VifteKopp Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden agvg skrev (3 minutter siden): Når staten innfører nasjonale krav som kommer til og kansje doble eller tredobbel kommunale avgifter over store deler av landet så er det vel ikke urimelig at vi hadde hatt ett nasjonalt løft hvor staten var en del av finansieringen. Når en liten kommune i Nord Norge får samme krav som tettbebyggelse i mellom Europa er det noe feil, Norge turte ikke og si nei. For all del, jeg skjønner at nye krav kan komme overraskende på dårlig styrte kommuner som har lite penger på bok. Jeg lurte bare på hvorvidt du var enig i prinsippet om at man i hovedsak betaler for å rense sin egen møkk. 1
The Avatar Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Zepticon skrev (4 timer siden): Om de rike skal bli rikere må nødvendigvis noen andre bli fattigere. Viser vell bare hvor like intelligente disse folka er. sverreb skrev (3 timer siden): Det er feil. Økonomien er ikke et nullsumspill. Alle kan bli (og blir i all hovedsak) rikere over tid. Her blir det viktig å ha samme definisjonane. Kva som er fattigdom er veldig relativt, sjølv dei fattigaste i Norge er objektivt sett rike samanlikna med land der fattigdomen er langt meir ekstrem. Etter norske forhold så handlar fattigdom meir om forskjellar mellom folk, og i så måte kan det være eit problem at dei rike blir rikare sjølv om dei fattige klarer å opprettholde noverande økonomi.
Bing123 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 2 hours ago, Kajac said: Men nå forventer jeg aldri at noe intelligent kommer ut av kjeften på Sissener.... Han sa også i samme artikkel: Quote Han mener at noe av løsningen er å fjerne skatt på inntekt under 400.000 kroner og kutte statens utgifter. Er du uenig i dette også? Såfall utdyp og gjerne hvorfor ingen sosialister som hevder å kjempe mot fattigdom foreslår dette.
wampster Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Zepticon skrev (3 minutter siden): Til alle som sier vi har blitt rikere. Hvor mange årslønner kostet det hhv farfar, far og deg å skaffe seg bolig? Når ble det umulig for nordmenn å leve på en forsørger? Dere sammenligner dagens rikdom med rikdom for 50 år siden, det blir helt feil. Ja, for 50 år siden var ikke bestemor særlig rik. Men det fantes heller heller ikke multimiliardærer. Om vi ser på rikdomsendringen til hhv fattige, middelklasse og overklassen, og sammenligner de for 50 år siden og nå, så ser vi en enorm rikdomsøkning hos de rike, i forhold til middelklassen. Det betyr at når økonomien går fremover, så får vi vanlige folk stadig mindre del av denne økningen. Ja, vi som "art" har blitt rikere om man ser på hva man får kjøpt. Men, vi ser også at jeg er fattigere i dag dersom vi sammenligner min bestfar med Fred Olsen, og meg selv med Witzøe. Hva med et par andre sammenligninger foruten bolig da? Man kan med 4 dagers (median)lønn betale mat for en voksen person i en mnd (5.250kr) Man får kjøpt fritidsutstyr (sykkel/ski/etc) til nesten gi bort priser Man kan reise til store deler av verden ufattelig billig (jeg drar selv t/r til Spania og tilbake neste uke for under 1000kr INKLUDERT tog t/r flyplassen) Man kan kjøpe seg ok++ bil for en billig penge Man kan kjøpe elektronikk UTROLIG billig (tv/hvitevarer/etc) og så videre INGEN av disse tingene var mulig for 50 år siden. Og her kan vi faktisk "skylde på" multi-milliardærene ! 2
Abigor Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Om vi bare kunne jage de fattige til sveits. De som ikke engang har inntekt å skatte av.
agvg Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Bing123 skrev (17 minutter siden): Sitat Er du uenig i dette også? Såfall utdyp og gjerne hvorfor ingen sosialister som hevder å kjempe mot fattigdom foreslår dette. Er vel Finansdepartementet som har som prinsipp at inntekt skal beskattes, man skal ikke vende folk til skattefrie inntekter. Hadde vært alt for enklet og lage ett høyt minstefradrag, så det kan man ikke gjøre.
Bing123 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 2 minutes ago, agvg said: Er vel Finansdepartementet som har som prinsipp at inntekt skal beskattes, man skal ikke vende folk til skattefrie inntekter. Hadde vært alt for enklet og lage ett høyt minstefradrag, så det kan man ikke gjøre. Tror byråkrater har veldig få incentiv til forenkling generelt ja, da kan de miste jobben. Sånn fortsetter staten og skatt å ese ut helt til trollet eksploderer 1
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden wampster skrev (28 minutter siden): Man kan med 4 dagers (median)lønn betale mat for en voksen person i en mnd (5.250kr) Her har jeg mye å gå på fremdeles ser jeg 🤭
VifteKopp Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Bing123 skrev (14 minutter siden): Tror byråkrater har veldig få incentiv til forenkling generelt ja, da kan de miste jobben. Sånn fortsetter staten og skatt å ese ut helt til trollet eksploderer Det er ikke slik byråkratiet fungerer.
Jarmo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Zepticon skrev (50 minutter siden): Til alle som sier vi har blitt rikere. Hvor mange årslønner kostet det hhv farfar, far og deg å skaffe seg bolig? Når ble det umulig for nordmenn å leve på en forsørger? Dere sammenligner dagens rikdom med rikdom for 50 år siden, det blir helt feil. Ja, for 50 år siden var ikke bestemor særlig rik. Men det fantes heller heller ikke multimiliardærer. Om vi ser på rikdomsendringen til hhv fattige, middelklasse og overklassen, og sammenligner de for 50 år siden og nå, så ser vi en enorm rikdomsøkning hos de rike, i forhold til middelklassen. Det betyr at når økonomien går fremover, så får vi vanlige folk stadig mindre del av denne økningen. Ja, vi som "art" har blitt rikere om man ser på hva man får kjøpt. Men, vi ser også at jeg er fattigere i dag dersom vi sammenligner min bestfar med Fred Olsen, og meg selv med Witzøe. =6 980,78* Dette tilsvarer en prisstigning fra 1975 til 2024 på 598,08 prosent. (49 år) 1000 kr den gangen: i dag = ca. 7000 kr i pengerverdi. https://www.norges-bank.no/tema/statistikk/Priskalkulator/ 1
agvg Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden VifteKopp skrev (15 minutter siden): Det er ikke slik byråkratiet fungerer. Så hvordan jobber statsbyåkratiet for og forenkle? Ser ikke ut som antallet forordninger, regler og rapporteringakrav minsker i det heletatt. Man må gjøre som med ugress, fjerne grunnen til dets eksistens, gjør man ikke det blir det som løvetanna. Tar du ikke rota forsvinner det aldri. 1
Kajac Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Simen1 skrev (3 timer siden): "Så lavt som mulig" er jo Sovjetunionens forsøk på planøkonomi og helt samme lønn. Det fungerer jo åpenbart heller ikke. Det må være en økonomisk belønning i å produsere mer, skape mer, eller på andre måter bidra mer. Så et eller annet nivå av forskjeller MÅ vi ha. Spørsmålet er vel heller hva som er passe og da har vi noen skrekk-eksempler helt ytterst på aksen: USA de siste 30 år og Sovjetunionen under Stalin. Så lave forskjeller som praktisk mulig, da. Forskjellen mellom en toppleder og en "på gølvet" bør ikke være mer enn fem-gangen. Om personen i resepsjonen tjener 500k, så kan ikke toppsjefen tjene mer enn 2,5 mill, etc. Bing123 skrev (1 time siden): Er du uenig i dette også? Såfall utdyp og gjerne hvorfor ingen sosialister som hevder å kjempe mot fattigdom foreslår dette. Ja. Alle skal bidra etter evne. Å fjerne skatt for de under 400k er en dårlig idé. Men sett gjerne ned skatten deres, og sett den opp på høye lønninger. 2
agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Kajac skrev (2 minutter siden): Ja. Alle skal bidra etter evne. Å fjerne skatt for de under 400k er en dårlig idé. Men sett gjerne ned skatten deres, og sett den opp på høye lønninger. Hvorfor? Det betyr veldig lite for Statens inntekter, det er unødvendig og bruke ressurser på slike meningsløse prinsipper. 1
Simen1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Kajac skrev (6 minutter siden): Så lave forskjeller som praktisk mulig, da. Forskjellen mellom en toppleder og en "på gølvet" bør ikke være mer enn fem-gangen. Om personen i resepsjonen tjener 500k, så kan ikke toppsjefen tjene mer enn 2,5 mill, etc. Jepp, det høres mye bedre ut. Jeg er litt pedantisk Jeg liker moralen i eksemplet med femgangeren og håper det kan bli sånn en gang i framtida, men jeg vet også at det ikke er gjennomførbart for ekstremt høye inntekter og formuer pga skatteparadiser. Skatteparadisene er hovedproblemet her og det er de som hindrer oss i å øke skattenivået for de rikeste. Sissner sier at nå har vi jaget ut mange av de rikeste og skarpeste. Jeg mener han tar grovt feil og snur situasjonen på hodet. Det er skatteparadisene som har lokket ut de rikeste - ikke vi som har jaget de ut. Endret 2 timer siden av Simen1 1 1
VifteKopp Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden agvg skrev (45 minutter siden): Så hvordan jobber statsbyåkratiet for og forenkle? Ser ikke ut som antallet forordninger, regler og rapporteringakrav minsker i det heletatt. Man må gjøre som med ugress, fjerne grunnen til dets eksistens, gjør man ikke det blir det som løvetanna. Tar du ikke rota forsvinner det aldri. Byråkrater gjør det politikerne ber dem om. Politikere gjør det velgerne ber dem om. En byråkrat mister ikke jobben sin hvis han eller hun er med på å fjerne en regulering eller en forordning. De har godt stillingsvern, og har uansett mer enn nok annet å holde på med. Det er en total misforståelse av hvordan apparatet fungerer.
agvg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (1 time siden): Byråkrater gjør det politikerne ber dem om. Politikere gjør det velgerne ber dem om. En byråkrat mister ikke jobben sin hvis han eller hun er med på å fjerne en regulering eller en forordning. De har godt stillingsvern, og har uansett mer enn nok annet å holde på med. Det er en total misforståelse av hvordan apparatet fungerer. Og så er det jo ett spørsmål om hvem som styrer hvem, politikerne får sitt beslutningsgrunnlag fra byråkratiet, og politikerne ser ikke ut til og ha noe ønske om og detaljstyre og beordre sitt styringsapparat. Ser ut som politikere med styringsansvar ikke på noe vis ønsker og legge seg ut med byråkratiet, ofte fremstår de som ett reint talerør og har ingen meninger eller fremfører noen offentlig kritikk.
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden agvg skrev (Akkurat nå): Og så er det jo ett spørsmål om hvem som styrer hvem, politikerne får sitt beslutningsgrunnlag fra byråkratiet, og politikerne ser ikke ut til og ha noe ønske om og detaljstyre og beordre sitt styringsapparat. Ser ut som politikere med styringsansvar ikke på noe vis ønsker og legge seg ut med byråkratiet, ofte fremstår de som ett reint talerør og har ingen meninger eller fremfører noen offentlig kritikk. Politikerne bestemmer. Det er de som vedtar lover og regler, og så er det byråkratiets oppgave å følge opp det Stortinget kommer frem til. Men mange politikere har ofte kort hukommelse eller dårlig oversikt, og da er det byråkratiets oppgave å minne dem på regelverket de selv har vedtatt.
trn100 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tycho Urke skrev (8 timer siden): Finansmannen mener venstresiden bommer i ulikhetsdebatten. – Jeg har ikke noe problem med at de rike blir rikere. Men de fattige må ikke bli fattigere, sier Sissener til E24. – Nå har vi jaget ut mange av de rikeste og skarpeste, sier Sissener. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/gkPp5L/sissener-om-ulikheten-i-norge-har-ikke-noe-problem-med-at-de-rike-blir-rikere Er dere enige eller uenige Sissener? Ble de jaget ut...eller flyttet de fordi de ikke vil betale skatt ? At Sissener ikke har noe i mot å bli rikere finnes det da ingen grunn til å betvile? 😉
Bing123 Skrevet 55 minutter siden Skrevet 55 minutter siden 1 hour ago, Kajac said: Ja. Alle skal bidra etter evne. Å fjerne skatt for de under 400k er en dårlig idé. Men sett gjerne ned skatten deres, og sett den opp på høye lønninger. Hvorfor er det en dårlig idé å fjerne skatten helt? mens å senke den er bra? Minner om at Skatteetaten har 7500 ansatte. Mye av politikken som føres i Norge handler om å bokstavelig talt lage jobber som ikke er nødvendige. 1
Zepticon Skrevet 20 minutter siden Skrevet 20 minutter siden wampster skrev (3 timer siden): Hva med et par andre sammenligninger foruten bolig da? Man kan med 4 dagers (median)lønn betale mat for en voksen person i en mnd (5.250kr) Man får kjøpt fritidsutstyr (sykkel/ski/etc) til nesten gi bort priser Man kan reise til store deler av verden ufattelig billig (jeg drar selv t/r til Spania og tilbake neste uke for under 1000kr INKLUDERT tog t/r flyplassen) Man kan kjøpe seg ok++ bil for en billig penge Man kan kjøpe elektronikk UTROLIG billig (tv/hvitevarer/etc) og så videre INGEN av disse tingene var mulig for 50 år siden. Og her kan vi faktisk "skylde på" multi-milliardærene ! VI kan godt snakke om mat ja. Matprisene har økt langt mer enn lønninger de siste årene, og en svært stor del av konsumprisindeksøkningen of inflasjonen skyldes matprisene. Denne økningen kan ikke forklares av eksterne faktorer (selv om mat-braonene prøve). Mat i dag er et DIREKTE bevis på at vi (alle vanlige nordmenn) blir fattigere for at Reitan og gjengen skal bli rikere. Godt poeng. Produksjonen av ting er billig fordi vi har outsourcet all produksjon til de fattige, slik at vi rike nordmenn skal bli rikere, dvs slippe å bruke mye penger på ting. Store internasjonale selskaper benytter arbeidskraft i sweatshops og byfabrikker som feks foxconn, i land der arbeiderne ikke har rettigheter. Altså noen (fattige) må utnyttes for at vi (relativt rike nordmenn) skal bli rikere. Du kan reise billig til spania for at alle ledd i flyturen din er gjort billig ved å stadig utarme og gi arbeiderne i flybransjen dårligere rettigheter. Profitten her går (du gjettet det) rett til eierne. Men igjen, du forstår ikke. Det er et stadig større gap mellom vår produktivitet (verdier skapt) og hvor stor del av disse verdiene vi sitter igjen med. Justerer vi for konsumprisindeks så tjener vi stadig mindre sammenlignet med produktiviteten vår. https://www.epi.org/productivity-pay-gap/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå