Gå til innhold

Stoltenbergs nye eiendomsskatt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, scuderia said:

Arveskatten fungerte dårlig fordi den var satt feil. Når det er finansdepartement som lager satsene så går det galt avsted som nå med de siste trygg styring skattene fra ap.

Arveavgift med innslagspunkt på 50 millioner er noe alle ville ha akseptert men da blir det ikke så mye penger i statskassen

Å sette skatter som rammer urimelig etter metoden 'bare det er få nok som rammes slik at vi får flertall' er fortsatt ikke greit. Mange familiebedrifter kan havne godt over en slik grense. Skal man da kreve bedriften likvidert slik at arveskatten skal kunne betales? Da blir den gjerne nedlagt eller i det minste tvinges ut av arvingenes hender (og da blir den gjerne slaktet og nedlagt uansett). 

Arveavgift i likhet med formueskatt hører hjemme på historiens søppeldynge. Det er tåpelige skatter som bare ødelegger for en god samfunnsutvikling med perverse incentiver og urimelige utslag. Skattlegg der man faktisk tjener penger ikke fantasiverdier som bare finnes i teorien.

Endret av sverreb
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arveavgift og formuesskatt hører til historiens skraphaug. Er ikke overrasket over at Jens fremdeles liker å grave i lommeboka til folkets flest 

• Liker 5
Skrevet

Det er én ting jeg stusset spesielt over i Jens sitt resonnement... "unge sliter med å komme inn på boligmarkedet"

Slik denne skatten har slått ut, så blir den logiske videreføringen av dette resonnementet da at – de unge skal ut å kjøpe eneboliger til 20-30 millioner kroner? Når man i utgangspunktet ikke har råd til en 40kvm i en sliten utkant av Oslo?

Sånn går det vel når man ikke helt har kontroll på bortforklaringene sine lenger. Det er jo bare ren og skjær tragedie – og atter en gang ødelegger finansdepartementet for boksalget til Jens...

• Liker 5
Skrevet
Vollen94 skrev (10 timer siden):

Det er én ting jeg stusset spesielt over i Jens sitt resonnement... "unge sliter med å komme inn på boligmarkedet"

Slik denne skatten har slått ut, så blir den logiske videreføringen av dette resonnementet da at – de unge skal ut å kjøpe eneboliger til 20-30 millioner kroner? Når man i utgangspunktet ikke har råd til en 40kvm i en sliten utkant av Oslo?

Sånn går det vel når man ikke helt har kontroll på bortforklaringene sine lenger. Det er jo bare ren og skjær tragedie – og atter en gang ødelegger finansdepartementet for boksalget til Jens...

Den nye skattemodellen saboterer også for de foreldrene som ønsker å hjelpe førstegangsetablerere.

De pengene man har spinket og spart gjennom et langt arbeidsliv skal beskattes enda noen ganger slik at det blir minimalt igjen til de som skal videreføre befolkning og velferd.

• Liker 5
Skrevet
On 1/25/2026 at 9:38 AM, obygda said:

Det er jo galskap om man skal lage et finmasket system. Det enkleste vil ofte være det beste - fjern all formueskatt. Skatt og avgifter er noe man bør ha på inntekter og forbruk. Formue har ingen verdi før man bruker den uansett. F.eks kunne man fjernet all skatterabatt på gjeld.

Formueskatt på egen bolig(bostedsadresse) burde blitt fjerna asap. Så kunne di fjerna alskens unødvendige avgifter og satt ned skatten på arbeid betydelig. Mva burde blitt redusert til 10%. Aksjeskatten ved realisering burde blitt redusert til 20%. Drivstoff og elektrisitet burde blitt redusert betydelig for heile Norge slik at det går ann å skape arbeidsplasser i dette landet. Dernest burde lønnsfesten til stat og kommune + politikere blitt redusert til makslønn på det dobbelte av det minstepensjonister får. 

• Liker 4
Skrevet

Her er det beskatning av bolig som er problemet.... feil det er formueskatten som er problemet, og det er ikke bare rike bedrifter og Spetalen og co som må betale, har man lite gjeld og egen bolig, havner man fort i den skatte blemmen. 

Det er nesten bra det innføres mer idiot skatter, sånn at stadig flere får opp øynene for galskapen kommunistisk omfordelings parti er en skam for Norge.  Det er null problem å drifte dette landet uten årelatnings skatter, men bermen verner om sitt, ingen skal spare og ingen skal kutte.  

Skrevet (endret)

At man skal skatte ihjel nordmenn er galskap uansett hvordan skatten blir sminket opp og levert ut. Jeg er så lei av å høre at "vi har det så fint"... Ja, vi har det fint. Men det skulle da f*** meg bare mangle også? Poenget er jo at vi burde hatt det veldig mye bedre! Skjønner ikke denne lysten til å hele tiden sammenligne oss med U-land?

"Sammenlignet med det og det landet, så viser det at Norge ligger ganske midt på treet" – Vil ikke høre det! For vi er ikke som et hvilket som helst land. Vi er egentlig steinrike, men vi har mennesker i politikken som ikke har den snevreste forståelse av hvordan man skal styre et land! Da snakker jeg både om innenriks og utenriks, de har rett og slett null peiling!

En hvilken som helst idiot klarer å tenke litt hvis man har rådgivere som spytter ting inn i øret ditt døgnet rundt – men da oppstår det flere problemer! 1) Ørekanalen din blir etter ganske kort tid full av spytt, 2) Da blir du bare sittende på kontoret hele dagen – når man egentlig burde vært ute og snakket med mennesker som lever og jobber utenfor stortinget!

Når er det dere har sett politikere? Hold TV utenfor, det teller rett og slett ikke

Jeg kan faktisk med hånden på hjerte si at jeg aldri har sett en politiker i levende livet – og jeg ferdes i Oslo hver eneste dag. Mulig jeg har sett en og annen tosk som sitter på stortinget, men som jeg ikke kjenner igjen ansiktet på, det skal jeg ikke utelukke. Men jeg har enda til gode å høre fra venner eller bekjente at de, eller noen de kjenner igjen, har fått besøk at en eller annen politiker på jobb eller andre steder? 
Når man skal styre et folk, så synes jeg det er direkte uansvarlig å ikke ha kontakt med det folket man er satt til å styre. 

Ekstra spesielt blir det, når en tulling som sitter på Stortinget skal tjene 100% mer enn hva som er medianlønn i Norge og 300% mer enn en vanlig alderspensjon! Det er helt grusomt og jeg blir kvalm av det. De gir vel glatt f*** i om skattene øker litt her og litt der, de har vel egne fradragsordninger for seg selv og merker sjelden til den slags. Jens fikk jo 36 millioner på bok skattefritt, så han merker det i alle fall ikke! 

Endret av Vollen94
  • Liker 3
Skrevet
Maabren skrev (10 timer siden):

Formueskatt på egen bolig(bostedsadresse) burde blitt fjerna asap. Så kunne di fjerna alskens unødvendige avgifter og satt ned skatten på arbeid betydelig. Mva burde blitt redusert til 10%. Aksjeskatten ved realisering burde blitt redusert til 20%. Drivstoff og elektrisitet burde blitt redusert betydelig for heile Norge slik at det går ann å skape arbeidsplasser i dette landet. Dernest burde lønnsfesten til stat og kommune + politikere blitt redusert til makslønn på det dobbelte av det minstepensjonister får. 

Så ikke denne før jeg kommenterte nå, men – helt fantastisk skrevet! Hvor stemmer jeg på deg til finansminister? Helt oppriktig ment! At det sitter folk på stortinget som alle får over 1,2 millioner kroner i året, bare for å sitte der? Det er jo ikke ganger man har hørt om tom sal i stortinget ved avstemming over lovforslag, men at de stiller opp ved lovforslag som er oppe i media. Ellers sitter de rundt på disse kafeene i Oslo når det er fint vært og spiser lunsj (dette kommer fra stortingsrepresentanter selv). De får sikkert godtgjørelse for lunsjen også, hvis de klarer å putte det på et eller annet som bare "måtte" gjøres. 

Noen må rydde opp her. Jeg håper bare det skjer før enn siden. 

Det virker jo bare som de vil ha alle ut? Kanskje det er det som er den store ideen her nå? At de åpner opp grensene og vil ha resten til å flytte ut? Jeg er ganske sikker på at det er det som blir konsekvensene av den politikken de holder på med nå i alle fall. 

Skrevet

Jeg tror faktisk at Stoltenberg bare vil ha et system som gir mer korrekt estimat av formue. Den reelle verdien til huset er jo unektelig relevant hvis man først skal ha en sånn skatt.

Jeg tror rett og slett at de har brukt opp tålmodigheten til folket når det gjelder økte kostnader: Mat, strøm, bolig, renter etc. Samtidig får alle med seg at staten flyter over av penger.

Jeg tror også mange hadde et inntrykk at AP ikke skulle innføre flere skatteøkninger denne perioden, selv om det ikke var nøyaktig det de lovte. 

• Liker 1
Skrevet

Enda så ille dette rammer mange eldre med egen bolig og nedbetalt gjeld .. er det ikke litt payback for de mange modne/eldre kvinnene som stemte AP fordi Jens er tilbake i norsk politikk at de kanskje ikke har råd til å bo i sitt eget hjem lengre?

Dessverre rammer det også reflekterte mennesker som ikke stemmer AvgiftsPartiet - fordi de ønsker forutsigbarhet i den økonomiske poltikken og mye annet som er bedre for landet.

• Liker 3
Skrevet

Folket har stemt frem AP da må de regne med AP-politikk. 

"Trenger mer skatt" sier apologetene som om det er komplett umulig å redusere og effektivisere den enorme offentlige sektoren og pengeutdelingen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Bing123 skrev (3 minutter siden):

"Trenger mer skatt" sier apologetene som om det er komplett umulig å redusere og effektivisere den enorme offentlige sektoren og pengeutdelingen.

Trenger penger til underhold av egen velgerskare, massive utbetalinger til utlandet, "grønt skifte" og pengeutdeling til alt mellom himmel og jord. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hele opplegget rundt skatt på egen bolig som vi har kjøpt og betalt for er jo ren årelating, all skatt på ting vi har kjøpt med egne penger som for øvrig også er skattet for i alle bauer og kanter er fullstendig meningsløst. La oss se, vi har betalt inntektsskatt, trinn skatt, trygdeavgift, formueskatt, dokumentavgift, eiendomsskatt.

Andre "skatter", renter på boliglån, nettleie, moms på alt man skal ha til vedlikehold av bolig.

Kutt og opprensking, purging! er det som må til, da blir det skatteletter! 

Landet kunne vert så rikt at staten kunne finansiert boliger til fast lav rente. 

Endret av guttorm
Skrevet (endret)
Bing123 skrev (10 timer siden):

Våre «internasjonale (EU-)forpliktelser» og selvpisking fordi vi er så frekke at vi tjener penger på våre naturgitte ressurser som olje og strøm, teller mest i dette regnestykket.
Man skal heller ikke glemme at det er mange APvelgere i offentlig sektor som vil vende seg bort fra AP hvis de må omskolere seg. Det samme gjelder alle trygdede i arbeidsfør alder som nyter godt av trygdeytelser som gjerne overstiger lønn i lavtlønnsyrker.

På høy tid at den hardtarbeidende og verdiskapende delen av befolkningen som fortsatt har arbeidsmoral og et etisk kompass i behold, tar et oppgjør med disse lite bærekraftige trendene

Endret av Vokteren
  • Liker 1
Skrevet

Det er utrolig råtten gjort av Stoltenberg, og enda verre av SV og Rødt som ikke vil forsøke å heve bunnfradraget.

At man oppfordrer til å ta opp lån på huset sitt for å betale skatt er ellevilt. I prinsippey betyr det at Staten tar litt og litt av huset ditt.

En kan ikke tenke så enkelt som at om noen har verdier, og andre ikke, så er det bare å ra fra dem som har noe. Når man har levd et nøkternt liv hele livet, betalt sin gjeld, jobbet hver dag: så er takken at Staten og de røde tar det kjærestw materielle du eier? 

Sosialistene burde heller gjøre noe med offentlig sløsing, der vi brenner omtrent 1/3 av statsbudsjettet, før en plyndrer boligeiere.

Skrevet
Philber Desanex skrev (12 timer siden):

Jeg tror faktisk at Stoltenberg bare vil ha et system som gir mer korrekt estimat av formue. Den reelle verdien til huset er jo unektelig relevant hvis man først skal ha en sånn skatt.

Jeg tror rett og slett at de har brukt opp tålmodigheten til folket når det gjelder økte kostnader: Mat, strøm, bolig, renter etc. Samtidig får alle med seg at staten flyter over av penger.

Jeg tror også mange hadde et inntrykk at AP ikke skulle innføre flere skatteøkninger denne perioden, selv om det ikke var nøyaktig det de lovte. 

Folk er dumme om de går på Avgiftspartiets løfter. Det blir ALLTID mer skatt med AP. Men, denne gangen var de svært rå med eldre, ofte enslige.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...