Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
leticia skrev (5 minutter siden):

Drar du faktisk i kirken på julaften? Når du påstår du ikke tror på gud? 

Selvsagt! Koselig det

Jeg drar i bryllup, konfirmasjoner og begravelser i kirken også selv om jeg ikke er en troende.

Endret av DukeNukem3d
Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Selvsagt! Koselig det

Jeg drar i bryllup, konfirmasjoner og begravelser i kirken også selv om jeg ikke er en troende.

Ok, jeg gjør ingen av delene. Jeg holder meg utenfor det bygget når det er religiøse seremonier der. Går greit å besøke kirkebygg for bygningens skyld. Har f.eks vært i Pavepalasset i Avignon. Det er fascinerende med arkitekturen. 

Jeg har forresten vanskelig for å tro på at du ikke er en troende, på måten du forsvarer kristendom i diverse tråder. 😜

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (3 timer siden):

Ok, jeg gjør ingen av delene. Jeg holder meg utenfor det bygget når det er religiøse seremonier der. Går greit å besøke kirkebygg for bygningens skyld. Har f.eks vært i Pavepalasset i Avignon. Det er fascinerende med arkitekturen. 

Jeg har forresten vanskelig for å tro på at du ikke er en troende, på måten du forsvarer kristendom i diverse tråder. 😜

Det er et godt tegn at du er skeptisk. Folk kan utgi seg for hva som helst på et forum og dette er en påstand det er vanskelig å dokumentere noen av vegene.

I virkeligheten er vel det beste jeg kunne klart å gi deg attest på at jeg en gang i tiden ble borgelig konfirmert hos human-etisk forbund. (Som jeg ikke lenger liker forresten, da de er Islam-forsvarere)

Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Det er et godt tegn at du er skeptisk. Folk kan utgi seg for hva som helst på et forum og dette er en påstand det er vanskelig å dokumentere noen av vegene.

I virkeligheten er vel det beste jeg kunne klart å gi deg attest på at jeg en gang i tiden ble borgelig konfirmert hos human-etisk forbund. (Som jeg ikke lenger liker forresten, da de er Islam-forsvarere)

Hvordan da?

Forsvarer de lysebrune innvandrere?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (1 time siden):

Hvordan da?

Forsvarer de lysebrune innvandrere?

Hvor mange ganger må dere høre det før dere lærer? Islam er ikke en rase. Også folk som er hvite i huden kan bli idioter av ideologien/religionen. Dette er et av problemene med Human Etisk Forbund, de kritiserer veldig gjerne kristendom ved enhver anledning men er veldig forsiktige med å si noe kritisk om Islam. Selv om Islam er en mye verre religion på alle mulige måter. (Egentlig minner reaksjonen din litt om HEF)

image.thumb.png.d78d02f0b2196c6dc84ff105e4aa8d1c.png

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

Hvor mange ganger må dere høre det før dere lærer? Islam er ikke en rase

Det er den nye iskremem fra henning olsen. IsLam er en litt ullen variant av vaniljeis med litt lakris på toppen.

Kristendommen er forøvrig bare en omskriving..en forkortelse om du vil. Kristen var nemlig en veldig slem viking som ble dømt for kjettersk oppvigleri. Derav navnet kristen dommen som i moderne tid bare skrives kristendommen. Bibelen inneholder selve dommen skrevet i roman form.

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (7 timer siden):

Fordi alle ateister bør tenke som deg mener du?

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
Maskinfører skrev (10 timer siden):

Kristendom er viktig 😀

Ja, kristendommen er utvilsomt viktig. Den har vært en av hovedfaktorene i 2000 års historie.

Men det betyr ikke at den er sann, eller netto positiv.

Det er ingen rasjonell grunn til å tro den er sann, og om den er netto positiv er et interessant diskusjonsspørsmål.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
jjkoggan skrev (16 timer siden):

For eksempel, hvis bibelen sier ingenting om sexual orientation slik vi forstår det idag og som ikke eksisterte i Jesus tiden skal vi tolke hva bibelen sa om sodomi som et forbud mot homoseksualitet?   Det blir uklart, ikke sannt? 

Enhver som kaller seg kristen får selv ta stilling til hva de synes det innebærer, fra utsiden synes jeg det du skriver her er oppsiktsvekkende.

Nei, det finnes ikke forbud mot homoseksualitet i Bibelen, lesbiske er helt fri til  å kjøre på. Men at det i det hele tatt kan stilles spørsmålstegn ved hva Bibelen mener om mann/mann seksualitet, og ved å flytte målstolpene og si "slik vi forstår det i dag", seriøst, det må jeg bare innrømme at jeg ikke forstår.

3 Mosebok 18 er loven om kjønnslig omgang, og Jesus er rimelig klar i Matt 5,17-20 at lovene fortsatt gjelder. 3 Mosebok 18 22,er klokkeklar, 1 Korinterbrev 6 9,10 er om mulig klarere. Men man behøver ikke forholde seg til dette i dag fordi vi forstår ting annerledes? Kommer ikke alt dette fra en allmektig gud? Det må være vanskelig å være kristen og måtte sette seg inn i hva man må følge og hva man slipper følge.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (6 timer siden):

Ja, kristendommen er utvilsomt viktig. Den har vært en av hovedfaktorene i 2000 års historie.

Men det betyr ikke at den er sann, eller netto positiv.

Det er ingen rasjonell grunn til å tro den er sann, og om den er netto positiv er et interessant diskusjonsspørsmål.

Ja den er det et viktig rettesnøre som skillet mellom rett og galt husk at for kristne kommer godhet fra hjerte nei mulig den ikke er positiv men men noe må ha skapt menneskene og verden ikke sant @Tussi

• Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (25 minutter siden):

Ja den er det et viktig rettesnøre som skillet mellom rett og galt

Den kan umulig være det med tanke på det ideologiske innholdet, den gylne regel hadde vi før abrahamittisk religion. 

Skrevet
22 minutes ago, Maskinfører said:

men men noe må ha skapt menneskene og verden ikke sant? 

Hvis vi går ut ifra at dette stemmer, at noe må ha skapt oss.
Hvorfor antar du at denne noe er Abrahams gud, fremfor fks. Brahman, Odin, eller Jurupari?

Skrevet
DukeNukem3d skrev (10 timer siden):

Det handler vel mest om at du sier du er noe (ateist) men faktisk for meg fremstår som kristen i hvordan du ordlegger deg. 

DukeNukem3d skrev (10 timer siden):

Jeg ble faktisk konfirmert kristelig, eller ble jeg egentlig det, jeg var syk på dagen vi skulle i kirka. (vannkopper  eller helvetesild). husker ikke hvilken det var. Haha, helvetesild er kanskje mest passende for min del... Har meldt meg ut i voksen alder. (tidlig 20 -årene). Jeg skjønner ikke hva du legger i at human - etisk forbund er islamforsvarere. Jeg er forøvrig ikke med i noen organisasjoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...