Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Norge trenger flere barn. 

Å kutte i engangsstøtten til kvinner som ikke har jobb, kutte i foreldrefradrag..

Usolidarisk og smålig

Enig, liker ikke disse kuttene. Dog har familiene fått utrolig mye de siste årene så det var vell "på tide" med litt pushback. Men liker det absolutt ikke. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Som sagt over, å gi på denne måten hjelper ikke de "fattige".

Nei, så da er det vel bare bra at du har fått lavere skatt da, og kan gi til de fattige på bedre måter?

Skrevet
sk0yern skrev (1 minutt siden):

Nei, så da er det vel bare bra at du har fått lavere skatt da, og kan gi til de fattige på bedre måter?

tja helst skulle jeg sett dette løst på en annen måte. Jeg er ingen ekspert på dette og har verken tid eller mulighet til å vurdere hvem det er best å gi til osv. Så det blir veldig tilfeldig og sannsynligvis går det mindre enn det kunne ha gått. 

Kort fortalt, skulle heller sett ingen reduksjon hos meg og stor reduksjon hos feks bestemødrene mine som har lav pensjon. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det virker som at regjeringen har gjort alle partnerene forbanna,  og at de har kuttet slik at forhandlinger kun har sjans til å komme tilbake til status quo. Sikkert med vilje 

Skrevet (endret)
17 minutes ago, Salvesen. said:

Som sagt over, å gi på denne måten hjelper ikke de "fattige". Så pengene går heller til vedledighet. Sjekket nå fastlønnen min tilbake til 2018 og nedgang år for år. Dette er ett EKSTREMT bra år for folk med min lønn, over dobbel nedgang ift tidligere "gode" år. Helt bananas. Iallefall når de som tjener minst skal betale MER skatt. Skulle trodd dette var ett blått budsjett egentlig når en ser på innteksskatten iallefall.. 

image.png.a5db97a96d28da91a8641c72654f0b1d.png

Ikke utenkelig at det for lavest inntekter er der for å gi SV og Rødt lette seiere i kommende forhandlinger sånn at man slipper å gi de så mye på andre områder. Lurt i så fall

Endret av Smule8o
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

andet blir mer og mer avhengig av oljepenger og handlingsregelen er overmoden for revisjon.

Fondets penger burde kun brukes til store investeringer. Samferdsel, forsvar og lignende.

Villfaren skrev (1 time siden):

1.2 milliarder til kultur. Er det virkelig kultur vi trenger å bruke 1.2 milliarder på i disse dager? 

Hva er det eg ikkje skjønner med pengebruken vedrørende kultur? 

Er så mye tullete greier at en kan jo begynne å lure hva som foregår.

Frita kultur for MVA. Ha noen statsfinansierte kunstnere, la de få 3g/år. Bevar kirker og viktige kunstverk. Dropp resten. Det meste løses lokalt. 

Vokteren skrev (3 timer siden):

All industri i Norge går ikke godt. Den reelle arbeidsledigheten er vesentlig høyere enn det statsbudsjettet bygger på.
Offentlig sektor eser utover på bekostning av privat sektor

image.png.4688cf44ca2619354330b66070af5464.png

Skrevet

Skattekutt på 250 kr i måneden. Det er en peppes-pizza, hvis man klarer seg med de rimeligste variantene de har 🥳
Men når man tar med i regnestykket at man gikk i minus hver måned fra før, så har man ikke råd til noe ekstra, man går bare litt mindre i minus.....

• Liker 1
Skrevet

Nei dette budsjettet var virkelig skuffende! Alt for mye til de som har mest og kutt og lite til de som har lite. Skulle trodd de blå vant valget... 

Håper absolutt dette blir stemt ned og at det blir store forandringer! 

Personlig vill jeg med min fastlønn på 13 000 i redusert innteksskatt neste år, totalt sett ift det jeg satser på å ende opp med er summen helt oppe i 23 000! Det er helt latterlig og alt for mye! 

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke så bra ut for folkerike kommuner at Staten skal ha mer av formuesskatten. Det blir en ekstra omfordeling bort fra folkerike kommuner ift ny inntektsmodell for kommunene som ble innført i fjor.  Dvs enda mer etterslep på vedlikehold på kommunale veier og sparekniv ellers på offentlige tjenester.  Noe, som gatelys som har vært kommunalt drevet i 15+ år ble veltet over på alle som bor på nyere byggefelt - mens eldre sentrumsnære villastrøk og villaveier slipper unna dette.  Rettferdig liksom?  Neppe.

Elbilene blir litt repetisjon av hvordan gunstige fradrag for renter på boliglån var - de etablerte med god økonomi trakk opp stigen etter seg i 1987.  På samme måte har de med god økonomi nå skaffet seg momsfri elbil i prisklassen 0,5 - 1,5 mill og da kan vi som ikke har hatt råd til å bytte ut eldre fossilbil tidligere, få gleden av å betale moms.  I det minste kunne de laget en regel om at første elbil man kjøper er momsfri.

• Liker 3
Skrevet
8 minutes ago, Salvesen. said:

Nei dette budsjettet var virkelig skuffende! Alt for mye til de som har mest og kutt og lite til de som har lite. Skulle trodd de blå vant valget... 

Håper absolutt dette blir stemt ned og at det blir store forandringer! 

Personlig vill jeg med min fastlønn på 13 000 i redusert innteksskatt neste år, totalt sett ift det jeg satser på å ende opp med er summen helt oppe i 23 000! Det er helt latterlig og alt for mye! 

Du kan trøste deg med at de gjør unødvendige luksusvarer som helt vanlige biler betydelig dyrere da :)

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

Fondets penger burde kun brukes til store investeringer. Samferdsel, forsvar og lignende.

Hensikten var opprinnelig bl.a reduksjon av skattenivå.

Skrevet
Rune_says skrev (5 minutter siden):

Ser ikke så bra ut for folkerike kommuner at Staten skal ha mer av formuesskatten. Det blir en ekstra omfordeling bort fra folkerike kommuner ift ny inntektsmodell for kommunene som ble innført i fjor.  Dvs enda mer etterslep på vedlikehold på kommunale veier og sparekniv ellers på offentlige tjenester.  Noe, som gatelys som har vært kommunalt drevet i 15+ år ble veltet over på alle som bor på nyere byggefelt - mens eldre sentrumsnære villastrøk og villaveier slipper unna dette.  Rettferdig liksom?  Neppe.

Elbilene blir litt repetisjon av hvordan gunstige fradrag for renter på boliglån var - de etablerte med god økonomi trakk opp stigen etter seg i 1987.  På samme måte har de med god økonomi nå skaffet seg momsfri elbil i prisklassen 0,5 - 1,5 mill og da kan vi som ikke har hatt råd til å bytte ut eldre fossilbil tidligere, få gleden av å betale moms.  I det minste kunne de laget en regel om at første elbil man kjøper er momsfri.

Mindre til fattige kommuner, mer tiø den rike staten.

Samme med kuttet til enslige foreldre, sparer staten for 100mill, vil øke utgiftene til sosialhjelp i kommunene med 9 mill og gi flere fattige barn.

Kuttet i brillestøtten er en fis ift dette

• Liker 2
Skrevet
sk0yern skrev (7 minutter siden):

Hensikten var opprinnelig bl.a reduksjon av skattenivå.

Ja, men det kommer aldri til å skje. Vi burde uansett ikke bruke det til løpende utgifter. Se for deg at vi får en halvering av oljefondet i løpet av et år. Vil aldri klare å kutte nok til å drifte landet.

Jeg tror uansett ikke at budsjettet blir vedtatt. De har nok lagt det lenger til høyre så SV og Rødt skal få noe å vinne. Men det blir for mange parter som skal bli enige. Håper Jens annonser sin avgang i løpet av måneden og at det blir nyvalg. Færre partier på tinget hadde vært fint.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Det er 0.6 promille... 

Hva har det med saken gjøre? Så lenge posten er liten nok i forhold til helheten så spiller det ikkje noen rolle hvor stor den er? 

Du som ser ut til å brenne for de med mindre i lommeboken, så hadde det ikkje da vært veldig ok om de 1.2 millardene blei brukt til å utjevne forskjeller i stedenfor å gå til en som driter maling, eller en som sitter selv og bestemmer hva han skal få ? 

Altså vi bruker allerede helt sykt mye penger på kultur, og det er enorme summer som rett og slett går til tull.

• Liker 1
Skrevet

Med den lille skatteletten, så lurer jeg på hva man netto sitter igjen med mhp. denne infoen:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/en-drape-i-havet/83725306

Sitat

Avgiftsøkninger

Regjeringen legger også opp til en justering av avgifter på det aller meste på 2,2 prosent for å ta hensyn til forventet prisvekst. Dette betyr også en oppjustering av avgifter på populære avgifter som alkohol, tobakk, kjøretøy, strøm, drivstoff, et cetera. 

• Liker 1
Skrevet
trikola skrev (3 minutter siden):

Nyvalg utenfor 4-års-reglene finnes vel ikke i Norge?

https://lovdata.no/lov/1814-05-17-bm/§54

Men ny regjering kan vi jo få. Ap er i mindretall. Er møkk lei Tåke Støre og lyve Jens..Arbeidsledigheten har jo bare gått opp under Støre også..Nå skal de dytte noen flere på tiltak for å pynte på tallene en periode.

Støre tar kvelertak på næring etter næring i Norge.

Skrevet
Villfaren skrev (2 timer siden):

1.2 milliarder til kultur. Er det virkelig kultur vi trenger å bruke 1.2 milliarder på i disse dager? 

Hva er det eg ikkje skjønner med pengebruken vedrørende kultur? 

Er så mye tullete greier at en kan jo begynne å lure hva som foregår.

Kultur er hva vi trenger i dårlige tider for å tenke på noe annet og aktivisere oss. Alt fra å gå på kunstutstillinger og konserter til lefsebaking, går jeg ut i fra.

Kultur bygger vår nasjon og identitet og viser oss fram for verden. Noe vi kan være stolte av. Vi har offentlige bygg som forfaller. Disse bruker vi og turister som bakgrunn når vi fotografer på mobilene. Så fantastisk, hit vil vi reise!

Kultur gir mening for de som ikke liker å se på fotball - ofte kvinner. 

Her også som kilde til likestilling, demokrati og ytringsfrihet. KI kommer inn som noe nytt. Jeg synes at estetikken i seg selv bør få mer plass.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringa-prioriterer-kunst-og-kultur/id3123804/

• Liker 3
Skrevet
Villfaren skrev (36 minutter siden):

Hva har det med saken gjøre? Så lenge posten er liten nok i forhold til helheten så spiller det ikkje noen rolle hvor stor den er? 

Du som ser ut til å brenne for de med mindre i lommeboken, så hadde det ikkje da vært veldig ok om de 1.2 millardene blei brukt til å utjevne forskjeller i stedenfor å gå til en som driter maling, eller en som sitter selv og bestemmer hva han skal få ? 

Altså vi bruker allerede helt sykt mye penger på kultur, og det er enorme summer som rett og slett går til tull.

Klart det er mange ting som en kunne fjernet der, men det er også mange aspekter av kultur som bidrar. Men det er relativt lite penger å hente her ift mange andre store poster der en kan hente enorme summer. Det er bare det jeg mener :) Jeg tenker vi bør starte i en større/annen ende :)

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (12 minutter siden):

Kultur bygger vår nasjon og identitet og viser oss fram for verden. Noe vi kan være stolte av.

Hvor mye særnorsk kultur har blitt produsert de siste årene? Noe som har vært en eksport suksess? Hadde det vært særnorsk, helt greit. Men det aller meste er bare søppel og tilkarring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...