Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

På et HK som støtter s-ata er det da koblinger for vanlige ide kabler så jeg kan bruke de gamle ATA/133 diskene mine når jeg nå kjøper nytt hk?

Ja, foreløpig er det det, men de gamle PATA kontaktene vi forsvinne etterhvert. Det kommer antakelig til å ta lang tid før de er helt borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest meg igjennom ca alle postene :tease: , så har eg lært en del om S-ata som eg ikke kunne før. Eg venter to S-ata disker i posten når som helst. Før tenkte eg overhodet ikke på at det skulle bli noe problem med installasjonen av dei. Men nå vet eg hva eg har i vente :ermm:

 

Slik som eg har forstått så okkuperer altså Sata 1 master på primary ide, og Sata2 Slave på Primary? Da har eg brukt opp en ide-port.. Da har eg altså en igjen som eg skal sette cd-rom, dvd-brenner og en 120GB WD ide harddisk i.. Etter min laaaaange erfaring med data :roll: så kan eg ikke sette tre ide-enheter på en ide-kontakt ;)

 

Så hvordan skal eg få til dette??

Sata raptor disken skal jeg ha OS på, den andre Sataen blir til lagring.

 

Må eg i dette tilfelle kjøpe en omkobler som eg kan ha på ide-disken? ( Ide-Sata.. ) .

 

 

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Etter å ha lest meg igjennom ca alle postene  :tease: 

 

Slik som eg har forstått så okkuperer altså Sata 1 master på primary ide, og Sata2 Slave på Primary? Da har eg brukt opp en ide-port..

Du har vel blingsa litt etter å ha lest så mange poster :roll:

 

 

-Ingen Master/Slave

 

-1 disk pr. kontakt på hovedkortet

 

Du har fortsatt tilkoblingsmulighet for 4 IDE enheter i tillegg til x-antall SATA enheter

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
(bwl @ 09/06/2004 : 10:12)

Når du bruker SATA-1 så bruker du også IDE-1 Master. Når du bruker SATA-1 og SATA-2 så bruker du IDE-1 Master og Slave. Tilleggs IDE-disker (samt CD-brenner m.v.) må derfor monteres på IDE-2 som master og slave.

 

 

Altså, slik jeg klarer forstå ut fra denne teksten så bruker du Ide1, altså Primary, indirekte når du kobler til Sata disker på Sata 1 og Sata 2.

 

Men eg håper eg har feil da ;)

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at jeg fikk denne forklaring fra teknisk på Norek AS.

 

Jeg kjører 2 SATA disker (Raptor 36 GB) i Raid (speil) og fikk ikke dette til før jeg fikk frigjort Primary IDE. Dette gjelder mitt hovedkort ASUS K8VSE de luxe. Andre produsenter kan ha andre løsninger på problemet.

 

Ellers er jeg meget fornøyd med løsningen, kjører operativsystem og alle viktige data på Raid-diskene. :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan bekrefte at jeg fikk denne forklaring fra teknisk på Norek AS.

 

Jeg kjører 2 SATA disker (Raptor 36 GB) i Raid (speil) og fikk ikke dette til før jeg fikk frigjort Primary IDE. Dette gjelder mitt hovedkort ASUS K8VSE de luxe. Andre produsenter kan ha andre løsninger på problemet.

Det er nok RAID løsningen som er slik på det kortet. Master og Slave strider jo mot hele SATA prinsippet om en uavhengig enhet pr. kontakt.

Endel HK leverandører bruker SATA på "bro" fra IDE, andre har f.eks. 2 "native" SATA kontakter og 2-4 SATA kontakter i tillegg på en annen kontroller via "bro".

Et kort som Abit IC7 Max3 har f.eks. RAID både på Intel ICH5R og Sil 3114 kontrollere, mens andre kort har RAID på kontroller fra Sil, ITE, Promise, Marvel eller VIA i tillegg til de "vanlige" SATA kontaktene.

 

Det er kort sagt mange løsninger ute å går.

Lenke til kommentar
:hmm:

Så betyr det at eg kan ha 4 ide-enheter, + 6 sata enheter uten problem på Abit IC7 MAX3 kortet?

Hvis du titter i manualen eller på sidene til Abit så ser du at:

the ABIT MAX3 features 6 channel serial ATA RAID with the Silicon Image 4-port serial ATA RAID controller plus native 2 channel support

 

 

Internal I/O Connectors

 

1 x AGP, 5 x PCI slots

1x Floppy Port supports up to 2.88MB

2 x Ultra DMA 33/66/100 Connectors

6 x SATA 150 Connectors

2 x USB 2.0 headers, 2 x IEEE 1394a header

1 x CD-IN, 1 x AUX-IN

Lenke til kommentar

sliter med mit asus k8v kort jeg :(

 

Har foreløpig bare en sata wd1600 disc og en dvdbrenner på maskina og skal installere, jeg trykker f6 og legger inn sata driver som lå på cd'en. Men rett etter så finner den ikke discen? :ermm:

 

Noen som kan vite hva som er galt?... utrolig lite SATA muligheter i BIOS også, eneste jeg kunne finne var SATABOOT, den er på enabled...

 

mvh Gojira

Lenke til kommentar

Altså..du har "bare" en Sata disk og en DVD-brenner i pcen?

Eg hadde akkuratt samme problem, bare at eg ikke trengte å legge inn noen drivere siden jeg hadde 875P brikkesett ;). Men som sagt så fikk eg den blåskjermen hele tiden, mitt system var da to Sata disker og en dvd brenner. Det eg gjorde var å bytte ut dvd-brenneren med en cd-brenner så funka det med en gang!! Antar det har noe med lesinga til dvd-romen å gjøre... Prøv det, og gi tilbakemelding! :p

 

 

 

BTW: Som sagt så har jeg to Sata-disker og en DVD-brenner (bytta tilbake etter installeringa av windows). I tillegg til dette så skal eg sette i to IDE-disker på 120 GB og 160 GB. Vet dere hvilken modus jeg må bruke da? (Auto, combined osv.).

Lenke til kommentar

Etter å ha lest meg gjennom 9 sider med informasjon om S-ATA så har jeg lært meg litt mere. Blant annet, at en MÅ ha floppy disc for å instalere driverene til S-ATA disken min (unødvendig). Men etter mere jeg leser, mer usikker blir jeg, og gruer meg enda mere til at jeg skal byne å bygge i morra. Har nærmest ikke peiling på noe som helst av det her, og har aldri bygd en data før. Har lest user guiden til hovedkortet 2 ganger og prøver å forberede meg best mulig..

men som en slags oppsumering før jeg hiver meg over dette ukjente makkverke med raid, BIOS, jumpere etc.. :ermm:

 

hva trenger jeg å huske på når det gjelder instalering av S-ATA diskene og driverene? vil nødig få noe slags feilmelding opp på skjermen om at ditten og datten er not found eller noe annet skummelt, for da får jeg litt småpanikk og skriver slike lange unødvendige poster som dette her. :no:

 

Har Asus a7n8x-e deluxe

og en SG 120 gb harddisk (S-ATA)

 

 

Takk for all hjelp

 

Joacim J

 

btw: nice guide el-asso :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...