Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som Simen1 sier (han har som vanlig rett ;) )

 

Det går altså noe til "utjevning" (paritetssjekk og klokkegenerering)

 

Kan jo for ordens skyld sitere fra noe jeg skrev en gang i tiden

 

3 Gbit blir til 300 MByte

En ting vi kan merke oss er at SATA-produsentene har begynt å oppgi båndbredden i bits. Mange lurer kanskje på hvordan for eksempel 3 Gbit blir til 300 MByte - og ikke 375 Mbyte (en byte består som kjent av 8 bit og 3000 Mbit dividert på 8 skal følgelig bli 375 MByte).

Forklaringen er at av 10 bit som sendes går 2 bits til "utjevning", og dermed utnyttes bare 80 prosent av "bitsene" som går igjennom.

Med en frekvens på 3000 MHz/s blir regnestykket slik:

 

3000 MHz

x 1 bit per klokke

x 80 % "effektivitet"

/ 8 bits pr.byte

= 300 MByte/sek

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål. vet ikke om det passer heilt i denne tråden men jeg spør for det om.

 

Jeg har 2 NCQ disker, men hører at jeg må skru på NCQ, stemmer dette? og Hvis dette er sant, kan någen forklare kossen jeg kjekker om NCQ er på, og viss nei, kossen skrur jeg det på?

 

Jeg trodde dette var ein funksjon som alltid var på?

Lenke til kommentar

folk har sagt det før, og æ sleng meg også med: ekstremt bra guide. holde på å installere xp på raptoren min bak meg i skrivende øyeblikk.

 

men æ hadde et problem som du ikke har nevnt (og som æ ikke trur har blitt skreve så mye om i tråden) og det e at æ har et URL=http://www.logitech.com/index.cfm/downloads/software/NO/EN,CRID=1796,contentid=6015]logitec multimedia keyboard[/url] som absolutt ikke ville vite nokka av at æ trykka F6 for å legge inn driveran fra floppy. uansett kor mange ganga æ trykka, så ville den ikke. prøvde flere ganga (med og uten f-tatlåsen på). den ville bare ikke. heldigvis for meg har æ et gammelt keyboard ligganes, men æ vet ikke om det e et problem for akkurat det keyboardet eller ka. noen andre som har hatt samme erfaring?

 

igjen, takk for en nydelig guide :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jau kjek guide hjalp meg når jeg skulle installere Winxp på 74gb raptorn min. Hadde 2hd og 2cdrom fra før av på ide 1 og ide2. Merket ikke det før jeg hadde installert xp at raptorn ble G: og at en de gamle hdene ble c:

 

Men løste seg med at man tok ut strømen til de gamle hdene som stå på ide 1 og id 2 og hadde bare strøm på sata raptorn så installa man winxp på raptorn og den ble c: :thumbup:

 

Så koblet du til de andre hdene etter winxp var installert så var alt i orden :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har lest igjennom alle postene uten å finne svar på det jeg lurer på, så jeg tar sjangsen på å spørre.

 

Jeg har en slik serilell adapter, kunne tenkt meg å bruke den på systemdisken min (har 3 disker alle P-ATA).

Har selvsagt ikke floppy og det jeg lurer på er om jeg rett og slett bare kan legge inn S-ATA driver på nåværende XP installasjon for så og bare svitsje kabler?

 

Ellers så ser jeg at nlite er løsningen min hvis ikke overstående virker, men det hadde vært fint å slippe en ny XP installasjon.

Lenke til kommentar

Ok, oppdatering:

 

Det fungerte å gjøre det på denne måten, men jeg opplevede en utrolig lang boot up tid, så kom jeg på at det lå en S-ATA driver på CD rom'en som fulgte med hovedkortet (+ raid tool) jeg innstallerte dette og nå opplevde jeg bare at jeg fikk "heng" under boot sekvensen.

 

Fikk startet med "siste fungerende konfigurasjon" men fremdeles var boot tiden utrolig lang, noen ideer om hvorfor dette skjer?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Flott guide! Har imidlertid litt problemer selv da jeg hjelper en kompis å bygge pc. Når jeg går inn i bios for så å aktivere s-ata og så går i raidmenyen ved å trykke f10 (msi k8n neo4/nforce 4-hk) så grier jeg ikke flytte disken over i den høyre kolonnen. Dvs jeg greier å flytte den men når jeg trykker save settings står det "invalid number of drives" eller noe lignende så jeg får ikke lagret det. Går heller ikke til å innstallere windows, kommer til "setup is starting windows" like etter at jeg har merket av for kopiering av s-ata-driverne fra diskett... Så henger alt seg, noen ideer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg får det ikke til jeg asså.. når jeg har kopiert filene jeg trenger for å få raid driverene.. så står det at det har sjedd en uventet feil me filen osv.osv .... jeg har nå sittet og stresset me dette i 4timer.. det står ingenting i manualen jeg fikk med det-- jeg fatter 0!! kan noen hjelpe mg.. har et sapphire hovedkort til 939... og en western digital 300gb harddisk... får det ikke til... .

Lenke til kommentar

jeg har et hovedkort fra Gigabyte. GA-K8NF-9 med integrert SATA.

Saken er at pcen er akuratt bygget, og KUN sata disk. ikke ide.

 

Jeg har fulgt rådene som står i den orginale disken, har lasta neddriverene på disk, Sørget for at boot er på cd rom, at RAID ikke er på og startet winxp oppstart, trykket f6

for å få scsi installen.

 

De eneste 2 valgene som dukekr opp ofr meg er:

nVidia Raid class driver

 

og

 

nVidia nForce storage controller...

 

jeg har prøvd å installere begge disse to men uansett så får jeg ikke opp noe boot mulighet for hverken Sata, eller Scsi i Bios..

Men på hovedkortet er det 4 Sata tilganger merket Sata 1,0,2 og 3 fra topp til bunn. jeg har satt kabelen på 1. er dette riktig?

 

I tillegg så FINNER han disken når jeg er i winxp installen, men ikke til å boote fra, eller å finne i bios ellers heller...

 

hjelp... :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...