Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Rhabagatz skrev (14 minutter siden): Med tanke på at det var all mulige slags talere, var nok intensjonen med dette forbudet å unngå anklager fra andre talere rettet mot Israel på denne dagen. Kan aldri tenke meg at de andre talerne ikke har nevnt Israel med er ord. Da blir jeg faktisk imponert 1
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Selvsagt forventes det at jøder tar avstand fra en hypotetisk israelsk terror. På samme måte som det forventes at nordmenn tar avstand fra eventuell norsk terror. Men dette blir stort sett hypotetisk, for de driver ikke med slikt. Jødene/Israel har aldri bedt om å være ofte. Det er noe de blir utsatt for av andre. Veldig mye terror begås av islamister, og støttes av mange muslimer. Og selv om de oftest er overgriperen, elsker de å spille offerrollen. Hvert gang de ikke får innvilget urimelige krav, er de krenket og utsatt for rasisme. Det er stor forskjell på å være offer, og å spille offerrollen. 1 2
The Very End Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Sjeldent lokalavisen skriver noe fornuftig, men synes denne var veldig bra: https://www.fvn.no/mening/kommentar/i/93gMpq/absurd-og-farlig-aa-anklage-stoere-for-antisemittisme. Saker som denne og misbruk av ord og uttrykk gjør stor skade. 4
Rhabagatz Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 8 minutes ago, Tussi said: Kan aldri tenke meg at de andre talerne ikke har nevnt Israel med er ord. Da blir jeg faktisk imponert Jeg har etterspurt dette, uten å å svar. Tror du ikke Dagen hadde slått det stort opp dersom noen hadde vært "anti-semitter" på denne dagen? Ellers synes jeg du har lave forventninger til talerne. Det skal ikke mange hjerneceller til for å skjønne at i går ikke var dagen for slike påstander. 2
torbjornen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden OleBrum2 skrev (50 minutter siden): Det synes som om de ville ha en apolitisk demo, frontet av talere som er samlende for jøder. Det er nå slik at jøder flest ønsker en jødisk stat, selv om mange ikke har noe i mot en palestinsk fredelig nabostat. Det er ikke den «harde kjerne», det er maimstream blant jøder. Da er det vondt å delta blant aktører som tar til orde for å destruere den jødiske staten. Å ensidig gi taleplass til palestina-aktivister, er ikke inkluderende, det er ekskluderende. Det kan man se, selv om man er av den ene eller andre mening i Israel-Palestina konflikten. Og det på en dag der man minnes elsklusjonen av jøder fra samfunnet. Men dersom det hadde vore samarbeid og eit felles arrangement ville vel det mossaiske trussamfunn som medarrangør ha hatt ein del å seie når det gjeld kven som fekk halde talar? Når ein derimot tek eit val om å setje seg sjølv på sidelinja mistar ein sjølvsagt denne mogelegheita. 2
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Rhabagatz skrev (11 minutter siden): Jeg har etterspurt dette, uten å å svar. Tror du ikke Dagen hadde slått det stort opp dersom noen hadde vært "anti-semitter" på denne dagen? Ellers synes jeg du har lave forventninger til talerne. Det skal ikke mange hjerneceller til for å skjønne at i går ikke var dagen for slike påstander. Ja. Jeg har veldig lave forventninger til talerne 2
torbjornen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Boing_80 skrev (30 minutter siden): De har gått inn i offerrollen. De kunne vært mye tydeligere og tatt enda mer avstand til den israelske regjeringens beslutninger. Du skjønner, slik man forventer av muslimer. En muslim terroriserer, det forventes at hele den muslimske verdenen tar avstand. Men siden dette er Israel så må dette debatteres til det uendelige. Men når det kommer til muslimer så river man av kvinnene hijaben. Du krev noko av jødar, men vil ikkje krevje noko anna av muslimar. Innlegget ditt viser at jødar og muslimar som minoritetar er i same båt. Altfor mange føreset at alle jødar støttar Israel eller at alle muslimar støttar islamisme og terror. Det er dette som er fordommar, og som lett blir rasisme, antisemittisme eller ... ein kan kalle det kva ein vil. Og det er lett å tenkje slik, fordommar er noko som vi alle har i ein eller annan samanheng. 4
Boing_80 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) torbjornen skrev (37 minutter siden): Du krev noko av jødar, men vil ikkje krevje noko anna av muslimar. Innlegget ditt viser at jødar og muslimar som minoritetar er i same båt. Altfor mange føreset at alle jødar støttar Israel eller at alle muslimar støttar islamisme og terror. Det er dette som er fordommar, og som lett blir rasisme, antisemittisme eller ... ein kan kalle det kva ein vil. Og det er lett å tenkje slik, fordommar er noko som vi alle har i ein eller annan samanheng. Akkurat nå er det jødene det er snakk om så ja. Men er det om muslimer så vil jeg forvente det samme der også. Du har nok aldri opplevd å bli diskriminert som muslim. Derfor kan du snakke om en balansert debatt. Jeg har opplevd diskriminering og har hatt stor empati for jødene. Konsentrasjonsleirene som ble bygd under andre verdenskrig, det er skremmende å tenke at det faktisk satt folk og regnet ut hvor stort de skulle bli og hvilke "fasiliteter" som skulle installeres. Men etter det faenskapet staten Israel har klart å gjøre; snikskyttere som har valgt ut kroppsdeler på palestinere og skutt dem; det er like ondskapsfullt som det nazistene gjorde. https://www.theguardian.com/world/2024/apr/02/gaza-palestinian-children-killed-idf-israel-war “I asked the nurse, what’s the history? She said that they were brought in a couple of hours ago. They had sniper shots to the brain. They were seven or eight years old,” she said. Children account for more than one in three of the more than 32,000 people killed in Israel’s months-long assault on Gaza, according to the Palestinian health ministry. Tens of thousands more young people have suffered severe injuries, including amputations. “We are shocked by reports of the deliberate targeting and extrajudicial killing of Palestinian women and children in places where they sought refuge, or while fleeing. Some of them were reportedly holding white pieces of cloth when they were killed by the Israeli army or affiliated forces,” the group said. Vi kommer trolig aldri til å møtes i midten fordi utgangspunktene våre er for ulike. Ikke faen om jeg noen gang kommer til å støtte faenskapet. Endret 1 time siden av Boing_80 1 1
Baranladion Skrevet 32 minutter siden Skrevet 32 minutter siden Boing_80 skrev (1 time siden): Du skjønner, slik man forventer av muslimer. En muslim terroriserer, det forventes at hele den muslimske verdenen tar avstand. Nå overdriver du litt, det man forventer er at statsledere og andre med makt eller sentrale roller tar avstand fra horrible handlinger. Litt slik som man forventer at statsledere tar avstand fra det Israel nå driver med. Det er ingen som går rundt å forventer at verken menigmann jøde, eller menigmann muslim tar avstand fra eller går i fakkeltog for alt en Israelsk stat, eller muslimsk terrorgruppe gjør av faenskap Problemer oppstår ironisk nok når man faktisk tar en side, i betente saker. Det beste i dagens samfunn har nesten blitt å være nøytral og anonym. 1
Boing_80 Skrevet 22 minutter siden Skrevet 22 minutter siden (endret) Baranladion skrev (9 minutter siden): Nå overdriver du litt, det man forventer er at statsledere og andre med makt eller sentrale roller tar avstand fra horrible handlinger. Litt slik som man forventer at statsledere tar avstand fra det Israel nå driver med. Det er ingen som går rundt å forventer at verken menigmann jøde, eller menigmann muslim tar avstand fra eller går i fakkeltog for alt en Israelsk stat, eller muslimsk terrorgruppe gjør av faenskap Problemer oppstår ironisk nok når man faktisk tar en side, i betente saker. Det beste i dagens samfunn har nesten blitt å være nøytral og anonym. Overdriver ikke det minste. Det er en grunn til at følgende memes eksisterer: Kommentaren din illustrerer bare hvor lite mange med din tankegang egentlig vet. Endret 21 minutter siden av Boing_80 2
Mannen med ljåen Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden (endret) Boing_80 skrev (56 minutter siden): Akkurat nå er det jødene det er snakk om så ja. Men er det om muslimer så vil jeg forvente det samme der også. Du har nok aldri opplevd å bli diskriminert som muslim. Derfor kan du snakke om en balansert debatt. Jeg har opplevd diskriminering og har hatt stor empati for jødene. Konsentrasjonsleirene som ble bygd under andre verdenskrig, det er skremmende å tenke at det faktisk satt folk og regnet ut hvor stort de skulle bli og hvilke "fasiliteter" som skulle installeres. Men etter det faenskapet staten Israel har klart å gjøre; snikskyttere som har valgt ut kroppsdeler på palestinere og skutt dem; det er like ondskapsfullt som det nazistene gjorde. https://www.theguardian.com/world/2024/apr/02/gaza-palestinian-children-killed-idf-israel-war “I asked the nurse, what’s the history? She said that they were brought in a couple of hours ago. They had sniper shots to the brain. They were seven or eight years old,” she said. Children account for more than one in three of the more than 32,000 people killed in Israel’s months-long assault on Gaza, according to the Palestinian health ministry. Tens of thousands more young people have suffered severe injuries, including amputations. “We are shocked by reports of the deliberate targeting and extrajudicial killing of Palestinian women and children in places where they sought refuge, or while fleeing. Some of them were reportedly holding white pieces of cloth when they were killed by the Israeli army or affiliated forces,” the group said. Vi kommer trolig aldri til å møtes i midten fordi utgangspunktene våre er for ulike. Ikke faen om jeg noen gang kommer til å støtte faenskapet. Jeg var i Auschwitz Birkenau i dag. Dette er ikke engang sammenliknbart. Det minner mer om Hamas. Hva er årsaken til at sivile blir skutt i hodet? Hvordan vet du at israelske soldater gjør det, og at det er med vilje? Hvorfor evakuerer ikke Hamas sivile når de begår terror, slik at ingen blir skadet i terrorhandlingen eller motangrepet? Du fortsetter med "dette er fælt, og derfor er det Israel sin skyld"-argumentene. Endret 20 minutter siden av Mannen med ljåen 1
Neptun1 Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden (endret) Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Jødene/Israel har aldri bedt om å være ofte. Det er noe de blir utsatt for av andre. Veldig mye terror begås av islamister, og støttes av mange muslimer. Og selv om de oftest er overgriperen, elsker de å spille offerrollen. Hvert gang de ikke får innvilget urimelige krav, er de krenket og utsatt for rasisme. Det er stor forskjell på å være offer, og å spille offerrollen. At dette stemmer vet vi fra europeiske land også. Oftest overgriper (omtrent aldri andre veien) - allikevel er det muslimer som er ofrene. Hvor mange ganger leser vi om voldelige og kriminelle jøder i europeiske land? Aldri! *tenke* Endret 18 minutter siden av Neptun1 2
torbjornen Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden (endret) Boing_80 skrev (59 minutter siden): Akkurat nå er det jødene det er snakk om så ja. Men er det om muslimer så vil jeg forvente det samme der også. Du har nok aldri opplevd å bli diskriminert som muslim. Derfor kan du snakke om en balansert debatt. Jeg har opplevd diskriminering og har hatt stor empati for jødene. Konsentrasjonsleirene som ble bygd under andre verdenskrig, det er skremmende å tenke at det faktisk satt folk og regnet ut hvor stort de skulle bli og hvilke "fasiliteter" som skulle installeres. Men etter det faenskapet staten Israel har klart å gjøre; snikskyttere som har valgt ut kroppsdeler på palestinere og skutt dem; det er like ondskapsfullt som det nazistene gjorde. https://www.theguardian.com/world/2024/apr/02/gaza-palestinian-children-killed-idf-israel-war “I asked the nurse, what’s the history? She said that they were brought in a couple of hours ago. They had sniper shots to the brain. They were seven or eight years old,” she said. Children account for more than one in three of the more than 32,000 people killed in Israel’s months-long assault on Gaza, according to the Palestinian health ministry. Tens of thousands more young people have suffered severe injuries, including amputations. “We are shocked by reports of the deliberate targeting and extrajudicial killing of Palestinian women and children in places where they sought refuge, or while fleeing. Some of them were reportedly holding white pieces of cloth when they were killed by the Israeli army or affiliated forces,” the group said. Vi kommer trolig aldri til å møtes i midten fordi utgangspunktene våre er for ulike. Ikke faen om jeg noen gang kommer til å støtte faenskapet. Altså... Ein kan sikkert sjå på både jødar/israelarar og palestinarar som ufordragelege menneske. Men det er no ein gong slik at jødar flest ikkje har noko kollektivt ansvar for kva Israel gjer mot palestinarane, akkurat som at palestinarar (eller muslimar) ikkje har noko kollektivt ansvar for HAMAS sine terrorhandlingar. Endret 17 minutter siden av torbjornen 2
trn100 Skrevet 18 minutter siden Skrevet 18 minutter siden Er så lei av disse midtøsten konfliktene at jeg faktisk innerst inne har et håp om at de snart utsletter hverandre og gir resten av den siviliserte verden litt fred. At jødene skal ha blitt tildelt det landet de dreper barn for å beholde av en "fjott" av en gud er for meg fullstendig likegyldig! I mitt hode er denne "guden" en kriminell uansett! Her har den "allmektige" sittet og sett på at hans disipler i hundrevis av år har torturert og drept uskyldige mennesker og så finnes det fremdeles noen som forsøker å unnskylde det med at "hans veier er uransakelige" ? 2
Neptun1 Skrevet 13 minutter siden Skrevet 13 minutter siden Boing_80 skrev (6 minutter siden): Overdriver ikke det minste. Det er en grunn til at følgende memes eksisterer: Kommentaren din illustrerer bare hvor lite mange med din tankegang egentlig vet. Forskjellen: Soloterroristen Breivik har 0% støtte i Norge. Bin Laden hadde stor støtte i muslimske land. I enkelte land over 50%. Mange muslimer feiret 11/9 med kake. 2
Uderzo Skrevet 12 minutter siden Skrevet 12 minutter siden torbjornen skrev (4 timer siden): Det han meinte med den eine setninga var vel at den kollektive skuldfølelsen for holocaust gjer det vanskeleg for oss i Europa å kritisere Israel. Verken meir eller mindre. Så kan ein diskutere om det er hald i den oppfatninga. Men dette er vel uansett litt på sida av temaet, som er striden som er oppstått mellom det mosaiske trussamfunn og antirasistisk senter. Israel blir kritisert hver eneste dag, hvor han får det i fra er ikke godt å forstå. Jeg kan forstå hvorfor det mosaiske trossamfunnet ikke ønsker å markere dagen sammen med de som resten av året bidrar til økningen i antisemittiske holdninger i Norge. 2
Boing_80 Skrevet 12 minutter siden Skrevet 12 minutter siden torbjornen skrev (5 minutter siden): Altså... Ein kan sikkert sjå på både jødar/israelarar og palestinarar som ufordragelege menneske. Men det er no ein gong slik at jødar flest ikkje har noko kollektivt ansvar for kva Israel gjer mot palestinarane, akkurat som at palestinarar (eller muslimar) ikkje har noko kollektivt ansvar for HAMAS sine terrorhandlingar. Jeg mener heller ikke at de har det. Jeg mener bare at det Mosaiske samfunn i Norge kunne vært litt mer tydelig og fordømme det staten Israel holder på med. 2 1
Boing_80 Skrevet 9 minutter siden Skrevet 9 minutter siden Uderzo skrev (Akkurat nå): Israel blir kritisert hver eneste dag, hvor han får det i fra er ikke godt å forstå. Jeg kan forstå hvorfor det mosaiske trossamfunnet ikke ønsker å markere dagen sammen med de som resten av året bidrar til økningen i antisemittiske holdninger i Norge. Regner med at du mente meg. Du har ikke helt rett. Israel begynte å bli mer og mer kritisert etter at uavhengige media presenterte nyheter de vanlige mediene unnlot å dekke i særlig grad. Da visste folk så mye at de ting ikke lenger kunne skjules. Til stor ergrelse for Murdoch. Nå vet vi at YouTube viste langt færre videoer om det som skjedde med palestinerne. Algoritmer. 1
torbjornen Skrevet 7 minutter siden Skrevet 7 minutter siden (endret) Uderzo skrev (6 minutter siden): Israel blir kritisert hver eneste dag, hvor han får det i fra er ikke godt å forstå. Verdssamfunnet har ikkje sett foten ned og boikotta Israel trass i den brutale krigen som har vart i 2 år. Noko av årsaka er sjølvsagt utgangspunktet (terror). Noko av årsaka er at vi på mange måtar er avhengig av israelsk teknologi. Men noko av årsaka er også den kollektive skuldfølelsen på grunn av holocaust. Sjå berre på Tyskland, som er svært forsiktige i sin kritikk av Israel. Det er ikkje tilfeldig. Og noko av årsaka er sjølvsagt også at ein får gjort lite med situasjonen i Midtausten utan å ha USA med på laget. Endret 5 minutter siden av torbjornen 1
Mbappe09 Skrevet 4 minutter siden Skrevet 4 minutter siden (endret) Boing_80 skrev (7 timer siden): Sant. Og dette må vi få frem tydeligere. Trenden har dessverre ikke vært slik over altfor mange år. Det står jo klart i setningen. Når det gjelder Israel og jødene så må straks debatten balanseres og helst i sistnevntes favør. Nå er dette visstnok USA, men vi ser mye av det samme i Europa også. Hvem er det som kontrollerer hvem som kan kritiseres eller ikke? Seriøst? Candace Owens? Er dog ikke overrasket at det kommer fra en som støtter Russland, Iran og Hizbolla. Endret 3 minutter siden av Mbappe09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå