Mflj Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Hvorfor blir mennesker så hårsåre fornærmet og hatefulle når det snakkes om synd? Er det viktigere å få gjøre som en selv vil en å gjøre Guds vilje? Når et menneske advarer andre mennesker ang. synd er det ikke personlig. Det er heller ikke tatt fra personens subjektive meninger, men Guds ord. Med advarselen finnes det også håp, For Gud ønsker å tilgi oss, hvis vi angrer og vender oss bort fra synd. Når ett menneske advarer ang. synd er det rotet i kjærlighet og bekymring for andre menneskers evige sjel. Dette er ikke hat, det er kjærlighet. Det bør det ikke være noen tvil om. Jeg lurer derfor på: Hvordan klarer noen å tolke dette til å være personlig, dømmende og hatefult? Jeg tenker at en person i helvete som fikk en ny sjanse ville vært takknemlig dersom noen advarte han. Han ville antakelig brukt all sin tid på å advare andre. Så jeg lurer på hvordan menneske kan mene at mennesker som advarer ifht synd er dømmende og hatefulle, og hvordan de kan ta det personlig. Er synden du ønsker å ha i livet ditt mer verdt enn din evige sjel? 1 1
Populært innlegg RookieNO Skrevet 19. desember 2025 Populært innlegg Skrevet 19. desember 2025 Kanskje fordi det oppleves jævlig provoserende at du med din tolkning av din religion skal pushe den forståelsen på andre mennesker og forvente at andre skal rette seg inn etter den?!? Du mangler betydelig mengder empati og forståelse for andre individer hvis du virkelig ikke forstår hvorfor folk reagerer på slikt. Hvis jeg trodde på en religion som tilsa at det var en synd om man ikke var homofil, så ville nok de aller fleste blitt irritert hvis jeg gikk rundt til alle heterofile og fortalte de at de lever i synd... På tide å innse at Norge er et sekulært samfunn, og at forkynnelse og fordømmelse virker frastøtende for de aller fleste! 16
Mflj Skrevet 19. desember 2025 Forfatter Skrevet 19. desember 2025 (endret) RookieNO skrev (7 minutter siden): Kanskje fordi det oppleves jævlig provoserende at du med din tolkning av din religion skal pushe den forståelsen på andre mennesker og forvente at andre skal rette seg inn etter den?!? Du mangler betydelig mengder empati og forståelse for andre individer hvis du virkelig ikke forstår hvorfor folk reagerer på slikt. Hvis jeg trodde på en religion som tilsa at det var en synd om man ikke var homofil, så ville nok de aller fleste blitt irritert hvis jeg gikk rundt til alle heterofile og fortalte de at de lever i synd... På tide å innse at Norge er et sekulært samfunn, og at forkynnelse og fordømmelse virker frastøtende for de aller fleste! Du viser jo at du ikke forstår bakrunnen for at noen advarer. Det er jo veldig merkelig. Er det empatisk å sitte å se på at noen skader seg selv på verst mulig vis? Endret 19. desember 2025 av Mflj
RosaGnom Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Mflj skrev (28 minutter siden): Hvorfor blir mennesker så hårsåre fornærmet og hatefulle når det snakkes om synd? Er det viktigere å få gjøre som en selv vil en å gjøre Guds vilje? Når et menneske advarer andre mennesker ang. synd er det ikke personlig. Det er heller ikke tatt fra personens subjektive meninger, men Guds ord. Med advarselen finnes det også håp, For Gud ønsker å tilgi oss, hvis vi angrer og vender oss bort fra synd. Når ett menneske advarer ang. synd er det rotet i kjærlighet og bekymring for andre menneskers evige sjel. Dette er ikke hat, det er kjærlighet. Det bør det ikke være noen tvil om. Jeg lurer derfor på: Hvordan klarer noen å tolke dette til å være personlig, dømmende og hatefult? Jeg tenker at en person i helvete som fikk en ny sjanse ville vært takknemlig dersom noen advarte han. Han ville antakelig brukt all sin tid på å advare andre. Så jeg lurer på hvordan menneske kan mene at mennesker som advarer ifht synd er dømmende og hatefulle, og hvordan de kan ta det personlig. Er synden du ønsker å ha i livet ditt mer verdt enn din evige sjel? Jeg blir ikke fornærmet når det snakkes om synd. Synd kan være så mangt. Det spørs hvilken religion du tilhører. Så det er litt vanskelig for oss å diskutere, uten å vite konkret hva du legger i ordet synd. Jeg ønsker ikke å bli tilgitt. Jeg angrer heller ikke. Jeg har heller ingen sjel. Jeg tar det personlig,når andre mennesker forteller meg at jeg lever i synd og dømmer meg for det. Det er bare hat ifra din side. 5 1
RookieNO Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) Med "skader seg selv", mener du det da fysisk? I så tilfelle så er det naturlig å advare. "Det er sikkert ikke så lurt at du sitter der og skjærer deg selv med kniv, det er lite praktisk hvis du ønsker å beholde alt blodet ditt inne i kroppen din." Jeg mistenker allikevel at du snakker på det metafysiske planet, og da er vi tilbake på det at din opplevde virkelighet ikke er alle andre sin virkelighet! Jeg vet veldig godt hva Gud skulle mene om synd og ikke, jeg er tross alt både døpt og konfimert, men jeg har tatt et aktivt valg på å ikke tro på hverken den guden eller andre guder. Endret 19. desember 2025 av RookieNO 2
Aetius Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Synd er et farlig og idiotisk begrep på samme tid. Man kan ikke synde mot noen som ikke eksisterer, og dessuten er holdningen om at "hvis du synder, blir Gud lei seg" noe som lett kan føre til store problemer for folk. Det er en grunn til at man i råd om barneoppdragelse har gått vekk fra den "metoden", da det er en oppskrift på å skape konebankere. Det er også et logisk problematisk begrep, spesielt tatt i betraktning at man innen kristen religion enkelt kan tilgis for hva som helst. "Hvis du ikke synder, døde Jesus for ingenting", satt litt på spissen. Ellers synes jeg Ricky Gervais har et godt poeng her. 8
PÃ¥inter Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) RookieNO skrev (19 minutter siden): Kanskje fordi det oppleves jævlig provoserende at du med din tolkning av din religion skal pushe den forståelsen på andre mennesker og forvente at andre skal rette seg inn etter den?!? Mener du da de som preker ute i samfunnet eller at han skriver om synd her? Hvis man blir provosert angående ordet synd bør man vel ikke lese om religion i det hele tatt. Det blir litt som å gå opp på loftet, hoppe ut vinduet og klage til huseieren etterpå å offe seg fordi man er skadet. Du velger aktivt selv å gå inn på religions sidene og lese om synd. Det du aktivt kan gjøre er å be om at tråder om religion ikke vises på forsiden, hvis det også plager deg. Endret 19. desember 2025 av PÃ¥inter 1
barfoo Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 11 minutes ago, Mflj said: Du viser jo at du ikke forstår bakrunnen for at noen advarer. Det er jo veldig merkelig. Bakgrunnen er altså to tusen år gamle eventyrfortellinger. Også er du forundra over at det irriterer folk? Det er du som er problemet her. Du forsøker å trykke din forvakla religion ned i halsen på andre. Gi faen i det, så slutter folk å bry seg. Garantert. 6 1
WiiBoy Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 41 minutes ago, Mflj said: Når et menneske advarer andre mennesker ang. synd er det ikke personlig. Det er heller ikke tatt fra personens subjektive meninger, men Guds ord. Dette er fundamentalt feil. Ingenting er "Guds ord" direkte uansett hvor religiøs man er. Alt, absolutt alt, er tolkninger av gjenfortellinger. En helt ubestridelig ting er at religiøse mennesker er IKKE omforent om hva "Guds ord" er. Det er derfor tatt ut fra "personens subjektive mening". 4 2
Mflj Skrevet 19. desember 2025 Forfatter Skrevet 19. desember 2025 (endret) Aetius skrev (52 minutter siden): Synd er et farlig og idiotisk begrep på samme tid. Man kan ikke synde mot noen som ikke eksisterer, og dessuten er holdningen om at "hvis du synder, blir Gud lei seg" noe som lett kan føre til store problemer for folk. Det er en grunn til at man i råd om barneoppdragelse har gått vekk fra den "metoden", da det er en oppskrift på å skape konebankere. Det er også et logisk problematisk begrep, spesielt tatt i betraktning at man innen kristen religion enkelt kan tilgis for hva som helst. "Hvis du ikke synder, døde Jesus for ingenting", satt litt på spissen. Ellers synes jeg Ricky Gervais har et godt poeng her. Mener du at det ikke er mulig å ha visdom ifht dette? Det er vel enkelte ting du ikke snakker med barna dine om sånn som du ville gjort med voksne, nettopp fordi de er barn? Dersom noen synes at begrepet synd er problematisk ifht barneoppdragelse, er vel ikke det ett argument i seg selv, som skulle bevise at synd ikke eksisterer. Beklager, men din logikk ser for meg ut til å være fraværende. Hvis du leser i bibelen så vil du se at "Bli tilgitt, og fortsett å synd så mye du vil etterpå" ikke er Jesus sin lære. Endret 19. desember 2025 av Mflj
Aetius Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) 7 minutes ago, Mflj said: Dersom noen synes at begrepet synd er problematisk ifht barneoppdragelse Ja, begrepet synd er betydelig mer problematisk enn barneoppdragelse. Jeg vil faktisk påstå at sistnevnte i seg selv ikke er problematisk i det hele tatt (med mindre man begår alvorlige feil, selvsagt). Begrepet synd slik det fremstår i bibelen etc, er derimot fundamentalt problematisk og skadelig. Endret 19. desember 2025 av Aetius 1
RookieNO Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 PÃ¥inter skrev (13 minutter siden): Mener du da de som preker ute i samfunnet eller at han skriver om synd her? Hvis man blir provosert angående ordet synd bør man vel ikke lese om religion i det hele tatt. Det blir litt som å gå opp på loftet, hoppe ut vinduet og klage til huseieren etterpå å offe seg fordi man er skadet. Du velger aktivt selv å gå inn på religions sidene og lese om synd. Det du aktivt kan gjøre er å be om at tråder om religion ikke vises på forsiden, hvis det også plager deg. Hvorfor skal det være så sinnsykt vanskelig å ha en normal diskusjon med de som har funnet "Gud"? Hvorfor kan dere ikke prøve å ha den minste forståelse for at folk kan ha funnet andre sannheter enn den dere selv har funnet?!? Til å følge en gud som skal være så forståelsesfull og tilgivende så utviser dere selv minimal evne til å la andre mennesker finne sine egen sannheter. Hvorfor skal ikke jeg kunne lese om både hva den kristne guden kaller synd, men også den islamske, buddhistiske og hinduistiske, eller hvilken som helst snår religion, uten at jeg nødvendigvis blir enig med noen av religionene om hva som virkelig er en synd? Ja jeg irriterer meg sykt på de idiotene som står i bybildet her i Oslo og forkynner, det være seg den gamle mannen som står på Dasslokket ved Stortinger, eller de afrikanske damene som står foran Oslo S med høyttalere. Allikevel annerkjenner jeg både ytringsfriheten deres, selv om jeg mener at det er støyforurensing og burde slås hardere ned på, og at de tror på noe jeg ikke tror på. Det hadde vært veldig hyggelig om man kunne få den samme forståelsen tilbake! 6
Aetius Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 For en del år siden stilte Hedningesamfunnet med megafon på Egertorget, hvor de ropt... forkynte ting som "det finnes ingen gud!" og "det er ditt eget ansvar!". Husker jeg ikke feil ble de bortvist ganske kjapt.
Duriello Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Synd er digg, og synd er godt. Synd er faktisk kjempeflott! 2 1
Mflj Skrevet 19. desember 2025 Forfatter Skrevet 19. desember 2025 RookieNO skrev (13 minutter siden): Med "skader seg selv", mener du det da fysisk? I så tilfelle så er det naturlig å advare. "Det er sikkert ikke så lurt at du sitter der og skjærer deg selv med kniv, det er lite praktisk hvis du ønsker å beholde alt blodet ditt inne i kroppen din." Jeg mistenker allikevel at du snakker på det metafysiske planet, og da er vi tilbake på det at din opplevde virkelighet ikke er alle andre sin virkelighet! Jeg vet veldig godt hva Gud skulle mene om synd og ikke, jeg er tross alt både døpt og konfimert, men jeg har tatt et aktivt valg på å ikke tro på hverken den guden eller andre guder. Uansett hva en skulle tro ifht sjelen, vil en advarsel fra ett troende menneske ang sjelen til ett annet menneske være vellment, og har ikke noe med hat å gjøre. Er ikke sjelen verdt mer enn kroppen? Skulle de som tror på Gud og at det er noe som heter synd, oppsøke humanister og liberalister for å få de til å holde munn dersom de skulle oppleve det de sier som provoserende? Vi har heller ikke noen rett til å tvinge andre til å tie. De kan snakke like mye som oss. En kan være uenige, men man kan ikke tvinge andre til å tie fordi man synes meningene deres gjør vondt i ørene. Det en derimot har rett til å gjøre, er å velge hva en vil høre på og engasjere seg i.
Aetius Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 9 minutes ago, Mflj said: Uansett hva en skulle tro ifht sjelen Tror sjelen noe? Og i så fall, noe annet enn du selv?
Maabren Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Religiøse har det med å prakke på alle andre sine egne mentale problem så som behovet for ein gud eller forkynne synd for alskens fjas. Må da snart være utgått på dato den slags overtro... 5
Aetius Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 10 minutes ago, Mflj said: Er ikke sjelen verdt mer enn kroppen? Skulle de som tror på Gud og at det er noe som heter synd, oppsøke humanister og liberalister for å få de til å holde munn dersom de skulle oppleve det de sier som provoserende? Ingen ting tyder på at sjel faktisk eksisterer. Det er en fantasi kokt ihop av religiøse. Og i hundrevis av år har "kristne" og andre religiøse tatt livet av "vantro". 1
barfoo Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 13 minutes ago, Mflj said: Uansett hva en skulle tro ifht sjelen, vil en advarsel fra ett troende menneske ang sjelen til ett annet menneske være vellment, og har ikke noe med hat å gjøre. Tingen er at det blir ikkje oppfatta som det. Vil du oppfatte det som velmeinande om eg dukka opp og kritiserte kostholdet ditt kvar einaste gang du spiste usunt? Nei, du hadde blitt irritert ganske kjapt. Så igjen: du greier ikkje å ta inn over deg realiteten her. Du er så langt inne i fantasiverdenen din at du ikkje forstår at det er uønska. 4
aklla Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Mflj skrev (12 minutter siden): Uansett hva en skulle tro ifht sjelen, vil en advarsel fra ett troende menneske ang sjelen til ett annet menneske være vellment, og har ikke noe med hat å gjøre. For oss som ikke tror en sjel eksisterer så er det ganske irrelevant hva du kommer med råd ang en påstått sjel. Samt når du kommer med advarsler om ting som du mener er "synd", ta ansvar for dette selv, ikke skyld på hva guden din angivelig ønsker og ikke. Det er dine ytringer, ikke legg ansvaret over på andre for hva du selv sier. 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå