Boing_80 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Snikpellik skrev (5 minutter siden): Dette handler ikke om Israel. Det handler om krystallnatten og jøder. Problemet er de som vil få dette til å handle om Israel og deres politikk. Det inkluderer folk på "begge sider". Og ja, Det mosaiske trossamfunn og deres sammenblanding av religion og politikk er en av dem. Nært all kritikk av Israel og deres regjerings handlinger tas som "antisemittisme". Det blir bare for dumt. Og når det de har opplevd er det samme som de gjør mot palestinerne, skal de ikke vises speilet slik at de kan se det stygge speilbildet og bli nødt til å tenke seg om? Sorry, men de har fint klart å ødelegge for seg selv. Det er på tide at spesielt Europa kommer seg over skyldfølelsen overfor jødene og ser ting med klarere briller. Endret 6 timer siden av Boing_80
Snikpellik Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden OleBrum2 skrev (1 time siden): Se på talerene, år for år. De velger bare folk som står for at staten Israel bør oppløses Hvilke av talerne "står for at staten Israel bør oppløses"? 3 1
Snikpellik Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Boing_80 skrev (5 minutter siden): Og når det de har opplevd er det samme som de gjør mot palestinerne, skal de ikke vises speilet slik at de kan se det stygge speilbildet og bli nødt til å tenke seg om? Hvem er "de"? Hvis du med de sikter til jødene, så har jøder som gruppe null skyld i krigsforbrytelsene og det trolige folkemordet på Gazastripen. Dette er den israelske staten og regjeringens handlinger, ikke jøder. Det er for eksempel omtrent like mange jøder i USA som det er i Israel. I USA mener nesten halvparten av jøder at Israel har begått folkemord på Gazastripen ifølge målinger. Det blir helt meningsløst å tillegge jøder de samme meningene og handlingene kun basert på den type gruppetilhørighet. Endret 6 timer siden av Snikpellik 1 3
Boing_80 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Snikpellik skrev (4 minutter siden): Hvem er "de"? Hvis du med de sikter til jødene, så har jøder som gruppe null skyld i krigsforbrytelsene og det trolige folkemordet på Gazastripen. Dette er den israelske staten og regjeringens handlinger, ikke jøder. Og hvem har gitt denne staten mandatet til å gjøre alt dette da? For det er jo et demokratisk land som mange liker å påstå. Og hvorfor er Stor-Israel så viktig for disse folka? Endret 6 timer siden av Boing_80 1
Morromann Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Boing_80 skrev (7 minutter siden): Og når det de har opplevd er det samme som de gjør mot palestinerne, skal de ikke vises speilet slik at de kan se det stygge speilbildet og bli nødt til å tenke seg om? Sorry, men de har fint klart å ødelegge for seg selv. Det er på tide at spesielt Europa kommer seg over skyldfølelsen overfor jødene og ser ting med klarere briller. Hva har jøder i Norge gjort mot palestinerne? Tror du på kollektiv skyld, at alle innenfor en gruppe er ansvarlig for hva andre i samme gruppe gjør? Isåfall: hvordan er det annerledes enn de som stempler alle muslimer som medansvarlige for 11.september og alle andre terrorangrep begått av jihadister? Endret 6 timer siden av Morromann 3 2
Boing_80 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Morromann skrev (2 minutter siden): Hva har jøder i Norge gjort mot palestinerne? Tror du på kollektiv skyld, at alle innenfor en gruppe er ansvarlig for hva andre i samme gruppe gjør? Isåfall: hvordan er det annerledes enn de som stempler alle muslimer som medansvarlige for 11.september og alle andre terrorangrep begått av jihadister? Jeg registrerer kun en ting; hykleri fra en høy dimensjon. Det "forsvaret" flere prøver å vise i forhold til islam og muslimer er bare et skalkeskjul for ubegrenset støtte til Israel. Nå skriver flere og flere at muslimer ikke skal bære kollektiv skyld, men det har vært gjennomgangsmelodien over mange år. Også på dette forumet. Men fordi det handler om Israel så er tonen en annen. Hva tenker man om Russland da? Er alle russere pro-Putin? 1
skaftetryne32 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Ballalaika skrev (13 minutter siden): Du viser ikke til fakta. Du kommer dassende med anti-semittiske troper. Så vis det da? Jeg er åpen om at jeg tar feil, vis meg at jeg tar feil, ikke kall meg for en jævla anti-semitt. 3
Ballalaika Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden skaftetryne32 skrev (7 minutter siden): Så vis det da? Her: skaftetryne32 skrev (1 time siden): kombinert med det faktum at religionens lære underviser at alle andre som ikke er en del av det utvalgte folket fra israel er legitimt å eie som slave. 1
Boing_80 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Ballalaika skrev (12 minutter siden): Her: Du velger en liten detalj (som du heller ikke klarer å argumentere noe særlig for), men unnlater å kritisere det faktum at de anser seg selv som guds utvalgte folk, og at vi skal helt ukritisk akseptere det. Vi vet hva det pleier å bety for mennesker. Historien viser det tydelig. https://www.britannica.com/topic/chosen-people Guds utvalgte folk - forklart i en bredere forstand. Endret 6 timer siden av Boing_80
skaftetryne32 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Ballalaika skrev (12 minutter siden): Her: skaftetryne32 skrev (1 time siden): kombinert med det faktum at religionens lære underviser at alle andre som ikke er en del av det utvalgte folket fra israel er legitimt å eie som slave. LOL ok du fant det jeg skrev, nå kan du motbevise det jeg skrev, kan du gjøre det? 2
Morromann Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Boing_80 skrev (56 minutter siden): Jeg registrerer kun en ting; hykleri fra en høy dimensjon. Det "forsvaret" flere prøver å vise i forhold til islam og muslimer er bare et skalkeskjul for ubegrenset støtte til Israel. Nå skriver flere og flere at muslimer ikke skal bære kollektiv skyld, men det har vært gjennomgangsmelodien over mange år. Også på dette forumet. Men fordi det handler om Israel så er tonen en annen. Hva tenker man om Russland da? Er alle russere pro-Putin? Jeg skal ikke snakke for alle her, men det gjelder definitivt ikke meg. Jeg har alltid tatt avstand fra generaliseringer og det å skjære hele folkeslag over en kamm. Selvfølgelig finner du slike hyklere, men jeg har ikke inntrykk av at det er mange av disse her inne. Da tenker jeg heller på document.no og kommentarfeltet der som er ekstremt fiendtlig mot muslimer men har nulltoleranse mot alt av Israelskritikk; et nettsted som forøvrig oppstid i kjølvannet av nettopp 11.september. Men nei; ingen folkegrupper har kollektiv skyld. Jøder har ikke kollektiv skyld for krigsforbrytelsene til IDF, muslimer har ikke kollektiv skyld for jihadisme. Alle russere har ikke skyld i det Putin gjør. Alle tyskere står ikke bak holocaust. Alle "hvite" har ikke skyld i drapet på George Floyd. Så der har du svaret mitt. Hva andre her står for får de selv svare for. Endret 5 timer siden av Morromann 1 1
Boing_80 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Morromann skrev (1 minutt siden): Men nei; ingen folkegrupper har kollektiv skyld? Jøder har ikke kollektiv skyld for krigsforbrytelsene til IDF, muslimer har ikke kollektiv skyld for johadisme. Alle russere har ikke skyld i det Putin gjør. Alle tyskere står ikke bak holocaust. Alle "hvite" har ikke skyld i drapet på George Floyd. Så der har du svaret mitt. Hva andre her står for får de selv svare for. Takk!
Ballalaika Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden skaftetryne32 skrev (16 minutter siden): LOL ok du fant det jeg skrev, nå kan du motbevise det jeg skrev, kan du gjøre det? Jeg er ikke sekretæren. Faktasjekk deg selv før du skriver innlegg. 1
skaftetryne32 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Ballalaika skrev (6 minutter siden): Jeg er ikke sekretæren. Faktasjekk deg selv før du skriver innlegg. Allerede gjort, nå var det din påstand at dette var feil, ja såpass at du kalte meg en anti-semitt, nå må du faen meg gro noen baller å motbevise meg, som sagt jeg er veldig åpen for at jeg tar feil, men jeg liker mytologi, jeg kjenner litt til mytologi, gjør du, jeg tror ikke du gjør det, motbevis meg om du kan, men foreløpig gjør du tilsynelatende alt du kan for å slippe unna dine påstander. 3
torbjornen Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Snikpellik skrev (6 timer siden): Det var en god tale fra Støre. Antisemittisme er økende i verden, og jeg er glad statsministeren setter så mye fokus på dette. Det var forøvrig mange jøder tilstede. Støre deltok forøvrig, iført kippa, på 100-årsmarkeringen av synagogen i Trondheim sammen med Det jødiske samfunn og Det mossaiske trossamfunn for to uker siden. Anklagene fra den israelske regjeringen mot Støre er absurde og hører ikke hjemme noe sted. Jeg ser på det som en fornærmelse mot Norge og forsøk på provokasjon. Den høgrevridde israelske regjeringa prøver sjølvsagt å utnytte situasjonen til å svartmale den norske regjeringa, undergrave støtta til palestinarane og provosere fram auka splid internt i Norge. Russland kunne ikkje ha drive sine påverknadsoperasjonar på ein betre måte. Endret 5 timer siden av torbjornen 7
BadCat Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) I min by der jeg er født og oppvokst, overlevde ikke 90% av de lokale jødene grusomhetene under andre verdenskrig. Det er eget minnesmerke og snublesteiner i flere gater hvor det bodde jøder. Dette er en del av lokal historie, pensum i skolen og skoleklasser besøker minnesmerket. Markering av 9. november er for å markere starten av hendelser som skjedde før opprettelse av staten Israel. Det er sjanseløst å kuppe markeringa eller bruke 9. november 1938 prospektivt mot senere hendelser. Mestrer ikke nordmenn, spesielt de som er 20-30 år gamle, historie og kognitiv tenking lenger? Er det slags erstattet av humoristiske videoer i kortformat og annen brainrot. YouTube og sosiale media har eksistert i omtrent 20 år. De nyere plattformene omtrent i 10. Quote Kognitiv tenkning handler om hjernens prosesser for å motta, bearbeide og bruke informasjon, som inkluderer oppfatning, hukommelse, språk, planlegging og problemløsning. Endret 5 timer siden av BadCat 2
torbjornen Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden skaftetryne32 skrev (6 timer siden): Der er jeg enig med deg, personlig synes jeg navnet mer enn antyder at det eksisterer raser, noe som langt på vei føles som en legitimering av nettopp "rasisme". Men kanskje det er bare meg. Rasisme er iallefall eit ord som er mykje brukt, og blir ikkje utdatert før det store fleirtalet meiner det og sluttar å bruke ordet. Om ordet vil lide same skjebne som n-ordet vil berre framtida vise. Skal ein fyrst drive ordkløyveri er vel ordet antisemittisme eit ord som verkeleg er utdatert. Både fordi semittiske folk omfattar både jødar og arabarar, men ikkje minst fordi ordet i svært stor grad blir misbrukt for å fremje eit bestemt syn på konflikten mellom Israel og palestinarane. 3 2
Uderzo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Boing_80 skrev (2 timer siden): Det står jo klart i setningen. Når det gjelder Israel og jødene så må straks debatten balanseres og helst i sistnevntes favør. Jeg syntes ikke det var klart hva du mente, derfor spurte jeg. Det er fint at du i det minste er ærlig, så en balansert dekning av konflikten er ikke noe du er interessert i, særlig ikke hvis det er noe som kan være i Israels favør? Du er ikke alene om den holdningen, den er ganske vanlig blant organisasjoner(spesielt flere av de som arrangerte denne markeringen), venstrevridde velgere og media. Sistnevnte er særlig aktuelt nå med tanke på at lederen for BBC måtte trekke seg etter avsløringer om veldig skjev og misvisende dekning av de fleste temaer, inkludert Gaza-krigen, men interessant nok har norske medier unngått å nevne problematiske aspekter ved sistnevnte. Endret 5 timer siden av Uderzo 4 1
torbjornen Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Morromann skrev (6 timer siden): Krystallnatten er jødenes dag og en merkedag for det unike folkemordet som ble påbegynt den datoen og det er naturlig folkeskikk at jødene selv får sette premisser for hvordan denne dagen skal markeres, ikke andre interessegrupper. Hvordan var nå dette med kulturell apporprasjon(sic)? Hvis man ønsker markerdingsdager mot rasisme, islamofobi, homobi og transfobi så finnes det 363 andre dager i året å velge å vrake mellom. Krystallnatten handler om jøder, ikke om muslimer, samer, "skeive"(hva nå det er)eller transkjønnede(som er noen promille av befolkningen men omfte omtales som om det er minst 10% merkelig nok). Meg bekjent er det merkedager mot diskriminering av alle disse gruppene fra før. Siden Støre er så opptatt av å snakke om alle mulige minoriteter er det merkelig at han ikke nevner den mest marginaliserte av dem alle i Norge, nemlig rusmisbrukere; eller kanskje ikke, da AP er et av partiene som har programfestet at de fortsatt skal bli forfulgt i Norge. Men uansett handler ikke krystallnatten om de heller, den handler om jøder. Ellers er Støre en vandrende klisje- og svadamaskin som ikke imponerer stort. Ser på FB-veggen at det er de vanlige mistenkte som lar seg imponere, det vil si eldre damer over 60 som blir fra seg av begeistring samme hva Støre sier og gjør. Som forøvrig ikke har jødiske navn. DET er verdt å merke seg en sånn dag. Det er vel ikke eldre ikke-jødiske norske kvinner over 60 som skal fortelle hvordan krystallnatten skal markeres, eller? Skal ein då slutte å ha offisielle markeringar av krystallnatta, og overlate heile markeringa til den jødiske minoriteten? Ein viktig grunn også for ikkje-jødar for å markere krystallnatta er at dette er ei historisk hending som aldri meir må skje. Dette angår ikkje berre den jødiske minoriteten, det er noko som angår oss alle. 2 2
Boing_80 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Uderzo skrev (13 minutter siden): Jeg syntes ikke det var klart hva du mente, derfor spurte jeg. Det er fint at du i det minste er ærlig, så en balansert dekning av konflikten er ikke noe du er interessert i, særlig ikke hvis det er noe som kan være i Israels favør? Du er ikke alene om den holdningen, den er ganske vanlig blant organisasjoner(spesielt flere av de som arrangerte denne markeringen), venstrevridde velgere og media. Sistnevnte er særlig aktuelt nå med tanke på at lederen for BBC måtte trekke seg etter avsløringer om veldig skjev og misvisende dekning av de fleste temaer, inkludert Gaza-krigen, men interessant nok har norske medier unngått å nevne problematiske aspekter ved sistnevnte. Mtp. propagandaen fra Israel og IDF så er bidragene fra venstrevridde siden som en dråpe i havet (hvorfor har det blitt mer og mer slik at de som står opp for de svake blir mobbet og devaluert som bare det?). Folk har våknet, amerikanerne i alle fall som nå ser mer og mer av skattepengene deres har gått til. Det du kaller for balansert dekning er det som var status quo frem til i dag. Nå er tidene i endring og vi ser mer og mer av propagandaen. Og mer vil komme. Etter det Israel har gjort mot palestinerne er min empati/sympati med de helt borte. Endret 5 timer siden av Boing_80 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå