Gå til innhold

Boikott USA

Anbefalte innlegg

Skrevet
31 minutes ago, Boing_80 said:

Det jeg ikke skjønner er hvorfor mediene ikke har skrevet mer om den masseovervåkingen og datainnsamlingen som faktisk foregår?

Det har vært skrevet masse om det i mange år allerede, men de færreste bryr seg. EU har jobbet endel for å beskytte personvernet, men det er ikke populært å snakke positivt om EU i Norge. 

Mediene fokuserer mest på den siste tidens nyheter og kan ikke fortsette å skrive om lite populære saker som alle har lest om de siste 20 årene allerede hvis de ønsker å overleve. Hvis ikke man har fått med seg hva selskaper og google og facebook driver med har man levd under en stein i minst 20 år. Sakene dukker opp igjen med jevne mellomrom hvis det blir aktuelt med ny lovgivning som tilfører noe nytt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Smule8o skrev (34 minutter siden):

Mikroprossesor ingenting i Europa, men koreanske Samsung og taiwanske MediaTek. Forøvrig er ARM som nesten alt unntatt Intel og AMDs prosessorer er basert på Britisk 

Microsoft finnes det gode alternativer til. Linux, Libre Office osv

Android/iOS. Her er det nok dårlig stilt.

OpenAI lager ingen essensielle produkter for noen som helst. Franske Mistral eksisterer vel, men kjører nok også på amerikanske Nvidia GPUer

ARM er jo ikke det samme. Jeg synes i alle fall det høres ut som en fantasi at vi skulle boikotte USA. I teorien kunne vi kanskje "klart oss", men vi ville kommet dårligere ut av det enn USA.

Dessuten ville vi blitt avhengige av Kina, som ikke er noe bedre.

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Philber Desanex said:

ARM er jo ikke det samme. Jeg synes i alle fall det høres ut som en fantasi at vi skulle boikotte USA. I teorien kunne vi kanskje "klart oss", men vi ville kommet dårligere ut av det enn USA.

Dessuten ville vi blitt avhengige av Kina, som ikke er noe bedre.

ARM er ikke det samme som hva? Samsung og MediaTek designer mikroprossesorer basert på ARMs intellektuelle eiendom. Samsung er ikke langt bak amerikanske selskap hva gjelder ytelse. ARM baserte prosessorer er sakte men sikkert i ferd med å overta for Intels arkitektur.

Disse kan produseres i Taiwan vha Europeiske maskiner.

Vi kan nok ikke boikotte USA totalt over natten. Men vi bør nok uansett satse mer på de gode alternativene fra vennligsinnede land for på sikt å bli mer uavhengige

Endret av Smule8o
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Reg2000 skrev (13 minutter siden):

Det har vært skrevet masse om det i mange år allerede, men de færreste bryr seg. EU har jobbet endel for å beskytte personvernet, men det er ikke populært å snakke positivt om EU i Norge. 

Jeg er nysgjerrig på hvorfor det er så få som bryr seg. Noen tanker om det?

En ting jeg har lagt merke til er at det ofte er konspirasjonsteoretiker miljøene som først snakker om slike ting, men blir raskt forvist til bakgrunn av storsamfunnet. Men så viser det seg at disse teoretikerne hadde noe for seg. Epstein filene viser jo hvor ille ting er blant eliten. Dette tok for eks. en del folk hos nettavisen Nyhetsspeilet, men ble latterliggjort. Så viser det seg at noe stemte. Hvis dette hadde blitt sagt for ti år siden så hadde disse folk blitt ledd i hjel.

Jeg renvasker ikke Nyhetsspeilet da mye av det som står på siden deres er litt for mye for min del. Men det er i alle fall tydelig at vi i samfunnet har noen mennesker som ser veldig annerledes på ting, og som ofte får rett også.

Noen tanker om det?

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Skrevet

Altså folkens... Vi trenger ikke skjære av oss hodet her heller! Skal man legge press på USA så trenger man ikke flytte inn under en stein og slutte å bruke absolutt ALT som er produsert/funnet opp i USA. Man får heller tenke at "mange bekker små, gjør stor å". Så lenge man tar små bevisste valg i hverdagen så blir det som i klimasaken; Jeg redder ikke verden alene, men jeg kan gjøre de små tingene som tilsammen vil gjøre en forskjell.

For min egen del, så er det ikke noe alternativ å kutte ut Pepsi Max, men jeg avlyste ferieturen til USA i fjor sommer og brukte ferien i Europa. Så er det alle de andre små valgene man tar, og jeg er sikker på at butikker snart kommer til å følge opp, hvor de merker hvor produktene kommer fra, enda bedre. Vi må bare sørge for at de ser at det vil lønne seg...

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
13 minutes ago, Fatninja said:

Dokumentasjon ja, lol....    Les media fra de siste 10-20  årene.

Det fins mye av det på nett.  VG.no, Dagbladet.no, NRK.no.

Det er bare å slå deg løs @obygda

Hvor finner du der saker som omtaler det som er relevant for temaet vi her disktuterer?

Jeg bare lurer?

Men du mener vel at det er bra at vi blir masseovervåket av USA?

Jeg ser ikke noen grunn til å hevde at brukeren liker å bli masseovervåket av USA bare fordi han ber deg dokumentere det du sier.

Jeg kan ikke se du har belegg for påstanden din heller, Kadyrov hevder Musk har skrudd av bilen hans.
Det kan fint være det har skjedd, men en bør ikke legge frem noe som en etablert sannhet, når det bare er en påstand.

Fordelen med å lete frem kilder som støtter det en foreslår, er også at man evt. oppdager egne feil før man publiserer innlegg og sparer alle for tid.

• Liker 4
Skrevet
3 minutes ago, Boing_80 said:

Jeg er nysgjerrig på hvorfor det er så få som bryr seg. Noen tanker om det?

Fordi det ikke er noen umiddelbare åpenlyse konsekvenser og folk flest synes ikke de har noe å skjule fra et ansiktsløst amerikanske selskap. Enkelheten med å bruke google trumfer enhver reservasjon de har.

En ting jeg har lagt merke til er at de ofte er konspirasjonsteoretiker miljøene som først snakker om slike ting, men blir raskt forvist til bakgrunn av storsamfunnet. Men så viser det seg at disse teoretikerne hadde noe for seg. Epstein filene viser jo hvor ille ting er blant eliten. Dette tok for eks. en del folk hos nettavisen Nyhetsspeilet, men ble latterliggjort. Så viser det seg at noe stemte.

Konspigærningene bidrar ikke med noe positivt. De påstår de er redde for å bli overvåket men de er jo storforbrukere av SOME der de faktisk blir overvåket. Epstein-filene har foreløpig ikke vist noenting vi ikke visste fra før. I mellomtiden har konspigærningene bidratt til å latterliggjøre hele saken med pizzagate, påstander om bloddrikkende demokrater m.m. Selv om det en sjelden gang skulle dukke opp noe som er riktig i haugen av desinformasjon er konspigærningene et netto negativt bidrag til menneskeheten. Selv en klokke som ikke går viser riktig tid to ganger i døgnet. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Reg2000 skrev (23 minutter siden):

Konspigærningene bidrar ikke med noe positivt. De påstår de er redde for å bli overvåket men de er jo storforbrukere av SOME der de faktisk blir overvåket. Epstein-filene har foreløpig ikke vist noenting vi ikke visste fra før. I mellomtiden har konspigærningene bidratt til å latterliggjøre hele saken med pizzagate, påstander om bloddrikkende demokrater m.m. Selv om det en sjelden gang skulle dukke opp noe som er riktig i haugen av desinformasjon er konspigærningene et netto negativt bidrag til menneskeheten. Selv en klokke som ikke går viser riktig tid to ganger i døgnet. 

Jeg er ikke enig. Slik jeg ser det så er disse folka med på å utfordre tanksettet vårt selv om de har eksentriske metoder og utspill. Det er klart at når de beveger seg fra kommentarer på nettforaer til å bli (voldelige) aktivister at det blir skummelt, men jeg tror vi trenger disse folka også. De utfordrer det etablerte, de meningene som blir tatt for gitt og sjeldent utfordret. Men som med alt annet så er det snakk om grader og når det blir for aktivisme så må stoppe de. 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Boikotter USA, men velger åpenbart ikke kinesiske produkt heller.

USA støtter kanskje ikke Ukraina, men Kina støtter jo Russland aktivt og er antagelig helt avgjørende for at de kunne kriget helt til nå (Stoltenberg uttalte dette).

Så å velge kinesiske produkt er ihvertfall ikke noe bedre enn amerikanske produkt.

Velg canadiske, europeiske, nordiske, norske og gjerne lokale der det er mulig :) Eventuelt produkt fra andre nære allierte som Sør-Korea, Japan mm.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
Skrevet
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Boikotter USA, men velger åpenbart ikke kinesiske produkt heller.

USA støtter kanskje ikke Ukraina, men Kina støtter jo Russland aktivt og er antagelig helt avgjørende for at de kunne kriget helt til nå (Stoltenberg uttalte dette).

Så å velge kinesiske produkt er ihvertfall ikke noe bedre enn amerikanske produkt.

Velg canadiske, europeiske, nordiske, norske og gjerne lokale der det er mulig :) Eventuelt produkt fra andre nære allierte som Sør-Korea, Japan mm.

Merker at jeg ikke like villig til å kjøpe amerikanske varer lengre. 
De kan takke sin president for dette.

Men det er jo et hykleri uten like at de fremste kritikerne uten å blunke kjøper kinesiske varer til og med kostbare biler som er med på å holde folkemordet i Ukraina i gang.
Verst er kommuner som kjøper kinesiske el-busser som står i kulda. Hvor prinsippløse og dumme  kan folk bli.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 minutes ago, Boing_80 said:

Jeg er ikke enig. Slik jeg ser det så er disse folka med på å utfordre tanksettet vårt selv om de har litt eksentriske metoder og utspill. Det er klart at når de beveger seg fra kommentarer på nettforaer til å bli (voldelige) aktivister at det blir skummelt, men jeg tror vi trenger disse folka også. De utfordrer det etablerte. Men som med alt annet så er det snakk om grader og når det blir for aktivisme så må stoppe de. 

Jeg har enda ikke sett en eneste uttalelse fra disse som har "utfordret tankesettet" mitt. Det eneste de har oppnådd er å gjøre meg opprørt over hvor lett folk lar seg lure og hvor mye tid og ressursser som kastes bort på åpenbart vås. Mange av konspiideene er også direkte farlige som feks antivakserne. Generelt oppnår de bare å ødelegge tilliten i samfunnet og skape mer konflikt helt uten grunn. 

• Liker 4
Skrevet
Reg2000 skrev (Akkurat nå):

Jeg har enda ikke sett en eneste uttalelse fra disse som har "utfordret tankesettet" mitt. Det eneste de har oppnådd er å gjøre meg opprørt over hvor lett folk lar seg lure og hvor mye tid og ressursser som kastes bort på åpenbart vås. Mange av konspiideene er også direkte farlige som feks antivakserne. Generelt oppnår de bare å ødelegge tilliten i samfunnet og skape mer konflikt helt uten grunn. 

Da har vi nok ulike meninger om dette. Men jeg avfeier ikke det du skriver som tull. Det er interessante ting du trekker frem. 

• Liker 2
Skrevet
Smule8o skrev (51 minutter siden):

Det samme gjelder faktisk europeiske..Jeg vet fordi jeg kjenner til prosessen som ble gjort i forbindelse med anskaffelsen av disse bussene. Og bare så det er sagt - det er bare å dra ut SIM kortet i bussen og vips - så er man offline. Når man bestilte disse bussene var det faktisk et krav fra bestiller at man skulle kunne oppdatere software på den og regulere f.eks hastighet på dem osv. fra remote...Disse bussene kan også geofences slik at den som kjører bussen ikke kjører fortere enn hastigheten på stedet. Videre kan den som skal drive vedlikehold på disse bussene faktisk se de samme feilmeldingene som sjåføren får frem hos seg. Alt dette er altså gjort etter krav fra bestiller. Det er ikke noe som er spesifisert av produsenten selv - men av den norske kunden! Når man leser slike sensasjonsnyheter så er det viktig å få med seg alle detaljene om hvorfor det er sånn og sånn og hvem som har bestemt at slik skal det være..Og i denne konkrete saken så kjenner jeg faktisk en del detaljer og slik jeg tolker en del av disse sensasjons nyhetene har man skrevet en story uten å helt forstå hvorfor ting er som de er - og hvem som har bestemt dette. Man tror at dette er noe kina selv dyttet inn i bussene osv...Men det er altså ikke korrekt...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Med all respekt til OP, så er det denne type monomani man ender opp med, når man får alle nyhetene sine fra NRK, Aftenposten, Dagbladet, VG og co. 

Hvis vi skal snakke om virkelige trusler mot demokratiet og Vesten, da bør du se til Kina. Der har du et virkelig diktatur, med millioner av mennesker i fangenskap, konsentrasjonsleirer med tvangsarbeid og mishandling, et orwelliansk overvåkningssystem osv.

Men monomane politiske korrekte venstrefolk har Trump på hjernen. Bekymre dere heller for hvordan EU-eliten bygger ned nasjonalstaten og landegrensene her i Europa, selve grunnlaget for vårt velferdssamfunn.

Selvfølgelig er det mye med Trump man kan problematisere, men når demokratene driver med politisk destabilisering (med bl.a. åpne grenser og oppildne voldelige mobber), korrupsjon og maktmisbruk - da er det stille fra NRK og co. Det hele blir svært ensporet og ensidig.

Nyhetskanaler som NRK og co er derimot en reell trussel mot Norges beste interesser, med sin kulturradikale "journalistikk". Hvis NRK hadde fått viljen sin, så hadde mye av olje- og gassindustrien vært nedlagt. Vi hadde hatt enda mer liberal innvandrings- og bistandspolitikk (som allerede koster oss flere hundre milliarder kroner i året), enda mer økonomisk destruktiv grønn politikk, og enda mer innovasjons-fiendtlig skattepolitikk osv. Sånn blir det når SV- og MDG-journalister får dominere debattlandskapet.

Det er skremmende mye kunnskapsløshet blant norske borgere, fordi norske mainstream medier står til stryk, og er stort sett en saueflokk med de samme ideologiske blindsonene, hvor det produseres tusenvis av artikler om en håndfull emner, i stedet for å se verden i flere nyanser og perspektiver. Det er langt større ting her i Norge å bekymre seg over i disse dager, enn Trump og "MAGA".

Endret av Peter Johansen
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Peter Johansen skrev (13 minutter siden):

Med all respekt til OP, så er det denne type mentale irrganger man ender opp med, når man får alle nyhetene sine fra NRK, Aftenposten, Dagbladet, VG og co. 

Hvis vi skal snakke om virkelige trusler mot demokratiet og Vesten - både politisk, økonomisk og mer til, da bør du heller se til Kina. Der har du et virkelig diktatur, med millioner av mennesker i fangenskap, konsentrasjonsleirer med tvangsarbeid og mishandling, et orwelliansk overvåkningssystem osv.

Men monomane politiske korrekte venstrefolk har Trump på hjernen. Få dere litt perspektiver! Bekymre dere heller for hvordan EU-eliten bygger ned nasjonalstaten og landegrensene her i Europa. Selvfølgelig er det mye med Trump man kan problematisere, men når demokratene driver med politisk selvskading, korrupsjon og maktmisbruk i storstilt skala - da er det stille fra NRK og co. 

Nyhetskanaler som NRK og co en langt større trussel mot Norge, enn det Trump noen gang vil bli, med sin kulturradikale propagandamaskineri. Hvis NRK hadde fått viljen sin, så hadde mesteparten av olje- og gassindustrien vært nedlagt. Vi hadde hatt enda mer liberal innvandrings- og bistandspolitikk (som allerede koster oss flere hundre milliarder kroner i året), og enda mer økonomisk destruktiv grønn politikk. Sånn blir det når SV- og MDG-journalister får dominere debattlandskapet.

Det er skremmende mye kunnskapsløshet blant norske borgere, fordi norske mainstream medier er patetisk dårlig, og er stort sett en saueflokk av journalister som mener og skriver akkurat det samme, med de samme blindsonene og ideologiske agendaene.

Er dette et forsøkt på avsporing, whatbaoutisme og alt det der? I så fall mislykkes du 200% med å påvirke meg. Canada har nettopp blitt enig om handelsavtale med Kina. Hvorfor det? 

Folk ser det som skjer foran dem.

Canada's deal with China signals it is serious about shift from US

https://www.bbc.com/news/articles/cm24k6kk1rko

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (4 minutter siden):

Er dette et forsøkt på avsporing, whatbaoutisme og alt det der? I så fall mislykkes du 200% med å påvirke meg. Canada har nettopp blitt enig om handelsavtale med Kina. Hvorfor det? 

Folk ser det som skjer foran dem.

Hva så? Norge samarbeider også med Kina. Fordi vi er avhengig av deres produkter og penger (blant annet via fiskeeksporten vår). 

Det jeg skrever overfor er en komprimert spissformulering. For å virkelig å gå i dybden, så måtte jeg ha skrevet side opp og side ned, og det har jeg hverken tid eller mulighet til. Anbefaler dog folk å lese Dag og Tid-artiklene til (nå dessverre avdøde) Jon Hustad, eller Wolfgang Wee-episodene med Asle Toje som starten på en slags mental renselsesprosess, etter SV og MDG-hjernevasken til NRK og co.

Endret av Peter Johansen
  • Liker 2
Skrevet
Peter Johansen skrev (Akkurat nå):

nbefaler dog folk å lese artiklene til (nå dessverre avdøde) Jon Hustad, eller Wolfgang Wee-episodene med Asle Toje som starten på en mental renselsesprosess, etter hjernevasken til NRK og co.

Nettopp det jeg mistenkte. Jeg tar deg ikke seriøst for fem flate øre. Dine helter er Toje og Wee? 

Come on! Dont insult our intelligence.

• Liker 4
Skrevet
Peter Johansen skrev (16 minutter siden):

Legg Trump-paranoiaen til side. Nyhetskanaler som NRK og co er den reelle trusselen mot Norges beste interesser, med sin propaganda-aktige "journalistikk". Hvis NRK hadde fått viljen sin, så hadde mesteparten av olje- og gassindustrien vært nedlagt. Vi hadde hatt enda mer liberal innvandrings- og bistandspolitikk (som allerede koster oss flere hundre milliarder kroner i året), og enda mer økonomisk destruktiv grønn politikk. Sånn blir det når SV- og MDG-journalister får dominere debattlandskapet.

Jeg har aldri stemt på MDG eller SV - og en må faktisk være blind for å ikke se sykdommen og galskapen hos Trump. Trump sitt USA er langt mye verre enn Kina for oss er her i vesten.  Kina kommer til Europa og investerer i f.eks bil fabrikker osv...USA vil at f.eks at europeisk industri skal etablere seg der for å slippe toll.  Men skit i økonomien - det viktige her er at mannen er total bonkers...og presteskapet rundt ham er like gal i hodet. Vi bør defintivt bekymre oss mye mer mhp Trump enn f.eks Kina.

• Liker 4
Skrevet
Peter Johansen skrev (3 minutter siden):

Hva så? Norge samarbeider også med Kina. Fordi vi er avhengig av deres produkter og penger (blant annet via fiskeeksporten vår). 

Det jeg skrever overfor er en komprimert spissformulering. For å virkelig å gå i dybden, så måtte jeg ha skrevet side opp og side ned, og det har jeg hverken tid eller mulighet til. Anbefaler dog folk å lese Dag og Tid-artiklene til (nå dessverre avdøde) Jon Hustad, eller Wolfgang Wee-episodene med Asle Toje som starten på en slags mental renselsesprosess, etter SV og MDG-hjernevasken til NRK og co.

Jon Hustad er død og hans meninger har ingen relevans i dagens Europa - hadde han levd ville han ikke løftet en finger for å støtte galningen Trump

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...