Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier som ikke bryr seg

Gjest 604d9...497

Anbefalte innlegg

Gjest 604d9...497
Skrevet

Leier et lite hus på bygda med mangler som utleier ikke vil utbedre. På badet er det kun to kontakter hvor av den ene er til varmtvanns tank og den andre til panelovn. Jeg bruker den ene kontakten som er til panelovn på et 3 veis gren uttak til vaskemaskin, tørketrommel og panelovn. Bruker kun en av gangen, vet at det ikke er helt greit. 

Jeg kan kanskje ikke klage på at det ikke er kontakter nok til tørketrommel, men en ekstra kontakt til vaskemaskin synes jeg det bør være.

Er det noen plass man kan henvende seg så kanskje huseier reagerer? Jeg har prøvd å ringe og sendt meldinger uten svar.

Anonymous poster hash: 604d9...497

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du er inne på selv, å bruke en forgrener til dette er ikke anbefalt og kan skade din egen sak, hvis du gjør noe som er brannfarlig.
Dokumenter all kommunikasjon med huseier, og sørg for at videre kommunikasjon skjer skriftlig.
Husleietvistutvalget er kanskje første instans du bør kontakte dersom du ikke kommer noen vei med huseier.

Når det gjelder flere stikkontakter på badet, tror jeg dessverre ikke det foreligger noe direkte krav om dette. Man kan argumentere for at det er en mangel, siden det i dag er noe man normalt forventer i en bolig, men dersom dette er en eldre bolig, er det usikkert om du vil komme videre med saken uten at huseier selv ønsker å oppgradere det elektriske anlegget.

Jeg vil understreke at jeg er legmann, men etter mitt skjønn tror jeg ikke du har en sterk sak her.

Jeg håper likevel at noen med fagkompetanse innen elektro eller jus kan bekrefte eller avkrefte dette.
@Larzen_91 @krikkert

• Liker 2
Skrevet

Støtter Uderzo når han sier at du bør gjøre all kommunikasjon med huseier skriftlig, slik at det er lett å verifisere hvem som har sagt hva og når det ble sagt. 

Når det kommer til konkret antall stikk per type rom så er det relativt nye krav, og har ikke tilbakevirkende kraft i seg selv. Men i FEL (forskrift for elektriske lavspenningsanlegg) så har man et punkt som heter følgende:

Sitat

§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.

FEL er gjeldende fra 1999 og frem til i dag, men også i eldre lover og forskrifter har man lignende ordlyd. Kort sagt så skal anlegget være egnet til den bruken man skal utsette det for, og man kan argumentere for at en bruksendring (flere apparater på badet) vil føre til at man må se på om det elektriske anlegget  bør/må oppgraderes for å imøtekomme den nye bruken. Du som leietaker får ikke gjort så mye mer enn å varsle huseier, men du kan også sende varsel til DSB slik at de kan få på agendaen å sende en kontrollør for å utføre eltilsyn. Dette er kontroll som man har periodisk i alle boliger uansett, så vil tro at de kan gjøre slikt uten noe spesiell mistanke. Dersom de er enig i konklusjonen at her må det opp flere stikkontakter så vil det komme på rapporten dems som et avvik, som huseier er nødt til å få utbedret av en elektroinstallatørbedrift.

Skrevet

De aller fleste boliger i dag blir leid ut "som den er", noe som innebærer at offentligrettslige krav og vanlig behov i stor grad er irrelevant. What you see is what you get, og det er bare en mangel hvis det er gitt feil eller mangelfulle opplysninger eller husrommet er i vesentlig dårligere stand enn leietaker hadde grunn til å regne med gitt leiens størrelse og forholdene ellers, se husleieloven § 2-5. 

Utleier har ingen oppgraderingsplikt, kun en vedlikeholdsplikt. Du kan be om samtykke til selv å gjøre endringen for egen regning, og i noen tilfeller kan du kreve å få refundert deler av regningen etter endt leieforhold etter reglene i husleieloven § 10-5. 

Skrevet

Du kan vel ikke akkurat titte på en bolig, bestemme deg for at "her vil jeg bo", flytte inn og deretter kreve at huseier investerer i oppgraderinger på et el-anlegg som det ikke er noen feil på? 

Jeg er helt enig med deg, slitsomt når det ikke er nok kontakter tilgjengelig, men som nevnt over kan du selvsagt ikke kreve dette dersom huseieren "ikke bryr seg". 

Jeg ville prøvd meg på en typisk "hva om vi henter inn en pris fra elektriker, og om prisen er ok så splitter vi regninga 50/50" løsning jeg. 

Da får du flere stikk, og huseier får litt mer insentiv til å bruke penger på dette. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er ikkje ein mangel at eit gamalt hus held gamal standard. Her må du gå i dialog med huseigar, helst ved at du får huseigar til å oppgradere det elektriske anlegget eller i det minste ved at du får lov til å skaffe elektriker for eiga rekning. 

Du kan ta kontakt med ditt lokale eltilsyn (DLE) for å be om tilsyn, kva firma som har denne funksjonen varierer alt etter kvar du bur. Dei har denne funksjonen lokalt for DSB, og er den rette staden å henvende deg for å gjere avtale om tilsyn. At DLE skriver avvik på elanlegget gir deg ikkje meir rett til å kreve fleire stikkontakter, men det kan kanskje være til hjelp for å få huseigar til å forstå kvifor det er viktig. 

Quick fixen slik som eg ser det er å flytte tørketrommelen til eit anna rom, gjerne også vaskemaskina men då avgrenser det seg til kjøkken og vaskerom sidan du treng tilgang på vatn. Det er ikkje slik at du må ha alt dette inne på badet. 

Skrevet (endret)
Larzen_91 skrev (På 20.12.2025 den 9.16):

du kan også sende varsel til DSB slik at de kan få på agendaen å sende en kontrollør for å utføre eltilsyn.

DSB fører vel bare tilsyn med skip, sykehus, netteiere og lignende og har overordet ansvar for lokalt el-tilsyn, mens det lokalt el-tilsynet har ansvar for tilsyn i privatboliger?

Endret av ilpostino
Skrevet
ilpostino skrev (3 minutter siden):

DSB fører vel bare tilsyn med skip, sykehus, netteiere og lignende og har overordet ansvar for lokalt el-tilsyn, mens det lokalt el-tilsynet har ansvar for tilsyn i privatboliger?

Stemmer, men DSB har et overordna ansvaret for el-tilsynet som utfører tilsyn med mynsigheit delegert frå DSB. Om ein ikkje veit kven som er det lokale el-tilsynet så kan det være hensiktsmessig å kontakte DSB som då ruter beskjeden vidare til rett mottakar.

Alternativt kan ein sjølvsagt spørre straumselskapet som har god oversikt over kven som skal ha dei lokale meldingane om elsikkerheit.

• Liker 1
Skrevet
The Avatar skrev (17 timer siden):

At DLE skriver avvik på elanlegget gir deg ikkje meir rett til å kreve fleire stikkontakter, men det kan kanskje være til hjelp for å få huseigar til å forstå kvifor det er viktig. 

Nå, anlegget skal jo være sikkert og den bruken vedkommende beskriver med en forgrener vil nok bli en anmerking, de er opptatt av at det skal være nok stikkontakter i forhold til bruken, spesielt på slikt utstyr som trekker mye strøm.

Skrevet
agvg skrev (46 minutter siden):

Nå, anlegget skal jo være sikkert og den bruken vedkommende beskriver med en forgrener vil nok bli en anmerking, de er opptatt av at det skal være nok stikkontakter i forhold til bruken, spesielt på slikt utstyr som trekker mye strøm.

Det er helt riktig. Eier av boligen vil da bli på lagt å utbedre. Men det kan dessverre også kun resultere i at an får beskjed om å fjerne skjøteledningen, og da heller må bytte om på hva som er plugget i stikkontakten. Noe som sliter på stikkontakten over tid. MEN det må elektrikker innom for å verifisere, og da kan det enkelt være for dem å bytte ut stikken med en 4-veis stikk i stedet. Bedre løsning, men ikke bra.

Det er bare å sende en epost til nettselskapet og spørre om de kan ta en kontroll i området, og si man er utsikker på om anlegget er i orden. Bare å si at man er leieboer. Det kan da hende de kommer og tar elkontroller i flere boliger i området mens de er i gang. Problemet er hvis det ikke er så lenge siden sist de hadde det, så gjør de det ikke.

Skrevet
agvg skrev (48 minutter siden):

Dersom bruken av skjøyteledning blir vurdert som uansvarleg så vil ein få eit avvik på dette, gjerne med ei formulering om at det må monterast fleire stikkontakter. Dette treng likevel ikkje å medføre at det må monterast fleire stikkontakter, ein anna måte å lukke avviket på er å slutte å bruke skøyteledning, som då kan være å f.eks. flytte vaskemaskin og tøretrommel ut av badet.
Om det her er snakk om ein kranglete huseigar som ikkje vil investere i dette leigeobjektet så ville eg ikkje blitt overraska om løysinga er å forby leigetakaren å bruke skøyteledning, som i praksis fort blir eit forbod mot å ha tørketrommel på badet.

Leigetakaren pliktar å bruke bustaden med tilbørleg aktsomheit, noko som inkluderer det å ikkje overbelaste bustadens elektriske anlegg.

• Liker 1
Skrevet
On 12/20/2025 at 4:16 PM, Larzen_91 said:

Kort sagt så skal anlegget være egnet til den bruken man skal utsette det for, og man kan argumentere for at en bruksendring (flere apparater på badet) vil føre til at man må se på om det elektriske anlegget  bør/må oppgraderes for å imøtekomme den nye bruken. Du som leietaker får ikke gjort så mye mer enn å varsle huseier, men du kan også sende varsel til DSB slik at de kan få på agendaen å sende en kontrollør for å utføre eltilsyn.

Hva som kreves for at anlegget skal være egnet til den egnede bruken, det har jo være regulert ut i fra løpende utgaver av NEK400, siden 1998.

Det har da så vidrt jeg kan huske aldri vært noe krav til antallet stikkontakter på badet. Det har vært og er spesielle krav til jording og annen sikkerhet, og det har kommet restriksjoner på å koble opp varmtvannsberedere via stikkontakt, men det har aldri vært noe krav om antall uttak på badet, av det jeg kan huske.

DSB gjennomfører jo heller ikke tiulsyn i boliger, det gjør der i mot DLE, men jeg kan vel adri tenke meg at det kan bli gitt noe pålegg om å montere flere stikkontakter på badet. 

On 12/20/2025 at 5:31 PM, krikkert said:

De aller fleste boliger i dag blir leid ut "som den er", noe som innebærer at offentligrettslige krav og vanlig behov i stor grad er irrelevant. What you see is what you get, og det er bare en mangel hvis det er gitt feil eller mangelfulle opplysninger eller husrommet er i vesentlig dårligere stand enn leietaker hadde grunn til å regne med gitt leiens størrelse og forholdene ellers, se husleieloven § 2-5. 

Når det gjelder elektriske feil, så er det jo teoretisk mulig at feilene kan være av en slik art at DLE kobler i fra strømmen slik at boligen i praksis blir ubeboelig. Da skulle man vel tro at en elektrisk feil kan representere en vesentlig mangel ved boligen.

Men i dette konkrete tilfellet med litt få stikkontakter, så er det vel overveiende sannsynlig at boligen ikke har noen mangel. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 minutes ago, The Avatar said:

Dersom bruken av skjøyteledning blir vurdert som uansvarleg så vil ein få eit avvik på dette, gjerne med ei formulering om at det må monterast fleire stikkontakter. Dette treng likevel ikkje å medføre at det må monterast fleire stikkontakter, ein anna måte å lukke avviket på er å slutte å bruke skøyteledning, som då kan være å f.eks. flytte vaskemaskin og tøretrommel ut av badet.
Om det her er snakk om ein kranglete huseigar som ikkje vil investere i dette leigeobjektet så ville eg ikkje blitt overraska om løysinga er å forby leigetakaren å bruke skøyteledning, som i praksis fort blir eit forbod mot å ha tørketrommel på badet.

Leigetakaren pliktar å bruke bustaden med tilbørleg aktsomheit, noko som inkluderer det å ikkje overbelaste bustadens elektriske anlegg.

Ja, dette blir vel også riktig. Pålegg om å slutte å bruke skjøteledning, eller å flytte ut utstyr, det er jo teoretisk mulig, men ikke pålegg om å montere flere stikkontakter.

Hvis den elektriske installasjonen oppfyller de tekniske kravene som gjaldt den gangen det elektriske anlegget ble satt opp, og eventuelt kravene i relevant utgave av NEK 400, da har hueieren oppfylt alle de kravene som gjelder for han.

Endret av arne22
  • Liker 1
Skrevet
arne22 skrev (2 timer siden):

Det har da så vidrt jeg kan huske aldri vært noe krav til antallet stikkontakter på badet. Det har vært og er spesielle krav til jording og annen sikkerhet, og det har kommet restriksjoner på å koble opp varmtvannsberedere via stikkontakt, men det har aldri vært noe krav om antall uttak på badet, av det jeg kan huske.

Det er i hvertfall ett stort fokus på at det skal være nok stikkontakter i forhold til behov. 

Har vært hos flere som har fått oppgradert til flere uttak, om dette var en mangel eller en anbefaling etter elkontroll er litt uklart. Men det var i allefall ett tema under kontrollen.

Vi skulle kanskje hatt det som i UK, hvor utleier må ha en kontroll på den tekniske tilstanden på elanlegget når man leier ut, tviler ikke på at man forlanger topppris på bedritne utleieboliger hvor alt er helt oppbrukt og underdimensjonert når det kommer til el.

Skrevet
agvg skrev (6 minutter siden):

Vi skulle kanskje hatt det som i UK, hvor utleier må ha en kontroll på den tekniske tilstanden på elanlegget når man leier ut, tviler ikke på at man forlanger topppris på bedritne utleieboliger hvor alt er helt oppbrukt og underdimensjonert når det kommer til el.

El-tilsynet har strengt tatt tilsyn for å sikre at ting er forskriftsmessig. Da jeg hadde kontroll hjemme for en del år siden fikk vi vite at de velger ut områder hvor det er cirka 20 år siden sist. 

Skrevet
ilpostino skrev (7 minutter siden):

El-tilsynet har strengt tatt tilsyn for å sikre at ting er forskriftsmessig. Da jeg hadde kontroll hjemme for en del år siden fikk vi vite at de velger ut områder hvor det er cirka 20 år siden sist. 

Ja, det er nok det som er intervallet, her var det litt over 20 år siden sist, og jeg får besøk igjen i vinter, fått utsatt det noen mnd, greit og få fikset opp i noen småfeil før de kommer.

Men det ville jo være rart om de ikke kan ta en kontroll hvis f.eks en leieboer mener anlegget i utleieboligen ikke holder en sikker standard.

Skrevet
10 minutes ago, agvg said:

Det er i hvertfall ett stort fokus på at det skal være nok stikkontakter i forhold til behov. 

Ja, men du kan ikke bruke DLE til å tvinge en huseier til å endre forutsetningene til et rom ut fra et behov leietaker har. 

12 minutes ago, agvg said:

Har vært hos flere som har fått oppgradert til flere uttak, om dette var en mangel eller en anbefaling etter elkontroll er litt uklart. Men det var i allefall ett tema under kontrollen.

Pålegget er å fjerne skjøteledninger som ikke er midlertidig.

17 minutes ago, agvg said:

Nei, vi skulle erstattet NK64 med andre folk. Per i dag er det representanter fra alt som kan krype og gå av utstyrsprodusenter her - dvs de som skal prakke på deg ny dritt og sørge for at de kan selge den gamle dritten uten å forbedre produktene. Men det er en annen sak for et annet topic.

5 minutes ago, agvg said:

Men det ville jo være rart om de ikke kan ta en kontroll hvis f.eks en leieboer mener anlegget i utleieboligen ikke holder en sikker standard.

Det har liten interesse at private rapporterer hverandre. Den riktige veien å gå er å kontakte en elektriker, og dersom den melder alvorlig feil som eier/bruker ikke vil rette, så kontaktes DLE.

• Liker 2
Skrevet
agvg skrev (17 minutter siden):

Det er riktig, men den enkleste lovlige løsningen på det er å fjerne forgrenerene, og heller plugge utstyr inn/ut i selve veggstikket etter behov/bruk. Å kreve flere stikk har nok ikke verken leietaker eller DSB/DLE grunnlag for.  

agvg skrev (22 minutter siden):

Vi skulle kanskje hatt det som i UK, hvor utleier må ha en kontroll på den tekniske tilstanden på elanlegget når man leier ut (...)

...sier samme bruker som i andre tråder mener vi allerede har alt for mange krav til dokumentasjon og sertifisering av ditt og datt. (noe jeg forøvrig er helt enig i.)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...