Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Bare så det er sagt: Med dette hovedkortet trenger du ikke legge inn ekstra drivere (følgelig heller ikke trykke F6).

 

Disken må partisjoneres og formateres. Dette gjøres normalt som en del av XP installasjonen. Hvis du ikke lykkes med dette under installasjonen kan du bruke Seagate Disk Wizard Starter Edition (siden bildet du la inn er fra Seagate har du kanskje funnet denne allerede)

se her bwl...

trenger ikke å instalere drivere...

men det går ikke uansett.... :cry::cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har ett problem her. Kjøpte en WD 200gb sata disk igår til mitt Abit Nf7-s rev2 hk.

 

Prøver å installere XP på den. Men når jeg kommer forbi der jeg velger hvordan sata driver jeg skal bruke, så kommer jeg til der hvor jeg skal velge hvilken partisjon jeg skal ha windows på.

 

Så velger jeg den ene ledige partisjonen, og da kommer det en feilmelding der det står ca: Windows kan ikke installeres på denne partisjonen pga. at den ikke er en gyldig windows-xp partisjon. (?)

 

Har hatt den som både fat32, nfts og unformatted. Og prøvd å slette og lage ny partisjon med windows-xp installasjonen.

 

men nei, funker ikke.

Men disken funker fint i den nåværende xp installasjonen.

 

Merk at alle P-ata diskene var koblet ifra når jeg prøvde å installere.

 

Noen som har vært borti det samme eller har en anelse om hva som kan være galt?

 

Wow. dette er den lengste posten jeg noen gang har skrevet :D

Lenke til kommentar

sorry visst jeg ikke har lest nøye nok altså... men her kommer min lille irritasjon

 

Hvorfor i #¤!"#¤@£$@£$@ kan ikke Microsoft lage til støtte for annet enn A:\ under installasjon.... det suger jo å bruke floppy for å få inn driver på ett high-tech system...

 

jeg har selv tatt mitt windows image og "sprettet det opp" puttet inn sata drivere og annet rask og "lukket det igjen" slik at jeg slipper å jævles med den floppy skjiten..

 

men om du kunne fått med det i guiden din så har det jo vær kanonbra... Altså "hvordan legge inn s-ata driver i ett allerede eksisterende windows image slik at de blir lastes sammen med alle de andre driverne man ikke har behov for" :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det mulighet til å koble til s-ata disk uten å måtte slå maskinen av ?

 

Evt.

Hva skal inn først , strøm eller s-ata kabelen.?

 

Fremgangs måte i windows ?

 

Har fra før av 2 wd2500jd som kjøres i raid. :love:

Windows xp kjøres på den. :cry:

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Er det mulighet til å koble til s-ata disk uten å måtte slå maskinen av ?

 

Evt.

Hva skal inn først , strøm eller s-ata kabelen.? 

 

Fremgangs måte i windows ?

Hvis det er HotSwap av systemdisk tror jeg du kan glemme det.

Windows har meg bekjent forløpig ingen funksjon som støtter dette.

 

Det finnes forøvrig moduler som disken plasseres i beregnet på HotSwap, f.eks. denne

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Mente jeg leste om det ett sted. At det er mulig å koble til hdd med s-ata , uten nødvendig reboot/slå av.

 

Hva er det såkalte HotSwap ?

SATA II spesifkasjonene definerer såkalt HotSwap som er det samme som til- og frakobling uten å skru av maskina først. Tror de fleste SATA diskene som selges i dag har mulighet for dette. Det er imidlertid ikke det samme som at du kan ta ut systemdisken(e) "i fart", tror neppe Windows eller andre programmer vil like dette.

Det er altså pr. idag først og fremst aktuelt å bruke HotSwap på lagringsdisker.

Lenke til kommentar
SATA II spesifkasjonene definerer såkalt HotSwap som er det samme som til- og frakobling uten å skru av maskina først. Tror de fleste SATA diskene som selges i dag har mulighet for dette. Det er imidlertid ikke det samme som at du kan ta ut systemdisken(e) "i fart", tror neppe Windows eller andre programmer vil like dette.

Det er altså pr. idag først og fremst aktuelt å bruke HotSwap på lagringsdisker

 

Hva du kan ! :w00t::w00t:

 

Sover du sammen med s-ata i senga? :p

Du har ikke opplevd å "knekke" den lille plastikk biten som "holder" pin stødig?

 

s-ata er dum på den måten , spesielt vi med tower hvor hardisk koblingene går ut mot dekslet , ikke bakover som standard.

 

Kablene er harde , og må presses mot disken igjen .

Ikke så særlig holdbar patent på s-ata diskene.

 

Edit:

Har ikke sluttet med s-ata for slik bagatell , skal faktisk hjem fra jobben ,hente "hentelappen" til posten fra psdata. Gjett hva jeg har bestilt meg ;)

(riktig , en ny western digital 250 gb s-ata disk)

I'm loving it :love:

Endret av lie
Lenke til kommentar

Hva du kan ! :w00t::w00t:

 

Sover du sammen med s-ata i senga? :p

Du har ikke opplevd å "knekke" den lille plastikk biten som "holder" pin stødig?

 

s-ata er dum på den måten , spesielt vi med tower hvor hardisk koblingene går ut mot dekslet , ikke bakover som standard.

 

Kablene er harde , og må presses mot disken igjen .

Ikke så særlig holdbar patent på s-ata diskene.

 

Hehe, min kunnskap er nok relativt begrenset i forhold til mange andre her på forumet.

 

Når det gjelder kabling/kontakter er det forbedringer i vente nettopp pga. dette med HotSwapping.

 

Western Digital har kommet litt i forkjøpet med en noe forbedret versjon (SecureConnect) i forhold til standard kablene.

SATACable.jpg

Lenke til kommentar
Slik. Da skulle den 3 s-ata disken være på plass.

Trodde jeg :/

 

Biosen finner

Device Manager finner den

Men ikke my computer.

 

Kjører : populate/fyll ut .

Finner 238435mb disken.

 

Er det jumper tull på s-ata og ?

Nope, ingen jumpere.

Ta å formater diskene. Kan se ut som dette er problemet.

 

Dette spørsmålet skulle vel egentlig vært posta i en egen tråd.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har problemer med mitt Asus K8V SE Deluxe HK og min WD rapotor74GB S-ATA.

 

Det er greit nok at han ikke finner HD før jeg har instalert driverne. Men når den søker etter IDE HD får jeg opp denne meldinga:

 

 

"No drive attached to FastTrak controller, The BIOS is not installed."

 

Syns detta var merkelig, men jeg fortsatte. Når jeg skulle legge in OS, trykka jeg på F6 og putta inn disketten med driverne som fulgte med (har også prøvd driverne som ligger på hjemme sia til asus), uansett får jeg opp denne feilmeldinga:

 

"File txtsetup.oem caused an unexpected error (512) at line 1742 in d:\xpsp1\base\boot\setup\oemdisk.c."

 

 

Og her er problemet altså, ikke får jeg lagt inn driverne, og jeg kan ikke bruke en vanlig IDE disk (har fått opp noe array greier og der står det at HK har funnet HD), men når jeg skal legge inn OS er den ikke der lenger.

 

Noen som har noen forslag?

Endret av bratangutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...