Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Theo343 skrev (1 time siden):

At noe finansieres via Udir er ikke det samme som at Udir har kvalitetssikret det faglige innholdet.

Nei, men nå skrev jeg heller ikke at det finansieres av Udir, men at Udir har kvalitetssikret det faglige innholdet.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Radon Måling skrev (1 time siden):

For ordens skyld man vi poste noe av dette som andre har påpekt før men som til stadighet blir glemt, kanskje ikke alle gidder lese alle sidene her.

Lærebøkenes innhold om kjønn og kjønnsidentitet gjør meg urolig og bekymret

Noen utdrag:

Hmm, jeg ser ikke noe her som er feil eller ikke reflekterer virkeligheten slik den er? At noen mennesker genuint føler de er et annet kjønn enn sitt biologiske er jo et faktum, og barn bør ikke lære noe som ikke er sant. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Radon Måling skrev (1 time siden):

Inne på Aschehougs univers forteller sexolog Tuva Fellman at jenter kan ha penis og gutter kan ha vagina. Hun bruker et kjønnsnøytralt språk og unngår ordene gutt og jente.

Sånn litt på siden (kanskje)...Nå vet ikke jeg om Tuva Fellman støtter kjønnskorrigerende behandling, men dersom hun gjør det, blir ikke det da egentlig litt selvmotsigende?
- Hvorfor skal en jente født i en guttekropp tenke at det riktige blir å operere seg, dersom en jente faktisk kan ha en penis? 

Det er jo det sistnevnte man faktisk ønsker å skape aksept for, og det beste hadde vel vært om det er dit vi kom til slutt, fremfor å drive med svært inngripende operasjoner, som uansett ikke kan endre på biologien? 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Skrevet
HeHauken skrev (26 minutter siden):

Kanskje akademia dropper de meningsløse kjønnstudiene, og dytter dem inn under psykologi, der de hører hjemme? 

👇🏼 Hvem bærer ansvaret, skattebetalerne?

PÃ¥inter skrev (På 30.6.2026 den 15.35):

Barna blitt forsøkskaniner?
«Skolen kan ikke lenger gi en definisjon på hva en kvinne og en mann er

Debatt: Skulle opplæringen gi alvorlige konsekvenser, som usikkerhet rundt eget kjønn, etterfulgt av valg en senere angrer på, hvem sitter da med ansvaret?»

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Snikpellik said:

Hmm, jeg ser ikke noe her som er feil eller ikke reflekterer virkeligheten slik den er? At noen mennesker genuint føler de er et annet kjønn enn sitt biologiske er jo et faktum, og barn bør ikke lære noe som ikke er sant. 

Først og fremst var poenget å belyse for de som stadig kommer her og sier at FRI ikke påvirker noenting. Det er bare et flagg sier de. Eller nå sist var det en som sier det er bare et par samtaler. Men nei, det er på print i lærebøkene.

Hvis du vil snakke om innholdet - det er i beste fall total mangel på nyanser.

Solskinnshistorier om hvor fantastisk det er å skifte kjønn. Du kan bli Emma Ellingsen. Ingenting om angrere og særdeles alvorlige bivirkninger.

Innholdet fremstår som sakset rett fra FRI, til og med med en liten freidig reklame. Ser ut som de har en hotline.

• Liker 4
Skrevet
Baranladion skrev (2 timer siden):

Sånn litt på siden (kanskje)...Nå vet ikke jeg om Tuva Fellman støtter kjønnskorrigerende behandling, men dersom hun gjør det, blir ikke det da egentlig litt selvmotsigende?
- Hvorfor skal en jente født i en guttekropp tenke at det riktige blir å operere seg, dersom en jente faktisk kan ha en penis? 

Det er jo det sistnevnte man faktisk ønsker å skape aksept for, og det beste hadde vel vært om det er dit vi kom til slutt, fremfor å drive med svært inngripende operasjoner, som uansett ikke kan endre på biologien? 

Men hvorfor trenger barn på de laveste trinnene kjennskap til at jenter skulle kunne ha penis? Snakker vi fødselsskader her? For fra et biologisk ståsted er jo det rett og slett feil. Barn lærer jo at dette er normalt før de vet hvordan hormonsystemet fungerer, og før de vet hva kreft og diabetes er.

Noen blir født med seks fingre. Det er jo ikke sånn at man går rundt og annonserer at mennesker har fem til seks fingre per hånd nettopp fordi det er en abnormalitet. Det er jo ikke sånn at man er forsiktige med å telle på fingre eller nevne menneskets ti fingre for ikke å såre noen som måtte ha flere (eller færre) fingre enn ti. Det finnes ingen retningslinjer på bufdir for å hensynta de som måtte ha et annet antall fingre enn ti per hånd. Hvorfor behandles ikke transseksualitet på samme måte? Det er ikke normen, og det er ikke normalt. Det baner ikke veien for å behandle kjønnsinkongruente på en dårlig måte, og voksne mennesker som er beslutningskompetent må få bestemme selv hva de vil gjøre med kroppene sine så lenge de selv kan finansiere kirurgiske inngrep på ellers friske kropper, men det blir feil for alle parter å selge inn deres verdensbilde, basert på deres subjektive opplevelse for hvem de er, som en fasit til alle andre, og da ikke minst overfor barn på de laveste trinnene på skolen. Slik transseksualitet behandles i samfunnet i dag, ja det er keiserens nye klær, opphøyd i n'te potens. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
15 minutes ago, DukeNukem3d said:

By the way, dette var greiene som skulle være "kvalitetssikret"?

Ja man skulle likt å sett denne prosessen? 🤔

Bent Høie svarte med en politisk flipp av argumentet:

– Det er ikke faglig grunnlag for å hevde at åtteåringer blir forvirret av dette, sier den tidligere statsråden.

🤦

Mens som en god nyansert artikkel, i motsetning til lærebøkene (!), får en motstemme i form av en psykolog komme til

Men her er det mye vi ikke vet, og som vi ikke har så mye forskning om

Det må være rom for å være «guttete» som jente og motsatt. Jeg er redd de som føler seg litt usikre og unormale, plutselig skal kjenne at de ikke hører hjemme i kjønnet sit

– Jeg synes vi skal tone litt ned fokuset på kjønn, og heller la barna få bli seg selv på sitt vis

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Radon Måling skrev (18 minutter siden):

– Jeg synes vi skal tone litt ned fokuset på kjønn, og heller la barna få bli seg selv på sitt vis

Dette!!! 👍

• Liker 4
Skrevet
Radon Måling skrev (6 timer siden):

Ja man skulle likt å sett denne prosessen? 🤔

Bent Høie svarte med en politisk flipp av argumentet:

🤦

Mens som en god nyansert artikkel, i motsetning til lærebøkene (!), får en motstemme i form av en psykolog komme til

Bent Høie burde vel stilt seg inhabil i den debatten…..

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (12 timer siden):

Nei, men nå skrev jeg heller ikke at det finansieres av Udir, men at Udir har kvalitetssikret det faglige innholdet.

Jeg fatter ikke denne respekten for autoriteter som folk har. Så fordi Udir sier noe, om kjønn eller hva som helst annet, så er det automatisk sannheten? Jeg ville nå heller sagt at det er omvendt. Eller, kanskje bedre, når noe rart og mistenkelig kommer fra de som har makt i samfunnet, er det all mulig grunn til å gå inn og vurdere det på selvstendig grunnlag.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Ytringer skrev (1 time siden):

Jeg fatter ikke denne respekten for autoriteter som folk har. Så fordi Udir sier noe, om kjønn eller hva som helst annet, så er det automatisk sannheten? Jeg ville nå heller sagt at det er omvendt. Eller, kanskje bedre, når noe rart og mistenkelig kommer fra de som har makt i samfunnet, er det all mulig grunn til å gå inn og vurdere det på selvstendig grunnlag.

Når det bare er ideologisk styrte aktører som KrFU, kristne organisasjoner o.l. som går ut mot det faglige innholdet, og ikke en eneste fagperson eller fagmiljø såvidt jeg kan se, ser jeg ingen grunn til å sette Utdanningsdirektoratets kvalitetssikring i tvil her. Man kan være personlig uenig eller enig i innholdet, men tror man at man kan og vet mer enn fagfolk så har man kanskje litt for høye tanker om seg selv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Når det bare er ideologisk styrte aktører som KrFU, kristne organisasjoner o.l. som går ut mot det faglige innholdet, og ikke en eneste fagperson eller fagmiljø såvidt jeg kan se

Kanskje gjøre flere undersøkelser?

«Det er betydelig faglig uenighet i det norske helsemiljøet knyttet til kjønnsbekreftende behandling. Diskusjonen står hovedsakelig mellom Nasjonalt senter for kjønnsinkongruens (NBTK) på Rikshospitalet, som praktiserer en tradisjonell og ofte mer restriktiv tilnærming, og andre fagmiljøer som støtter en mer liberal og desentralisert praksis.»

«I land som vårt føles det som alt er mulig og alt er lov, kun det tekniske begrenser. Nå er det opp til individet å kontinuerlig skape, revurdere, presentere og forsvare sin selvidentitet allerede fra ung alder.»

«Ulike forskningsstudier tas til inntekt for enten en liberal eller en restriktiv posisjon, uavhengig av studiens metode og kvalitet, og den nyanserte mellomposisjonen er fraværende (3). Forskere og fagfolk kvier seg for å delta i både faglig utvikling og samfunnsdebatt.»

Når fagfolk kvier seg for å uttale seg i redsel for å krenke de som kanskje trenger rettledning, da er det gått for langt.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (10 minutter siden):

?

Vi snakket om Utdanningsdirektoratets faglig godkjente undervisningsopplegg i barnehage og skole, ikke om kjønnsbekreftende behandling.

Det du påpeker er en annen debatt, absolutt relevant her, men ikke til mitt innlegg eller det vi diskuterte over :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Skrevet
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Vi snakket om Utdanningsdirektoratets faglig godkjente undervisningsopplegg i barnehage og skole, ikke om kjønnsbekreftende behandling.

Hvis man lærer i skolen at det kjønnet legen identifiserer deg med bare ert tull, da synes jeg innlegget var relevant. 🙂👇🏼 ALLEREDE fra ung alder.

PÃ¥inter skrev (16 minutter siden):

«I land som vårt føles det som alt er mulig og alt er lov, kun det tekniske begrenser. Nå er det opp til individet å kontinuerlig skape, revurdere, presentere og forsvare sin selvidentitet allerede fra ung alder.»

• Liker 2
Skrevet

Jeg lar meg ikke imponere av å bruke ordet "faglig" i denne sammenhengen. De radikale ideologene har fått innpass både i styringsverket og i utdanningssystemet. Budskapet deres blir ikke objektive sannheter av den grunn. Gramsci kalte det "den lange marsjen gjennom institusjonene".

• Liker 3
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (39 minutter siden):

Det gjør man vel ikke.

Tja, hva tror du barna tenker når de leser dette:

«Da jeg ble født, gjetta legene på sykehuset at jeg var en jente. Det trodde de andre voksne på, men da jeg gikk på videregående skole, måtte jeg fortelle dem at legene tok feil», forteller August i boken.

«Etter en stund skjønte jeg at det var helt normalt å ikke føle seg som jente eller gutt», sier August, som også synes det er viktig å fortelle at «man aldri kan se på noen hvilken kjønnsidentitet man har», at «det finnes flere kjønn enn to» og at man kan være «noe annet enn gutt eller jente, eller en blanding».

Og i tillegg hører det fra en person i klasserommet, der følelser og gråt kanskje er en del av historien:

«Den nye kjønnsideologien dukker opp i undervisningsmateriell for flere fag. I boken Arena 5, Aschehoug Undervisning sin lærebok i samfunnsfag for 5. trinn, får barna på ti år lære at «alle i Norge har rett til å endre sitt juridiske kjønn, dersom de søker om det». Barna introduseres for begrepene transperson, cis-kjønnet og ikke-binær. Og de får møte en person som definerer seg selv som hver av disse kategoriene.»

Hva tror du disse 8 åringene tenker om leger? Pensum for åtte-åringer👆🏼

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (14 minutter siden):

Tja, hva tror du barna tenker når de leser dette:

«Da jeg ble født, gjetta legene på sykehuset at jeg var en jente. Det trodde de andre voksne på, men da jeg gikk på videregående skole, måtte jeg fortelle dem at legene tok feil», forteller August i boken.

«Etter en stund skjønte jeg at det var helt normalt å ikke føle seg som jente eller gutt», sier August, som også synes det er viktig å fortelle at «man aldri kan se på noen hvilken kjønnsidentitet man har», at «det finnes flere kjønn enn to» og at man kan være «noe annet enn gutt eller jente, eller en blanding».

Og i tillegg hører det fra en person i klasserommet, der følelser og gråt kanskje er en del av historien:

«Den nye kjønnsideologien dukker opp i undervisningsmateriell for flere fag. I boken Arena 5, Aschehoug Undervisning sin lærebok i samfunnsfag for 5. trinn, får barna på ti år lære at «alle i Norge har rett til å endre sitt juridiske kjønn, dersom de søker om det». Barna introduseres for begrepene transperson, cis-kjønnet og ikke-binær. Og de får møte en person som definerer seg selv som hver av disse kategoriene.»

Hva tror du disse 8 åringene tenker om leger? Pensum for åtte-åringer👆🏼

Tenker at de får empati med de menneskene som eventuelt måtte ha det sånn, lærer at det finnes noen som er annerledes og at det er greit.

Jeg ser ærlig talt ikke helt hva som er problemstillingen med det du trekker frem her. Er det at barna lærer fakta om samfunnet rundt seg?

• Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ærlig talt ikke helt hva som er problemstillingen med det du trekker frem her

Det har jeg fått med meg.

Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Tenker at de får empati med de menneskene som eventuelt måtte ha det sånn, lærer at det finnes noen som er annerledes og at det er greit.

Å hvis man ikke lærer dette hjemme så er vel barnevernet koblet på tenker jeg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...