Snikpellik Skrevet fredag kl 20:04 Skrevet fredag kl 20:04 (endret) Duncan skrev (1 time siden): Hun tilfører ikke Høyre noe ny retning en det Erna leverte slik jeg ser det. Tiden vil vise om jeg tar feil . Søreide har en langt sterkere utenrikspolitisk og forsvarspolitisk kompetanse og erfaring enn Solberg. I tillegg har hun veldig godt omdømme internasjonalt, spesielt i NATO. Som utenriksminister ledet hun dialogen med Hamas under Høyre/Frp-regjeringen (nei, det var ikke bare Støre og AP som gjorde dette). Blir hun statsminister vil i hvert fall jeg sette de erfaringene og egenskapene høyt, det er enormt viktig i disse tider. Endret fredag kl 20:07 av Snikpellik 5
Krig og fred Skrevet fredag kl 20:18 Skrevet fredag kl 20:18 Det er ikke slik at folk går rett fra en rørleggerstilling og inn som minister. Seriøst, leser dere hva dere selv skriver? Enhver minister har vært aktiv i lokallag, og har erfaring der i fra. Problemet med dere som iverer etter folk med grad, er at man får unge folk som ikke er kompetente, men som allikevel velges fordi de har en eller annen "fancy" stilling. Et eksempel er den forrige justisministeren vår, som var usedvanlig dårlig, og som til og med ble kritisert av egne fagmiljøer og kontroll- og konstitusjonskomiteen. Holdningene i denne tråden er noe av hva som er problemet med moderne politikk. 4 1
Duncan Skrevet fredag kl 20:25 Skrevet fredag kl 20:25 (endret) Snikpellik skrev (13 timer siden): Søreide har en langt sterkere utenrikspolitisk og forsvarspolitisk kompetanse og erfaring enn Solberg. I tillegg har hun veldig godt omdømme internasjonalt, spesielt i NATO. Som utenriksminister ledet hun dialogen med Hamas under Høyre/Frp-regjeringen (nei, det var ikke bare Støre og AP som gjorde dette). Blir hun statsminister vil i hvert fall jeg sette de erfaringene og egenskapene høyt, det er enormt viktig i disse tider. Jeg tror dessverre hun ikke skjønner det at forsvaret er for lite slik som det er i dag. Vi må faktisk tilbake til et skikkelig mobiliseringsforsvar på lik linje med det vi hadde under den kalde krigen. Per dags dato så tåler ikke vi å ta tap, og ikke har vi lagerbeholding eller evne til å trene opp nye soldater om vi skulle havne i krig. Ting ser ikke lyst ut, og jeg tviler på høyre nå har de lederne som vi trenger for å endre kurs. Endret lørdag kl 09:36 av Duncan 2
Snikpellik Skrevet fredag kl 20:31 Skrevet fredag kl 20:31 Duncan skrev (3 minutter siden): Jeg tror dessverre hun ikke skjønner det at forsvaret er for lite slik som der er i dag. Vi må faktisk tilbake til en skikkelig mobiliseringsforsvar på lik linje med det vi hadde under den kalde krigen. Per dags dato så tåler ikke vi å ta tap, og ikke har vi lagerbeholding eller evne til å trene opp nye soldater om vi skulle havne i krig. Ting ser ikke lyst ut, og jeg tviler på høyre nå har de lederne som vi trenger for å endre kurs. Ingen partier på Stortinget (eller utenfor) snakker om dette. Det eneste partiet jeg har fått med meg at ønsker en kraftig utvidelse av verneplikten er MDG. De vil ha nesten alle inn, selv de med funksjonsnedsettelser. 1 1
Snylter Skrevet fredag kl 21:24 Skrevet fredag kl 21:24 5 hours ago, Vokteren said: Her er det glidende overganger. I mange oslofolks øyne er tettsteder=distrikter Vi har klare definisjoner av tettsteder, jeg har derfor sett på hva virkeligheten sier og det er altså noe annet enn du hevder. 1
Vokteren Skrevet lørdag kl 06:48 Forfatter Skrevet lørdag kl 06:48 Snylter skrev (9 timer siden): Vi har klare definisjoner av tettsteder, jeg har derfor sett på hva virkeligheten sier og det er altså noe annet enn du hevder. Klare definisjoner av tettsteder ? https://www.ssb.no/a/metadata/conceptvariable/vardok/141/nb
obygda Skrevet lørdag kl 08:31 Skrevet lørdag kl 08:31 For å være litt seriøs: Partiledelsen til høyre må klare å representere ett bredt lag av folket for å få makt. Det klarer de ikke med denne ledelsen. Tror mange vil føle at ledelsen ikke vil representere dem...og jeg tror dette også vil gjelde tradisjonelle høyre velgere. Erna fremstod i sine glansdager også som en folkelig,snill og troverdig leder. Disse 3 egenskapene kommer ikke tydelig frem hos Ine. Hun fremstår for kalkulerende,byråkratisk og innesluttet. Jeg tror partiet risikerer å havne i skyggen av f.eks FRP. 1
Vokteren Skrevet lørdag kl 08:54 Forfatter Skrevet lørdag kl 08:54 obygda skrev (6 minutter siden): For å være litt seriøs: Partiledelsen til høyre må klare å representere ett bredt lag av folket for å få makt. Det klarer de ikke med denne ledelsen. Tror mange vil føle at ledelsen ikke vil representere dem...og jeg tror dette også vil gjelde tradisjonelle høyre velgere. Erna fremstod i sine glansdager også som en folkelig,snill og troverdig leder. Disse 3 egenskapene kommer ikke tydelig frem hos Ine. Hun fremstår for kalkulerende,byråkratisk og innesluttet. Jeg tror partiet risikerer å havne i skyggen av f.eks FRP. Hver og en av de tre er sikkert dyktige nok, men symbolikken og signaleffekten fra disse tre samlet er ingen vinneroppskrift. Høyre har kommet i skyggen av FrP/AP og de fortsetter i samme spor som et urbanisert nisjeparti. Det tradisjonelt industrivennlige og grundervennlige partiet har et forklaringsproblem når EUs overkorrekte dustedirektiver regulerer/sentraliserer stadig mer og de største kapitaleierne flykter fra Norge. 2
herzeleid Skrevet lørdag kl 09:33 Skrevet lørdag kl 09:33 Svenneby har vært et friskt pust som en ung relativt konservativ politiker som erkjenner utfordringene innvandringen medfører. Søreide fremstår svært kompetent. Asheim er sikkert også flink og i sum tror jeg de har valgt seg en veldig kompetent ledelse. Samtidig ser jeg argumentene fra de som ikke tror dette er tilstrekkelig fremtidsrettet. Med unntak av Svenneby fremstår dette som ‘mer av det samme’ og med en mer konservativ bølge tror jeg partiet og ledelsen er avhengige av å justere seg i forhold til dette, eventuelt være det ‘liberale’ benet i en koalisjon med Frp og Venstre. Så er momentet med barn og familie, som noen peker på, både litt under beltet men samtidig interessant. Det har lenge vært et ekstremt fokus på ‘representasjon’, og det virker ikke urimelig å peke på at familie er en vel så viktig dimensjon som kjønn. Tre menn på topp ville skapt sterke reaksjoner og i en tid der lave fødselstall og fokus på familien seiler opp til å bli et svært viktig tema skal det bli spennende å se hvordan de manøvrerer dette feltet.
Vokteren Skrevet lørdag kl 10:29 Forfatter Skrevet lørdag kl 10:29 herzeleid skrev (49 minutter siden): Så er momentet med barn og familie, som noen peker på, både litt under beltet men samtidig interessant. Det har lenge vært et ekstremt fokus på ‘representasjon’, og det virker ikke urimelig å peke på at familie er en vel så viktig dimensjon som kjønn. Tre menn på topp ville skapt sterke reaksjoner og i en tid der lave fødselstall og fokus på familien seiler opp til å bli et svært viktig tema skal det bli spennende å se hvordan de manøvrerer dette feltet. Gode poenger. En toppledelse bestående av 2 ærlige skeive unge menn og 1 barnløs/singel kvinne rundt 50, borger ikke for en familepolitikk som folk flest kjenner seg igjen i…..
herzeleid Skrevet lørdag kl 10:39 Skrevet lørdag kl 10:39 Vokteren skrev (2 minutter siden): Gode poenger. En toppledelse bestående av 2 ærlige skeive unge menn og 1 barnløs/singel kvinne rundt 50, borger ikke for en familepolitikk som folk flest kjenner seg igjen i….. Det kan i alle fall bli vanseligere å selge det inn. Så utformes jo ikke politikken av toppledelsen alene, men i den grad ‘levd erfaring’ er viktig, noe vi de siste årene hyppig er blitt fortalt, risikerer en noen blindsoner. Det regner jeg med de selv er bevisste på. obygda skrev (2 timer siden): For å være litt seriøs: Partiledelsen til høyre må klare å representere ett bredt lag av folket for å få makt. Det klarer de ikke med denne ledelsen. Tror mange vil føle at ledelsen ikke vil representere dem...og jeg tror dette også vil gjelde tradisjonelle høyre velgere. Erna fremstod i sine glansdager også som en folkelig,snill og troverdig leder. Disse 3 egenskapene kommer ikke tydelig frem hos Ine. Hun fremstår for kalkulerende,byråkratisk og innesluttet. Jeg tror partiet risikerer å havne i skyggen av f.eks FRP. For å være ærlig er dette kanskje noe av det jeg setter mest pris på med Søreide. Hun fremstår kompetent og flink, og er ikke så opptatt av å vise frem oppvasken eller la seg distrahere av å holde ‘show’ for å tekkes massene. Rett og slett mindre sirkus. Jeg ønsker ikke nødvendigvis noen som ‘representerer’ eller ‘er som meg’. Jeg ser helst at de som skal bestemme over oss er ‘bedre’ enn de fleste av oss, og ikke er så nedlatende at de tror vi lar oss lure av en grandiosa eller rotete kjøkken.
Neptun1 Skrevet lørdag kl 11:19 Skrevet lørdag kl 11:19 Snikpellik skrev (15 timer siden): Søreide har en langt sterkere utenrikspolitisk og forsvarspolitisk kompetanse og erfaring enn Solberg. I tillegg har hun veldig godt omdømme internasjonalt, spesielt i NATO. Som utenriksminister ledet hun dialogen med Hamas under Høyre/Frp-regjeringen (nei, det var ikke bare Støre og AP som gjorde dette). Blir hun statsminister vil i hvert fall jeg sette de erfaringene og egenskapene høyt, det er enormt viktig i disse tider. Skikkelig kvalitetsstempel for en høyreleder å bli rost av venstresiden, slik Willoch ble på sine eldre dager. Problemet til Høyre; Erna var ikke noe alternativ til tidenes svakeste statsminister i Norge, derfor tapte høyresiden valget. Dette var gitt på forhånd også - og det gjør saken enda verre. Eneste forskjell mellom Erna og Støre er bittelitt skattelette med Høyre, ellers kappes EU partiene AP, Høyre og Venstre om å gjøre seg lekre for EU og dele ut penger i verden. Nå hadde Høyre sjansen til å fremstå som et alternativ til AP etter Ernas motvillige avgang men valgte å ikke gripe den iom. "Erna II" som om mulig er enda mer på kollisjonskurs med folket om EU. Dette lover ikke godt verken for høyresiden eller det norske folk.
Snikpellik Skrevet lørdag kl 11:20 Skrevet lørdag kl 11:20 Neptun1 skrev (1 minutt siden): Skikkelig kvalitetsstempel for en høyreleder å bli rost av venstresiden, slik Willoch ble på sine eldre dager. Har hun blitt rost av venstresiden?
obygda Skrevet lørdag kl 11:25 Skrevet lørdag kl 11:25 herzeleid skrev (35 minutter siden): Jeg ønsker ikke nødvendigvis noen som ‘representerer’ eller ‘er som meg’. Jeg ser helst at de som skal bestemme over oss er ‘bedre’ enn de fleste av oss, og ikke er så nedlatende at de tror vi lar oss lure av en grandiosa eller rotete kjøkken. Vel...hvordan Ine har det hjemme vet vi jo ikke uten at jeg ville lagt så vekt på det. Men jeg synes hun mangler hva jeg vil kalle folkelighet. En person med god utdannelse og dannelse som faktisk kan ha troverdighet i møte med mennesker som kanskje står i en vanskelig livssituasjon. Jeg har møtt og snakket med f.eks Sandra Bruflot og synes hun fremstod som en person som har mye av det den nye ledelsen mangler. Jeg tror Høyre har skutt seg selv i foten.
agvg Skrevet lørdag kl 11:39 Skrevet lørdag kl 11:39 leticia skrev (17 timer siden): Jeg er enig med deg i at kompetente folk bør bekle slike stillinger, og ikke f.eks en "rørlegger" som du brukte som eksempel. Vel, hvorfor er ikke en rørlegger kompetent? Det er jo ikke slik at vedkommende hadde blitt plukket opp på gata og satt i den posisjonen, hadde vedkommende blitt vurdert i en slik posisjon så ville det være åpenbart at vedkommende hadde vært kvalifisert, og jeg regner med svært få i ledelsen av politiske partier har noen imponerende CV fra f.eks det private næringslivet, noe som absolutt ingen grad fra ett universitet kan erstatte.
leticia Skrevet lørdag kl 11:46 Skrevet lørdag kl 11:46 agvg skrev (9 minutter siden): Vel, hvorfor er ikke en rørlegger kompetent? Det er jo ikke slik at vedkommende hadde blitt plukket opp på gata og satt i den posisjonen, hadde vedkommende blitt vurdert i en slik posisjon så ville det være åpenbart at vedkommende hadde vært kvalifisert, og jeg regner med svært få i ledelsen av politiske partier har noen imponerende CV fra f.eks det private næringslivet, noe som absolutt ingen grad fra ett universitet kan erstatte. Hvis du ser hva jeg skreiv her, så kan en rørlegger være kompetent. "Ja, det er flere veier inn. Hvis interessen og læreviljen er der så kan man komme langt, selv uten relevant utdanning. " Jeg ser det bare som mer sannsynlig at f.eks en jurist eller økonom er mer kompetent til et slikt verv enn en rørlegger, hvis man tenker på gjennomsnittet. 1 1
agvg Skrevet lørdag kl 12:16 Skrevet lørdag kl 12:16 (endret) leticia skrev (30 minutter siden): Jeg ser det bare som mer sannsynlig at f.eks en jurist eller økonom er mer kompetent til et slikt verv enn en rørlegger, hvis man tenker på gjennomsnittet. Vel, Norge trenger nytenkning, og jeg har stor tro på at andre erfaringer vil være svært viktige i partiledelsen. Norsk politikk kan virke nokså frakoblet samfunnet så og hente ferdig grillede broilere fra politikerskolen er ikke en bra ting. Høyre har jo slitt litt med partidemokratiet under Erna, alle partier trenger og styrke medlemmenes makt og påvirkning, men uviljen er stor Endret lørdag kl 12:16 av agvg
herzeleid Skrevet lørdag kl 13:37 Skrevet lørdag kl 13:37 obygda skrev (2 timer siden): Vel...hvordan Ine har det hjemme vet vi jo ikke uten at jeg ville lagt så vekt på det. Men jeg synes hun mangler hva jeg vil kalle folkelighet. En person med god utdannelse og dannelse som faktisk kan ha troverdighet i møte med mennesker som kanskje står i en vanskelig livssituasjon. Jeg har møtt og snakket med f.eks Sandra Bruflot og synes hun fremstod som en person som har mye av det den nye ledelsen mangler. Jeg tror Høyre har skutt seg selv i foten. Og jeg synes det er befriende med en leder som ikke på død og liv skal være så folkelig og som først og fremst velges for å være veldig kompetent, men jeg tror du kan ha rett i at det ikke er en stemmemagnet. 1
Duriello Skrevet lørdag kl 13:59 Skrevet lørdag kl 13:59 Duncan skrev (19 timer siden): Hun tilfører ikke Høyre noe ny retning en det Erna leverte slik jeg ser det. Tiden vil vise om jeg tar feil . Det faktum at vi slipper å høre nyttårstaler osv på bergensk er en fin bonus da.👍 (Om de vinner valg.)
disk Skrevet lørdag kl 14:03 Skrevet lørdag kl 14:03 2 minutes ago, Duriello said: Det faktum at vi slipper å høre nyttårstaler osv på bergensk er en fin bonus da.👍 (Om de vinner valg.) Ingen dialekt gjør en nedlatende tone så ekstrem som med bergens dialekt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå