) eller om xp versjonen må ha sp1 eller sp2(det har ikke min). Jeg har ikke satt noen jumpere på s-ata disken, selv om det følger med en for noe speedlimit-greier. Etter som jeg har prøvd en del ganger, ser det ut som at innstallasjonsprogrammet får innstallert windowsfilene, men klarer ikke boote eller finne s-ata disken ellers.

 

Har noen noe tips?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har et kjempestort problem. Har akkurat kjøpt meg ny PC, Asus A8N-SLI Premium hovedkort, AMD 3700+ 2.2 Ghz 64 bit prosessor og en 250 Gb 16 Mb Cache S-ATA Disk.

 

Her er problemene:

 

-Den finner ikke IDE diskene mine.

 

-Den starter ikke, med mindre hovedkort cd'en står i

 

Noen som har peiling åssen jeg skal få løst problemene?

Endret av andrej1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...